Återköp av häst?

K

Kurant

Har man någon som helst möjlighet att häva köp av häst fast den inte har något fysiskt fel?Har nyligen köpt en valack, som är väldigt nervig och jobbíg att hantera.Inte alls så UNDERBAR som säljaren hävdade. Har bara haft honom en månad, men känner att detta är inte alls den lugna, coola häst jag längtat och letat efter.Tacksam för goda råd och egna erfarenheter.

Marie :cry:
 
men en månad är inte lång tid för en häst att göra sig hemmastadd och "coola ner sig". Det behöver inte alls vara så att säljaren lurade dig, det är mycket troligt att hästen var jättelugn i sin gamla miljö och nu blivit uppstressad och orolig efter att ha bytt stall, hästkompisar, hagar, ägare, rutiner etc. Om jag var du skulle jag åtminstone prova i några månader till.

Tänk på att relationen mellan häst och ägare är som vänskap - inte blir du jättebra vän med någon som du knappt känner. Hästen måste få tid till att lära känna dig och du måste lära känna hästen. Ett bra sätt är att tillbringa mycket tid med hästen på marken: kela, rykta, prata, gå ut och gå på promenader etc.
 
Kanske jag är för otålig?Tack för ditt svar, det är alltid intressant att höra andras synpunkter, speciellt om man känner sig lite nere.....

Marie
 
Stackars du! Om jag hade varit i din sits hade jag börjat med att ringa gamla ägaren för att dels informera om läget och ffa få tips och råd. Hon kanske kan hjälpa dig att hitta rätt. Som seriös säljare borde hon bry sig om hur det går för hennes fd häst.

Lycka till!
 
Håller med! Ring den förra ägaren och fråga och diskutera om varför hästen kan har ändrat sitt beteende så!

/Malin
 
Dom andra har gett dig ett jättebra tipos.. Ring förra ägaren, ni kan läsa problemet tillsammans..
 
det är inte så att du har haft för brått med din nya häst ,rida den och håll apå med den lite för mycket så den inte har hunnit klimaktisera sig överhuvud taget , enligt studier så kan det ta ända upp till 1 år innan en häst känner sig hemma i sitt nya stall. Ingen kritik till dig men ibland kan det vara så enkelt att man har haft för brått.
Lycka till
 
Att du känner hästen inte motsvarar dina förväntningar, är ju inget som säljaren kan lastas för!

Hästen har kommit till en ny miljö, och fått en ny matte.
Så säljaren kanske aldrig upplevt hästen som du upplever den nu.
OFTA så är det ju så att hästen blir förändrad när den byter ägare och även miljö!

Gör som flera rekommenderat, ta kontakt med säljaren och diskutera problemet.
Och ge det lite mer tid! En månad är inte lång tid för en häst att acklimatisera sig med en ny matte/husse!

En bra "artikel" om just det du beskriver är i senaste Ridsport, i Claes Rülckers veterinärspalt. Läs den!

Jag vet flera hästar som varit enormt lätthanterliga och lättridna hos säljaren, men sedan blivit helt annorlunda hos köparen.
Vilket i SAMTLIGA fall har berott på KÖPAREN!
Den har köpt "fel" häst, alltså en häst som inte alls passat det DE vill göra.

Så har du köpt "fel" häst? Har du köpt en häst du blev förtjust i, trots att den kanske inte EGENTLIGEN var den sorts häst du ville ha?

I ett av "fallen" jag sett så ville en duktig och vettig vuxen hästtjej ha en häst för promenadridning mestadels i skogen. Hon ville rida några dagar/vecka.
Hon blev förtjust i en ENORMT fin hopphäst som var i tävlingskondition och hade tävlat vill minnas upp till 1,40.
Hon köpte hästen och det slutade i KATASTROF!
Denna tävlingsindivid funkade ju inte ALLS som promenadhäst!
Tjejen fick sälja vidare, och har nu tydligen en äldre häst som passar för HENNES krav. Funkar visst perfekt!
 
Jag kanske får backa ett snäpp, o vänta med ridningen ett tag. Underlaget är ju ändå skit nu...Hoppas ni har rätt!Ska snoka reda på Ridsportartikeln som rekommenderas.Tack igen!

Marie :smirk:
 
Kanske är pållen lite laddad just nu?
Har märkt på min att han är laddad som 17! Tror det är att man inte kan rida ut och galoppera på samma sätt som på sommaren att min är mer laddad än vanligt.
Jag har inget problem med honom i nuläget, men har bara märkt att det är mkt "spring i benen" på honom.

Hoppas du får ordning på din pålle!
Lycka till!
 
Har du kollat foderstaten, var han i toppkondis och van vid att ridas mycket, gick han i en stor flock i en stor hage och nu ensam i en rasthage, du kanske tillför mer energi än han gör av med, detta i kombination m miljöbytet kan ju mynna ut i kalabalik. Anledningarna kan vara så många.
Hur var han när du provred honom och hur betedde han sig i det gamla stallet ?
Ge inte upp än, men var öppen för att det kanske inte var rätt häst, att behålla en häst som man inte funkar med är inte rättvist varken för dig eller hästen.
Lycka till !!
 
JAg köppte en ponny en gång som var helt cool hos köparen. Men när den kom hem till mej så var han mer än hingstig. Han kunde inte stå själv inne i stallet. Skyggade för allt och bara gapade och skrek. Till på köpet ramlade jag av och skadade benet så att jag inte kunde rida.
¨
Men de va nog oxå bra för då fick jag lägga ner tid på att bara umgås.
Efter ett tag då jag hade fått hjälp med att longera honom och lite promenader där jag va ute med honom och inte tvärtom så lugnade han ner sig efter flera månader.
Bara han kunde lita och ty sig till mej så blev allt underbart.

Det tog tid, o jag funderade va jag igentligen hade köpt för häst. Men vilken underbar individ de blev av vilden tillsut! :love:

Så låt de ta några månader. :)
 
Jag med, köpte en liten pålla som visserligen hade mycket motor men i övrigt en cool häst. Ja ja cool blev hon inte när hon hade landat hos oss, hu jeda vad fort det gick hon for som en torped på vägarna. Och döptes då till turbomärta, det tog ett tag men sen lugnade pållan ner sig efter att ha lärt känna sin miljö. Stall, kompisar, människor, foder osv.
 
ja jag blev juh glad att du ramla av å gjorde dej illa.. då fick juh jag rida lilla galningen :smirk: men han va juh jätte duktig egentligen.. tänk på träningen för leif då vi trodde att han kunde så mycket å sen fick reda på att han inte kunde ett skit.. men att han försökte göra rätt hela tiden ändå... vilken ponny de va...
 
JO du, tänk va många han kunde ha gort glada om han hade fått vart frisk. Så lättlärd o hanteringsbar. En sånn ska man ha!
 
Hur var hästen när du provred den? Jag antar att du har gjort det. Vad har säljaren uppgivit för information om hästen och hur den är? Vad är det för sorts problem du har med den och hur länge har det pågått? Hur var hästen i början? Vad har du gjort med den under denna månaden? Du ger ganska knapphändig information så det är svårt att ge något bra råd om detta. Men jag tycker inte att säljaren kan lastas för om hästen inte motsvarar dina förväntningar.
/ Carena
 
Vad konstigt! :eek: Jag skrev ett första svar i den här tråden och nu har det av någon underlig anledning tagits bort? :confused: Jag skrev nästan exakt samma ord som upprepats nu, så vad var så farligt med mitt svar? Att jag rekommenderade köparen att kontakta säljaren för att få hjälp? Att jag skrev att man inte kan kräva återköp bara för att man inte kanske passar ihop? Vad? Är det för mycket begärt att få en förklaring här eller måste jag messa Gunnar och/eller Lobelia direkt?! :mad:

Tar ni bort ett inlägg så kan ni åtminstonde skriva varför, i synnerhet som det varken var kränkande eller otrevligt! :mad:
 
Mia_R, jag tror att det faktiskt finns en hel del forumbuggar som gör att vissa inlägg hamnar lite varsomhelst. Kolla på den här tråden
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 387
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp