ASVH behövs inte längre? Eller?

kopparberg

Trådstartare
Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte lätt det här med avel, och jag har många gånger känt mig rejält korkad! :o Inte minst när jag flera gånger fått höra att "det borde jag ju fattat" och liknande!

Jag har ändå haft tur tycker jag, när jag betäckte första gången så var hingsthållaren till mycket hjälp när jag seminerade på hingsthållarens station, inga frågor var dumma frågor! :laugh:
Och nu har jag min 1-åring inackorderad hos en fantastisk uppfödare som fött upp halvblod i "100 år" och alltid får sålt och får ofta högsta poäng på allt från fölvisning till 3-årstest. Hon har ett kunnande som verkar oändligt! Och hon tycker inte jag ställer dumma frågor, så jag har lärt mig massor! :bow:

I allafall, jag läste i Ridsport att en styrelseledamot i ASVH registrerar i annat avelsförbund, utländska avelsförbund har fölvisningar där andra avelsförbund också är välkomna, vikande intresse för fölvisningar- 3-årstes och kvalitets mm.

Så vill svenska avelssverige inte ha kvar ASVH? Eller vad är felet? Jag känner att från att glatt ha velat ställa upp som styrelseledamot i den lokala avelsföreningen så tänker jag nu att enda nyttan jag har av ASVH är ju att jag får papper på mina uppfödningar, hästen måste ju ha ett "leg", alltså ett pass. Men om jag får med full stam och "papper" kan jag lika gärna registrera vart som helst?
 
Sv: ASVH behövs inte längre? Eller?

Rent teknikt så behövs ju inte ASVH,det finns tillräckligt med utländska förbund som kommer,sen är det väl egentligen så att dom lagt krokben för sig själva genom att inte låta oss stoägare betäcka med den för oss mest lämpliga hingsten ,men som inte är gk i ASVH.
Detta har dom nu försökt motverka med ensto licensen.