Jag tänker oxå testa och köpa blandningen. Vågar man testa med nypon istället för rödbeta? Tänker om rödbetan har något med de 2 övriga ingredienserna att göra som gör att det fungerar så bra.

Tänker testa på 1 av hästarna som jag inte rider själv utan som bara rids utav min medryttare ca 5 dgr i veckan. Han är född 08 så det kan ju vara bra ändå. Får se om hon märker något. Det är ju jag som ger han mat så hon kommer ju inte veta om det.

Då har jag testat på min häst född 08 och efter en vecka ca så märkte jag att han gick ut ur boxen och ner för backen mkt lättare. Han brukar snubbla ner lite, ja allt annat än smidigt iallafall. Nu går han ner som dom övriga hästarna. Normalt.

Jag hade inte sagt något till min medryttare, hon har inte hunnit rida så mkt för hon blev såklart sjuk i samma veva som det skulle börja verka. Men hon hade märkt att han gick ner för backen lättare, eller det är det där steget ner han har svårt för. Ska lägga in en bild. Sen sa hon att han hade varit jättepigg och lyfte benen bättre och kändes mer arbetsvillig.

Det roliga var att när hon hade berättat lite om den dagens ridpass så sa jag att jag ska tala om något, alla andra i stallet vet om det men inte du.
Hennes svar: Är han såld? :rofl:

Men nej, klart han inte är såld. Han har fått detta medlet 😅🤣

Det är hans box man ser rakt fram. Så det lilla steget där gillar han inte. Men nu är det inga problem.
backe.webp

Jag blir lite sugen på att blanda i lite annat också, var kan man läsa då man inte blandar felaktigt? Skulle man kunna bland in MSM och Lysin också?

Jag blir lite sugen på att blanda i lite annat också, var kan man läsa då man inte blandar felaktigt? Skulle man kunna bland in MSM och Lysin också?
Vad tänker du skulle kunna hända? Lysin och MSM får de ju dessutom i sig naturligt av fodret så skulle det orsaka problem ihop med atletixingredienserna skulle det nog märkts.
Men jag tänker du kan kolla lite vad kroppsbyggare blandat eller inte. Är otroligt dåligt med studier mm på hästar

Vad tänker du skulle kunna hända? Lysin och MSM får de ju dessutom i sig naturligt av fodret så skulle det orsaka problem ihop med atletixingredienserna skulle det nog märkts.
Men jag tänker du kan kolla lite vad kroppsbyggare blandat eller inte. Är otroligt dåligt med studier mm på hästar
Om de är antagonister eller så.

Hur mycket av det behöver jag? Jag menar mina hästar... ;-)
För en medelstor häst på 500kg - Ge 10ml per dag 😜

(För människa, 1 skopa blandas i 2 dl vatten 2-3 ggr per dag, gärna på tom mage. Skopan är pytteliten, innehåller ca 750 mg, gissar på att den bara är på några få ml)

Den innehåller ättiksyra så doften o smaken är inte angenäm, men de hästar jag gett den till verkar inte reagera nämnvärt.

Senast ändrad:
Arginin ska vara ett mirakelmedel för att minska sockerupptag och rekommenderas ofta till fånghästar. Så det kan nog haft bra effekt på honom😃.
Intressant! Jag försökte söka lite på detta men hittar inget direkt, bara om köldutlöst fång, tips om vart jag kan läsa mer?

Då ska du testa acetyl l karnitin. Ges också till fånghästar för att öka förbränning. Kan köpas på Bulk. Används av träningsmänniskor också.
Kanske också en idé att ha i blandningen.
Har beställt de andra två för att testa på min som är lite känslig för högt socker och har lindrig artros, men blev sugen på att testa lägga till den där med :)

Rent generellt så gillar jag att läsa på ForagePlus om deras tillskott, upplever att det är ett ganska sansat urval med lite mer grund.

Och nu har jag köpt rödbetspulver, fick en spark i baken att bli klar av @fio effekt på halsen 😅 Bara beställt annat tidigare men Borgeby Kryddgård ligger ju nära mig och det var så värt ett besök, så himla stort och fint och välsorterat 👌

• Gilla
Reactions: fio
Intressant! Jag försökte söka lite på detta men hittar inget direkt, bara om köldutlöst fång, tips om vart jag kan läsa mer?
Ärligt talat vet jag inte mer om arginin och fång/sockerupptag än jag läst här på buke. Eller om jag hittade nåt när Barb hade fång vilket nu är runt 10 år sen🙈.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 336
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 818
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka