Drömmar och vad de betyder

Jag drömmer jätteofta om hus. Ibland ligger fokuset i själva huset, ibland på omgivningarna.

Det andra jag ofta drömmer om är sex. I mina drömmar har jag nog haft sex med alla jag känner typ.

Av förståeliga skäl så tolkar jag aldrig mina drömmar utan tänker att det är så det blir när hjärnan vilar :angel:

(När jag tog körkort drömde jag samma dröm varje natt i flera månade. Pappa hade berättat att han hade en patient vars båda barn hade omkommit i en trafikolycka som hon överlevde. Ett av barnet hade blivit halshugget i olyckan. I drömmen så upplevde jag den här olyckan. Det var förfärligt).
I perioder har jag också ett sjukt aktivt sexliv i mina drömmar, och har väl också dragit över de flesta jag känner där!
 
Jag drömmer också om försummade djur och att lägenheter jag köpt/fått hyra har extra rum som upptäcks först när jag flyttar in! :D Tror det senare är för att jag nyss flyttat, och går i tankar att sälja min bostadsrätt, och leta ny bostadsrätt.
 
Som barn hade jag en återkommande mardröm, men annars så är det sällan samma dröm kommer på nytt, även om temat kan upprepas.

Jag vet inte riktigt vad jag tror om drömtydning och vad saker symboliserar. Har lite svårt att tro på att vissa saker skulle kunna symbolisera riktigt specifika saker, men att t.ex. drömmar om när man är jagad och inte kan springa undan, så är det säkert samma sorts känsla hos många olika människor.

Förut drömde jag att jag i skolan plötsligt märker att jag är naken. Nu för tiden händer det att jag drömmer att jag går på toa, och plötsligt kommer det in fler och fler människor (toan är dessutom plötsligt i ett stort rum). Tror naken- och toadrömmarna tyder lite på samma sak, kanske något om rädsla för att göra bort sig, för i båda fallen försöker jag dölja att jag är naken/sitter på toa.
 
Jag har två återkommande drömmar, den ena är att jag inte alls sålt min (numera döda) ponny, utan bara glömt bort honom i en hage där han förfallit. Den har varit med mig sedan jag sålde ponnyn när jag var femton år gammal. Sedan brukar jag drömma att min mamma brinner upp, det antar jag har att göra med hur traumatiskt jag tyckte det var att se urnan hon låg i i jämförelse med kistan. Brukar även drömma att hon lever igen, men det är alltid med vetskapen att hon snart ska dö, så det är aldrig en fin dröm tyvärr.

Jag drömmer också regelbundet (eller ja några gånger per år) att jag glömt min sålda häst någonstans, att hon inte är såld utan bara bortglömd typ. Drömmer ofta det när jag är stressad, men väldigt obehagligt ändå...
 
Drömmer ofta om mitt barndomshem där jag växte upp. Drömmer att jag är tillbaka i det huset, att det spökar och att jag försöker "hantera" spökena men inte blir av med dem. Drömmer i perioder också att jag helt plötslig tappar tänder, drömmer om känslan av att en eller flera tänder skramlar omrking i munnen. Händer att jag drömmer att jag kommer naken till jobbet och försöker skyla mig men alla kollegor ser ju såklart ändå att jag är naken. Drömmer ibland att jag kör bil, eller snarare försöker men bilen svarar inte på verken gas, broms eller styrning.
 
Jag tycker sånt här är så spännande. Och lite obehagligt.
Har en återkommande dröm som jag haft de senaste 10 åren. Själva huvudstoryn kan vara helt unik, men det återkommande är att jag kissar i fåtöljer. Alltså, det är toastolar i fåtöljen, men ibland är det en mjuk dyna ovanpå, så det blir sådär mjukt och "floffigt" när en sätter sig, för någon annan har redan kissat ner den. Vad i hela universum kan detta betyda? Mig veterligen har jag inte kissat på mig sen jag var typ 5 år. Kan det ha att göra med att jag har pytteliten blåsa och ständigt måste veta vart närmsta toa finns? Hm...
 
Jag drömmer ofta om pappa, att han antingen är levande men sjuk och ska dö igen (och jag känner smärtan och sorgen över att behöva förlora honom igen), eller så drömmer jag att han är där men att jag vet att han egentligen är död - vilket är rätt obehagligt.

Ibland drömmer även jag att jag tappar tänderna. Obehagligt då jag har tandläkarskräck.

När jag var yngre minns jag att jag drömde att jag var i en lägenhet som började brinna och jag var tvungen att hoppa ut för att klara mig. Jag minns att jag kände ilningen i magen av att falla och jag vaknade alltid innan jag slog i marken.
Dom drömmarna återkom ofta.
 
Minns inte en endaste dröm den senaste tiden. Jättetråkigt för det är roligt att fundera på vad drömmarna kan betyda. Har till och med en drömtydningsbok, men det är massor i den som inte stämmer alls.

För många år sedan drömde jag ofta om att jag sprang och sprang. Var jagad men ju fortare jag än sprang ju långsammare gick det
 
Jag har drömt några gånger att jag tappar tänderna eller att de liksom lossnar i sjok, senast för bara några dagar sedan. Google säger att det är en ganska vanlig dröm som har med maktlöshet och osäkerhet att göra. Det vet jag dock inte om jag kan relatera till mig själv, men visst är det en känsla av maktlöshet när tänderna bara trillar ut och man får fånga dem i händerna eller plocka ut tänder i olika stora delar :nailbiting:
Den här drömmen är intressant. Just för att den är så vanlig tydligen. Har själv aldrig drömt om att tappa tänder så har lite svårt att relatera till vilken känsla det kan ligga bakom en sådan dröm.
Men tänker att tänder är något som syns och som vi använder varje dag. När de tappas tappar personen något mer än bara tänderna. Kontrollen? Svårt att hävda sig?
 
Näe mina barn var små och i tonåren, hade jag en återkommande dröm där jag var ute och körde bil med dem i baksätet, och kom upp på ett backkrön där den efterföljande nedförsbacken var som en lodrät vägg rakt ner. Jag stannade och tänkte att det här kommer inte att gå, vi kommer störta mer och dö. Men jag såg att andra bilar körde ner och klarade sig utmärkt, och jag var tvungen att fortsätta av nån anledning, så jag körde ner samtidigt som jag var livrädd, och jag klarade det! Vilken lättnad när vi var nere helt välbehållna.

Denna dröm hade jag ofta då men när barnen vuxit upp och klarade sig själva slutade den helt och kom aldrig tillbaka. Jag tolkar den som en spegling av min oro över hur jag skulle klara av föräldraskapet.
 
De drömmar som är återkommande för mig är tydliga stressdrömmar, jag är på väg till jobbet men kommer aldrig dit för att jag måste stanna och prata med massa människor på vägen, eller gå och handla mjölk eller liknande. Hela tiden tänker jag att jag måste till jobbet men av okänd anledning kan jag inte bara säga till de jag möter att jag måste gå utan följer istället med dem och fikar typ. Häromdagen drömde jag att jag satt och åt lunch i godan ro när jag insåg att det var måndag och att jag skulle haft ett viktigt möte på jobbet kl 8. Det är väldigt stressande hela drömmen och jag det håller liksom i under dagen för det känns som att jag inte sovit alls utan bara rusat runt.
Den är ju dock tydlig med symboliken och kommer alltid vid tillfällen när jag är stressad på jobbet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 570
Senast: Imna
·
Tjatter Jag hade en så himla mysig dröm inatt. Jag drömde att jag köpt ett stort hus utanför Stockholm, och att jag visade det här huset för min...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 265
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp