Åsikter om Prestige Paris!

Sv: Åsikter om Prestige Paris!

Jo jo, allt det är jag på det klara med. Inte ens återförsäljaren från Prestige försökte sticka under stol med att lädret slits fortare.
Men att säga att det är uselt... Nä, det håller jag inte med om och jag anser att det är en onödigt hård dom. Min sadel är betydligt snyggare efter denna tiden är t.ex min svarta lädersadel från Crown var efter motsvarande tid.

Sen är det klart, skulle jag rida fler än mina två hästar om dagen så skulle jag valt den i vanligt läder.
Man kan också argumentera om hur nödvändigt det är med kalvskinn över huvud taget, med tanke på att det "vanliga" lädret absolut inte är obekvämt att sitta på.

Jag har också sett en del som ser riktigt, riktigt vidrigt fula ut.
Men jag vet också ganska många som sköter sina sadlar, både med och utan kalvskinn, riktigt illa.
Och sen blir de förvånade när sadeln inte är så snygg att titta på efter ett tag.

Vad gäller Prestige så är det den nya "varianten" på Versailles som jag har. Så det är ju mycket möjligt att dom gjort något åt kalvskinnet också, för om det har varit så dålig som det sagts så lär det ju knappast ha gått Prestige förbi heller. Även om dom kanske inte varit så aktiva i att erbjuda kompensation till missnöjda kunder...

Jag har aldrig ridit i Parisen, men såg att det fanns en svart med L-kåpor till salu på hästnet precis. Tror att den kostade 9000.

Har sett flera som blivit riktigt, riktigt fula. Har själv haft en Arezzo D, skötte den efter komnstens alla regler men den blev riktigt skabbig efter bara ngt år.
Nu har jag en crown med kalvskinn o den är helt annorlunda. Tar inte hand om särskilt mycket o den är som ny efter ett halvår.

Kul att ni diskuterar, jag är inte så bra på sadlar och deras olika modeller så det är kanon! :laugh:

Jag har inget behov av kalvskinn känner jag, den jag lånar nu är helt standard (tror jag för det står bara Paris och inget D) och den satt jag underbart bra i, så det blir nog en vanlig för mig! :)

Det går att stoppa in luftsystem (flair) i alla sadlar, så det är väl troligen vad den tidigare ägaren gjort då. Fördelen då är att det går att ta ur det igen och ha vanlig stoppning (själv älskar jag ju däremot luft så jag skulle ha valt att ha det kvar :love:)

Om det är flair (och inte cair) som är installerat så är det som sagt luft istället för vanlig stoppning. Om man inte pumpar de så hårt så blir de mjuka och behagliga mot ryggen vilket vissa hästar älskar (dock inte alla! Vissa gillar det inte alls!).

Sitsen är dock stoppad som vanligt så där märker du ingen direkt skillnad. Däremot så märker man skillnad i att det blir en liten annorlunda känsla mot hästen. Och har man som jag hästar som älskar luft så blir det en mkt angenäm upplevelse. Lite mjukare och bekvämare helt enkelt. Men jättestor skillnad är det inte. Utan den stora skillnaden ligger i att du med luft kan justera sadeln utifrån hästen på ett enklare sätt än med vanlig stoppning (då man måste gå till sadelmakaren varje gång).

Jag hade en Paris D för några år sedan, underbar sadel! Min häst musklade dock om sig, så den passade inte...Annars hade jag aldrig sålt sadeln!

Den var väldigt skön och gav mig en bra sits, dock finns det fler och ännu bättre sadlar som ger det :).

Om du beställer en ny kan du ju få extra framskurna kåpor. t.ex. Ludger Beerbaum rider ju i prestige och han har ju inte precis korta ben :)

Då skiljer jag mig från mängden!
Provat Paris D och tyckte den var gräslig att sitta i.
Gillar andra Prestige sadlar,så det är inte märket som så.
Har också sett ett antal med kalvskinn som har varit väldigt fula och slitna,fa ljusa sadlar.
Men, smaken är som baken!

Min sadel var begagnad när jag köpte den, och inte precis pedantskött. Men jag smörjde noga med bra grejer, när jag sålde den efter 1år såg den ut såhär:

snyggo_1156690525_10476812.jpg

sadeln_1156336843_10476796.jpg

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en ny sadel efter sommaren och vet inte vilken jag vill ha. Ingen aning alls egentligen... Jag vet i alla fall...
Svar
6
· Visningar
1 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka