Att åka iväg med en frisk häst.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
....och komma hem med en som indikerade på samtliga fyra ben vid böjprovet :(:arghh:
Det började bra, han visade ingen hälta varken på rakt eller böjt spår. Vet var dock lite fundersam på att han några gånger bytte till korsgalopp i longeringen.
Så kom vi då till böjprovet............................
Vi fick avbryta besiktningen efter böjprovet då han visade 1a och 2a på bägge frambenen.
En aning chockartat milt sagt då han inte visat minsta hälta öht och bara gått bättre och bättre i träningen :confused::confused::confused:. Så istället för att skicka in ägarbyte blir det nu hälteutredning och ombesiktning.
Visst hade vi räknat med att det skulle visa något litet, pga hans problem med rumpan. Men inte så här mycket.

Vi har väl våra misstankar om att allt härrör från när ägaren red omkull vid en träning i somras. Alla tror det utom ägaren. Som veterinären sa, att han visar så mycket på vänster fram beror troligtvis på att han har något slags problem i höger bakdel, och det är just den sidan han landade på när de gick omkull. Sen har han gått och avlastat det på framdelen. Till och med min icke hästkunnige sambo kunde räkna ut den ekvationen :cool:.

Hade det varit vilken annan häst som helst så hade vi sagt tack men nej tack. Men nu handlar det ju inte om vilken häst som helst. Sen är det hur som helst tre månaders uppsägning på fodervärdsavtalet och vi vill fortfarande köpa honom. Men han får gärna vara frisk då.
 

Men jäklar vad lättlastad han var i går. Tvekade lite när vi skulle åka, så dottern fick bli lite "arg" och fräste till åt honom, tjoff så var han uppe.
När vi skulle lasta vid kliniken så sprang han på helt själv, dottern hann inte med in utan fick springa runt och in via skötardörren :rofl::rofl::rofl:.
Han är väldigt duktig på att vänta på klartecken till att backa ut
Jag sa till hennes pappa att det var nog tack vara hans lugna fina körning :D . Aldrig varit med om att hästen stått så still under en transport någon gång. Han brukar alltid trampa runt speciellt i kurvor.
Däremot när man stannat far han runt så man tror transporten ska välta O_o:nailbiting:. Det är inte en häst man lastar in i transporten och lämnar ensamt tex på tävlingsplats :cool:
 
Men böjprov är väl en ganska diskutabel undersökning? Det är inte helt problemfritt. Ni får googla och kolla med fler veterinärer. Någon annan kanske vet??
 
men fy vad tråkigt.

dock lärde min vet mig i somras att bak-hältor generellt ger samsidiga kompensationshältor bak, framhältor ger generellt kompensationshältor diagonala bak.

Skitsamma nu när hästen markerar på alla ben. men vad skönt att kunna utreda innan hästen blev missnöjd i ridningen, då hoppas jag det inte hunnit bli så allvarligt. även om det såklart är jättesnopet och tråkigt att ha hältutredning framför sig istället för nytt härligt hästägarskap. :(
 
men fy vad tråkigt.

dock lärde min vet mig i somras att bak-hältor generellt ger samsidiga kompensationshältor bak, framhältor ger generellt kompensationshältor diagonala bak.

Skitsamma nu när hästen markerar på alla ben. men vad skönt att kunna utreda innan hästen blev missnöjd i ridningen, då hoppas jag det inte hunnit bli så allvarligt. även om det såklart är jättesnopet och tråkigt att ha hältutredning framför sig istället för nytt härligt hästägarskap. :(
Jag har alltid fått lära mig tvärtom att bakben ger kompensation fram samt att fram ger kompensation andra fram. Det har jag både läst om och hört från flera veterinärer. Vet du någonting om källorna din veterinär använder sig av?
 
Jag har alltid fått lära mig tvärtom att bakben ger kompensation fram samt att fram ger kompensation andra fram. Det har jag både läst om och hört från flera veterinärer. Vet du någonting om källorna din veterinär använder sig av?
Nope
Enligt det du lärt dig kan alltså inga hästar få kompensationshältor bak?
 
Hade rätt bråttom när jag skrev så ett 'vanligen' föll bort
Jag blev nyfiken på kompensationshältor och har nu googlat en kortis. I denna studie sida nio står det om kompensationshältor i samma mönster "min" vett sagt, inkl källor. https://stud.epsilon.slu.se/812/1/haglund_e_100127.pdf

Googlade vidare och hittade flera artiklar som pekar åt samma håll, borde vara lika lättgooglat för någon annan intresserad av kompensatoriska hältor. :)
 
Senast ändrad:
Vi har tid för hälteutredning nästa vecka, vi valde en annan klinik än den vi gjorde besiktningen på.
Dels för att dottern har lite dålig erfarenhet av hälteutredningar på den första kliniken (inte egen häst utan en fd chefs hästar) och dels för att få lite av en second opinion + att vi hört mycket gott om klinik nr 2
Han fick något ökad värme i vänster framkota 2 dagar efter böjprovet, men fortfarande ingen visad hälta öht.
Efter att konsulterat kunniga personer i omgivningen så beslutade vi att han får gå i stora hagen samt att han får aktiv vila i form av avsuttna promenader fram till besöket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp