Drömmar och vad de betyder

Voeux

Trådstartare
Jag har en återkommande dröm om att jag skaffat ett nytt boende, hus eller lägenhet, och när jag väl kommer dit så är det mycket (MYCKET!) större än vad jag trodde. Jag hittar nya dörrar som leder in till nya rum vart jag än går, nya trappor till nya våningar. Det är alltid väldigt vackert och jag blir helt upprymd över alla möjligheter som jag ser i alla nya rum. Inatt drömde jag att jag skulle titta på en lägenhet här på Kungsholmen, och när jag klev in så såg det ut som ett chateau på fyra våningar. Rummen tog aldrig slut. Jag har hört att det här är en ganska vanlig dröm, och att den "tyder" på positiva känslor och känslor kring möjligheter.

Just den här drömmen har varit återkommande hela mitt vuxna liv. Det kanske säger mer om bostadssituationen i centrala Stockholm och drömmen om fler kvm, än något annat :D Men för några år sedan hade jag en återkommande dröm under ett år som dök upp minst en gång i månaden. Jag drömde om en stor tornado som drog med sig allt i sin väg. I varje dröm sprang jag ner i källaren och spände fast mig med skärpet i något rör i väggen (för så har jag sett att dom gör i filmen Twister) och kände hur hela huset skakade när det slets bort. En person som påstod sig kunna drömtydning sa att drömmar om tornados ofta betyder att någonting är fel i ens liv, att man egentligen vet vad det är och måste ta tjuren vid hornen och ändra det. Detta stämde visserligen för min del, direkt när hen sa det så knep det till i magen för jag visste precis.

Men, jag är ändå väldigt skeptisk till att man kan utläsa så mycket ur en dröm. Jag tror inte på symbolik, att ditten betyder datten. Att jag själv hade något jag behövde ta tag i och ändra i mitt liv var sannolikt en slump. Vem har inte det i olika grad, egentligen? Däremot så bearbetar vi ju tankar och känslor under nätterna så att våra drömmar är kopplade till vårt vakna liv på olika sätt är ju inte så märkligt. Exempelvis har ju boendefrågan varit ständigt aktuell hela mitt vuxna liv, och just nu kikar vi efter just större boende. Däremot fascineras jag vilken form drömmarna tar och hur vissa kan bli återkommande, på nästan helt identiskt vis.

Har ni några återkommande drömmar, och så fall hur ser de ut? Vad tror ni drömmar berättar, och inte berättar?
 
Jag har också återkommande drömmar och haft hela mitt liv. Mardrömmar där jag är jagad har jag väldigt ofta, och drömmar där jag träffar folk från mitt förflutna och får bevisa för dem att jag är någon. Har nyligen gått i KBT för min generella oro och låga självkänsla och är säker på att mina drömmar härstammar från det.
 
Jag har två återkommande drömmar, den ena är att jag inte alls sålt min (numera döda) ponny, utan bara glömt bort honom i en hage där han förfallit. Den har varit med mig sedan jag sålde ponnyn när jag var femton år gammal. Sedan brukar jag drömma att min mamma brinner upp, det antar jag har att göra med hur traumatiskt jag tyckte det var att se urnan hon låg i i jämförelse med kistan. Brukar även drömma att hon lever igen, men det är alltid med vetskapen att hon snart ska dö, så det är aldrig en fin dröm tyvärr.
 
Jag minns nästan aldrig mina drömmar och har aldrig haft återkommande drömmar på sättet som beskrivs i trådstarten. Jag undrar vad det säger om mig. :D
 
Jag tror inte alls att det finns symboler i drömmar som betyder samma sak för alla människor.

När jag har slarvat med att titta till mitt sommarhus på vintern, brukar jag drömma att det börjat växa fasansfullt, svart, luddigt mögel i ett hörn i badrummet och att det är på väg att ta över hela huset.

När jag har slarvat med att gå till tandläkaren, brukar jag drömma att jag tappar tänderna.

Båda är ganska lätta att tolka. :D
 
Jag har två återkommande drömmar, den ena är att jag inte alls sålt min (numera döda) ponny, utan bara glömt bort honom i en hage där han förfallit. Den har varit med mig sedan jag sålde ponnyn när jag var femton år gammal. Sedan brukar jag drömma att min mamma brinner upp, det antar jag har att göra med hur traumatiskt jag tyckte det var att se urnan hon låg i i jämförelse med kistan. Brukar även drömma att hon lever igen, men det är alltid med vetskapen att hon snart ska dö, så det är aldrig en fin dröm tyvärr.

Det där med ponnyn känner jag igen från när jag var yngre. Jag brukade ofta drömma att jag plötsligt kom på att jag hade ett husdjur. En häst i ett ensligt stall någonstans som jag glömt titta till på flera år eller en hundvalp i någon stuga som jag inte sett efter. Minns paniken, och ångesten på vägen ut till sagda sannolikt stendöda husdjur :cry: Antar att det någonstans kopplar an till starka känslor för husdjur.
 
Jag har några stycken återkommande som jag haft i rätt många år, mardrömmar allihop.

En ny som dök upp för någon månad sedan och har återkommit ett par gånger sedan dess handlar om att jag vaknar upp och får reda på/inser att jag är gravid, gärna med tvillingar för att krydda lite extra, och att det är alldeles för sent för att göra abort. Ergo hela mitt liv är förstört och allt är svart! Jag vaknar alltid med panik innan jag hinner inse att jag visst bara drömde igen :nailbiting:

Just den (mar)drömmen känns inte så svårtolkad faktiskt :laugh:
 
Det där med ponnyn känner jag igen från när jag var yngre. Jag brukade ofta drömma att jag plötsligt kom på att jag hade ett husdjur. En häst i ett ensligt stall någonstans som jag glömt titta till på flera år eller en hundvalp i någon stuga som jag inte sett efter. Minns paniken, och ångesten på vägen ut till sagda sannolikt stendöda husdjur :cry: Antar att det någonstans kopplar an till starka känslor för husdjur.
Ja, det kopplar säkert an dit. Sedan brukar jag drömma det när jag är stressad, hört och läst om flera personer med liknande stressdrömmar.
 
Om jag är i en dålig period, är stressad och har ångest så drömmer jag alltid att min sambo är otrogen mot mig. Det kan pågå flera nätter i rad och kännas väldigt verkligt när jag vaknar vilket tyvärr kan göra mig lite paranoid. Egentligen vet jag att det är en orimlig grej att oroa sig över och att känslorna och drömmarna går över när måendet blir bättre.
 
Jag har också haft drömmen om olika, av mig försummade, djur. Jag tror det är vanligt bland djurägare.

Sådana drömmar har jag också, fast inte lika ofta som förr. Jag väljer att tolka det som att jag absolut inte ska köpa häst. :p Inte för att jag skulle försumma den utan för att ansvaret känns för stort.
 
Om jag är i en dålig period, är stressad och har ångest så drömmer jag alltid att min sambo är otrogen mot mig. Det kan pågå flera nätter i rad och kännas väldigt verkligt när jag vaknar vilket tyvärr kan göra mig lite paranoid. Egentligen vet jag att det är en orimlig grej att oroa sig över och att känslorna och drömmarna går över när måendet blir bättre.

Det gör jag med. Det är jättejobbigt. Ibland vet jag inte riktigt varför jag är nere och arg på min man, sen kommer jag på att jag drömt att han gjort nåt.
 
Jag tror absolut att drömmar är kopplat till vårt vakna liv, men har svårt att tro att symboliken av det man drömmer är samma. Vad just en tornado betyder är nog olika för olika människor beroende på tidigare erfarenheter och känslor.

Jag har likt andra här haft en återkommande dröm om en av mina högt älskade hästar. Jag tog bort honom flera år före jag hade första drömmen, men handlar alltid om att han inte alls togs bort utan jag bara glömde bort honom och han nu stod i en box och var ledsen. jag var inte med när de slaktade honom för jag klarade inte det, tror inte jag hade haft den drömmen annars.
 
Jag har två återkommande drömmar, den ena är att jag inte alls sålt min (numera döda) ponny, utan bara glömt bort honom i en hage där han förfallit. Den har varit med mig sedan jag sålde ponnyn när jag var femton år gammal.
Åh jag drömmer ofta just det där!

Kl
Sen drömmer jag att det är någon kris och jag måste få med mig allt jag äger och jag packar och packar men får inte med allt.

Eller att jag kan flyga. Först är det lätt och underbart, men sen måste jag fly undan nåt och dår är det segt och långsamt och jag kommer knappt upp i luften. Springer som i sirap.

Jag brukar också drömma som @Voeux att jag hittar nya rum och jag blir helt upprymd över alla möjligheter.

Det är intressant att folk ändå drömmer så lika. Nån innebörd har det ju nog.
 
Jag drömmer jätteofta om hus. Ibland ligger fokuset i själva huset, ibland på omgivningarna.

Det andra jag ofta drömmer om är sex. I mina drömmar har jag nog haft sex med alla jag känner typ.

Av förståeliga skäl så tolkar jag aldrig mina drömmar utan tänker att det är så det blir när hjärnan vilar :angel:

(När jag tog körkort drömde jag samma dröm varje natt i flera månade. Pappa hade berättat att han hade en patient vars båda barn hade omkommit i en trafikolycka som hon överlevde. Ett av barnet hade blivit halshugget i olyckan. I drömmen så upplevde jag den här olyckan. Det var förfärligt).
 
Flyttar, att mina föräldrar lever, en av de läskigaste var att syrran levde men hade gömt sig och sen återkom.
Hästar som jag glömt i nån hage nånstans
Mycket sånt
 
En dröm jag ofta drömmer olika varianter på när jag är stressad:

Jag letar och letar efter en sak som jag aldrig hittar, alternativt är påväg någonstans men av olika orsaker kommer jag mig inte iväg. Bägge varianterna sjukt irriterande.

Sen är jag rätt duktig på att hitta på alternativa versioner eller fortsättningar på någon bra serie/film jag sett eller bok jag läst. Det är ganska kul :)
 
Jag har drömt några gånger att jag tappar tänderna eller att de liksom lossnar i sjok, senast för bara några dagar sedan. Google säger att det är en ganska vanlig dröm som har med maktlöshet och osäkerhet att göra. Det vet jag dock inte om jag kan relatera till mig själv, men visst är det en känsla av maktlöshet när tänderna bara trillar ut och man får fånga dem i händerna eller plocka ut tänder i olika stora delar :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Tjatter Jag hade en så himla mysig dröm inatt. Jag drömde att jag köpt ett stort hus utanför Stockholm, och att jag visade det här huset för min...
2
Svar
37
· Visningar
2 436
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 265
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp