Bukefalos 28 år!

Återkommande maskproblem

Kom ihåg också att påminna dottern att säga till så fort hon känner minsta lilla kli i rumpan så ni kommer åt det så snart som möjligt. Det brukar börja med en mask och sen är det lugnt ett par veckor innan nästa gäng kommer. Fångar man den första är mycket lidande bortmotat.
Det märks fort på henne för det är det enda som stör nattsömnen. Annars sover hon som en klubbad säl :D tror att vi alltid har fångat vid första masken tidigare, det här var första gången jag såg två st.
 
Ont? Jag har haft mycket mask i mitt liv och aldrig haft ont i magen av det. Den lever så pass långt bak i tarmen och är så liten att det är osannolikt att den skulle orsaka magont.

Vår pojke 4-åring har just haft mask och på honom gjorde det fruktansvärt ont i rumpan. Och när jag kollade så var det en mask på väg ut.

*kl*
När man söker på springmask finns det en väldigt pedagogisk tecknad bild på förloppet hur man smittar. Barnet blev väldigt intresserad och ville kolla på bilden flera gånger och har faktiskt slutat bita på sina naglar efter detta (stopp och väx har inte fungerat nämnvärt) så något positivt har det ändå blivit av det hela. Vi informerad förskolan och de satte upp en lapp om att det gick mask på förskolan.
 
Säkert årets dummaste fråga.... Smittar mask även via munnen? Eller är det bara händer i rumpan som för äggen vidare?
 
Teoretiskt, om barnet stoppar en smittad hand i munnen och ni direkt pussas så kan du ju få smittan så.

Jo, så borde det ju kunna vara.

Tänkte mer om ett smittar barn går och biter på saker, finns smittan där då?

Barnet i fråga är 1 och har blöja så han kommer inte åt att klia rumpa
 
Jo, så borde det ju kunna vara.

Tänkte mer om ett smittar barn går och biter på saker, finns smittan där då?

Barnet i fråga är 1 och har blöja så han kommer inte åt att klia rumpa
Ja, om ett barn som har mask kliat rumpan och sen tar i leksaken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp