Bukefalos 28 år!

Att amma eller inte amma

. Mjölkläckage råkade jag aldrig ut för däremot...

Är det möjligt?

Jag har läckt, eller snarare sprutat bröstmjölk den första månaden både när jag ammade och inte ammade. Fick sova med stora badlakan och ha småhanddukar i bhn. Varje gång barnen skrikit så har bröstet hårdnat och börjat spruta mjölk även nu med mellanbarnet som jag inte ammade :meh: Hoppas slippa det nu med tredje barnet :)
 
Amnings-lovers uppenbarligen :p föreläsaren tryckte också på allt det jag skrev. Att det kommer vara dygnet runt, ingen möjlighet att få avlastning från partnern, det kommer göra ont men bara bit ihop osv.

Men hur kan man propagera FÖR amning och bara komma med skräckpropaganda?
Det är ju kontraproduktivt

Min erfarenhet är verkligen inte sådär. Inte ens som ensamtående med tvillingar
 
Överdriven skräckpropaganda om man ser utifrån mina erfarenheter. Det är/kan vara kämpigt i början men sedan vi fick in snitsen äter min bebis i 5-15 minuter per gång typ var tredje timme dagtid, kanske en gång per natt. Så kan det också vara.

Är det sådär så verkar det ju inte så farligt. Jag funderar på att testa, men då vill jag göra det hemma i lugn och ro utan BB-personal som ska hjälpa till (jag vet att de säkert bara vill väl men jag vill hellre få testa själv). Kan man tex kombinera amning med ersättning? Typ ge ersättning på natten? Så att vi kan hjälpas åt lite så att jag får sova lite iaf. Och tex att min sambo kan ge ersättning om jag är på gymet/borta på annat. Min sambo jobbar hemifrån med väldigt fritt jobb så vill jag gå iväg och träna (gymet ligger 50 M från lägenheten) eller bara vara ifred lite så är det inga problem, känns sjukt lyxigt att vi har det så.

Usch - du borde skaffa dig kottar i öronen!
Jag förstår att du inte VILL amma med de där referenserna, vem fan skulle vilja det?

Haha ja det är nog ingen dum idé. Jag brukar aldrig ta åt mig av när nån ska dryga sig men nu när jag redan innan är osäker på det så känner jag ju inte att wow jag ska lätt testa! Och nä jag förstår inte heller varför man bara ska trycka på det jobbiga, lite samma som när föreläsaren på föräldrautb sa att det är skitjobbigt att ha barn (vilket det säkert är) och att vi aldrig kommer få sova, aldrig kommer få äta, aldrig kommer få duscha eller gå på toaletten. Smink och fina kläder kan vi glömma och klippa håret kan vi räkna med att göra när barnet börjar skolan för innan det hinner man inget och om man ändå hinner så är det för att man prioriterat bort barnet.

Jag blev faktiskt ledsen efter den föreläsningen, och inte alls sugen på det här med barn. Det gick över efter nån dag men så onödigt att säga sånt där.
 
Är det möjligt?

Jag har läckt, eller snarare sprutat bröstmjölk den första månaden både när jag ammade och inte ammade. Fick sova med stora badlakan och ha småhanddukar i bhn. Varje gång barnen skrikit så har bröstet hårdnat och börjat spruta mjölk även nu med mellanbarnet som jag inte ammade :meh: Hoppas slippa det nu med tredje barnet :)
Ja har man inte så mycket mjölk och dålig utdrivning så funkar det bra... Kunde ha stenhårda ömma bröst men de släppte inte ut nåt ändå...
Jag sög rätt bra på mycket känner jag. Tur gravid ich bäbistiden är kort!
 
Är det sådär så verkar det ju inte så farligt. Jag funderar på att testa, men då vill jag göra det hemma i lugn och ro utan BB-personal som ska hjälpa till (jag vet att de säkert bara vill väl men jag vill hellre få testa själv).
Jag skrev i förlossningsbrevet att jag vill gärna kunna amma och kommer att försöka - men att jag vill göra det i lugn och ro och om det behövs hjälp så kommer vi be om det. Jag kan inte tänka mig något värre än att ha någon hängandes över axeln som ska instruera och lära mig oombedd (som det var för min kusin som födde i somras. Hon hade inga positiva minnen från amningen den första tiden...). Förhoppningsvis respekteras det, annars får jag och maken ryta ifrån helt enkelt.
 
Jag skrev i förlossningsbrevet att jag vill gärna kunna amma och kommer att försöka - men att jag vill göra det i lugn och ro och om det behövs hjälp så kommer vi be om det. Jag kan inte tänka mig något värre än att ha någon hängandes över axeln som ska instruera och lära mig oombedd (som det var för min kusin som födde i somras. Hon hade inga positiva minnen från amningen den första tiden...). Förhoppningsvis respekteras det, annars får jag och maken ryta ifrån helt enkelt.

Låter vettigt, kommer nog skriva in att jag inte vill amma och sen testar jag (om det känns bra) när vi är ensamma på BB bara vi tre. Eller väntar tills vi kommer hem. Vi kommer bunkra upp med ersättning hemma så att om det inte går finns det redan annan mat hemma, annars skulle det kännas jobbigt och stressigt. Ska prata med min sambo lite hur jag känner osv sen när han jobbat klart.
 
Är det sådär så verkar det ju inte så farligt. Jag funderar på att testa, men då vill jag göra det hemma i lugn och ro utan BB-personal som ska hjälpa till (jag vet att de säkert bara vill väl men jag vill hellre få testa själv). Kan man tex kombinera amning med ersättning? Typ ge ersättning på natten? Så att vi kan hjälpas åt lite så att jag får sova lite iaf. Och tex att min sambo kan ge ersättning om jag är på gymet/borta på annat. Min sambo jobbar hemifrån med väldigt fritt jobb så vill jag gå iväg och träna (gymet ligger 50 M från lägenheten) eller bara vara ifred lite så är det inga problem, känns sjukt lyxigt att vi har det så.



Haha ja det är nog ingen dum idé. Jag brukar aldrig ta åt mig av när nån ska dryga sig men nu när jag redan innan är osäker på det så känner jag ju inte att wow jag ska lätt testa! Och nä jag förstår inte heller varför man bara ska trycka på det jobbiga, lite samma som när föreläsaren på föräldrautb sa att det är skitjobbigt att ha barn (vilket det säkert är) och att vi aldrig kommer få sova, aldrig kommer få äta, aldrig kommer få duscha eller gå på toaletten. Smink och fina kläder kan vi glömma och klippa håret kan vi räkna med att göra när barnet börjar skolan för innan det hinner man inget och om man ändå hinner så är det för att man prioriterat bort barnet.

Jag blev faktiskt ledsen efter den föreläsningen, och inte alls sugen på det här med barn. Det gick över efter nån dag men så onödigt att säga sånt där.

Vi har faktiskt lyckats blanda flaska med amning hittills så att jag kan vara borta ibland, så jag vill bara säga att det kan gå, min inställning var att om det inte funkar att blanda så kör vi på flaskan men det känner du själv hur du vill göra.

Vad gäller hjälp från personalen på BB så är mitt tips, om du får kontakt och förtroende för någon så passa på att fråga den personen om hjälp. Men bara om du känner att du behöver förstås! Vi undvek aktivt att fråga viss personal om hjälp utan väntade till nästa pass i så fall.
 
Jag är definitivt ingen bra mjölkerska och har haft ett rent helvete med amningen i början båda gångerna.

Så det är inte så att jag är någon super-ammare.

Men lite svårt har jag att förstå de som väljer bort amning helt utan att ha provat eller innan barnet ens är fött. (Undantaget de som har problem efter övergrepp eller andra aspekter som handlar om mammans hälsa såklart.)
Trots allt är det den överlägset bästa näringen och att välja bort av exempelvis estetiska skäl tycker jag enbart är egoistiskt.

Likadant de som väljer bort med hänvisning till jämställdhet, att man ska dela på ansvaret med partnern. Det resonemanget tycker jag är helt uppåt väggarna. Hur man kan offra den bästa näring som finns ENBART för nån jämställdhetsgrej?

Så vitt jag vet går det utmärkt att dela på ansvaret ändå, matningarna är ju en så liten del av föräldraskapet.

Fast ett sådant resonemang kan jag bli tokig på. Jag har egentligen aldrig känt sug efter barn jag har ingen naturlig barnlängtan. Däremot har jag en man som älskar barn, som inte kan se ett liv utan barn och genom det har jag sakta men säkert börjat inse att barn är absolut något som jag vill ha men med vissa reservationer. Jag vill kunna fortsätta med hästar och jag vill kunna dela ansvaret = jämställt! För om vi får barn så kommer min man automatiskt att få ta lika mycket ansvar, han kommer troligen i dagsläget vara mer föräldraledig än min för att det är så VI vill ha det. Att du skall anse saker hit och dit för att du inte anser att jämställdhet är en viktig sak. För oss är det viktigt. Jag har en man som vill vara hemma mer än mig och det är inte mig emot. Det innebär att flaskmatning kommer bli en viktig del i vår vardag. Att det bara är en liten grej i föräldrarskapet går ju att diskutera. De flesta barn vill i början ha mat himla ofta och jag vill inte behöva vara bunden till det.

Jag blir irriterad på ditt sätt att uttrycka dig. Jag tycker lika illa om människor som inte tycker jämställdhet och anpassning för den enskildes vardag och val i livet är att se till men det är inget jag säger till människor för alla gör vi våra val och det är upp till varje människa.
 
Vi har faktiskt lyckats blanda flaska med amning hittills så att jag kan vara borta ibland, så jag vill bara säga att det kan gå, min inställning var att om det inte funkar att blanda så kör vi på flaskan men det känner du själv hur du vill göra.

Vad gäller hjälp från personalen på BB så är mitt tips, om du får kontakt och förtroende för någon så passa på att fråga den personen om hjälp. Men bara om du känner att du behöver förstås! Vi undvek aktivt att fråga viss personal om hjälp utan väntade till nästa pass i så fall.

Det resonemanget känns ju ganska skönt. Googlade lite och verkar finnas flaskor som ska va likt amning så antar man får ha en sån om man ska kombinera.

Det låter vettigt, klart man inte klickar med alla. Nån bra och vettig lär det ju finnas.
 
Min bästa vän har helammat i två månader, men har nyligen börjat ge ersättning på kvällen eftersom bebis inte blir riktigt nöjd och mätt på enbart mjölken. Hon tycker att det hittills fungerar väldigt bra, och är glad för att pappan kan bli ännu mer delaktig i bebis och hjälpa till att mata och natta. Tidigare var kvällsamningen ett timlångt projekt som ändå inte slutade med någon nöjd bebis.
Hennes BM var väldigt skeptisk mot detta, och även om hon inte skuldbelade henne öppet så hade hon den känslan när hon gick därifrån. Så jäkla tråkigt!
 
Jaha, jag har bara fått höra att råmjölken är superviktig, nästan i klass med att barnet dör utan det (kraftigt överdrivet men det har propagerats hårt för just råmjölken).

Ja precis det blir ju gärna väldigt svartvitt. Lite såhär har det låtit:
"Ja du vet att du kommer få amma varannan timme. Och varje amning tar en timme minst så räkna med att sova ca 30-45 min emellan heeeeela dygnet"
Då skulle jag avlida, jag blir dessutom skitotrevlig utan sömn. Utan mat kan jag gå i flera dagar men utan sömn blir jag ett monster.

"Du måste tänka på vad du äter, bara ekologiskt blabla och jättemycket och ofta"
"Du kan inte gå nånstans första månaderna, inte ens utanför dörren för mjölken kommer spruta ner alla kläder så du får gå runt naken hemma helt enkelt i 2-3 månader"
"Din sambo kan absolut inte mata så det är bara att bita ihop. Men han kan ju diska istället"
"Du kommer ha sååå ont i brösten. Räkna med blod och sår och smärta"
"Även om man gråter av trötthet och smärta så är det bara att bita ihop"

Litet urval av vad jag fått höra senaste månaden. Man blir ju inte direkt sugen. Efter all skräckpropaganda kläms alltid fram ett käckt "men amning är ju bäst så det ska man göra :)"...
För att ha ihjäl delar av detta innan jag ska ordna lunch, hitta kläder och promenera några km till öppna förskolan:

Min äldsta tjej blev inte mätt. Vi fick inte ordning på amningen så hon låg hos mig JÄMT och snuttade. När jag lämnade över till sambon skrek hon. Oj vad hon lät. Tills hon fick äta igen. Min minsta får i sig tillräckligt men har i stället mycket magont f.n. vi har insett att om man går runt och guppar med henne lättar det. Tadaaa! Varsågod sambon! ;) funkar även bra att sätta i selen men hon brukar vilja äta innan hon somnar i den. Gärna sittande i den. Det är lite.. Trist för sambons del men det kommer nog gå över. Tills dess får vi stoppa ner henne i selen hos mig och byta till att sitta på honom när hon sover gott.

Så länge bebis sover (några timmar varje dag, ofta längre stunder i taget) äter hon inte men visst sover hon bäst på en. Små barn är ju ofta närhetstörstande så för mig har det funkat bäst att låta dem sova på en för att det blir mest lugn och ro på det viset men jag vet att min mamma var stenhård på egen säng och tog att det blev lite jobbigt i början. Jag/vi har prioriterat annorlunda, så länge de sover så man får chans att vila själv :p

När man ammar brukar amningshormonerna se till att man orkar men inte har jag sovit så korta intervaller annat än vid sjukdom. Inatt bytte jag 4 blöjor, dubbelt så många som jag brukar. Mat vid varje byte (ge bröstet, somna om och låt bebis sköta det själv). Jag har varit helt förstörd. Jag blir också otrevlig med lite sömn men det är betydligt lättare när hormonerna far omkring.

Jag äter när jag är hungrig, eko äter vi mycket sedan innan men att du börjar äta eko när du ammar är skitsamma. Du har redan gett bebis en kemisk cocktail vid graviditeten efter det du fått i dig genom hygienprodukter osv i ditt liv.

Det finns skydd mot läckande bröst. Det har jag inte använt alls med den här. Däremot med dottern.

Om jag gråter av trötthet säger jag "varsågod, sambo, du får åka och köpa ersättning, flaskorna finns i skåpet. Jag behöver sova", om han själv inte tar initiativet (vilket han brukar). Samma sak om jag inte får bebis lugn inför min kvällspromenad.
 
@BernT Vill ge en liten bra historia som motvikt till skräckexemplena ;)

Min unge ammade inte första veckan då han låg i kuvös men sedan kom han igång och ammade. Det tog ca 10-15 min per gång och i snitt var tredje timma. Skulle jag iväg pumpade jag så pappan kunde ge. Var iväg på mitt första möte utan barn när han var någon vecka. Sedan fick ungen hänga med till stall osv. Inga problem alls att ha träningar i ridhuset med sovande bebis i sjal tex.

Ont hade jag enstaka gånger, inte av barnet utan av utdrivningsreflexen. Gjorde ont i typ 5 sekunder när mjölken rann till. Inga sår, ingen smärta överhuvudtaget!

Och mjölkläckage... En gång läckte det, när jag inte ammat på länge och tryckte ner brösten i en tight träningsbh. Men i övrigt, inga problem alls.

Så, det kan vara lätt och smidigt också även om jag tror att man inte berättar om det, utan det är de svåra exemplen som lyfts fram. Har man inte ont i brösten behöver man ju inte kommentera det typ

jag är som du, får panik om jag inte får vara ifred och kan inte sitta ihop med bebis konstant. Och vet du, det var inga problem alls eftersom vi var sampratade som föräldrar och kunde hjälpas åt!

Sedan tror jag faktiskt @lil-sis har en poäng. Min unge ville helst vara hos mig i perioder, jag hade ju maten. Och om jag stod bredvid och kollade och "störde" så gick det inte alls. Men om jag faktiskt gav dem space så gick det hur bra som helst! Samma sak nu när ungen är 18 månader. Finns jag i närheten föredrar han mig men om jag backar och ger pappan utrymme så funkar det toppen. Och där har man som mamma ett ansvar att faktiskt ge pappan utrymme att få lära känna bebis och hitta egna metoder för tröst och umgänge. Bara för att det inte görs på mitt sätt betyder det inte att det är fel!
 
Vi
Det resonemanget känns ju ganska skönt. Googlade lite och verkar finnas flaskor som ska va likt amning så antar man får ha en sån om man ska kombinera.

Det låter vettigt, klart man inte klickar med alla. Nån bra och vettig lär det ju finnas.
vi har kunnat ge alla våra tre barn flaska vid behov så att jag inte har blivit så låst. Dock har vi inte börjat med det förrän vid 3-4 veckors ålder eftersom vi har velat att amningen ska vara etablerad först. Det har gått utmärkt.

Knäpp typ på föräldrakursen förresten!
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag liggammade på nätterna och somnade själv så fort jag lagt sonen tillrätta.
Sen sov vi båda två, oftast vaknade han bara till och gnydde en eller ett par gånger på natten, bytte jag bröst och somnade om. Jag tog gärna en tupplur på dagen med när sonen sov.
Så att helamma behöver inte betyda att man aldrig får sova mer än nån timme i stöten, jag sov massor när sonen var liten, jag prioriterar sömn väldigt högt :D

Detta är alltså min erfarenhet, såklart inser jag att detta inte funkar för alla.
Sen är jag rätt lat och tyckte att det var supersmidigt att ha maten tillhands, tyckte att det var jobbigt när det var dags att börja fixa riktig mat till honom, små barn ska ju äta så jädrans ofta :D
 
På föräldragruppen vi gick på så pratades det endast om amning. Mannens roll under barnets första halvår var att diska, handla och byta blöja.
Det är min erfarenhet också.
Vi fick se en film om amning igår, på föräldragruppen. När det talades om pappans (pappans alltså, inte partnerns...) roll i amningen visades först pappan som plockade ur diskmaskinen. Sen kom han och kånkade på matkassar. Först i tredje scenen var bebisen med, då bytte han blöjor. Alltså, WTF?! Är det inte lika viktigt att den andra föräldern knyter an? Är inte det en viktig roll? Sånt får mig att vilja låta bli amning på ren trots, så maken kan vara precis lika delaktig i matningen (och den anknytning som tydligen inte kan ske utanför bebis mattid :confused:). Som tur var är min man inte den som håller käften och låter sånt glida förbi, och barnmorskorna som höll i föreläsningen höll med om att filmen kändes lite... daterad.

Vi var dessutom på en amningskurs för ett par veckor sen, där kan vi snacka propaganda. Att det finns flaskor anpassade för att amningen inte ska störas - det var bara ett marknadsföringsknep och ALLA mammor kan amma och ALLA bebisar kan amma (kan de inte det är det mammans fel, förresten). Vi gick inte dit andra dagen...
 
Är det sådär så verkar det ju inte så farligt. Jag funderar på att testa, men då vill jag göra det hemma i lugn och ro utan BB-personal som ska hjälpa till (jag vet att de säkert bara vill väl men jag vill hellre få testa själv)

Du ska nog inte underskatta erfarna barnmorskors hjälp när det kommer till amning. Det är så mycket trevligare om det görs på rätt sätt.
Anledningen till att jag fick lite problem den här gången var nog mest att jag trodde att "det här har jag gjort förr, det här kan jag." Men yngsta dottern fick för litet tag och det fattade inte jag förrän det var försent.
Så låt någon som kan det där hjälpa dig tillrätta, annars är risken större att det blir jobbigt.
 
jag tror att alla tjänar på att göra båda föräldrarna till primärföräldrar och jag tror inte att det går av sig självt.

Jag varken tror eller har påstått att alla mammiga barn är det för att mamman aldrig släpper ungen men jag tror att det är så i många fall.

Jag tror också att om man delar på matandet så är det lättare att dela på hela föräldraskapet.
 
Du ska nog inte underskatta erfarna barnmorskors hjälp när det kommer till amning. Det är så mycket trevligare om det görs på rätt sätt.
Anledningen till att jag fick lite problem den här gången var nog mest att jag trodde att "det här har jag gjort förr, det här kan jag." Men yngsta dottern fick för litet tag och det fattade inte jag förrän det var försent.
Så låt någon som kan det där hjälpa dig tillrätta, annars är risken större att det blir jobbigt.

Nej men att försöka själv i lugn och ro kanske är en bättre start. Jag skulle bli vansinnig om någon trängde sig på utan att jag bett om det.
 
Min sambo vill ju gärna att det ska ammas (lätt för honom att tycka ngt tycker jag menmen) och jag har väl sagt något svävande om att vi kanske kan pumpa ut råmjölken iaf. Fast helst inte.

För mig får var och en välja hur de vill göra med fortsatt amning men finns möjligheten att kunna pumpa ur råmjölken och ge i flaska/sked så ser jag det som en självklarhet att man gör det eftersom just råmjölken innehåller stora mängder antikroppar och tillväxtfaktorer, påskyndar utvecklingen av barnets mag-tarmkanal och stärker immunförsvaret.
Jag har ammat och flaskmatat våra första (tvillingar där det var tufft att få bröstmjölken att räcka) och ammat vår minsting med någon enstaka flaska då jag varit borta. Det finns fördelar och nackdelar med alla matningssätt men det absolut viktigaste är ju att barnet får bli mätt!

Och visst finns amningspropaganda som kan vara oerhört sårande när man vill och inte kan amma. Och jag tror (och jag är medveten att detta kan vara en fördom! ;) ) att det också vuxit fram en viss kultur där man aktivt väljer bort amning i allt större grad för alla möjliga sorts orsaker.
Där tycker jag att vissa är mer "giltiga" än andra men vad jag tycker i frågan är ju totalt egalt, mamman ifråga gör ju, och bör göra, precis som just hon känner.
 
Nej men att försöka själv i lugn och ro kanske är en bättre start. Jag skulle bli vansinnig om någon trängde sig på utan att jag bett om det.

Samma här! Och bli superotrevlig och ja det är ju onödigt. Skulle jag behöva hjälp hemma/undra något så frågar jag min mamma. Jag har fem syskon så min mamma kan det där rätt bra ;)

@Zewz
Jag försöker ändå själv först. Om jag nu vill, för än så länge känns det mest som att jag inte vill. Men det löser sig. Skulle jag behöva professionell hjälp så kan jag gå till den bm jag träffat under graviditeten, henne gillar jag och det var inga problem att gå dit sa hon.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 759
Senast: tott
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 718
Senast: Cambrie
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 889
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp