Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Håller med. Tycker det var ett väldigt bra beslut av styrelsen att lägga ut sitt brev här o att de faktiskt vill bemöta alla åsikter som snurrar här. Bättre kan det väl inte bli...
Med tanke på deras något skamfilade rykte så är väl detta rätta stället att återupprätta det... o få tyst på en del.
Många rosor för det!!!

Ps. Många som inte kan åka så långt som till årsmötet, så då kan de ju få göra sina åsikter hörda här till styrelsen...
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ja, de kan stambokföras om de har tävlingsmeriter !
Det var en av anledningarna till att visa min 99:a, dock tror jag inte att hon kommer att tävla sig till de meriter hon behöver. Inte för att kapaciteten saknas, men piloten är snart för gammal. OCh hon vill ha kkvar sin ponny....
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Hej Lisa Pettersson! Nu har jag läst flera av dina inlägg och det är kul att du valt att föda upp Ridponnyer!
Jag är ingen okänd person inte heller någon utbrytare från någon förening!
RSF eller BRF/BRP = Brittisk Ridponny är ingen utbrytar förening inte heller en ny förening då den startades 1999. Detta för att tillvara ta den Brittiska Ridponnyns intressen i Sverige.
De som startade föreningen fick inte använda sitt Brittiska avelsmaterial så som man gör i England och Asrp var inte heller intresserade av att detta skulle bli en egen sektion.
Då bildades BRF. Nu 2007 har äntligen föreningen blivit godkänd och medlem av Spaf!

Nu kommer det att komma olika inlägg som säger att detta är fel, men så är det och det är därför staten har erkänt att man gjort fel och givit den Brittiska Ridponny uppfödaren Sarah Borg rätt och betalar ut ett skadestånd till henne p.g.a den skada hon lidit.

Den Brittiska Ridponnyföreningen nu kallad RSF (Rid & Sportponnyföreningen) är numera också en dotterförening till NPS, The National Pony Society, världens äldsta ponnystambok började registrera ridponnyer ca 1890. Den Brittiska Ridponny ligger till grund för all ridponnyavel runt Europa.

Nu skriver du om utbrytare och du har kallat mig utbrytare i ett inlägg och att jag var "dum" mot Per Åke, ingen är dom mot henne!
Jag är medlem i ASRP, SWF och RSF, jag arbetar inte emot asrp utan delatar även i deras aktiviteter. Jag har 3 hingstar licensierade i ASRP, den ena köpte jag av Per Åke när han var 1 år.
Varje dag imitt arbeta gör jag reklam för den sammes stuteri
genom att markandföra den sammes hingst.
Jag har även hingst licensierad i SWF och RSF!

Det är inga som är utbrytare utan det är något som Per Åke själv har hittat på.

Om man resonerar så som; man ska inga andra gudar hava jämte mig.
Jag har varit på många årsmöten, och jag har också varit med och sett hur saker och ting går till under årsmöten! Ta och ställ några frågor till tidigare Valberedningar. Jag har även suttit i styrelsen 2 år!

En medlemsförening som går ut på Internet och skriver på ett Forum där man kan ta emot både ris och ros är också beredda på det.
Jag tror inte att Asrp misstycker om att få in kommentarer om både det ena och det andra.

Jag tycker det är oehört posetivt att man diskuterar ridponnyn, men jag tycker det är otroligt sorgligt att man kastar paj på varandra.
Vår ridponnyavel i Sverige har gått framåt med stormsteg just p.g.a att man har Importerat avelsmaterial utifrån. Sedan om man vill börja från grunden eller köpa färdigt är väl något man får bestämma själva.
Vill man ha Hbl elle Russ eller NWR är det också en smaksak, men man måste respektera den personen för det man väljer!
Jag har fått delar av mitt hingstbestånd svårt smutskastat både här och där, men om man vill smutskasta andras hingstar, fine men håll er till sanningen! Att sitta och hitta på saker bara för att skada en hingsthållare som Per Åke har gjort är mycket sorgligt.

Jag tycker att Asrp gör ett bra jobb, dom har tagit till sig av kritiken och jobbar efter bästa förmåga!

Ett önskemål kommer från mig, och det är HÖJ statusen på RIDPONNYN, gör klart för folk vad en ridponny är, ute i Europa har Ridponnyn en mycket hög staus men i Sverige förknippas den med vad som helst! Ge 99:orna eget utseende på sitt pass utan Ridponny i namnet. Det är sorligt när man talar om ridponny och då säger folk att dom har också en ridponny, fast det är en shetland utan stam eller en IMP Irland utan stam!!!!
Arbeta för uppfödarna och med dem, men skapa en klart röd tråd som ska följas!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag välkomnar också det här inlägget från ASRPs styrelse, jag tycker att det är ett bra sätt att visa att ni läser och tar del av diskussionen och att ni bryr er.

Vi lever i 2000-talet och diskussionsforum tycker jag är ett mycket bra komplement till medlemsmöten, speciellt som vi bor i ett väldigt avlångt land där många har långt att åka för att delta i möten. Och jag måste säga att jag ofta saknar just styrelsemedlemmar i debatterna. Inte för att jag tycker att de ska diskutera enskilda hingstar (mer än att de förstås tex kan bidra med rena fakta som bruksprovspoäng och liknande). MEN de kan ofta klargöra regler och förklara VARFÖR reglerna ser ut på ett visst sätt och även förklara hur de resonerade när reglerna utformades. Som icke styrelsemedlem så saknar man så otroligt mycket information och det blir ofta spekulation om varför det är si eller så och då är det toppen om någon som verkligen vet kan förklara.

ASRP har ett stort problem med passhanteringen. Jag tror att man just nu måste satsa allt på att lösa detta så att man kan få arbetsro med det andra och att alla som väntar verkligen får sina pass. Folk är frustrerade och det är förståeligt och föreningen har fått ett dåligt rykte. Nu har föreningen fått igång en bra hemsida, använd den även till information om passen! Gör en uppdatering varje månadsskifte där ni skriver t ex (obs exempel jag har ingen aning om hur lång tiden är): “Nu arbetar vi med passansökningarna som kom in i mars 2006. För passansökningar inskickade 1/10 2007 beräknar vi väntetiden till 7 månader.” Gör också en lista motsvarande den Welshponnyföreningen har på sin sida med pass som kommit tillbaka till registratorn. Skulle gissa att ni med denna enkla åtgärd slapp lägga tid att svara på en hel del frågor.

En stor del av problemen som blivit tror jag beror på att ASRP verkar ha haft en viss strutsmentalitet, dvs man har stuckit huvudet i sanden och hoppats att saker och ting ska blåsa över bara man väntar ut dem. Det tog ju t ex otroligt lång tid innan förklaring till varför passen dröjde kom. Lösningen heter INFORMATION och inte bara på medlemsmöten! Genom att informera så mycket det bara går så slipper man otroligt mycket skitsnack och spekulation och dessutom slipper man att lägga tid på att svara på samma frågor om och om igen. Använd tidningen, använd hemsidan! Rapportera inte bara resultat utan berätta vad som händer och varför!

Ett problem som jag ser det är också ponnyerna som hamnar hos er fast de kanske inte alltid passar/har passat helt in i ert avelsmål. Dels 99-orna men även 1a gångs korsningar som föds upp framför allt till tävlingsbruk. Ta t ex halvblodskorsningar (det har ju varit en del snack om halvblodets vara eller icke vara i ridponnyaveln genom åren), eller om man betäcker sitt importsto med okänd härstamning med Poetic Justice för att få en hopponny. Dessa uppfödare har varit hänvisade till er eftersom det är ni som varit registerförande förening för dem och jag upplever att det stundtals setts lite snett på dessa, att en del har tyckt att de inte är riktigt lika “fina“ som en “riktig“ ridponny. Jag förstår att ni förstås helst velat pusha för era egna hingstar och jag förstår också att det kanske inte alltid är så lätt att avla vidare på dessa hästar med storleksproblematik etc. Men dessa korsningar behövs också i svensk avel framför allt för produktion av tävlingsponnyer. Hur kan ni i framtiden bättre ta hand om dessa ponnyer/ponnyuppfödare, de bedriver ju också ett viktigt avelsarbete. För så länge ni registrerar dem så hör de till er och ska känna sig välkomna hos er.

Slutligen lite uppmuntran till styrelsen. Det känns ändå som ni är på rätt väg! Bortsett från passen så tycker jag att det är mycket som går åt rätt håll, och förhoppningsvis så är ni väl igenom passhögen snart. Se bara på hemsidan, ni börjar äntligen !!! få en hemsida värd namnet. Ge webbmastern lite tid till så tror jag att denna kan bli den bästa hemsidan av alla ponnyavelsföreningarnas. Den nya broschyren såg väldigt fin ut tycker jag, bläddrade i den lite snabbt på championatet. Bruksprovet öppnas upp för 93orna också mycket positivt. Och efter att ha tillbringat stora delar av helgen på ungponnychampionatet kan jag bara säga, WOW, jäklar vilka fina ponnyer som föds upp i Sverige idag. Och många av dessa har ni i ert avelsmaterial, vilken framtid!
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag vet inte men jag uppfattar det hela tiden som du bryter mot det här forummets regler när du angriper ett "nick" på det sättet du gör, jag har valt att kalla det mobbing eftersom det verkar vara en grupp av personer som hänger ihop. Du kan ju läsa regelverket jag har just gjort det och återkomma med en kommentar. http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

Jag var i Falkenberg lördag /Söndag och där var det väldigt tydligt vad en Svensk ridponny är..ingen som hade problem med det.

Lisa Petterson.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ska 99or alltid vara utan för tävlan? Ska de enbart tas in i mån av plats? Jag vet att ASRP vill att de ska bedömmas för de kommer i många fall bli en del av deras avelsmaterial. Kan de stambokföras om de har höga prestationsmeriter?

99-orna (och andra som inte uppfyller härstamningskravet) kan stambokföras med G enligt tre olika alternativ:

A - stoet exteriörbedöms i klass I, samt har minst två placeringar på officell tävling LA hoppning och/eller dressyr. För sto över ponnymått gäller LA dressyr och/eller 1.20 hopppning.

B - stoet exteriörbedöms i klass II, samt har minst två placeringar nationellt Msv A hoppning och/eller FEI lag eller mästerskapsprogram. Lite andra regler gäller för B-ponnyston och övervuxna ston.

C - stoets avkommors sammantagna avkommepoäng uppnår lägsta kravet för Elit.

Sammanfattning av storeglementet finns här.

Det finns flera ston i ASRP´s stambok som stambokförts på egna meriter. En del helt utan stam och en del e. ej godkänd hingst (Ekbäckens Santos och New Crest är de jag kommer på nu som ej godkända hingstar som är pappor till stbf. ston). Ett exempel är det fantastiska hoppstoet Blue Double RP 1062 som hade okänd härstamning.

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Då får jag nog be dig läsa mer vad det hela gäller det är tråkigt när man drar in sånt här och håller på med person angrepp, vad bråken handlar om i trådarna är alltid varifrån kommer den bästa ridponnyn!!!! Vissa Tyskland och andra Holland sen finns det dom som mig som har både tyskt och Holländskt!
Mitt råd till dig är gå tillbaka och sök och läs så hittar du säkert sanningen.
Men utbrytare var något som Per Åke hittade på just i det inlägget! Jag tror inte det är någon som startat en förening av missnöje utan snarare för att värna om en ras ursprung, jag tror säkert att RSF kommer att sammarbeta för rasens bästa även med asrp.
Asrp var en av alla föreningar som röstade JA till att RSF skulle bli medlemmar i Spaf. Så bråket finns bara hos vissa personer knappast ej hos asrp som förening!
Jag är absolut inte motståndare till vare sig det ena eller andra och jag kommer att fortsätta att vara medlem i asrp och arbeta för rasens bästa!
Så jag hoppas på fortsatt öppenhet hos asrp och att det ska finnas fler aktiviter 2008. Jag hade gärnat visat unghingstar nu i höst, men det närmsta mig var 30 mil bort, vi erbjöd oss att ha en här på östkusten men det var för sent tillsagt!
Ett råd är lägg aktiviterna i mitten t.ex Tingsryd, Vetlanda Linköping Örebro etc. Inte nere i ett hörn Tomelilla eller långt i väst Billdal, det blir för lång resväg för de flesta!
Vi hade ett helt gäng hingstar här som skulle visats, men det får bli en annan gång.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Tycker också att man kunde centrera tillställningarna lite till mitten av landet.
Tror inte att flest rp föds i de nedre delarna av landet.
Så det blir bra missvisande om tex en hingst står på naturligt i norr o har flest avkommor där....o sen visas de inte upp för att det är för långt att åka.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag vet inte men jag uppfattar det hela tiden som du bryter mot det här forummets regler när du angriper ett "nick" på det sättet du gör, jag har valt att kalla det mobbing eftersom det verkar vara en grupp av personer som hänger ihop. Du kan ju läsa regelverket jag har just gjort det och återkomma med en kommentar. http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

Jag var i Falkenberg lördag /Söndag och där var det väldigt tydligt vad en Svensk ridponny är..ingen som hade problem med det.

Lisa Petterson.
Jag såg att du registrerade dej på detta forum i maj 2007. Du har nog missat en hel del av tjafset som fanns tidigare, jag har följt diskusionen om ridponny här under flera år och kommer ihåg massor av påhopp från bla peråke och även andra. I princip varenda tråd om ridponny har slutat med att den blivit raderad pga detta. Nu när det är diskussion som är öppen och som inte spårar ur hörs inte ett smack från peråke om hXn är i styrelsen i SH och ASRP eller inte, jag undrar bara varför?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag personligen skulle inte bli förvånad omdenna Lisa är densamma som trehjärter, Ängsbo, mfl mfl.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag klarar av att läsa gamla trådar.

Lisa Petterson
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ett problem som jag ser det är också ponnyerna som hamnar hos er fast de kanske inte alltid passar/har passat helt in i ert avelsmål. Dels 99-orna men även 1a gångs korsningar som föds upp framför allt till tävlingsbruk. Ta t ex halvblodskorsningar (det har ju varit en del snack om halvblodets vara eller icke vara i ridponnyaveln genom åren), eller om man betäcker sitt importsto med okänd härstamning med Poetic Justice för att få en hopponny. Dessa uppfödare har varit hänvisade till er eftersom det är ni som varit registerförande förening för dem och jag upplever att det stundtals setts lite snett på dessa, att en del har tyckt att de inte är riktigt lika “fina“ som en “riktig“ ridponny. Jag förstår att ni förstås helst velat pusha för era egna hingstar och jag förstår också att det kanske inte alltid är så lätt att avla vidare på dessa hästar med storleksproblematik etc. Men dessa korsningar behövs också i svensk avel framför allt för produktion av tävlingsponnyer. Hur kan ni i framtiden bättre ta hand om dessa ponnyer/ponnyuppfödare, de bedriver ju också ett viktigt avelsarbete. För så länge ni registrerar dem så hör de till er och ska känna sig välkomna hos er.

Slutligen lite uppmuntran till styrelsen. Det känns ändå som ni är på rätt väg! Bortsett från passen så tycker jag att det är mycket som går åt rätt håll, och förhoppningsvis så är ni väl igenom passhögen snart. Se bara på hemsidan, ni börjar äntligen !!! få en hemsida värd namnet. Ge webbmastern lite tid till så tror jag att denna kan bli den bästa hemsidan av alla ponnyavelsföreningarnas. Den nya broschyren såg väldigt fin ut tycker jag, bläddrade i den lite snabbt på championatet. Bruksprovet öppnas upp för 93orna också mycket positivt. Och efter att ha tillbringat stora delar av helgen på ungponnychampionatet kan jag bara säga, WOW, jäklar vilka fina ponnyer som föds upp i Sverige idag. Och många av dessa har ni i ert avelsmaterial, vilken framtid!


Vet inte vem du är Matti, men mina åsikter ligger nog närmast dina.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Men 99-orna får ju vara med på alla ASRP´s lokalutställningar - och till och med tävla om Best in Show..? Även på riks, men där gäller annorlunda regler då alla unga ponnyer (från föl till tre år) skall vara e. RP-hingst eller motsvarande, men i övrigt är alla Ridponnyer välkomna. ASRP´s första riksutställning 1992 vanns av en valack med okänd härstamning.

Huruvida 99-orna får visas vid lokala ponnyföreningars utställningar eller ej, och hur de hanteras där - det är väl ändå inte ASRP´s fel om de måste gå utom tävlan vid en annan förenings utställning? Jag har för övrigt själv varit på många utställningar för alla raser där 99-orna visats "inom tävlan". Jag har även själv visat en liten korsningsponny utan härstamning, 112 cm hög och just då min sons absoluta favorit på ridskolan. Stylad som ridponny med flätat pannband, knoppar och allt. Jättekul även om medaljen givetvis blev brons (han ser mest ut som en lite större shetlandsponny och fick därmed också en 5:a på typ). Trots resultatet: helt med i tävlingen och med i alla resultatlistor osv.

ASRP´s eget arrangemang stotesten för tvååringar är öppet för 99-or. Däremot får 99-orna inte starta på treårstest och kvalitets. Jag känner inte till anledningen till detta, är det SPAF som beslutar vilka raser som får delta vid deras aktiviteter?

Att 99-orna inte kan delta vid tex. rådgivande bedömning av ridponnyhingstar har ju en naturlig förklaring i att dessa hingstar enligt gällande reglemente inte kan komma att bli aktuella som godkända avelshingstar.



Jag hänger faktiskt inte riktigt med här i kritiken då jag tycker den säger emot sig själv. Säg att du har en 99-registrerad ponny med WPBR-stämpel. Du visar den på en Welshutställning som WPBR och där kan du som mest bli BIR. Visar du den på en ASRP-utställning får du även vara med och tävla om BIS om den är så pass bra (och förutsatt att den är minst fyra år gammal om det är på en riksutställning du väljer att visa).

mvh
Jenny

Vill be om ursäkt för att jag missuppfattat det hela då! De utställningar som vi försökt anmäla våra föl till har inte någonstans tagit emot dem eftersom de har raskod 99.
Det var helt fel av mig att göra ett sådant inlägg när jag inte hade all info - vart hittar jag den infon?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag har tagit information från propositioner. De utställningar för alla raser som jag visat på, eller arrangerat, har varit öppna för 99-orna och det har också stått i propositionerna. Något annat "lexikon" har jag inte.

Jag brukar även läsa resultatlistor med stort intresse (japp, jag är en sk. kalenderbitare) så det har blivit ganska många 99-or man ramlat över genom åren.

Men jag gjorde en ny upptäckt idag! Den valack utan härstamning som blev BIS vid ASRP´s första riks 1992 var 73-registrerad. Det vet inte jag vad det är för register. Någon annan som känner till det? Toulouse 73-88-0022, okänd härstamning och uppfödare.

73-registret finns inte med i Blå Boken, och det stämmer inte överens med regeln (?) om att man lägger till +50 på fadershingstens raskod (ex. korsning e. arabhingst blir 02 + 50 = 52), det skulle nämligen bli ardennerkorsning då (ardenner = rasdkod 23, och 23 + 50 =73). Vet egentligen inte hur vedertagen den där +50-regeln är, men jag har sett det i flera olika sammanhang genom åren och trodde den användes systematiskt. Här stämmer det i alla fall inte.

mvh
Jenny
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag tror 73 helt enkelt kan vara någon som har sluntit vid tangentbordet?

Jag var på ASRPs första riksutställning och jag har noterat Toulouses reg nr till 93-88-0022. Däremot blir jag nu lite förbryllad när jag ser att det står 93. Registrerade man ponnyer med okänd härstamning i 93-serien en period?
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Var hittar du resultaten?

Fullständiga resultat finns inte utlagda ännu men kommer säkert på SPAFs och/eller ungponnygruppens hemsida inom kort. Tills dess så finns det en hel del resultat i tråden "Ungponnyhelgen i Falkenberg" på Avelsgnägg här på Buke. Titta också på ASRPs och Ridsports hemsidor.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Jag tror 73 helt enkelt kan vara någon som har sluntit vid tangentbordet?

Jag var på ASRPs första riksutställning och jag har noterat Toulouses reg nr till 93-88-0022. Däremot blir jag nu lite förbryllad när jag ser att det står 93. Registrerade man ponnyer med okänd härstamning i 93-serien en period?
Ja det måste man ha gjort, för jag har ett sto hemma som är u . Russ/arab...med stammar o e icke godkänd NF hingst...o därmed står det okänd på pappan.
Hon är 93a född -91
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Ja det måste man ha gjort, för jag har ett sto hemma som är u . Russ/arab...med stammar o e icke godkänd NF hingst...o därmed står det okänd på pappan.
Hon är 93a född -91
Modern till ett av mina ston är född 1976 och inreggades 1991, hon är 93:a och är efter en ej godkänd russhingst undan halvblodsto med full stam. det konstiga är att hennes dotter född 1992 eller 1994 efter arabhingst är en 99:a! Så nån gång under den tiden så ändrades reglerna.
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

Hjälper inte att ha en rasren, man får ju inte alltid vara med i BIS ändå ;)

(Tar åt mig lite vad gäller anmälningarna, fast jag har nog bara gjort förfrågan, inte regelrätt anmälan).

Vad gäller ASRP och pass så väntar halva ridskolan på sina, de är dock inskickade i mars 06 så det är väl inte tid att klaga ännu.

:)
 
Sv: Öppet brev till alla ridponnyentusiaster!

*kl*

Måste bara få säga....Tack snälla Moflo för att du kämpat så för att 93-orna oxå ska få heta svensk ridponny:banana::banana: ett stort steg i rätt riktning för ASRP, är min åsikt i det hela...

(sen blir det ju så att min blir exporterad som WPB :rofl:nu i höst men hade han blivit kvar så hade jag helt klart ändrat i passet
prillan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 387
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp