Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Det är verkligen skrämmande det här med spatt.. Min häst fick spatt i början på 2007, men behandlades och blev bra! :) Han har ridits helt normalt ända sen dess och har inte märkt något av det förutom längre uppvärmning. Vintern 08-09 fick han vila och reds bara lite. (Tror det va pga vilan han fick återfall).
Februari 2009 märkte jag att han markerade lite på böjt spår i v. varv i trav och tölt. Åkte in till veterinären och fick röntga och göra böjprov och longera. Det syntes knappt nåt under böjprovet! Och det syntes inget när vi longerade! men vid röntgen visades det att spatten hade växt på sig. Han har nu gått på behandling (Fenylbutazon) i 10 dagar + att han fick kortison och tuppkam injicerat i båda lederna. Vila + promenader i 3 veckor.
Idag så ser han VÄLDIGT fin ut! :) Medicineringen avslutades för förra veckan och vi ska på återbesök nu den 17 mars. Håller nu tummarna!:laugh:
 
Sv: Återkommande spatt, ni med erfarenhet?

Det är verkligen skrämmande det här med spatt.. Min häst fick spatt i början på 2007, men behandlades och blev bra! :) Han har ridits helt normalt ända sen dess och har inte märkt något av det förutom längre uppvärmning. Vintern 08-09 fick han vila och reds bara lite. (Tror det va pga vilan han fick återfall).
Februari 2009 märkte jag att han markerade lite på böjt spår i v. varv i trav och tölt. Åkte in till veterinären och fick röntga och göra böjprov och longera. Det syntes knappt nåt under böjprovet! Och det syntes inget när vi longerade! men vid röntgen visades det att spatten hade växt på sig. Han har nu gått på behandling (Fenylbutazon) i 10 dagar + att han fick kortison och tuppkam injicerat i båda lederna. Vila + promenader i 3 veckor.
Idag så ser han VÄLDIGT fin ut! :) Medicineringen avslutades för förra veckan och vi ska på återbesök nu den 17 mars. Håller nu tummarna!:laugh:

Håller tummarna!

Men här blir jag ju knas!!!
Jag har varit hos en del veterinärer med min kuse och alla sagt olika. Hur i hela havets stormar ska man som novis (aldrig haft spatt-problem innan) veta vad jag ska rätta mig efter? Mer än gå på magkänslan och försöka förlita sig på sina känslor/kontakt med häst/kunskap på det man nu har?

Av din beskrivning verkar det som att din häst kommer inte att sättas igång förrän den är "ren" i steget? eller?
Min vet vill inte röntga om för det ibland kan se värre ut än vad det känns... tja.. hm.. ja.. e... tss..

Min häst var en halv grads halt, skulle sättas igång och ridas som om han var frisk, bara haft en längre vila. Han har enl röntgenplåtar inflammation i hasleder, enl en annan vet som kollat plåtarna säger att inflammation är ett förfinat namn på en atros och en framtida möjligt samanväxning (som ej påbörjats).

Var man än läser så ska man inte sätta igång en häst som är halt, som visar rörelseproblem mm mm för då är man elak.. Vad ska man göra när vet säger till en att göra det då? Samvetet är vid knäskålarna och man går på autopilot i stallet för att inte börja känna.

Nä, det är f*n inte lätt.. Enda tröst är att det finns fler än jag som gått/går igenom det här...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp