Att aldrig våga komma till skott

Bukefalos 30 år!

År efter år drömmer jag, allt klaffar, men ändå hittar jag anledningar att avstå.

Jag har tiden, jag har ekonomin, jag har allt - men rädslan sätter stopp. Det som kändes så självklart och enkelt när jag var yngre känns plötsligt som mission impossible.

Jag måste ha stallplats
Jag måste ha häst
Vilket ska man ha först?
Vart börjar man?

Jag måste ha utrustning - allt från grimskaft till borstar till sadel och täcken. Allt.
Vaccinationer, tandkoll, equiterapeut, hovslagare.

Jag känner mig ensam i allt, ingen att bolla med. Har liksom inga häst-vänner kvar längre.

Är drömmen om häst naiv? Är drömmen om häst starkare än vad verkligheten kommer visa.
Tänk om jag ångrar mig, tänk om jag misslyckas.

Tänk om, tänk om, tänk om.

År efter år finns drömmen kvar - det måste väl betyda något?

Hä ä bara att börja om du har ekonomin, börja ring runt till stallen i området och besök dom :). Ställ dig i kö på dom du gillar (många stall har kö).

Sen börjar du leta häst, ofta kan säljaren vänta in några veckor eller till och med månader på att din stallplats kommer lös, såvida du inte letar bland hästar där det är hög omsättning (typ D-ponnies som kan hoppa).

Utrustning får man ofta med/kan köpa lös från förra ägaren, men ärligt talat så är det enda du behöver första veckan en grimma, ett långt grimskaft, en rotviska och en hovkrats.

Du kan ju göra ett sparkonto redan nu där du börjar lägga undan pengar för inköp av utrustning, räkna med kanske 20k för hyfsad sadel, träns, några täcken, schabrak, ryktlåda med innehåll, apotekslåda med innehåll, foderbyttor, fodertunnor.

Räkna med driftskostnad på 5-15000kr/månad beroende på vart du bor och vad du tänkt göra med hästen.

Räkna med att veterinärkostnad och hästtandläkare blivit betydligt dyrare senaste åren, i mitt område kostar vetbesök i eget stall upp mot 3500kr, tandis kan vara så illa som 4500kr. Hovis har legat hyfsat stabilt men cirka 1000kr per månad är bra att räkna med så har du marginaler.

Beror lite på var du bor men dom flesta stall har inte kö längre eftersom fler och fler gör sig av med sina hästar eller skaffar helt enkelt inte en ny längre i dessa tider. Jag hade börjat kolla lite på vilken typ av häst du vill ha och till vilket pris och sedan kolla annonser över hur många hästar det finns i den priskategorin och om det stämmer överens med vad du vill ha.

Om det var längesedan du hade häst kommer du upptäcka att det är betydligt dyrare att ha häst idag och att hästarna är betydligt dyrare överlag. Sedan kolla upp vad ägaren till stallen du är intresserad av faktiskt kan om häst om du känner dig osäker själv för då kan du få massor av hjälp därifrån. För det är ingen garanti att någon som äger en stor anläggning kan ett jota om hästar och deras behov vilket man kan luras till att tro. Du kommer få nya hästvänner att bolla med så det behöver du inte oroa dig för. :)

Jag förstår dig! Har startat om två gånger, en gång hade jag redan häst och andra gången köpte jag nu häst. Nu är jag några år äldre och det känns helt plötsligt oöverstigligt. Jag har dock kvar allt efter min förra häst. Men har flyttat igen, så hade fått börja om med ny stallplats, nu hovslagare osv.

När jag känner mig överväldigad av nåt gör jag upp listor. Funkar varje gång!! Då känner jag att jag har mer koll på läget.
Och insikten att man kan göra något fast man är rädd.
Gör en lista på införskaffa, en på önskemål om hästens egenskaper, en på lista på önskemål om stall osv. Gärna en tidsplan med.
Kolla om några stall in närheten behöver hjälp så man kommer in i svängen igen, t ex ta in och ut, mockhjälp, etc. Kanske en ridskola? För varje steg du tar blir resan kortare.

Om du ångrar dig så går det ju faktiskt att göra någonting åt saken. :) jag var där du var för några år sedan (skrev till och med en likadan tråd). Sedan vågade jag och har inte ångrat mig en sekund.

Hellre våga och ångra sig/misslyckas (vad nu det skulle betyda i sammanhanget) än att ångra att man aldrig vågade.

Jag hade börjat med att kolla vilka stall som finns i din närhet. Prata med stallägarna, åk dit och hälsa på och känn av stämningen där.
Gå med i en ridklubb på din ort, var funktionär på deras tävlingar och aktiviteter, det är ett jättebra sätt att lära känna människor 😊

Taaaaack alla snälla kloka människor för era tankar, tips och pepp. Betyder massor 🙏
Ska ta mig mod att skicka ett meddelande till ett större närliggande stall och fråga om jag kan hjälpa till att avlasta någon där. Kanske medryttare eller bara hjälpa till med stallsysslor, så att jag får in en fot 😊

Jag hade börjat med att kolla vilka stall som finns i din närhet. Prata med stallägarna, åk dit och hälsa på och känn av stämningen där.
Gå med i en ridklubb på din ort, var funktionär på deras tävlingar och aktiviteter, det är ett jättebra sätt att lära känna människor 😊

Ja verkligen detta!

När jag skulle flytta ner hästen och bosätta mig permanent i Skåne lärde jag också känna lite bukefalister. Här är ju ganska lätt att få en uppfattning om man har liknande intressen ich värderingar inom hästvärlden och så är det bara att fråga på om hovslagare, veterinärtips osv! @Skogsgläntan Det är inte bra att känna sig helt ensam så jag hade absolut börjat känna mig för i den biten så att du kan be om tips och råd när du väl skaffat din häst. Kanske finns det lokala fb-grupper att kika i också? :)

Taaaaack alla snälla kloka människor för era tankar, tips och pepp. Betyder massor 🙏
Ska ta mig mod att skicka ett meddelande till ett större närliggande stall och fråga om jag kan hjälpa till att avlasta någon där. Kanske medryttare eller bara hjälpa till med stallsysslor, så att jag får in en fot 😊

Jättesmart!

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket
  • Vägskäl
  • Livet och förändring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur