Åter till salu pga oseriös köpare.

Sv: Åter till salu pga oseriös köpare.

Jag har tydligen en gång varit en sån där 'oseriös köpare', men hör historien och bedöm själva.

Vi letade häst till min dotter och hade mailat om en ponny vi tyckte verkade fin. (Det lät bra, det fanns varken foto eller namn i annonsen) Kom och titta mailade ägarna tillbaka. Tre dagar innan vi skulle titta på ponnyn blev min dotter sjuk så jag mailade dem och skrev (hade inte fått något telefonnummer till dem) att tyvärr är min dotter sjuk så vi måste skjuta på att titta på hästen några dagar.

Får ett mail till svar: Att jag är den mest oseriösa köparen nånsin och att om vi INTE kommer och köper deras ponny den avtalade dagen så kommer de att ändra annonsen så att det står att han är kvar pga oseriös köpare.

Jaha? Mitt barns hälsa går före eventuella ponnier och jag kan inte tycka att jag på något vis var oseriös. Jag hade inte ens sett ponnyn, varken på foto eller i verkligheten.
Och sedan fick jag två mail om dagen minst i typ 3 veckor, efter att ha öppnat första dagen så slutade jag bara öppna dem och kastade dem direkt.
Därför har jag börjat bli väldigt skeptisk mot annonser där det står så för det kan vara en konstig säljare också!

Jag är dock glad att det inte blev den ponnyn, med så knepiga säljare...Det är min åsikt i alla fall och jag tycker inte jag är oseriös!

**KL**
Men varför plocka bort annonsen INNAN handpenning och pappersskrivning? Det tycker jag låter lite riskabelt? Att något låter perfekt i telefon eller efter en provridning kan ju inte vara anledning att plocka bort en annons?
Vi köpte tex ett hus nu och även om vi bedyrat att vi var seriösa och intresserade och banken var med oss så hade säljaren annonsen inne tills affären var i hamn och det är helt logiskt kan jag tycka.
Däremot kan det ju visa sig att nya ägaren o hästen inte passar ihop, eller det kommer inte mer pengar än handpenning, eller annan anledning (akut ändrade familjesituationer etc) och då kan jag förså om säljaren vill använda uttrycket för att visa att det inte varit fel på hästen utan det var andra orsaker till att affären gick i stöpet.
/U

Intressant tråd, jag satt själv och spekulerade över fenomenet härom dagen. Det är inte bara på hästannonser utan även hundannonser man ser detta "åter till salu pga oseriös köpare".

De vibbar jag får är: "här är en petig säljare med specifika krav och vanliga människor undanbedes ringa". Jag drar öronen åt mig direkt. Varför kan man inte bara skriva "åter till salu pga återbud" eller liknande, måste man döma den avhoppande köparen som oseriös? Och som Angelwings skrev, vad krävs för att räknas som oseriös?

**KL**
Men varför plocka bort annonsen INNAN handpenning och pappersskrivning?

Kanske för att folk har annat att göra än att prata i telefon hela dagarna vilket man får göra om det är en attraktiv häst.

Jag har råkat ut för en del minst sagt knepiga köpare genom åren och då menar jag efter att de givet ett säkert besked att de skall ha hästen (efter att de provridet).

Den som är allra mest egendomlig var för ganska många år sedan en familj men en tonårs dotter var och provade en häst det gick jättebra (var långväga), ringde dagen efter och ville komma en gång till för att även filma för att deras tränare skulle se. De kom ner igen (35 mil enkel resa) återigen gick det jättebra och de skulle köra direkt hem till tränaren och visa filmen, de själva hade bestämt sig om bara tränaren också tyckte det såg bra ut, ringde sedan direkt när tränaren tittat och tränaren var lika förtjust så de ville köpa henne. De frågade om det eventuellt var möjligt att hon stod kvar i 14 dagar då de annars fick ställa henne i 14 dagar i ett annat stall då den boxen de skulle ha inte blev tom förrän då inga problem sa jag. Dock ringde de tillbaka en liten stund efter att det ordnat sig med box i det stallet trots allt så de kunde ta henne direkt, vi kom överens om att jag skulle boka kliniktid för besiktningen på en viss klinik och så skulle de ta släpet med sig ner när det var dags för besiktningen, iom att vi ville få tid direkt så kom vi fram till att det var likabra att vi gjorde upp papper och betalning direkt då iom att vi knappt ens han skicka kontrakten emellan oss. Jag skulle ringa så fort jag fått en tid.
Ringde kliniken direkt morgonen efter (fredag) och lyckades få en tid måndageftermiddag. Ringde köparna, inget svar, ringde gånger flera med samma resultat hörde aldrig av dem igem :confused: det var minst sagt förbryllande verkade vara väldigt ordentliga människor.

Detta är verkligen vad jag klassar som oseriösa köpare vist kan det ha hänt något men så svårt är det inte att meddela om inte samma dag så några dagar senare.

Åter till salu pga oseriös köpare klassar jag helt klart som just dylika typ av köpare som backat ur utan anledning i sent skede och då som en förklaring till alla de som har ringt/mailat och fått veta att hästen är såld.

Det finns säkert många olika svar på vad en oseriös köpare är, men glöm inte av alla oseriösa säljare! Till salu igen pga oseriös köpare kan ju oxå innebära att säljaren har lämnat felaktig information om hästen som uppdagas och att köpet hävs. :mad:. Naturligtvis är det oftare köparen som strular, men det finns folk till allt!

Senast ändrad av en moderator:

Åter till salu pga oseriös köpare klassar jag helt klart som just dylika typ av köpare som backat ur utan anledning i sent skede och då som en förklaring till alla de som har ringt/mailat och fått veta att hästen är såld.

Den tolkningen gör jag också.

Det händer då och då även om man så att säga håller alla dörrar öppna ända tills hästen är såld att någon man trott vara seriös hoppar av i sista minuten. Mitt värsta fall var en familj som mer eller mindre själv tvingade mig att sälja två unghästar till dem. Jag var inte riktigt säker på att det var rätt och frågade upprepade gånger om de verkligen var säkra på att de skulle göra den här affären. Jadå bekräftades gång på gång. Det gjordes veterinär besiktning och beställdes transport med lastbil och allt var helt klart. Affären skulle avslutas när de levererades. Så sista samtalet till köparen med bekräftelse på vilken dag hästarna skulle komma, så får jag inte längre prata med mamman i familjen. Utan det är pappan som lite generat säger att hans fru och döttrar har ångrat sig så de ska inte ha hästarna.:mad: Jag har ju då under tiden det här pågått tackat nej till ett antal andra spekulanter. Så vad skulle jag då skriva i annonsen om jag lade ut en ny? Lossas som inget och börja från början eller förklara för de som varit intresserade tidigare att nu finns de här hästarna på marknaden igen?

Om jag annonserade ut en häst så skulle skulle nog hellre förklara anledningen till att hästen annonserats igen när en presumtiv köpare ringer än att skriva det i annonsen.

Det finns massor av hästar som annonseras ut flera gånger och på olika annonsplatser, så jag skulle nog fråga varför, av samma anledning som jag frågar varför hästen är till salu, om jag svarade på en annons som synts flera gånger. Men det är ju jag det!

Jag skulle inte heller skriva "på grund av oseriös köpare" men det är ju jag det. ;)
Även om det tar tid att sälja en häst (som sist - 9 månader) och det blir många annonser så struntar jag i att skriva något sånt ändå, trots att det i det fallet var "på grund av oseriös köpare" (det jag skrev i förra inlägget, sån som två veckor efter att de tagit hem hästen bestämmer sig för att separera -dessutom sköttes kontakten enbart via SMS, jag hade varken pratat med eller sett köparen öht, var inte jag som sålde hästen kanske ska tilläggas utan jag hade tagit på mig att hjälpa till att sälja den om den kom tillbaka istället för att skickas till slakt direkt) i mina ögon är det grymt oseriöst, hästen hade redan fått flytta runt mycket på sistone och behövde verkligen inte flytta en gång till och sen hem igen efter ett par veckor. Stackarn! =/ Hade det varit en i mina ögon mer legitim anledning så hade jag inte alls tänkt oseriös köpare, mer än sms-kontakten då. T ex "jag klarar inte av hästen" eller "vi gjorde besiktning som inte gick igenom och nu vill jag lämna tillbaka den".

Jag har precis råkat ut för en "oseriös köpare", som bara slutade att höra av sig efter att det hade blivit klart med att hon skulle köpa hästen..
Fast jag mailat ett antal x ggr och påpekat att ska hon inte ha hästen kan hon ju höra av sig så jag vet om jag ska fortsätta anonnsera eller inte!
Mycket irriterande med människor som är så, bara slutar höra av sig och inte svarar på mail/telesamtal..

Jag har inte reagerat på någon specifik annons alls, bara på att man ibland ser frasen i annonser och funderat över varför man använder den.

Varför inte bara skriva p.g.a. återbud? Då dömer man ingen, det kan ju ligga saker bakom som man inte får reda på, som några skrivit innan.

Jag har också funderat på det där o nånstans kastar det lite tvivel över försäljaren. Samtidigt kan det ju vara så att folk svarar på annonser för att få gratisrida, När dom har ridit säger dom att dom är intresserade men att dom måste kolla upp ditten o datten o säger till försäljaren att dom ska höra av sig vilket givetvis inte sker. Låt säga att försäljaren uppfattat dom här människorna som seriösa o vettiga o därför avfärdat ett antal intresserade ja då kan man kanske säga att köparen var oseriös. Jag vet dom som satt i system att åka o gratisrida på det sättet.:idea:

Jag kan verkligen förstå om folk blir irriterade på sånt! Det bästa är nog att inte förutsätta att hästen verkligen är såld förrän den är betald och levererad! Mycket kan hända på vägen dit.

Jag uppfattar det som information för de som tidigare var intresserad men fick svaret att hästen avr såld.
Nu kan dessa se annonsen igen och veta att hästen är till salu igen.

Säljarna skriver så då folk(som du) blir misstänksamma om en häst är ute på annons för länge.

Jag hade tex en sk spekulant på mina hästar i somras, som lovade att ta dem om jag kunde hålla dem till oktober(3-4 mån), sedan när det skulle fixas med kontrakt så slutade personen höra av sig, tänk om jag faktiskt hade tackat nej till flera köpare pga denna person & hållt hästarna flera månader i onödan?
DET var en oseriös köpare.
Nu hittade jag en bra köpare (utb instruktör bla) till mina hästar som tur var.

Jag blir mer misstänksam om man skriver "åter till salu p.g.a. oseriös köpare". Skulle kännas mycket trevligare om det bara stod t.ex. "åter till salu p.g.a. återbud". Att kalla någon för oseriös ger mig dåliga vibbar, då jag uppfattar det som att säljaren av en eller annan anledning vill "ge igen". Min åsikt är att det är bättre att låta det som varit vara ("live and let live") och gå vidare utan att doma någon (även om det skulle råka vara så att köparen verkligen är oseriös).

Jag blir mer misstänksam om man skriver "åter till salu p.g.a. oseriös köpare". Skulle kännas mycket trevligare om det bara stod t.ex. "åter till salu p.g.a. återbud". Att kalla någon för oseriös ger mig dåliga vibbar, då jag uppfattar det som att säljaren av en eller annan anledning vill "ge igen". Min åsikt är att det är bättre att låta det som varit vara ("live and let live") och gå vidare utan att doma någon (även om det skulle råka vara så att köparen verkligen är oseriös).

Det skulle väll vara värre om det stått pga XXXXX lämnade återbud så är hästen åter till salu.

Även om man skriver oseriös så har man ju inte namngivet någon så ingen mer än säljaren vet vem det är.

Nä, ingen vet utom de som är inblandade och kanske några de känner och sen känner några dem som... osv. Världen är inte så stor som man tror alla gånger!

För mig ger det dåliga vibbar från säljaren när denne skriver "oseriös köpare" trots att den inte är namngiven osv. Bara det att man vill kalla en (icke namngiven) person oseriös överhuvudtaget ger ett oseriöst intryck på mig.

Men om säljare ger inte igen utan anledning, jag tycker snarare det verkar som om du tycker att köpare får bete sig hursomhelst & säljarna ska ta hur mkt skit som helst.

Nej, det menar jag inte alls! Jag tycker att BÅDE köpare och säljare ska bete sig trevligt och hyfsat mot varandra, men jag tycker att även en säljare som träffat på jordens största skit till köpare inte behöver tala om det för nästa presumtiva köpare genom att tala om den förre som oseriös. Den förre köparen må vara hur oseriös den vill, en riktigt seriös säljare, enligt min mening, lägger det som hänt bakom sig. Säljaren får gärna skälla ut den oseriöse köparen efter noter, och gärna prata skit med sina vänner om den oseriöse köparen, men behöver inte nödvändigtvis tala om för nästa köpare att det funnits en oseriös innan. Som ny, seriös köpare, har ju jag ingenting med att göra alla eventuellt oseriösa som kommit och gått innan mig! Dom är inte mitt problem. Så tycker jag, men det är ju jag det!

Senast ändrad:

delvis kl.

Som säljare av en häst så skall man inte ta för givet att en häst är såld förräns handpenningen finns på kontot eller i handen och kontrakten är underskrivna.
Det finns alldeles för mkt naiva säljare som tror att hästen är såld för att folk kikat på den och tyckt den varit fin osv osv och alldeles för många gånger så används frasen "åter till salu pga oseriös",om den frasen hade använts när det verkligen var så hade vi pratat om nått helt annat,men frasen används i tid och otid helt enkelt..

Och ta för vana att ta en handpenning om minst 4000 kr,det svider mer i plånboken att "ge bort det" vid ett ev. avhopp.

En annan fras som kan reta ihjäl mig..

"Endast seriösa göre sig besvär"...

Vem avgör om jag är seriös??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 074
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31