Bukefalos 28 år!

Återkommande drömmar

Araminta

Trådstartare
Hur vanligt är det? Vet man varför vi har det? Vad har ni för återkommande teman i era drömmar?

Mina googlingsförsök leder bara till sidor med drömtydning... Jag har i flera år nu haft en återkommande dröm om att helt förlora styrkan i ena benet i situationer där jag ska upp för backar/stegar/trappor. Ofta är det ackompanjerat med en stark skamkänsla av att inte "orka". Så här i vaket tillstånd tycker jag ju att den logiska reaktionen på att ena benet plötsligt slutar fungera vore dödsångest men men :p

Jag, som kanske redan förstått, väldigt svårt att tro på att våra drömmar skulle försöka säga oss någonting. Forskningens linje om bearbetning av intryck känns mycket bättre och passar i 9 fall av 10. Efter att ha följt USA-valet till klockan fyra på morgonen, drömde jag först att Clinton blev president och sen tätt efter att Trump vann. Men dessa återkommande drömmar passar liksom inte in i den mallen. Är det någon som vet om det finns någon teori kring dem och vad de beror på?
 
@Araminta

Kan tänka mig att det kan bero på något man behöver bearbeta; antingen något man har upplevt som satt sina spår - eller något man är orolig för, men förtränger när man är vaken. Stress, ångest etc som påverkar och får hjärnan att sätta ihop två och två om och om igen.
 
Du ligger inte på benet så det domnar lite då? Jag kan uppleva samma sak ibland och har antagit att blodtillförseln inte är riktigt som den ska när jag ligger stilla länge i vissa vinklar, vilket orsakar liknande drömmar regelbundet.
 
Hur vanligt är det? Vet man varför vi har det? Vad har ni för återkommande teman i era drömmar?

Mina googlingsförsök leder bara till sidor med drömtydning... Jag har i flera år nu haft en återkommande dröm om att helt förlora styrkan i ena benet i situationer där jag ska upp för backar/stegar/trappor. Ofta är det ackompanjerat med en stark skamkänsla av att inte "orka". Så här i vaket tillstånd tycker jag ju att den logiska reaktionen på att ena benet plötsligt slutar fungera vore dödsångest men men :p

Jag, som kanske redan förstått, väldigt svårt att tro på att våra drömmar skulle försöka säga oss någonting. Forskningens linje om bearbetning av intryck känns mycket bättre och passar i 9 fall av 10. Efter att ha följt USA-valet till klockan fyra på morgonen, drömde jag först att Clinton blev president och sen tätt efter att Trump vann. Men dessa återkommande drömmar passar liksom inte in i den mallen. Är det någon som vet om det finns någon teori kring dem och vad de beror på?
Jag har alltid haft en dröm om att jag blir jagad av en okänd man. Drömmen utspelar sig på olika ställen och i olika miljöer, men innehållet är detsamma. Jag springer, gömmer mig, försöker på alla sätt undkomma och är SKITRÄDD. Den tolkar jag som att jag behöver lära mig att ta tag i problemen istället för att fly dem. Att våga möta känslor och situationer som jag tycker är jobbiga.

Sen drömmer jag ofta att jag är gravid. Det tror jag absolut handlar om min starka önskan och mina dagdrömmar om att få en liten till.

Vågar mig inte på att tyda din dröm eftersom jag inte känner dig, dock brukar jag och en väninna utbyta drömmar och tolka varandras. Ofta känner vi att det skulle kunna stämma rätt bra!
 
Att jag faller, drömde i stort sett samma dröm flera gånger om året när jag var yngre. Fast egentligen föll jag aldrig riktigt, med marken försvann under mig och jag fick kasta mig mot säkerhet och då rasar den delen också och jag springer längre bort från kanten som rasar efter mig.

Har också upprepade gånger drömt att jag varit ofta delvis naken, helt logiskt att man helt plötsligt står på stan och inser att man glömt att ta på sig byxorna imorse. :meh:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har en återkommande dröm att jag ska springa mot något men det är som att röra sig i slowmotion, jag kommer ingenstans hur mycket jag än kämpar. Till slut ligger jag ner o drar mig fram i gräset..skitstörigt!
 
Jag har en återkommande dröm som är mycket specifik, känns verklig (som en parallell verklighet eller astralprojektion) och handlingen är exakt den samma men den utspelar sig på olika platser i världen. Vill inte gå in på detaljer men de handlar om att jag letar efter någon som är död men i drömmen lever de men är försvunna.
Liknar ingen av de klassiska tolkbara drömmarna som bland annat ni skrivit om här som att falla, rymma, vara naken och inte kunde röra sig.

En dröm betyder alltid något, men den är inte alltid så symbolsk som vissa drömtydare tror. Det kan vara svårt för andra än drömmaren att tolka vad den betyder. Jag vet vad mina betyder. :)
 
Min återkommande dröm som jag gillar är att jag plötsligt "hittar" nya rum i mitt hus, ibland helt nya små eller större annex. Ofta helt möblerade och tydligt övergivna sedan flera år. Jag blir så entusiastisk över allt jag ska göra med de här rummen, och sedan besviken när jag vaknar och blir av med detta. Ibland kan det också komma till nya områden på tomten, men oftast är det just rum och hus som gör mig så glatt överraskad.

När min förra häst hade fått avlivas drömde jag ofta också att jag plötsligt bara hittade honom i stallet. Det var mest med glädje, men lite skamset också att "oj, där har han ju stått jättelänge utan att jag märkt/tänkt på det"

Min återkommande dröm som jag ogillar är att jag sitter på förarsätet i en bil som liksom låser sig och backar skitfort och jag måste parera för all trafik som kör framåt minst lika fort. Ofta tänker jag i drömmen också "å nej nu händer detta igen". Väldigt lättolkad och ja, den dyker bara upp när jag är under (för) hård eller långvarig stress.

En annan återkommande dröm är olika former av ockupation av min mark, då vaknar jag alltid och är skitförbannad. :rage: Märkligt nog har det blivit mer och mer omfattande. Från att grannarna hade lagt vantarna på en liten ogräsfylld hörna och gjort om den till en egen väldigt välskött trädgård (men med växter som inte alls passade in i min skånska bondträdgård). Till att en annan granne hade gjort en ridbana på drygt 150 x 50 meter rätt över min ena gräshage och tänkt använda den själva. Eller att en kollega och hennes man hade smällt upp ett STORT jäkla tegelhus i engelsk stil på min gräsmatta och därmed byggt över hela min trädgård. :crazy: Lite spännande vad nästa steg ska bli...

Min gård ÄR superviktig för mig - nästan för viktig enligt vissa - kanske är det en del som lyser igenom i både detta och de upphittade nya rummen. Men framför allt tolkar jag "ockupationsdrömmen" som ett sätt att hantera ilskan och besvikelsen när någon bara klampar in utan att visa någon hänsyn, bry sig om vad jag tycker eller respektera min integritet.
 
Senast ändrad:
Min återkommande dröm som jag gillar är att jag plötsligt "hittar" nya rum i mitt hus, ibland helt nya små eller större annex. Ofta helt möblerade och tydligt övergivna sedan flera år. Jag blir så entusiastisk över allt jag ska göra med de här rummen, och sedan besviken när jag vaknar och blir av med detta. Ibland kan det också komma till nya områden på tomten, men oftast är det just rum och hus som gör mig så glatt överraskad.

Åh, det där drömmer jag regelbundet också. Det är underbart. Och alltid så himla konstigt. Hur har vi kunnat bo här så länge utan att veta att vi hade fler rum? :p
 
Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden då jag har en specifik dröm som kommer och går i perioder. Just nu är det en sån period. Och drömmen är väldigt väldigt konstig.

Den utspelar sig på olika platser hela tiden men har alltid samma innehåll. Jag blir kissnödig och måste gå på toa. Letar upp närmsta toa (oftast är jag hemma hos någon eller mig själv) som visar sig vara en fåtölj. Ingen fåtölj med ring, lock och spolknapp utan en vanlig fåtölj som jag helt enkelt ska kissa i. Sitsen är lite mer skumgummiaktig (fast ändå plastigt fakeskinn) så det blir sådär smaskigt slabbigt :wtf::yuck:

En kan ju tycka att det borde handla om att jag kanske är kissnödig. Men jag vaknar ofta upp utan att vara det. Och nej, jag har inte kissat på mig! Jag gillar inte alls drömmen och har alltid en konstig känsla när jag vaknar. Vad tusan kan det betyda?
 
Jag drömmer ofta om att jag råkar illa ut och min sambo inte räddar mig. :o:D
Oftast slutar det med att jag får lösa problemet på egen hand. :angel:

(Och en annan återkommande dröm att någon öppnar dörren när jag kissar och skrattar åt mig, oavsett hur ledsen jag blir och oavsett hur mycket jag försöker få personen att gå därifrån. Kanske därför jag alltid kollar jävligt noga om toadörren verkligen är låst.
 
@Lillgrådis och @fejt jag drömmer också om att jag går omkring i hus och hittar nya rum! Dock inte där jag bor nu utan det är olika hus som jag befinner mig i. Känns som en sjukt freudiansk dröm iaf eller? Huset = en själv.
 
Men visst är det lustigt att just det här med att hitta rum verkar vara en sådan universell dröm? Jag menar det är så specifikt tema, och inte som många andra som verkar "universella" drömmar kopplad till överlevnad eller stress; att man faller eller aldrig blir klar med något viktigt eller blir jagad eller vad det nu är.

Utan alla som jag hört som drömmer om att hitta nya rum verkar uppleva det positivt, och ändå är det ju ett ganska underligt och lite övernaturligt koncept i sig. Inte den mest självklara eller enda möjliga saken att komma på som metafor för personlig utveckling, liksom?
 
Senast ändrad:
@Lillgrådis och @fejt jag drömmer också om att jag går omkring i hus och hittar nya rum! Dock inte där jag bor nu utan det är olika hus som jag befinner mig i. Känns som en sjukt freudiansk dröm iaf eller? Huset = en själv.
Ja jösses! Jag har ofta funderat över om, och i så fall hur, den drömmen hör ihop med mina övriga återkommande drömmar. Det är mycket skuld, integritet och (slippa) ansvar.
 
Men visst är det lustigt att just det här med att hitta rum verkar vara en sådan universell dröm? Jag menar det är så specifikt tema, och inte som många andra som verkar "universella" drömmar kopplad till överlevnad eller stress; att man faller eller aldrig blir klar med något viktigt eller blir jagad eller vad det nu är.

Utan alla som jag hört som drömmer om att hitta nya rum verkar uppleva det positivt, och ändå är det ju ett ganska underligt och lite övernaturligt koncept i sig. Inte den mest självklara eller enda möjliga saken att komma på som metafor för personlig utveckling, liksom?

Jag blir alltid jätteglad när jag hittar rummet! Helt plötsligt öppnar sig så många möjligheter på något sätt. Jag drömmer den ofta när jag är pressad i övrigt.
 
jag har en återkommande grej i mina drömmar sen många år, det är aldrig hela drömmen och allting runtomkring kan va olika men det handlar alltid om att någon som jag känner försöker övertala mig att börja röka :p

Det är också alltid helt tramsiga orsaker, som att det är coolt, eller att nu har jag ju ändå blivit 30 och aldrig rökt så jag borde passa på. I drömmarna är det i princip aldrig någon som faktiskt röker som försöker övertala mig vilket gör det hela ännu mer underligt
 
Jag har en dröm som återkommer ibland som är väldigt underhållande men helt skruvad. Den närmsta beskrivning jag kan ge är en blandning mellan tv-spel och reality tv, det finns dessutom "bakgrundsmusik" i drömmen. Det är helt galet men jag vaknar upprymd och utvilad, vilket inte händer någonsin annars.
Än har jag inte lyckats lista ut varför drömmen återkommer, jag kanske tittade lite för mycket på MTV under mina tonår :D
 
Jag drömmer ofta att jag är vid min gamla ridskola och plötsligt ska rida lektion. Det visar sig alltid då att jag glömt något, tex ridskor, ridhjälm eller annat som gör att jag inte kan rida som planerat. Någon gång har det också hänt att jag inte hittar hästens träns eller sadel. Jag letar alltid så länge att jag missar hela ridlektionen.

Jag har även drömt att jag trodde mig vara klar för ridlektion, gick bredvid ridläraren till ridhuset och berättade för henne om mina drömmar. Sa ungefär "Det är så roligt, jag brukar drömma att jag ska rida lektion men alltid glömmer något så att jag missar lektionen, men nu, nu har jag ju med mig allt!"
Hon svarade då genom att fråga var jag hade ridhjälmen. Den hade jag såklart glömt och så blev det ingen lektion då heller :rofl:

Varför jag drömmer så vet jag inte. Nu är det faktiskt ett tag sedan sist, men vissa perioder kan jag drömma sådär flera gånger i månaden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en återkommande dröm om att jag skaffat ett nytt boende, hus eller lägenhet, och när jag väl kommer dit så är det mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 689
Senast: julgrisen
·
Tjatter Jag hade en så himla mysig dröm inatt. Jag drömde att jag köpt ett stort hus utanför Stockholm, och att jag visade det här huset för min...
2
Svar
37
· Visningar
2 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp