Att aldrig få sova

Angående drömmarna och melatonin... Jag tror inte det är melatoninet i sig som orsakar drömmarna - jag tror det blir så när man är "backlogged" på drömmande och melatoninet hjälper till att sätta igång hela sömncykler igen, där dröm är en av faserna.

Drömmen, även om vi inte minns den, är en del av hjärnans städsystem. Den sorterar bland dagens intryck och gamla minnen, kategoriserar, omvärderar och så vidare.

Jag kan ha sömnproblem när jag är stressad och brukar ta melatonin för att häva en stress-spiral. Efter 2-3 nätter med bättre sömn avtar de intensiva och "konstiga" drömmarna, speciellt om jag under dagen jobbar lite med att reflektera över vad konstigheterna kan ha symboliserat i mitt känsloliv. Då menar jag inte med generella drömguider eller nåt sånt, utan mer ur "personlig terapi"-synvinkel. Det är ju mitt undermedvetna som producerade drömmen. Vad tyckte mitt undermedvetna var viktigt att hjärnan skulle bearbeta och städa i? Ibland är det bara några få bitar som går att identifiera, eller en kort frågeställning, men jag upplever att det är hjälpsamt.
 
Jag vet inte hur vården ställer sig till det men jag fick cpap-maskin efter diagnosticerad sömnapné och jag upplever att även utan sömnapné skulle jag haft enorm hjälp av denna maskin för sömn.

Det blir en tydlig ritual och man hjälps att andas på ett sätt som ger tydliga signaler till kroppen. Lugn, bara jag, maskinen och sömnen. Alla andra tankar försvinner och blir sekundära. Meditativt.

Har du gjort någon rejäl sömnutredning med apparatur som monitorerat sömnen?

Nu har jag inte längre andningsuppehåll även om maskinen inte används, kroppen har vant av sig med det destruktiva schemat, men jag skulle aldrig vilja bli av med maskinen. Den ger så grymt mycket bättre kvalitet på sömnperioden.
Jag har haft sömnproblem hela livet. Som riktig liten (förskoleåldern) roade jag mig med att gå till grannen och som lite äldre (6-7 år och framåt) läste jag eller så möblerade jag om. Jag sov aldrig mer än 5-6 timmar/natt, oftast 3 timmar. Det fungerade tills jag började krascha. Första kraschen kom när jag var arton och sedan kom de lite då och då för att fullständigt däcka mig när jag var 25. Det var då de nu anser att ME/CFS bröt ut. Jag har såklart sökt hjälp en massa massa gånger men bara fått höra att jag måste lägga mig samma tid och bla bla bla som om jag vore så dum så att jag trodde att jag skulle kunna sova om jag inte gick och la mig. Men nu! Snart 51 år gammal ska jag göra en sömnutredning. Jag har väntat i nästan ett år för utan vare sig övervikt eller hjärtproblem är man ingen prio men nu ska det bli av. Det ska bli väldigt intressant att se vad den visar.
 
Angående drömmarna och melatonin... Jag tror inte det är melatoninet i sig som orsakar drömmarna - jag tror det blir så när man är "backlogged" på drömmande och melatoninet hjälper till att sätta igång hela sömncykler igen, där dröm är en av faserna.

Drömmen, även om vi inte minns den, är en del av hjärnans städsystem. Den sorterar bland dagens intryck och gamla minnen, kategoriserar, omvärderar och så vidare.

Jag kan ha sömnproblem när jag är stressad och brukar ta melatonin för att häva en stress-spiral. Efter 2-3 nätter med bättre sömn avtar de intensiva och "konstiga" drömmarna, speciellt om jag under dagen jobbar lite med att reflektera över vad konstigheterna kan ha symboliserat i mitt känsloliv. Då menar jag inte med generella drömguider eller nåt sånt, utan mer ur "personlig terapi"-synvinkel. Det är ju mitt undermedvetna som producerade drömmen. Vad tyckte mitt undermedvetna var viktigt att hjärnan skulle bearbeta och städa i? Ibland är det bara några få bitar som går att identifiera, eller en kort frågeställning, men jag upplever att det är hjälpsamt.

Mja. Det va nyligen en läkare som sa att om man tar melatonin för att somna så är 1.5 mg bättre än 3 (som är det som folk vanligtvis får utskrivet) eftersom det funkar lika bra men man slipper oftast dom jobbiga drömmarna så det är nog en rätt vanlig biverkning. Tar man det för att sova mer timmar i sträck så är kanske inte 1.5 tillräckligt kanske

Jag drömmer alltid mycket, drömmarna med melatoninen är dock mer panikartade, inatt väckte jag mig själv av att jag skrek "NEJNEJNEJ" det är inte riktigt mardrömmar men väldigt intensiva och nära. Jag är helt ok med att ta mig igenom detta om drömmarna försvinner efter en tid dock.
 
Mja. Det va nyligen en läkare som sa att om man tar melatonin för att somna så är 1.5 mg bättre än 3 (som är det som folk vanligtvis får utskrivet) eftersom det funkar lika bra men man slipper oftast dom jobbiga drömmarna så det är nog en rätt vanlig biverkning. Tar man det för att sova mer timmar i sträck så är kanske inte 1.5 tillräckligt kanske

Jag drömmer alltid mycket, drömmarna med melatoninen är dock mer panikartade, inatt väckte jag mig själv av att jag skrek "NEJNEJNEJ" det är inte riktigt mardrömmar men väldigt intensiva och nära. Jag är helt ok med att ta mig igenom detta om drömmarna försvinner efter en tid dock.
Jag kan drömma mysko med melatonin
Men vilken skillnad i sömn det gör.
Utan sover jag 1 timme kanske.
Har provat allt.
Utom en sömnapnemaskin
Jag har haft sömnproblem sen tidiga tonår.
Jag har kraschat många gånger och tom fått hjärtproblem pga sömnbrist.
Så jag tar det på allvar om jag inte får sova.
 
Jag följer alla "goda råd" kring sömnen, inte för att dom gör någon skillnad utan för att läkare inte ska kunna säga till mig att det är för att jag inte följer dom som jag sover skit.

Kallt mörkt sovrum.
Tyst+öronproppar
Sover aldrig på dagen
Ligger aldrig i sängen på dagen
Går och lägger mig+går upp samma tid oavsett dag
Exakt samma rutin varje dag
Äter inget sent på kvällen

Har provat propavan, fick inte ens lite effekt. Provade också någon tyngre medicin men sov lika dåligt och va som en zombie dagen efter

Jag motionerar varje dag, på sommaren simmar jag i princip varje dag och är ute nästan hela dagarna, ju tröttare jag är desto sämre sover jag.

Jag har samma problem som du har och jag har också haft det sedan jag var barn. Kan inte minnas att jag någonsin sovit hela nätter utöver någon natt här och där. Sedan några år äter jag Quetiapin för sömnen. Det är ett antipsykotika och har funkat bra, vaknar 1-2 gånger en bra natt och de flesta nätter är bra nätter. Nu tror jag inte att någon läkare skriver ut medicin som den här hur som helst, men kött på benen och vetskapen om olika alternativ när man träffar läkare är ju alltid bra.

Du skriver att du sover mörkt och svalt, är du varm av dig? Jag märkte i vintras att jag vaknade och frös ibland och började sova med pyjamas på mig, och sover då bättre. Ibland lägger jag över ett extra täcke också. Då blir det dessutom lite tungt över kroppen och jag har funderat på om jag kanske skulle testa tyngdtäcke. Har du testat det?
 
Jag har samma problem som du har och jag har också haft det sedan jag var barn. Kan inte minnas att jag någonsin sovit hela nätter utöver någon natt här och där. Sedan några år äter jag Quetiapin för sömnen. Det är ett antipsykotika och har funkat bra, vaknar 1-2 gånger en bra natt och de flesta nätter är bra nätter. Nu tror jag inte att någon läkare skriver ut medicin som den här hur som helst, men kött på benen och vetskapen om olika alternativ när man träffar läkare är ju alltid bra.

Du skriver att du sover mörkt och svalt, är du varm av dig? Jag märkte i vintras att jag vaknade och frös ibland och började sova med pyjamas på mig, och sover då bättre. Ibland lägger jag över ett extra täcke också. Då blir det dessutom lite tungt över kroppen och jag har funderat på om jag kanske skulle testa tyngdtäcke. Har du testat det?

Jag har provat tyngdtäcke, jag tycker om det men det hjälper inte på sömnen tyvärr. Jag är inte direkt varm av mig men jag har RLS och medicinen jag får för den gör att om jag blir varm så extremsvettas jag, det är visserligen lite bättre nu när jag har kunnat sänka dosen men om jag blir varm, vilket jag nästan alltid bli med tyngdtäcke så vaknar jag upp genomblöt och då är det inte heller så lätt att sova...
 
Angående drömmarna och melatonin... Jag tror inte det är melatoninet i sig som orsakar drömmarna - jag tror det blir så när man är "backlogged" på drömmande och melatoninet hjälper till att sätta igång hela sömncykler igen, där dröm är en av faserna.
Fast jag fick livliga drömmar när jag bytte till en annan tillverkares melatonin. Iofs från direktverkande till ”time release” så det nuvarande sitter ju i längre.

Det finns en antidepressiv medicin, valdoxan, som ”liknar” melatoninets verkan och den är känd för att ge mardrömmar.
 
Mja. Det va nyligen en läkare som sa att om man tar melatonin för att somna så är 1.5 mg bättre än 3 (som är det som folk vanligtvis får utskrivet) eftersom det funkar lika bra men man slipper oftast dom jobbiga drömmarna så det är nog en rätt vanlig biverkning. Tar man det för att sova mer timmar i sträck så är kanske inte 1.5 tillräckligt kanske
Jag har tagit 12 mg som mest, då hade jag direktverkande melatonin.
Nu tar jag 5-8 mg.
(Personer med autism kan behöva högre doser).
 
Jag har tagit 12 mg som mest, då hade jag direktverkande melatonin.
Nu tar jag 5-8 mg.
(Personer med autism kan behöva högre doser).

Jag fick melatonin spray av min pappa. Hans fru är apotekare från Berlin och hon ville väl vara snäll, även sprayen funkade helt ok (men gissar att den är mer direktverkande) men eftersom den inte finns i sverige så testar jag nu dom vanliga tabletterna man kan köpa utan recept. Tanken va mest att testa om jag får någon effekt alls och då be om dom på recept och då kan man ju prova högre dos (jag har autism)
 
Fast jag fick livliga drömmar när jag bytte till en annan tillverkares melatonin. Iofs från direktverkande till ”time release” så det nuvarande sitter ju i längre.

Det finns en antidepressiv medicin, valdoxan, som ”liknar” melatoninets verkan och den är känd för att ge mardrömmar.
Fast melatonin är melatonin liksom. Vi har (ska ha) kroppseget melatonin. Det tillverkas i kroppen av serotonin.

Det jag försöker säga är att melatonin inte orsakar mardrömmar eller dåliga drömmar, det orsakar drömmar. Drömmarnas innehåll beror på vad hjärnan har "ostädat" och hur man hanterar halvlucida/lucida drömmar (blir man rädd spinner hjärnan vidare på det).

Har man sömnbrist kommer det vara intensivt och kaosigt medans hjärnan städar ikapp. Har man ångest eller annat dåligt mående så är det rätt troligt att hjärnan kommer att bearbeta och sortera i just dom negativa känslorna och minnena som är relaterade till det.

Jag drömde tillexempel en mardröm häromdagen om att massa folk blev mördade, det var blod överallt, och den enda jag kunde identifiera var den snällaste tanten på mitt förra jobb. Innan jag gick och la mig hade jag surfat på platsbanken och funderat på att söka jobb och blivit jättestressad av det. Ganska tydlig trigger 😅.
 
Jag fick melatonin spray av min pappa. Hans fru är apotekare från Berlin och hon ville väl vara snäll, även sprayen funkade helt ok (men gissar att den är mer direktverkande) men eftersom den inte finns i sverige så testar jag nu dom vanliga tabletterna man kan köpa utan recept. Tanken va mest att testa om jag får någon effekt alls och då be om dom på recept och då kan man ju prova högre dos (jag har autism)
De receptbelagda är väldigt dyra och ingår inte i högkostnadsskyddet för vuxna men det vet du väl redan. Det finns flera märken men de är inte utbytbara så apoteket får inte byta till den billigaste.
Jag hade Melatonin AGB men när den började kosta nästan 600 kr för 25 dagars förbrukning så beställde jag från utlandet i stället.
 
De receptbelagda är väldigt dyra och ingår inte i högkostnadsskyddet för vuxna men det vet du väl redan. Det finns flera märken men de är inte utbytbara så apoteket får inte byta till den billigaste.
Jag hade Melatonin AGB men när den började kosta nästan 600 kr för 25 dagars förbrukning så beställde jag från utlandet i stället.

ingår ingen melatonin i högkostnadskyddet nu alltså? Vill minnas att jag fick det nångång för 15 år sen typ och då ingick det, på apoteket lät det som att det skulle ingå men dom kanske bara pratade om mängden på recept
 
Jag har haft liknande sömnproblem och fått hjälp.
Propavan tex är ju till för att man ska fortsätta sova (ingen insomningsmedicin) och inte beroendeframkallande.
Klart du ska få hjälp!
Jag hade problem med mardrömmar också och fick behandling för det.

Vad fick du för behandling för att bli av med mardrömmar?
 
Vad fick du för behandling för att bli av med mardrömmar?
Jag var med i en studie med internetbaserad terapi, och den hade så bra resultat att den numera används 'på riktigt'.
https://www.hanterakanslor.se/mardrommar

"Min" studie; https://www.svd.se/a/3b3fb472-adab-3aba-94ff-0ec20a8f3767/mardrommar-tranar-oss-att-kanna-igen-hot (finns flera artiklar att läsa, vet att det var lite av en grej då, så många skrev om det. Fick frågan att vara med i typ morgonsoffan själv 😅)
 
ingår ingen melatonin i högkostnadskyddet nu alltså? Vill minnas att jag fick det nångång för 15 år sen typ och då ingick det, på apoteket lät det som att det skulle ingå men dom kanske bara pratade om mängden på recept
Det blev läkemedelsklassat och företaget som tillverkade det enda melatoninet som fanns förut ansökte bara om att det skulle subventioneras för barn 6-17 år med adhd. Förut var det klassat som ”lagerberedning” och när det blev klassat som godkänt läkemedel så fick det inte säljas som lagerberedning längre.
Sen har det kommit fler tillverkare som väl gjort likadant.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket kunde bara fatta beslut grundat på ansökningarna.
Du kan ju kolla med nåt apotek vad de olika märkena kostar, kanske finns nåt som är billigare.
 
Det blev läkemedelsklassat och företaget som tillverkade det enda melatoninet som fanns förut ansökte bara om att det skulle subventioneras för barn 6-17 år med adhd. Förut var det klassat som ”lagerberedning” och när det blev klassat som godkänt läkemedel så fick det inte säljas som lagerberedning längre.
Sen har det kommit fler tillverkare som väl gjort likadant.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket kunde bara fatta beslut grundat på ansökningarna.
Du kan ju kolla med nåt apotek vad de olika märkena kostar, kanske finns nåt som är billigare.
Köper utomlands
 
Jag också men alla vill ju inte det. Är ju olagligt. Fast man blir knappast åtalad, tullen förverkar väl bara tabletterna om de råkar hitta dem.

kan säkert be min pappa ta med från tyskland. Vet inte om dom är billigare där.. Ni som beställer utomlands får gärna skriva vart ni beställer ifrån (i dm)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 380
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 234
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 296
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp