Åtgång av torv för permanentbädd?

A

annapanna123

Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker att de har för lite torv i boxen. Enligt vår stallägare får vi fylla boxen med tre balar (absolut max 4 balar!), och sen skulle det bara gå åt en bal i månaden enligt henne. Nu senast skrev hon en bal per tre veckor, men jag upplever det som att det är alldeles för lite! Har varit in på vår torvleveranstörs hemsida och enligt dom går det åt ca 1 bal per vecka och häst! Snacka om skillnad! Jag tycker att bädden känns fuktig och att det luktar lite illa i stallet av torven, och enligt vad jag förstod skulle det bli precis tvärtom. Bädden är max 4-5cm i bästa fall hos en del av hästarna (ibland ännu mindre), och som jag förstått måste bädden bli så tjock att de inte kommer åt det hårda bottenskiktet som ska bildas. Har läst en massa på Buke om torv men inte hittat något direkt svar på mina funderingar. Några åsikter om "normal torvåtgång" till permanentbädd för en häst i månaden? :confused:
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Hej. Jag tycker du ska ta vad din stallägare säger "med en nypa salt".

Åtminstone i början innan bädden blivit tillräckligt tjock och sen beror det på hur din häst beter sig också. Har du en "grävmaskin" som förstör bädden så kanske du inte ens kan ha bädd.

Jag flyttade till ett stall där vi ska ha torv eftersom bonden helst bara tar hand om det efteråt.

Först strödde jag golvet med Stalosan (man kan ha kalk också) och sen fyllde jag på med tre balar på en gång. Jag mockade bara ut tollarna och jämnade varje dag ut bädden och täckte över kissfläckarna med den lösa, torra torven.

Det tog ett litet tag innan bädden började "sätta sig" och bli fast undertill och exakt hur lång tid det tog innan jag behövde fylla på med ny torv efter de tre första balarna kommer jag inte ihåg men till slut ser man att det inte finns någon lös torv kvar att täcka över kisset med. Då är det dags!

Men till min häst behövdes det till en början en bal i veckan faktiskt.
Jag har en häst som kissar mycket när han står inne och meningen med bädd är att den ska hållas torr och ren och då måste man fylla på så mycket som det behövs för att det hela tiden ska finnas rikligt med torr, lös torv på ytan.

Ca 4 cm torv är definitivt ingen bädd! Min bädd är nu ungefär 12 cm tjock och först nu börjar det funka lite bättre. Jag fyller på en bal efter ca 1.5 vecka och ibland kan det faktiskt gå 2 veckor. Obs! Detta gäller min häst som är en storkissare :)

En annan häst i stallet är lite mer "ekonomisk" för där kanske går en bal på 2,5-3 veckor. Så det beror på vilken häst man har också :)

Alltså: Bädden måste bli tjock till slut så att kisset kan rinna genom bädden och inte lägga sig som en "geggamojja". Hästen ska inte stå i blöt torv!

Sen är det viktigt att använda Stalosan eller kalk. Varje gång jag ska fylla på en ny bal torv så rensar jag upp lite på ytan, skrapar undan den ev torra, lösa torven som finns kvar och strör över stalosan över kissfläcken. Sedan på med en ny bal. Detta gör jag varje gång jag strör ny torv.

Det du beskriver de andra har i sina boxar är inte en riktigt anlagd och skött bädd. En väl skött torv-bädd ska inte lukta piss!

Sen undrar jag: Är det så att stallägaren köper torven och sen ingår visst antal balar i månaden? I så fall borde du kunna köpa fler torvbalar själv och lägga in så mycket som du själv vill :)

Men en sak är säker: En bal i månaden eller på tre veckor skulle definitivt inte funka på min häst!
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Tack för ditt svar! Det som ingår i hyran är 3-4 balar till att börja med, och sedan 1 bal per månad (1 bal per 3 veckor dock senaste rönet). Visst kan jag köpa till själv, men för 90 kr balen, och skulle i sådana fall hellre ha spån som tidigare ingick. Hyran höjs pga av torvet, men om vi inte får tillräckligt med torv så känns det ju ganska meningslöst och har ingen lust att betala ännu mer. Man har tillräckligt med utgifter som hästägare ändå tycker jag...
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

När jag torvade upp min ganska stora box på ca 12 kvadratmeter så gick det åt 10 balar på ungefär två-tre veckor innan jag var nöjd. Jag kör med minst tio cm bädd och lägger in en bal var tionde dag åt min häst. Brorsan gjorde en bal i veckan hos sin häst.
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

hur stora balar är det? Väger de ca 30-40 kg? I så fall är 90:- väldigt dyrt. Vi köper våra för 40:- st.

Har väldigt renliga boxar, altså stora boxar så hästarna behöver inte gå omkring i skiten men ändå lägger vi in ca 1 bal på 10 dagar.

Men avvakta lite så kommer nog samtliga att inse hennes missberäkning! lycka till!
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Jag har torvbäddar och ströade upp med stalosan i botten och 5 balar torv första dagen, för mig går det sedan åt ca 1 bal per vecka och box beroende på hur renlig hästen är. Balarna kostar 55:- + moms för sex pallar, 18 balar/pall, gratis transport från Söftesmåla naturtorv, så 90:-/bal låter dyrt.
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

var har du hitta för 40kr?
vi har för 70kr...

min häst går ute 10-12h/dag å det går åt ca 1 bal/vecka...

en liten fråga, ska man ha kalt eller stalosan öven om man inte har bädd?

hela boxen blev så packad när jag försökte börja på en bädd, så jag sket i det... känns som fuskmockning varje gång = ångest :o
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

jag vill också veta var 40 kronors balarna finns:angel: , är det blocktorv?
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

RS i Enköping har 60kr som hämtpris på torv, det är det billigaste jag har kunnat hitta.
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

haha ok, trodde det var där du bodde nu för tiden... :D
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Har övergått till torvbädd nu och vi har tillgång till 5st 25kg balar per månad. På balarna står det att det man bör lägga in 4 balar till en 9m2 box. Jag la in 3 och fick sen snåla ganska mkt för att få det att gå ihop.. Så första månaden var det ganska "plaskigt". Nu när grunden är lagd lägger jag in en halv bal var tredje dag eller en var sjätte. Hade säkert klarat mig på mindre, men nu när man har tillgång till 5 i månaden så kan man lika gärna använda d. Å nu är jag jättenöjd med min bädd. Nästan alltid torr och fin och har ett mjukt lager ovanpå det packade.

Sen tror jag att det har att göra med vilken sorts torv det är också. Hur fuktig den är och hur mkt den binder. Kommer inte ihåg vad våran sort heter, men är gröna balar med en dressyrhäst på framsidan..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Tack för ditt svar! Det som ingår i hyran är 3-4 balar till att börja med, och sedan 1 bal per månad (1 bal per 3 veckor dock senaste rönet). Visst kan jag köpa till själv, men för 90 kr balen, och skulle i sådana fall hellre ha spån som tidigare ingick. Hyran höjs pga av torvet, men om vi inte får tillräckligt med torv så känns det ju ganska meningslöst och har ingen lust att betala ännu mer. Man har tillräckligt med utgifter som hästägare ändå tycker jag...

Ja, en bal i månaden är nog i allra snålaste laget. Hästen ska ju inte stå och plaska i piss! De flesta som svarat använder betydligt mer än så verkar det som.

90 kr balen säger du? Jag tycker det är dyrt här där jag köper (8o kr) så 90 kr verkar svindyrt! :( Har du kollat om det finns billigare torv någonstans?

Jag skulle gärna ha haft spån som jag hade i tidigare stallet men tyvärr gillar inte vår bonde spån :(. Jag hämtade själv lös-spån i ett sågverk och det var verkligen jättebilligt.
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

Vi köper torv från Granngården. De har en billigare variant också, men den är av mycket sämre kvalitet och vi har en hosthäst i stallet. Just nu använder vi StallVit*ll, den gröna förpackningen med en dressyrhäst på.
 
Sv: Åtgång av torv för permanentbädd?

När jag hade unghästen på torv tidigare så strödde jag upp boxen med 3 balar sedan så gick det åt en ny bal var 10 dag ganska exakt kom jag fram till.

/Camilla
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 442
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 613
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 045
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp