ASRP...forstättning

kicket

Trådstartare
Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny.
Kopierade brevet från ASRP styrelse.
"

Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Efter att ha tagit del av en del av inläggen på detta förträffliga forum kan vi inte annat än känna förvåning. Vi är många som har jobbat aktivt i ASRPs styrelse och trots att det funnits många olika åsikter har alla åsikter respekterats. Det har varit högt i tak inom föreningen och vi har utvecklats från en korsningsförening i början av 90-talet till en förening med stora visioner och ambitioner som i dag avlar en mer likriktad ras. Vi har också kommit så långt i vårt arbete att vi kan börja öppna regelverket och pröva fler individer.

Vi har en rasstandard som säger hur en ridponny ska se ut, hur den ska röra sig och vilket avelsmål föreningen har. Vi har en mycket kompetent avelsvärderingsnämnd som ASRP har valt ut och som SH har godkänt. Att en hingst har tur, otur eller att någon i styrelsen har påverkat nämnden så att en hingst ska bli godkänd är en ren förolämpning av vår nämnd och grovt förtal av våra styrelsemedlemmar. Alla avsteg från vårt hingsreglemente kan dessutom överklagas hos SH inom tre veckor.

Så om någon har synpunkter tycker jag att denna någon ska nyttja denna förmån.

ASRP är en aktiv förening som arrangerar olika typer av arrangemang både för ridponnyfolk och för andra ponnyentusiaster. Vi har en hög kompetens inom vår styrelse, vårt avelsråd och inom avelsvärderingsnämnden. En kompetens som våra medlemmar får ta del av. Tre medlemmar från vårt avelsråd kommer t ex att hålla en clinic under ungponnychampionatet. Avelsrådet har dessutom mandat att adjungera andra sakkunniga i specifika frågor. Vi har under senare bl a adjungerat Karl-Henric Heimdahl, Jan-Ove Olsson, Emma Thorén, Eva Gustafsson, Malena Behring, Marie Holgersson m fl.

Det känns tråkigt att behöva läsa om påhopp som saknar grund och om felaktigheter som blir till sanningar. Lika tråkigt är det att upprörda människor inte kontaktar någon av oss i styrelsen och får fakta i en fråga som upprör istället för att ödsla energi på att trigga folk mot ett som ni skriver "ASRP där alla bråkar". Vi som jobbar aktivt i ASRP känner inte igen oss i dessa bråkbeskrivningar och vi tar med det bestämdaste avstånd från detta tjafs. I vår förening ska alla känna sig välkomna! Vi jobbar för svensk ridponnyavel och för våra medlemmar. Vi kan inte lova att alla hingstar kan bli godkända men vi kan lova att alla får en objektiv bedömning och att de som klarar sig och får det eftertraktade RP-numret verkligen har förtjänat det! Våra domare och testryttare är noga utvalda och har gjort ett fantastiskt jobb under bruksproven och de kommer tillbaka trots lögner och förtal. Detta arbete gör de inte för några stora pengar utan för att de har ett stort intresse för det de gör och för att de tycker att det är roligt! Hjälp oss att utveckla ASRP och jobba för en gemenskap i stället för att klanka ner på dem som engagerar sig.

Vi som tillsammans är ASRP är ett entusiastiskt gäng som hjälper och stöttar varandra i med och motgångar. Känner du för att vara med att påverka ASRPs framtid är detta föreningen för dig. Ring eller mejla gärna någon i styrelsen om du undrar över något eller om du bara har lust att prata ridponny en stund.

Med vänliga hälsningar
Avelsföreningen Svensk Ridponnys styrelse 2007

Jeanette Nielsén, Fredrik Svahn, Ruth Börjesson, Eva Djurberg, BaggBirgit Stenberg, Eva Nilsson, Maria Sundin–Liljedorff, Jan Erlandsson, Ulrika Hynell, Jenny Staaf, Ingela Melcherson, och Elisabet Nilsson.

Uppgifter om styrelsen och vår förening hittar du på vår hemsida."


Fram med en bra diskussion.
Att hemsidan blivit mycket bra det har vi redan konstaterat.
Men vad händer på passfronten??
Kanske kan man som någon föreslog uppdatera på hemsidan hur långt man kommit i tiden med passen...så kanske man slipper en massa onödiga samtal.

Vad säger styrelsen om att försöka få till lite mer i mitten av landet?
Tex strömsholm.
Då menar jag 2 års test, 3 års, kvalitets osv osv...
Finns säkert folk häruppe som är beredda att hugga i för att det ska kunna bli möjligt.

Vill gärna att så många rp aktiva människor som möjligt är med i en vettig diskussion...
Utan att hugga...
 
Senast ändrad:
Sv: ASRP...forstättning

Lite snopet att förra tråden låstes då jag tyckte den var ovanligt sansad faktiskt.

Jag har en högst personlig fundering över den fråga du ställer kring vart det skall arrangeras treårstest och kvalitets. Dessa arrangemang går ju under SPAF, och arrangeras av regionala avelsföreningar. Finns det någon rasförening som spånar på att köra dessa arrangemang i egen regi? Får en rasförening ens göra det, om det innebär att man stänger ute deltagare av annan ras? Eller får en rasförening ha tillställningar som ger avelsvärdesgrundande resultat för annan ras?

Jag frågar för att jag inte vet, och jag har inte tänkt i de här banorna förut. När det gäller stotesten som ASRP arrangerar, och som är öppna för andra raser, är det lite annorlunda eftersom de resultaten inte är avelsvärdesgrundande.

För min egen del är det min lokala avelsförening (Mellersta Norrlands Hästavelsförening) jag vänder mig till när det gäller ungponnytester. Det har aldrig varit några problem, bara man är beredd att vara med och hjälpa till.

mvh
Jenny
 
Sv: ASRP...forstättning

Var det inte så att Connemaraföreningen var de som började med arrangemang av kvalitetsbedömningar?

Sen kanske man kan jämföra med utställningen i HÅcksvik, ´som arrangeras av en stallklubb tillsammans med västruss. Den är avelsvärdegrundande för alla raser, just för att västruss är inblandade.
Det borde rimligen gälla även andra rasföreningar och deras arrangemang. Att man tar emot alla raser är väl kanske mest för att få in tillräckligt många anmälningar - eller?
 
Sv: ASRP...forstättning

Lite OT, men jag vet att Connemaror födda så tidigt som 1977 kvalitetsbedömdes. Man kunde visa både som 4 åringar och som 5 åringar.
 
Sv: ASRP...forstättning

Om jag nu skulle vilja arrangera ett 2 års sto test i Uppsala...tex Jälla.
Hur skulle jag gå till väga?
Verkar ju dock vara klent med uppslutning vad jag såg på startlistan på hemsidan.Kanske just för att det är så långt ner i landet o för att det är ett så nytt arrangemang.

Någon som vill samarbeta med mig för ett stotest i Uppsala -08?
 
Sv: ASRP...forstättning

Tycker fortfarande att detta med passet måste lösas snarast. Är det är så att tidigare registrator har kvar passen som saknas?
 
Sv: ASRP...forstättning

Håller med dig men som de sagt så jobbar de på så fort de kan...o jag hoppas ju verkligen att det är så.
 
Sv: ASRP...forstättning

Tycker fortfarande att detta med passet måste lösas snarast. Är det är så att tidigare registrator har kvar passen som saknas?
Och detta ÄR redan avhandlat i förra tråden! Det blir garanterat inte bättre av att det ältas hela tiden! Sluta tjata om detta nu så att jag slipper stänga även denna tråden!!!
 
Sv: ASRP...forstättning

Men om man håller en god ton...varför får man då inte ta upp det med styrelsen i denna tråd?
Shetlandskusk var nog aldrig med i den andra tråden så det kanske missades...
 
Sv: ASRP...forstättning

Någon som vill samarbeta med mig för ett stotest i Uppsala -08?

Jag kan samarbeta med dig och ha Stockholms Ponnyavelsförening som arrangör. Fast då kanske vi inte bör vara just i Uppsala? Närmare Stockholm..
 
Sv: ASRP...forstättning

DEt går bra för mig...betydligt närmre än skåne iaf...
 
Sv: ASRP...forstättning

Är denna reaktionen typisk för hur "nya" personer uppfattar gammalt tjafs i föreningen?
Kan vi lämna det nu och se framåt?! Det finns massor med duktiga, kunniga och ambitiösa ridponnyentusiaster; låt dom föda upp, träna och tävla och ha en arena där det finns plats för olika åsikter, olika avelsmål,
Det kändes som ett positivt grepp med clinicen i Falkenberg, där ponny-folk med olika ålder, bakgrund och mål samlades för att lära med om hur man tar fram en riktig sportponny. Mer av den andan!
 
Sv: ASRP...forstättning

Men om man håller en god ton...varför får man då inte ta upp det med styrelsen i denna tråd?
Shetlandskusk var nog aldrig med i den andra tråden så det kanske missades...
Med tanke på hur mågna ridponnytrådar jag har låst och raderat hittills, där SAMTLIGA har innehållit massor av skitsnack, pajkastning, otrevligheter och påhopp mot registratorer, så är svaret nej. Nu får Ni sköta detta INOM föreningen!

Kom ihåg att ju mer skit som syns här, desto fler undrar hur det står till i föreningen!
LÖS problemen som finns INOM föreningen och låt bli skitsnacket här så kommer det sargade ryktet att förbättras!
 
Sv: ASRP...forstättning

Sticka huvudet i sanden....med andra ord...det som inte syns eller hörs det finns inte.
Trodde detta var ett diskussionsforum där man fick diskutera det man ville o inte att moderatorerna skulle avgöra vad man får prata om. Bara man håller sig till gängse regler.
Ingen har väl kastat skit på registratorn... bara ifrågasatt varför det tar sådan tid...
 
Sv: ASRP...forstättning

Sticka huvudet i sanden....med andra ord...det som inte syns eller hörs det finns inte.
Trodde detta var ett diskussionsforum där man fick diskutera det man ville o inte att moderatorerna skulle avgöra vad man får prata om. Bara man håller sig till gängse regler.
Ingen har väl kastat skit på registratorn... bara ifrågasatt varför det tar sådan tid...

Vår vän moderatorn leker ibland polis lite för mkt tycker jag i flera fall, men det finns ju en värld utanför Buke, och i den befinner jag mig för det mesta. Jag har märkt en tendens at så fort det hettar till och systemet ifrågasätts så raderas trådar väldigt snabbt. Själv tittar jag numera väldigt sällan på detta forum då det så fort det kommer en het fråga, i detta fallet det katastrofala passeländet så är polisen framme och ska radera. I fallet med passhanteringen så är sanningen en helt annan än den ASRP uppgett vad gäller vissa pass.
Eftersom detta är ett forum som lever på annonser får man nog acceptera att ibland så måste utgivare ta viss hänsyn till vissa intressen, och vill inte stöta sig med vissa.
 
Sv: ASRP...forstättning

Sticka huvudet i sanden....med andra ord...det som inte syns eller hörs det finns inte.
Trodde detta var ett diskussionsforum där man fick diskutera det man ville o inte att moderatorerna skulle avgöra vad man får prata om. Bara man håller sig till gängse regler.
Ingen har väl kastat skit på registratorn... bara ifrågasatt varför det tar sådan tid...
Det är faktiskt så att det finns vissa saker som helt enkelt inte hör hemma här på forumet.
Bara för att det är öppet för diskussioner så innebär det inte att man får skriva och diskutera precis vad som helst.
poloplayer skrev:
Vår vän moderatorn leker ibland polis lite för mkt tycker jag i flera fall
OM ni har synpunkter på mitt sätt att moderera så var vänliga att ta detta med Gunnar!
Det är HAN som ska avgöra om jag gör rätt eller fel, enligt de instruktioner han har givit från början.

Har Ni synpunkter på forumreglerna så ska detta tas på bukehjälp.
 
Sv: ASRP...forstättning

Nu skall jag börja med att erkänna att jag är dåligt insatt i detta.

Förhoppningsvis är det inte så illa med ponnyaveln och de människor som håller på med det som man ofta får en uppfattning om här.

När det gäller pass, som det tydligen skrivits om mer än en gång tidigare lär det väl knappast hjälpa med att tjata om det här.
Jag antar att föreningen känner till problemen och förhoppningsvis arbetar på att lösa dem. Om så inte är fallet bör man väl i första hand vända sig till dem direkt och om man inte har förtroende för dem försöka avsätta dem vid nästa årsmöte.
 
Sv: ASRP...forstättning

Om man anser att moderatorn inte sköter sig bör man höra av sig till mig och hjälpa mig med länkar eller information till vad som hänt. Så att det finns möjlighet för mig att agera.

När det gäller annonser har jag ingen aning om det finns några ponnyrelaterade annonser på forumet. Om det finns så sker det genom googles annons-system. Där har jag ingen egentlig kontroll på vilka annonser som visas var eller vilka som vill synas på Bukefalos eller inte.
Alltså kan detta inte ha någon påverkan på vad som raderas eller inte.
Om det kommer någon annonsör med krav på vad som får skivas eller inte på forumet så får de leta efter annan annonsplats om jag inte lyckas övertyga dem om att de är helt fel ute.
Precis som på seriösa tidningar skall annonser och annonsörer inte påverka innehållet.
Seriösa annonsörer inser också att detta är den rätta vägen.
 
Sv: ASRP...forstättning

Men varje dag dyker det upp nya människor som kanske aldrig läst om passen förr...aldrig varit på forumet.
Tex "shetlandskusk" som ovan frågade... H*n har inte varit reggad mer än 3.5månad o kan mycket väl ha missat passfrågorna...ska dem som gjort det bara snäsas av då?
Alla har ju försökt prata med ASRP o inte kommit någon vart...
De har ju mörkat väldigt länge med hur saker o ting låg till...
Nu har det förklarats i den stängda tråden om passen o jag kan hålla med om att saken är färdigdiskuterad....men det kanske som sagt andra har missat ...då tråden "dalat".
 

Liknande trådar

A
  • Låst
Avel Efter att ha tagit del av en del av inläggen på detta förträffliga forum kan vi inte annat än känna förvåning. Vi är många som har...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
13 040
Senast: ASRP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp