Bukefalos 28 år!

Återkommande maskproblem

När jag var liten fick man lära sig att springmask finns på frukt och ffa rotfrukter som inte är noggrant sköljda.

Med det menar jag inte att det är sant.
När jag var liten pratades det aldrig om mask, eller huvudlöss heller för den delen. Iofs var förskolan så liten så det kom väl aldrig dit något sånt. Eller så sa de inget till oss barn...

Morötter torkade jag av med lite gräs och åt utan att skölja. :angel:
 
Det brukar vara någon dålig vana som barnet har.
Stoppa fingrar i munnen, stoppa saker i munnen eller slicka på saker som inte skall vara i munnen.

Vi har haft samma problem med ett av barnen.
Med slickstopp så upphörde problemet.
 
Det brukar vara någon dålig vana som barnet har.
Stoppa fingrar i munnen, stoppa saker i munnen eller slicka på saker som inte skall vara i munnen.

Vi har haft samma problem med ett av barnen.
Med slickstopp så upphörde problemet.
Jo jag misstänker att det är en del av problemet, och vi jobbar på det. Jag är tyvärr inte stark nog att vara så konsekvent som krävs, min hjärna orkar inte det... :down:
 
Prova med att förklara sambandet.
Så gjorde vi och då så löste barnet det själv.
Det var inte så kul att ha mask och ont i magen gjorde det också.
Jag gör det nu, tjatar om handtvätt och att inte stoppa saker i munnen. Den här gången hade de krupit upp i snippan så det var ju riktigt obehagligt så jag hoppas verkligen att vi blir av med det nu!
 
När jag var liten fick man lära sig att springmask finns på frukt och ffa rotfrukter som inte är noggrant sköljda.

Med det menar jag inte att det är sant.
Och jag fick lära mig att det fanns i sanden för katterna bajsade där :-)

Inte lätt att hålla ordning på de olika maskarna, spolmaskens ägg finns ju just på dåligt sköljda grönsaker och frukt men den får vi sällan här i I-länderna. Just det, man fick mask i magen av att äta snö också :-)
 
Prova med att förklara sambandet.
Så gjorde vi och då så löste barnet det själv.
Det var inte så kul att ha mask och ont i magen gjorde det också.
Ont? Jag har haft mycket mask i mitt liv och aldrig haft ont i magen av det. Den lever så pass långt bak i tarmen och är så liten att det är osannolikt att den skulle orsaka magont.
 
Och jag fick lära mig att det fanns i sanden för katterna bajsade där :-)

Inte lätt att hålla ordning på de olika maskarna, spolmaskens ägg finns ju just på dåligt sköljda grönsaker och frukt men den får vi sällan här i I-länderna. Just det, man fick mask i magen av att äta snö också :-)
Det sa dom till mig också att man inte skall äta snö för då får man mask i magen :D

Fungerade sådär bra på mig :o:p
(Snö var ju gott att äta :d :D)
 
Ja det finns många skrönor ;)
Tack och lov verkar medicinen vara effektiv på en gång på dottern för hon har inte haft besvär i natt. I eftermiddag ska jag och boendestödet ha projekt ånga madrass :D
 
@Ninnurur Barnen hade en omgång när de var små. Jag dammsög extra på toaletten varje dag, renbäddade varje dag och hängde ut madrass och kuddar utomhus eftersom äggen dör i direkt solljus.
 
Det förklarar saken ;) om det blir en till gång så går jag via vården!
Kom ihåg också att påminna dottern att säga till så fort hon känner minsta lilla kli i rumpan så ni kommer åt det så snart som möjligt. Det brukar börja med en mask och sen är det lugnt ett par veckor innan nästa gäng kommer. Fångar man den första är mycket lidande bortmotat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp