Återkommande drömmar

Singoalla

Trådstartare
Jag hade en så himla mysig dröm inatt. Jag drömde att jag köpt ett stort hus utanför Stockholm, och att jag visade det här huset för min familj. Det var nästan så att jag hade glömt bort hur stort det var för vart jag än öppnade dörrar så fortsatte det bara. Jag hade en massa idéer kring hur jag skulle inreda. Något rum skulle bli bibliotek, något skulle bli gym, gästrum osv. och högsta våningen var en enda stor vindsvåning med panoramafönster och utsikt hela vägen till innerstan. Där skulle jag ha mitt sovrum, även fast sängen bara skulle ta upp en pytteliten del av golvytan :p Men framför allt minns jag att huset verkligen inte tog slut. När jag öppnade en dörr och trodde att det var en garderob så var den en korridor som ledde till nya rum, osv.

Jag har haft den här drömmen återkommande i hela mitt vuxna liv, med jämna mellanrum. Jag vet inte hur mycket jag tror på drömtydning egentligen, men jag har läst på flera ställen att huset i sånna här drömmar representerar än själv, och att upptäcka nya rum är sidor hos sig själv. Eftersom den här drömmen är väldigt positivt laddad och full av möjligheter så väljer jag att tolka det som något bra i alla fall :) Tvärtom hade jag en period för några år sedan då jag drömde mycket om tornados. Alltid samma dröm, att jag stod högt upp i en byggnad och såg en stor tornado komma emot mig. Jag sprang ner i källaren och spände fast mig själv i någon form av rör, och kände hur tornadon slet bort huset ovanför mig. Jag frågade en kompis då vars mamma tydligen skulle vara duktig på drömtydning, och hon sa att det tydde på inre oro.

Jag vet som sagt inte vad jag tror om drömtydning, men att man bearbetar befintliga känslor och intryck är ju åtminstone sant.

Har ni några återkommande drömmar? Och i så fall, vad har ni för tankar om dem?
 
Inte numer men som liten drömde jag ofta om att bli jagad. Och när jag sprang så var det som att det gick i slow motion.

Vet inte exakt vad drömmarna syftade på men drömmar är en återspegling av oss själva och våra liv. Så möjligen en känsla av att inte påverka situationen möjligtvis.
 
Som liten drömde jag ofta att jag var fast i en lägenhet på högsta våningen och att det brann. Lösningen att komma undan var att hoppa. Kände alltid fallet i magen och vaknade precis innan jag tog i marken.
 
Inte numer men som liten drömde jag ofta om att bli jagad. Och när jag sprang så var det som att det gick i slow motion.

Vet inte exakt vad drömmarna syftade på men drömmar är en återspegling av oss själva och våra liv. Så möjligen en känsla av att inte påverka situationen möjligtvis.

Det ska tydligen vara väldigt vanligt att drömma att man blir jagad. Jag har gjort det några gånger, men inte sådär ofta som andra verkar drömma om det. Minns du vad du var jagad av?
 
Jag har haft samma återkommande dröm som dig, att hitta fler och fler rum i mitt hus och ideer om vad jag ska göra med det jag hittar har jag också där i drömmen. Läste också att det skulle betyda att det står för oanvända/okända talanger/sidor man har som man ännu inte har upptäckt. Mycket intressent!
 
Jag har haft samma återkommande dröm som dig, att hitta fler och fler rum i mitt hus och ideer om vad jag ska göra med det jag hittar har jag också där i drömmen. Läste också att det skulle betyda att det står för oanvända/okända talanger/sidor man har som man ännu inte har upptäckt. Mycket intressent!

Läste samma sak! Det verkar vara en väldigt vanlig dröm, märker jag när jag Googlar lite. Tycker det är sjukt spännande att människor kan drömma så lika saker :)
 
Läste samma sak! Det verkar vara en väldigt vanlig dröm, märker jag när jag Googlar lite. Tycker det är sjukt spännande att människor kan drömma så lika saker :)

Ja men eller hur!!

En annan återkommande dröm jag har är att jag är på min tidigare studieort och ska studera där. Jag är i min nuvarande ålder och med mina tidigare studier i bagaget men likväl där på studieorten för nån typ av studier. Det är 20 år sedan jag gick på universitetet och 17 år sen jag senaste bodde på den orten. Tar gärna emot tips på vad den typen av dröm kan innebära!
 
Har haft 2 återkommande mardrömmar under hela min uppväxt.

1 Hela familjen sitter i bilen och är på resa. Vi ska köra över en stor bro och jag vet att bron kommer rasa. Brukade vakna mitt i raset. Efter några år så ändrade sig drömmen till att jag alltid steg ur och familjen körde vidare ochjag såg dem rasa ner tillsammans med bron.

2 - Några mördare var ute efter min familj lillebror, mamma & pappa och jag jagade dem och hade ihjäl dem en efter en. Jag hann aldrig bli klar men det var alltid fler än en och jag vart alltid den som hade ihjäl dem.

Numer drömmer jag helt normalt såsom gå genom en fest i ett vattenfylllt rum och hälsa på pratande hundar. :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Min återkommande dröm handlar alltid om att jag missar mitt flyg. Jag springer genom flygplatser, jag fastnar i en kö, jag glömmer passet... Olika flygplatser och olika destinationer varje gång, men jag hinner aldrig fram.
 
Jag har två återkommande drömmar.

Den ena är så övertydlig att den går att tolka med ena lilltån: jag packar och packar för att flytta ifrån ett hus som jag bodde i tillsammans med en person som jag sedan länge brutit kontakten med. Irriterande nog så har jag aldrig någon större framgång i packandet (det blir en massa saker kvar, dyker upp en massa nya saker, jag har problem att få tag på ett nytt boende etc), trots att jag i vaket tillstånd tycker att jag lagt det personen långt bakom mig.

Den andra är jag desto mer konfunderad över: den handlar om att jag kommer tillbaka till ett jobb jag hade när jag pluggade (eftersom jag tydligen bara varit tjänstledig därifrån hela tiden :p) och om hur jag snabbt ska kunna sätta mig in i den behövliga sakkunskapen igen, vilket jag brukar vara ganska cool med. Men varför drömmen återkommer har jag ingen aning om, jag minns jobbet på ett rätt neutralt sätt.
 
Ja men eller hur!!

En annan återkommande dröm jag har är att jag är på min tidigare studieort och ska studera där. Jag är i min nuvarande ålder och med mina tidigare studier i bagaget men likväl där på studieorten för nån typ av studier. Det är 20 år sedan jag gick på universitetet och 17 år sen jag senaste bodde på den orten. Tar gärna emot tips på vad den typen av dröm kan innebära!

Det låter likt min åter-på-extrajobbet-dröm!
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag drömmer ofta att jag tappar tänder. Hört att det ska betyda att det kommer ske en förändring i livet men jag vet inte om jag tycker det stämmer.

När jag var gravid drömde jag i princip varje natt att sambon var otrogen.
 
Jag har två drömmar och jag tror att det han att göra med mitt dåliga lokalsinne, typ INGOreklamen :D.
Jag cyklar från södra Sverige och i Sundsvall hittar jag inte ut på E4an, återkommande med lite variation sedan flera år.
Den andra är att jag bor på ett hotell och hittar inte mitt rum :arghh:
 
När jag var mindre drömde jag ofta att jag flög. I och med det vet jag exakt hur det känns :D. Man bara lutar sig framåt och skjuter ifrån och svävar högre och högre. Känner i kroppen hur jag ska göra för att få mer höjd. Härligt!

Numera drömmer jag mest mardrömmar om att jag inte hittar. Antingen att jag ska vara på en viss plats en viss tid och inte hittar. Eller att jag går i skolan och inte vet mitt schema och vilken klass jag ska vara i. Jag har ingen att fråga och hittar inte. Jag kan gå en hel termin och inte vara med på lektion för att jag inte vet vilket klassrum elelr när.
Den andra varianten är att jag inte hittar min bil. Jag vandrar runt på parkeringar och gata upp och ner och bilen finns ingenstans. Det blir mörkt, jag hittar fortfarande inte bilen.
 
"hitta okända/bortglömda rum"-drömmen är min favoritdröm! Hade jag själv fått bestämma hade jag drömt den ännu oftare, och gärna så jag kommit ihåg den så jag kunde rita upp/skissa alla härliga byggnader och möbler och allt vad det är.

Ibland sträcker den sig också utomhus till trädgårdsplatser och planteringar, mycket trevligt det också.

Min knasigaste återkommande dröm är att olika personer - för det mesta folk jag känner mer eller mindre väl - lägger beslag på större eller mindre delar av marken som hör till min gård. Dessutom har det ökat så att det är värre och värre ockupationer.

Först hade mina grannar fixat iordning en liten ogräsplätt (som skulle kunna vara en plantering) som man passerar på väg in på gården. Den var väldigt i ordning och det handlade bara om några kvadratmeter men jag blev ändå arg varför de planterade sina saker på min mark.

Nästa gång minns jag inte vem som hade planterat men den gången hade någon dragit upp låååånga rader grönsaks-eller potatisplanteringar i kanten på hästarnas hage. Jag tyckte det var lite intressant men var mest förbannad igen: ni får skaffa er egen mark om ni prompt måste odla, ni kan inte ta min och inte ens fråga!

Tredje gången hade några fd inackorderingar, som flyttat in alldeles i närheten och har eget stall, anlagt en big bauta grusridbana rätt över en av hästarnas hagar. Bortåt ett hektar bara grus. Ännu ett skäl att bli förbannad, jag hade ju nyligen fått sått om gräset?! Och visst, fint med ridbana men jag har en normalstor och de kan väl inte komma och bara göra den hos mig?!

Och senaste gången hade en kollega och hennes man smällt upp ett stort jäkla hus, rätt över min gräsmatta. Max tio meter från mitt eget. När jag kom in i drömmen var huset redan på plats, och det som upprörde mig just då var att de höll på att dra en ny infartsväg ungefär en meter från min uteplats. Helt oacceptabelt!

Jag både vill och vill inte att den drömvariationen ska komma tillbaka, för jag blir så jäkla arg på alla. Men det hade varit spännande att se vad som skulle kunna toppa det sista!
 
Som jag kan minnas har jag egentligen bara haft en dröm som var återkommande. Det var en mardröm och det var när jag var liten.
Det fanns egentligen inget direkt skrämmande i drömmen att sätta fingret på, det var bara känslan som var hemsk, en sorts domedagskänsla, att något komner att hända.

Sedan har jag haft drömmar med återkommande teman. Var det mardrömmar var det ofta någonslags katastrof, t.ex. vulkanutbrott/lava, översvämning. Någongång var det någon katastrof som var på kommande och vi visste om det, men jag kunde inte få min familj att förstå att det var bråttom att ta sig bort, utan alla segade.
Någongång har jag också drömt att jag vaknat och varit ensam, typ i hela byn, alla andra har åkt någonstans men jag har blivit kvarglömd.

Drömmar om att jag kunnat flyga, eller springa jättefort och lätt. Superhärlig känsla.
Förmågorna har ju givetvis försvunnit i de ögonblick man verkligen behöver dem, t.ex. om någon jagat en. Upptäckt att jag gått naken till skola/jobb. Gått på toa och plötsligt insett att toastolen är mitt i ett rum och folk kommer in.

Kanske ungefär ett år efter att exet och jag bröt upp så drömde jag ett par gånger att jag var tillbaka hos mitt ex, men det var inte vad jag ville. Det var som om jag var utan rätt att bestämma över mig själv.
Som om jag bara varit på provperiod hos min nuvarande. Exet sa "ja, det var ju synd att det inte fungerade mellan er, men jaa". Jag satt i bilen med mitt ex, och var så ledsen, jag ville ju bara vara hos min nuvarade sambo.

Jo, har nog trevliga drömmar också, men det är väl de otrevliga som fastnar mer i minnet :p
 
Jag drömmer fortfarande, vid nästan 30 års ålder, att jag på olika sätt hamnar i vattnet vid morfars brygga. Det är väldigt strömt där och de vuxna skrämde väl oss lite för att vi inte skulle gå dit själva när vi var små. Morfar sålde båten 2004, sen dess har jag varit där nere kanske tre gånger. Ändå drömmer jag om det ofta. Ibland flera gånger i veckan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en återkommande dröm om att jag skaffat ett nytt boende, hus eller lägenhet, och när jag väl kommer dit så är det mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 627
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Hur vanligt är det? Vet man varför vi har det? Vad har ni för återkommande teman i era drömmar? Mina googlingsförsök leder bara till...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 092
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp