Bukefalos 30 år!

Nu har jag också blandat eget efter att ha följt den här tråden sen start. Men jag funderar, ni som ger, ger ni innan eller efter träning? Pålle brukar bara få sin mash efter arbete, men funderar på om det vore mer gynnsamt att ge detta innan träning? Hur har ni gjort och har ni märkt någon skillnad på att ge före eller efter träning?

Sen ska jag bara förlika mig med att ge min slabbiga skimmel rödbetspulver:laugh: Har gett en gång och hon fick ett minst sagt generöst lagt läppstift och röda fläckar långt upp på nosryggen....
Jag ger innan för det mesta. Får regelbundet hicka av att det finns sår när det kliats med rödbetsmule på benen🙈.

Jag har alltid gett efter arbete så kan inte jämföra med att ge innan, men tänker att det inte är något som ger resultat direkt när man ger det och därför inte spelar någon roll.

Det var just det jag funderade på - om det är något som har direkt verkan? Känner att jag har dåligt koll på det. Ska hur som helst bli spännande att se om jag märker någon skillnad på damen.

Det var just det jag funderade på - om det är något som har direkt verkan? Känner att jag har dåligt koll på det. Ska hur som helst bli spännande att se om jag märker någon skillnad på damen.
På forskning som gjorts på människa så ökar träningsuthålligheten om en tar arginin och citrulin 30 minuter innan träning.

Jag har gett mina båda ponnyer och faktiskt inte märkt någon skillnad alls på dem, varken den heta lite stressade ponnyn eller på den mer bekväma bponnyn.
Själv tog jag blandningen en gång innan en löptur men märkte inte heller något. Bara testat en gång så det säger väl inte så mycket.
Får se om jag gör en ny batch, tror inte det, kör slut på denna o sen får det vara bra med det.
Kul att testa i alla fall.

Jag snor av hästens arginin och citrullin och blandar den med min bcaa innan träning 😅

Har beställt lite olika saker att ersätta rödbetspulvret i Mytletix (trademarkat den än @Fiorano?). Klickade hem lite olika från Borgeby att prova: nyponpulver, gurkmeja & snärjmåra.

Jag snor av hästens arginin och citrullin och blandar den med min bcaa innan träning 😅

Har beställt lite olika saker att ersätta rödbetspulvret i Mytletix (trademarkat den än @Fiorano?). Klickade hem lite olika från Borgeby att prova: nyponpulver, gurkmeja & snärjmåra.
Nyfiken på varför du vill ersätta det?

Tyckte hon blev lite toppad den perioden jag körde med det, så det är lite uteslutningsmetod om det bara var en fas eller om det var p.g.a. rödbetspulvret.
Ah, förstår. Ja min förra blev ju helt knäpp av Mytletix. Då var hon hagkonvalescent och gick inte att promenera eller ngt med mytletix (gick på bakbenen, bockade mm) men snäll som attans utan. Blev ju tyvärr aldrig att jag kunde prova lägga på det igen när hon var igång och reds och se om det blev mer rimligt då.

Så rapportera gärna hur det går. Hon fick förresten både snärjmåra och gurkmeja i höga doser och blev inte "galen" av det.

Jag köpte ju arginin och citrullin bara, min får nyponpulver sedan innan.
Nu har hon ätit det i snart en vecka och är helt galet pigg!
Jag kan inte säga säkert att det är just detta det beror på, men normalt sett så brukar jag säga att vår/sommar är hennes snällperiod, nu är hon som under vintern 😅
Pep och tjöt när jag var ute och gick med henne redan efter ett par dagar.
När jag red ut idag så hade hon glömt bort hur man skrittar, det taktades och studsades nästan hela rundan, så jag fick träningsvärk i magen!

Jag får nog göra en kontroll om ett tag och testa ta bort det några dagar och se om hon lugnar sig.
Men annars är jag glad för att hon bränner lite extra kalorier, det behövs 😂

Jag har inte märkt nån direkt skillnad på nån av våra, men båda är konvalescenter och jag hoppas att dom läker fortare med det :-).

Lika delar L-arginine, L-citrulin och rödbetspulver. Dosering 25-30 gr/dag, ca 0.5 dl.
Lång tråd så kan hända att nån svarat redan och jag missat det.... Men har du provat utan rödbetspulver? Gör d nån skillnad (mer än att man slipper bli rädd för rött kiss och misstankar om sår :P ) Hur mkt ger du isf? Fortf ca 0,5dl el är du nere på ca 0.3dl?

Lång tråd så kan hända att nån svarat redan och jag missat det.... Men har du provat utan rödbetspulver? Gör d nån skillnad (mer än att man slipper bli rädd för rött kiss och misstankar om sår :P ) Hur mkt ger du isf? Fortf ca 0,5dl el är du nere på ca 0.3dl?
Jag har provat ge en omgång utan rödbetspulver. Det funkade på min som jag ger för att minska svullnaden i bakbenen.

Jag började ge min nya utifrån att någon sett skillnad på depåer. Har gett pytteliten dos då han är lite kräsen med sin krubbgröt.

Vet inte än om det garanterat beror på det men idag mest pep, bockade och brallade han. Vore fint om det kunde ge lagom energi och inte som rent kokain 😅🙈

Jag skulle gärna prova på valacken som lätt får depåer, men jag vill verkligen inte att han ska bli piggare. Han kan redan vara lite halvknäpp i bland och ser mycket spöken 😅
Så jag har inte vågat testa ännu men kanske måste göra det…

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka