"Arvtagarna", SVT

Bukefalos 30 år!

Nja jag tänker att det är delvis två separata frågor egentligen, 1, existerar det problem med grov rasism på skolan och 2, ska man köpa allt föräldrarna säger rakt av i exempelvis skuldfrågan gällande misshandeln, där fråga 1 inte alls påverkas av misshandelsdomen.

Det är väl också det som gör det lite extra märkligt att gå i skolans försvar och i princip hävda att ett dokumenterat problem minsann inte är ett problem.
Ja, håller med.

• Gilla
Reactions: Mkb
Spännandd att Lundsberg har anmält SVT .

"Programmet ger nästintill oavkortat utrymme för kritiker av skolan att komma till tals. Trots den skarpa kritik som riktats mot skolans ledning har programmet ensidigt skildrat kritiska röster och inte lämnat utrymme för bemötande, "

Enligt programmet har de försökt upprepade gånger att komma i kontakt med företrädare för skolan och andra föräldrar men ingen har velat uttala sig framför kameran.

https://www.svt.se/kultur/lundsberg-anmaler-svt

Om man tittar 20 minuter och 39 sekunder in i tredje delen av Arvtagarna ser man där filmer från ett nedstängt instagramkonto filmade under 10 års tid av elever på elevhemmet Björke på Lundsberg. Varning för våldsamma och förnedrande filmklipp.

https://www.svtplay.se/video/8My5VDn/dokument-inifran-arvtagarna/3-familjen?video=visa&position=1236

Om jag inte ser helt fel verkar det vara en pistol på en av filmerna. Det verkar ju vara en helt sund miljö att skicka sina barn till. Med tanke på den förståelse av vissa inventarier som visas på en del klipp kan man ju också undra vem som sköter reparationerna och hur de vuxna på Lundsberg kan förneka all kännedom.

Senast ändrad:
Om man tittar 20 minuter och 39 sekunder in i tredje delen av Arvtagarna ser man där filmer från ett nedstängt instagramkonto filmade under 10 års tid av elever på elevhemmet Björke på Lundsberg. Varning för våldsamma och förnedrande filmklipp.

https://www.svtplay.se/video/8My5VDn/dokument-inifran-arvtagarna/3-familjen?video=visa&position=1236

Om jag inte ser helt fel verkar det vara en pistol på en av filmerna. Det verkar ju vara en helt sund miljö att skicka sina barn till. Med tanke på den förståelse av vissa inventarier som visas på en del klipp kan man ju också undra vem som sköter reparationerna och hur de vuxna på Lundsberg kan förneka all kännedom.
Det var ju hyfsat tydligt att "husfar" (som sen fick sluta/blev syndabock) satt med under deras rapbattle, så absolut vet vuxna vad som händer. Sen kanske det är så vanligt/accepterat att de inte ens diskuterar det särskilt mycket med varandra.

Jag tycker det är märkligast att de som stängdes av och dömdes i rätten i dokumentären framställs som enbart offer, utan följdfrågor. De har ju uppenbart gått över flera gränser själva men vinkeln är bara offer. Man kan vara både offer och förövare. Det förtar ju en del av trovärdigheten för iaf mig när det bara nuddas vid.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar