Pappersfärg och regler för 3-årstest för grå

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Har ett lettiskt sto som får grå papper. ASVH godkänner inte Lettiska stamboken och hennes pappa är endast godkänd i Zdpf, dvs sydtyskt avelsförbund som inte heller det godkänns av ASVH. Men vad händer när jag betäcker henne med en av ASVH godkänd hingst (Lambourgini)? Får fölet fortfarande grå papper eftersom stoet har det? Om jag får ett stoföl som sedan betäcks med godkänd ASVH hingst, får detta föl oxå grå papper, eller när övergår det till gröna?

Undrar oxå om föl med grå papper får delta i fölvisning, 3-årstest och kvalitetén. Om inte, får de delta utom tävlan? Tusen tack på förhand!
 
Sv: Pappersfärg och regler för 3-årstest för grå

Vita eller grå beroende på hur resten av stammen ser ut. Vita papper får vara med på samma villkor som gröna.
 
Sv: Pappersfärg och regler för 3-årstest för grå

Tack! Hur får jag reda på om det blir vita papper? Grå får alltså inte delta, eller? Inte ens utom tävlan?
 
Sv: Pappersfärg och regler för 3-årstest för grå

Sök på asvh:s hemsida upp Storeglementet, där finns en bilaga som heter "Klättra i stamboken" och där kan du läsa om hur det blir med avkommor och deras avkommor osv förutsatt att du använder godkända hingstar. Det finns flera sorters grå papper, reg.numret anger vilken din häst tillhör. Du kan troligen få delta med din häst utom tävlan på en bedömning där det finns plats över, men resultatet blir inte avelsvärderande.
 
Sv: Pappersfärg och regler för 3-årstest för grå

Vita papper ges till hästar som har godkänd pappa, rasren mamma men med okvalificerad stam. Du får fråga ASVH hur de bedömer det. Grå papper brukar fa vara med i mån av plats.
 

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 089
Senast: kopparberg
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fenestra
·
Avel Har en unghäst 09.a Reggad i ASVH e: godkänd hingst u: okänt sto Har deltagit i fölvisning utom tävlan, fick 43 eller 45 poäng ( har...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: gylle
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
1 985
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp