ASVH behövs inte längre? Eller?

kopparberg

Trådstartare
Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte lätt det här med avel, och jag har många gånger känt mig rejält korkad! :o Inte minst när jag flera gånger fått höra att "det borde jag ju fattat" och liknande!

Jag har ändå haft tur tycker jag, när jag betäckte första gången så var hingsthållaren till mycket hjälp när jag seminerade på hingsthållarens station, inga frågor var dumma frågor! :laugh:
Och nu har jag min 1-åring inackorderad hos en fantastisk uppfödare som fött upp halvblod i "100 år" och alltid får sålt och får ofta högsta poäng på allt från fölvisning till 3-årstest. Hon har ett kunnande som verkar oändligt! Och hon tycker inte jag ställer dumma frågor, så jag har lärt mig massor! :bow:

I allafall, jag läste i Ridsport att en styrelseledamot i ASVH registrerar i annat avelsförbund, utländska avelsförbund har fölvisningar där andra avelsförbund också är välkomna, vikande intresse för fölvisningar- 3-årstes och kvalitets mm.

Så vill svenska avelssverige inte ha kvar ASVH? Eller vad är felet? Jag känner att från att glatt ha velat ställa upp som styrelseledamot i den lokala avelsföreningen så tänker jag nu att enda nyttan jag har av ASVH är ju att jag får papper på mina uppfödningar, hästen måste ju ha ett "leg", alltså ett pass. Men om jag får med full stam och "papper" kan jag lika gärna registrera vart som helst?
 
Sv: ASVH behövs inte längre? Eller?

Rent teknikt så behövs ju inte ASVH,det finns tillräckligt med utländska förbund som kommer,sen är det väl egentligen så att dom lagt krokben för sig själva genom att inte låta oss stoägare betäcka med den för oss mest lämpliga hingsten ,men som inte är gk i ASVH.
Detta har dom nu försökt motverka med ensto licensen.
Du precis som jag sitter ju med annat förbunds sto,och i mitt fall är det väl så att jag har en Holsteiner och vill då avla holsteiner inte swb,även på pappret.
För mig personligen så kan vi gärna skrota ASVH.;)
 
Sv: ASVH behövs inte längre? Eller?

Jag är ju inte så insatt att jag vet mer än det man läst i tex Ridsport. Men jag vet att i den lokala föreningen där jag bor, där har det varit avhopp från medlemmar som varit eldsjälar i många år.

Jag minns för många år sedan (typ 70-talet), då var avel och sport två helt skilda saker! De ston som fick höga poäng som avelsston, de hade många gånger så låg ridbarhet att man inte ens ville rida på dem! :crazy:

Kommer så väl ihåg en vän som avlade i många år. Till slut ville hon rida, sålde avelsstoet och köpte en "riktig" ridhäst! :p
Som tur var så blev avel och sport närmare varandra efter några år, då kunde hon köpa ett fint sto och BÅDE rida och avla!

Är vi på väg åt det hållet igen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 566
Senast: Keb71
·
Avel Hej, Har ett lettiskt sto som får grå papper. ASVH godkänner inte Lettiska stamboken och hennes pappa är endast godkänd i Zdpf, dvs...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Zaria
·
Avel Har ni läst Emma TH:s blogg? http://www.asvh.se/om_asvh/blogg/vad-vill-vi-med-var-stambok Mycket intressant tycker jag. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
4 573
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2
  • Jag gpr sönder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp