Återkommande ögonproblem

N

NataliTM

För drygt ett år sedan fick märren min ordentliga problem med ena ögat. Det svullnade och rann och hon hade svårt att öppna det ögat.
Av vet fick hon diagnos "pinne i ögat" och därmed en liten infektion i ögat. Fick ögonsalva (som jag tappat namnet på just för tillfället, Fucidin eller något liknande?) och detta gav bra resultat. Ögat blev bra på bara några dagar och helt återställt.

I våras svullnade ögat upp igen och blev jobbigt att öppna. Och mycket rinnande. Samma symptom som sist. Jag hade salva kvar, så körde med det och fick bra resultat igen. Gick ner och blev helt återställt fort.

Idag upptäckte jag att det är på väg igen.... Salvan är slut och jag tänkte nu i första hand skölja med sterilt vatten i hopp om att detta ska hjälpa.
Det är samma öga och samma symptom även denna gång.
Ser inga förändringar i ögat.
Nu till frågan; har någon varit med om såhär tätt återkommande liknande problem? Vad har isf veterinär sagt om det? Vad har hjälpt? Hur förebygger man att det återkommer igen?
Kan det ligga någon ögonsjukdom bakom och påverka?
Eller har jag bara en klumpig häst som gillar att peta in saker i höger öga? :rofl:
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Kan vara så enkelt att hästen får in saker i ögat eller känslig för blåst/damm. MEN om det är återkommande problem med samma öga och det rinner, är rött och svullet bör en veterinär titta på det, och kanske inte bara en gårdsundersökning utan en mer noggrann undersökning på klinik med specialutrustning. Det kan ju vara så att hästen har sår på hornhinnan pga andra orsaker än pinnar, tex återkommande inflammationer eller lindriga former av nedsmältning av hornhinnan, problem med tårkanalerna, felväxande hårstrån mm. Sådan problem blir tyvärr inte bra av en salva i längden, även om salva kan hjälpa i början.
Hästar är mer känsliga i ögonen än många andra djur, och får lättare djupare inflammationer i sina ögon, varför man bör vara extra uppmärksam så snart det inte bara är så enkelt som vanligt enkelt ökat tårflöde utan andra symptom.
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Kan vara värt att kolla upp om det finns ögonfransar som skaver på ögat. Har varit med om detta på katt, nedre ögonlocket har vikt sig inåt (om du förstår vad jag menar) så att fransarna irriterar ögat. Värt att ta henne till en klinik där dom har bättre utrustning att kolla upp ögat med. Vet inte om problem med tårkanalen kan skapa infla oxå. En av mina hästar har problem med att öga rinner lite (inte irriterat utan rinner bara lite klar vätska, typ som tårar och väldigt lite) Bad dom kolla detta när jag var inne på klinik och dom spolade tårkanalen. Visade sig att han hade en väldigt trång tårkanal när dom skulle spola. Tyvärr hjälpte det inte men eftersom det inte irriterar ögat och det är så lite vätska som rinner så har vi inte gjort något mer med det.
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Det bör definitvt kollas upp ordentligt. Det sunda förnuftet säger ju att det är något som är på tok med ögat, eller hur? Något predisponerar för återkommande ögoninflammationer.

"Pinne" i ögat brukar innebära att hästen har en hornhinneskada. Var så fallet? Färgades hornhinnan? Bedövades ögat så att veterinären kunde leta efter främmande material ordenligt?

Man ska fö undvika att behandla med gamla medicinslattar som blivit över. Antibiotikats effekt avtar snabbt och risken för resistensutveckling ökar när man håller på sådär. Återkommande infektioner ska provtas och den bakomliggande orsaken ska hittas.

Ring vet.

Salvan du far efter heter fö Fucithalmic.
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Tack till er för båda för bra svar!

Då hon är allmänt klumpig/drömmande så förvånar det mig inte mycket om hon helt enkelt får in damm/smuts i ögat. Men samma öga tredje gången på ett drygt år börjar kännas lite konstigt...

Hur vanliga är sådana här problem (ex sår på hornhinnan) och vad går att göra åt dem?
Kan tillägga att hästen i fråga är 18 år gammal och problemen har alltså kommit nu senaste året - hon har inte haft problem innan. Så felväxande ögonfransar bör det inte vara, eller? Och det bör väl vara möjligt att se med blotta ögat med bra ljus? Ber om ursäkt för min okunnighet inom området - jag har varit väldigt bortskämd med friska hästar ;)

Jag vill ju undvika salva denna gång just pga att jag inte tror att det är alltför bra att hålla på att smörja och smörja när problemet återkommer.
Helt ärligt så känns det lite som att ska jag skicka henne till klinik för ögats skull så vill jag ha lite koll på att problemet går att lösa också.

Med risk för att bli överöst med skit om att jag inte borde ha häst etc etc:

Särskilt med tanke på att jag blir arbetslös nästa vecka och därför har lite kärvt med pengar. Givetvis betalar jag om behandling finns att ge damen min, men att betala för klinikbesök (som även då innefattar hyra av transport, alternativt bil och någon som kan köra med transport) för ett problem som ändå inte går att lösa långsiktigt känns lite tråkigt i nuläget.
Därav min nyfikenhet och mitt behov av att få lite tips och erfarenheter av mer erfarna inom området.
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Tack för ditt svar.
Dock tolkade jag dig något hård i ditt inlägg, vilket får mig känna mig som en större idiot än jag redan känner mig som.
Jag tror att du bara menade väl och att jag tolkade dig fel - så jag ber om ursäkt för min feltolkning.

Givetvis är något fel, annars skulle jag inte ägna mig åt att skriva denna tråd och be om råd ;)
Jag ber om råd och erfarenheter för att själv få större inblick i vad det kan bero på och vara för fel - inte istället för att kontakta veterinär. Det kommer jag göra oavsett om det blir bättre av att skölja med destillerat vatten eller ej, eftersom jag vill (om möjligt) lösa problemet så det inte kommer tillbaka fler gånger.

Hornhinnan har inte ändrat färg vid någon av gångerna hon uppvisat symptom. Hon hade första gången fått ett litet sår precis utanför ögat, inre kanten av ögonlocket. Men vet såg ingenting på hornhinnan. Och nej, han bedövade inte ögat. Bara lös med lampa och drog i ögonlocket för att titta under, det var väl ungefär det.

Och jag är medveten om att gammal medicin inte ska användas. Därav använde jag en ny tub (hade fått 2 utskrivna sedan förra gången) som jag hämtade på apoteket när problemet återkom. Det bör jag ha skrivit från början för att undvika missförstånd, men så ligger det till. :)
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Pinne i ögat kan faktiskt innebära att träbitar sitter kvar i slemhinnan runt ögat.
Hade ett sånt fall för ett tag sen, jag hade tydligen fått ut att bambuslitter men fallet krävde ändå sövning o rensning av sårhålan.
PL
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Det kan inte vara "månblindhet" då?
Två av hästarna på ridskolan jag rider på har drabbats av detta. Den ena på båda ögonen, han svällde igen, det kletade och han blev ljuskänslig så vi fick täcka för hans box så han slapp ljus så gott det gick. Han tog dom tyvärr bort eftersom han inte svarade alls på behandlingen.
Den andra hästen, ett sto, är bara drabbad på höger öga, men med samma symptom som den första hästen, förutom ljuskänsligheten. Hon är nu i helgen nere i Uppsala för ev. operation där ögas kommer att tas bort. Denna häst blev behandlad och svarade bra, blev av med infektionen ett tag men nu har den kommit tillbaka. Efter diskussioner med olika vet. kom de fram till att det bara var att ta bort ögat eller ta bort hästen.


Månblindhet:

Månblindhet är en periodiskt återkommande ögoninflammation. Inflammationen sitter framför allt i ögats regnbågshinna och i åderhinnan. Sjukdomen har fått sitt namn av att man förr trodde att inflammationens periodicitet stod i samband med månens skiften.

Man vet inte alltid orsaken till månblindhet eller till periodisk oftalmi, som den också kallas. Det finns flera orsaker. Sjukdomen är eventuellt kopplad till någon reaktion i hästens immunförsvar som hos en del individer får detta uttryck. Trauman (slag, sår) kan också utlösa inflammationen.
Det kan drabba ena eller båda ögonen och hästen får vattnigt tårflöde,blir ljuskänslig,är ofta svullen runt ögat och har ont,kan knipa med ögat. Symtomem kan variera något.
Man behandlar med antiinflammatorisk behandling både lokalt i ögat och allmänt samt ger pupillvidgande medicin.

Man bör fortsätta med behandlingen någon månad efter det att symtomen försvunnit, en del får gå på mer eller mindre kontinuerlig behandling för att hållas symtomfria. Även om man behandlar så återkommer inflammationen i många fall. I förlängningen leder sjukdomen till nedsatt syn och eventuellt blindhet.

Om bara ett öga är drabbat kan man operera bort det. Hästens användbarhet beror på hur ofta symtomen återkommer samt hur stor synnedsättning som blir följden.
 
Sv: Återkommande ögonproblem

Mycket intressant. Tack!

Har inte hört talas om detta förr, men absolut något att ta upp med vet när jag pratar med dom.
Behandlingarna hon fått tidigare har ju egentligen bara varit fram tills besvären försvunnit. Kan vara värt att behandla under längre period för att se om det kan tänkas bli bättre.
Månblindhet låter ju absolut troligt i det här fallet.

Tusen tack för ditt svar! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp