Bukefalos 28 år!

Att amma eller inte amma

Fast ett sådant resonemang kan jag bli tokig på. Jag har egentligen aldrig känt sug efter barn jag har ingen naturlig barnlängtan. Däremot har jag en man som älskar barn, som inte kan se ett liv utan barn och genom det har jag sakta men säkert börjat inse att barn är absolut något som jag vill ha men med vissa reservationer. Jag vill kunna fortsätta med hästar och jag vill kunna dela ansvaret = jämställt! För om vi får barn så kommer min man automatiskt att få ta lika mycket ansvar, han kommer troligen i dagsläget vara mer föräldraledig än min för att det är så VI vill ha det. Att du skall anse saker hit och dit för att du inte anser att jämställdhet är en viktig sak. För oss är det viktigt. Jag har en man som vill vara hemma mer än mig och det är inte mig emot. Det innebär att flaskmatning kommer bli en viktig del i vår vardag. Att det bara är en liten grej i föräldrarskapet går ju att diskutera. De flesta barn vill i början ha mat himla ofta och jag vill inte behöva vara bunden till det.

Jag blir irriterad på ditt sätt att uttrycka dig. Jag tycker lika illa om människor som inte tycker jämställdhet och anpassning för den enskildes vardag och val i livet är att se till men det är inget jag säger till människor för alla gör vi våra val och det är upp till varje människa.

Men vänta lite nu - visa gärna vad det står att jag inte tycker jämställdhet är viktigt?!

Min sambo tar det absolut största ansvaret när det gäller vår bebis, men det går alldeles utmärkt även om jag helammar.
För MIG har det varit viktigt att amma, och jag hade aldrig förvägrat min bebis den bästa näringen enbart för principen att precis allt ska vara lika. Det går alldeles utmärkt att vara jämställda ändå, även om jag råkar vara den som har bröst.

Sen, till skillnad från dig tycker jag inte illa om människor som tycker annorlunda, vet inte varför du kände behov av att skriva det överhuvudtaget?
 
Men vänta lite nu - visa gärna vad det står att jag inte tycker jämställdhet är viktigt?!

Min sambo tar det absolut största ansvaret när det gäller vår bebis, men det går alldeles utmärkt även om jag helammar.
För MIG har det varit viktigt att amma, och jag hade aldrig förvägrat min bebis den bästa näringen enbart för principen att precis allt ska vara lika. Det går alldeles utmärkt att vara jämställda ändå, även om jag råkar vara den som har bröst.

Sen, till skillnad från dig tycker jag inte illa om människor som tycker annorlunda, vet inte varför du kände behov av att skriva det överhuvudtaget?

Man kan pumpa också ;) (de som kan och vill).
 
Det resonemanget känns ju ganska skönt. Googlade lite och verkar finnas flaskor som ska va likt amning så antar man får ha en sån om man ska kombinera.

Det låter vettigt, klart man inte klickar med alla. Nån bra och vettig lär det ju finnas.

Bebis suger olika på flaska och bröst så ett tips just i början kan vara att använda skedflaska el. kopp när man ger mat i flaska OM det är så att man vill undvika sugförvirring. När amning väl är etablerad är i alla fall min erfarenhet att bebisen fixar att ändra sugteknik och det fungerar att ge mat i flaska.
 
Men vänta lite nu - visa gärna vad det står att jag inte tycker jämställdhet är viktigt?!

Min sambo tar det absolut största ansvaret när det gäller vår bebis, men det går alldeles utmärkt även om jag helammar.
För MIG har det varit viktigt att amma, och jag hade aldrig förvägrat min bebis den bästa näringen enbart för principen att precis allt ska vara lika. Det går alldeles utmärkt att vara jämställda ändå, även om jag råkar vara den som har bröst.

Sen, till skillnad från dig tycker jag inte illa om människor som tycker annorlunda, vet inte varför du kände behov av att skriva det överhuvudtaget?

"Likadant de som väljer bort med hänvisning till jämställdhet, att man ska dela på ansvaret med partnern. Det resonemanget tycker jag är helt uppåt väggarna. Hur man kan offra den bästa näring som finns ENBART för nån jämställdhetsgrej?"

Det ovan skrev du i ditt tidigare inlägg vilket jag uppfattar som att det är idioti att offra näringsrik mat för en jämsälldhetsgrej. Jag uppfattar det lite spydigt som hur man kan offra något som i ditt tycke är så otroligt viktigt för en sådan löjlig sak som jämställdhet. Så som det är skrivet så uppfattar jag det som det. Läs vad du själv skrivit.

Och det sista var för att du tycker att det är galet (upp åt väggarna eller hur du nu valde att skriva det) att rata amningen innan man ens provat. Det skrev du också i ditt första inlägg och det är faktiskt som att säga att man inte håller med och tycker illa om den typen av val. Jag tyckte hela ditt inlägg var lite amning är det enda rätta och alla andra beslut är fel om man inte provat. Jag tycker absolut att man kan skriva hur man själv valde att göra utan att skriva det som att alla andra har fel vilket jag uppfattade ditt inlägg som.
 
Jag måste bara påpeka att helamning inte går emot jämställdhet. Flertalet undersökningar har visat att i de förhållande där barnen helammas så är det mer jämställt än i de förhållande där barnet flaskammades.
 
@BernT jag har inte velat skriva något förut för det kan vara ett väldigt känsligt område det här med amning.

Jag har bara varit på Varberg och just Varberg är väldigt bra. Det kommer tom folk dit från Stockholm för att föda barn.

Det kan vara bra att få lite hjälp med amningen i början. Och då menar jag tex att man lägger barnet på rätt sätt mot sig (dvs mage mot mage).

Mig har de alltid frågat om jag vill ha hjälp och jag har fått ringa på hjälp när jag velat ha hjälp. Alltså ingen som gått runt och kollat att jag gör rätt eller så.

Väldigt trevlig och ödmjuk personal.

Sen kan det vara lite meckigt de första veckorna men det är ju för att både du och barnet skall lära sig. Ingen förväntade sig säkert att du skulle kunna rida perfekt efter att du hade ridit första gången.

Däremot skall det inte göra ont och blöda och ha sig. Då är det oftast något fel. Det vanligaste felet då är att barnet inte har ett korrekt tag.
 
"Likadant de som väljer bort med hänvisning till jämställdhet, att man ska dela på ansvaret med partnern. Det resonemanget tycker jag är helt uppåt väggarna. Hur man kan offra den bästa näring som finns ENBART för nån jämställdhetsgrej?"

Det ovan skrev du i ditt tidigare inlägg vilket jag uppfattar som att det är idioti att offra näringsrik mat för en jämsälldhetsgrej. Jag uppfattar det lite spydigt som hur man kan offra något som i ditt tycke är så otroligt viktigt för en sådan löjlig sak som jämställdhet. Så som det är skrivet så uppfattar jag det som det. Läs vad du själv skrivit.

Och det sista var för att du tycker att det är galet (upp åt väggarna eller hur du nu valde att skriva det) att rata amningen innan man ens provat. Det skrev du också i ditt första inlägg och det är faktiskt som att säga att man inte håller med och tycker illa om den typen av val. Jag tyckte hela ditt inlägg var lite amning är det enda rätta och alla andra beslut är fel om man inte provat. Jag tycker absolut att man kan skriva hur man själv valde att göra utan att skriva det som att alla andra har fel vilket jag uppfattade ditt inlägg som.

Ja, JAG har svårt att förstå hur man kan offra amningen ENBART för jämställdhetens skull, när det inte är på amningen det hänger om förhållandet är jämställt eller ej. Det är det som är galet - inget annat.

Inte att folk väljer bort amningen innan man provat - det jag skrev var att JAG har svårt att förstå de som väljer bort av exempelvis estetiska skäl.

Definitivt inte att jag tycker illa om någon. Känns som du läst in något annat av någon anledning. Jag om någon vet att amning inte funkar för alla.
 
@Tora
Det är för långt till Varberg så dit kommer vi inte åka, jag vill till Borås men det tycker min sambo är för långt med så blir väl Mölndal (fast dit vill inte jag egentligen, östra vägrar jag åka till!) annars har jag också bara hört bra om Varberg men nä, för långt.

Eftersom jag inte kommer amma om jag fortsätter känna obehag/ovilja inför det och kommer sluta direkt om jag provar och det krånglar så känner jag att jag inte behöver hjälp från sjukhus-personalen. Om jag provar hemma och känner att jag vill fortsätta och vi får bekymmer, då ber jag om hjälp då.

Behöver man skriva in i förlossningsbrevet att man inte vill att personalen börjar klämma och greja med ens bröst? Jag är inte pryd av mig eller så men där vill jag inte att de är och pillar. Kommer iofs ha sport-bh på mig dels pga jag tycker det är bekvämt och dels för att då är det inte så självklart för personalen att lägga barnet direkt vid mina bröst/börja ta och greja i dom tänker jag.
 
Behöver man skriva in i förlossningsbrevet att man inte vill att personalen börjar klämma och greja med ens bröst? Jag är inte pryd av mig eller så men där vill jag inte att de är och pillar. Kommer iofs ha sport-bh på mig dels pga jag tycker det är bekvämt och dels för att då är det inte så självklart för personalen att lägga barnet direkt vid mina bröst/börja ta och greja i dom tänker jag.

Det går nog inte att svara på generellt. Är nog väldigt beroende på personalen..

Jag hade inget förlossningsbrev.

Alla barnmorskor vi träffade både på förlossningen och hotell-bb var nästan överdrivet försiktiga. Sa alltid "om du tänker amma", frågade alltid innan de hjälpte till och på hotell-bb gick de inte ens in på rummet utan att fråga först även om det var vi som hade ringt.

Samtidigt har jag hört historier om osmidig personal även från samma ställe som vi var på så det är nog olika helt enkelt.
 
Det går nog inte att svara på generellt. Är nog väldigt beroende på personalen..

Jag hade inget förlossningsbrev.

Alla barnmorskor vi träffade både på förlossningen och hotell-bb var nästan överdrivet försiktiga. Sa alltid "om du tänker amma", frågade alltid innan de hjälpte till och på hotell-bb gick de inte ens in på rummet utan att fråga först även om det var vi som hade ringt.

Samtidigt har jag hört historier om osmidig personal även från samma ställe som vi var på så det är nog olika helt enkelt.

Alla är väl olika känsliga också, tar jag illa upp av något så är det ju upp till mig att säga ifrån. Jag antar att man inte tappar talförmågan bara för man fått barn :p vi har pratat en del här hemma om hur jag vill ha det och det ska nog bli bra hoppas jag.
 
Behöver man skriva in i förlossningsbrevet att man inte vill att personalen börjar klämma och greja med ens bröst? Jag är inte pryd av mig eller så men där vill jag inte att de är och pillar. Kommer iofs ha sport-bh på mig dels pga jag tycker det är bekvämt och dels för att då är det inte så självklart för personalen att lägga barnet direkt vid mina bröst/börja ta och greja i dom tänker jag.

Som sagt, det är jättesvårt att ge ett generellt svar på den frågan. Spontant tycker jag att ju mer information personalen har desto bättre, är du inte alls på humör för att prata och förklara kan du bara säga "Läs!".

När jag fick min onge var det väldigt försiktiga och respektfulla när det gällde att röra vid mig. Varje gång de gjorde något så sade de till och varje gång de gjorde något nytt så frågade de innan.

Det bra exempel var när jag var i slutet av öppningsskedet, väntade på att få EDA:n aktiverad och det blev dags att ta en spruta med blodförtunnande. Flera timmar innan hade jag sagt att jag gärna vill ta den själv och mellan de starkaste värkarna jag hade under hela förlossningen frågar barnmorskan "Det är dags för din spruta, vill du ta den själv?". Tydligen hade jag bara grymtat något, stoppat in näsan i lustgasmasken och maken sa att "Det där betyder nog att du kan ge sprutan.". Jag har inget direkt minne av saken, men det visar hur noga de var att respektera mina önskemål.
 
Att skuldbelägga någon som inte vill amma är fruktansvärt respektlöst. Så som vissa i tråden har blivit behandlade övergår mitt förstånd, framförallt när det handlar om behörig personal. Som förälder finns det tillräckligt många grejor att känna skuld över och hur man väljer att föda sitt barn bör inte vara ett av dem (såvida vi inte talar om extrem kost eller dylikt).

Men jag är också av åsikten att vården bör berätta både för och nackdelar med amning/flaskning så att en kan fatta ett så väl grundat beslut som möjligt. Jag anser inte heller att en måste prova och härda ut i all oändlighet om amningen är förknippad med mycket smärta och ångest - dock är det bra att veta att det, för de flesta, blir bättre efter ett tag så att en vet om det är värt att fortsätta kämpa eller inte. Hellre en förälder som kan ge ersättning till sitt barn och må bra, än en förälder som ser varje amningstillfälle som en plåga. Det mår varken föräldrarna eller barnet bra av.

Personligen tycker jag att amning är hur smidigt som helst och har inte gett någon ersättning till sonen alls, och det har jag heller inte velat. Hade amningen krånglat hade vi såklart fått göra det, men nu kunde vi aktivt välja bort det. I vår familjesituation har amning funkat och känts bra, men självklart är varje familj unik och måste få fatta sina egna beslut utan pekpinnar, när det finns ett utmärkt alternativ.
 
@Tora
Det är för långt till Varberg så dit kommer vi inte åka, jag vill till Borås men det tycker min sambo är för långt med så blir väl Mölndal (fast dit vill inte jag egentligen, östra vägrar jag åka till!) annars har jag också bara hört bra om Varberg men nä, för långt.

Eftersom jag inte kommer amma om jag fortsätter känna obehag/ovilja inför det och kommer sluta direkt om jag provar och det krånglar så känner jag att jag inte behöver hjälp från sjukhus-personalen. Om jag provar hemma och känner att jag vill fortsätta och vi får bekymmer, då ber jag om hjälp då.

Behöver man skriva in i förlossningsbrevet att man inte vill att personalen börjar klämma och greja med ens bröst? Jag är inte pryd av mig eller så men där vill jag inte att de är och pillar. Kommer iofs ha sport-bh på mig dels pga jag tycker det är bekvämt och dels för att då är det inte så självklart för personalen att lägga barnet direkt vid mina bröst/börja ta och greja i dom tänker jag.
Jag tänkte mest på att vissa saker kan krångla om man inte gör rätt. Visar någon hur man gör på rätt sätt så behöver det inte krångla :)

Ett vanligt "nybörjaremisstag" är just att man lägger till barnet till bröstet på fel sätt. Det gör att barnet får felaktigt tag och då får man sår på bröstvårtorna = gör ont. Krångel helt i onödan som överhuvudtaget inte hade uppstått om man hade gjort rätt från början.

Ta det nu bara inte som att jag försöker övertala dig till att amma för det gör jag inte :)
 
@Tora
Det är för långt till Varberg så dit kommer vi inte åka, jag vill till Borås men det tycker min sambo är för långt med så blir väl Mölndal (fast dit vill inte jag egentligen, östra vägrar jag åka till!) annars har jag också bara hört bra om Varberg men nä, för långt.

Eftersom jag inte kommer amma om jag fortsätter känna obehag/ovilja inför det och kommer sluta direkt om jag provar och det krånglar så känner jag att jag inte behöver hjälp från sjukhus-personalen. Om jag provar hemma och känner att jag vill fortsätta och vi får bekymmer, då ber jag om hjälp då.

Behöver man skriva in i förlossningsbrevet att man inte vill att personalen börjar klämma och greja med ens bröst? Jag är inte pryd av mig eller så men där vill jag inte att de är och pillar. Kommer iofs ha sport-bh på mig dels pga jag tycker det är bekvämt och dels för att då är det inte så självklart för personalen att lägga barnet direkt vid mina bröst/börja ta och greja i dom tänker jag.
Förlåt men nu kommer min nyfikna sida fram (:o) för långt till Varberg men inte till Borås?
 
Bebis suger olika på flaska och bröst så ett tips just i början kan vara att använda skedflaska el. kopp när man ger mat i flaska OM det är så att man vill undvika sugförvirring. När amning väl är etablerad är i alla fall min erfarenhet att bebisen fixar att ändra sugteknik och det fungerar att ge mat i flaska.
Det finns dock flaska där bebis behöver använda amningsteknik för att få ut mjölk. Vi hade en sådan (jag pumpade ur för att kunna åka till stallet bla) och det funkade fin-fint för oss att kombinera bröst och flaska. Kan ju förstås också varit att vi hade tur. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Är det möjligt?

Jag har läckt, eller snarare sprutat bröstmjölk den första månaden både när jag ammade och inte ammade. Fick sova med stora badlakan och ha småhanddukar i bhn. Varje gång barnen skrikit så har bröstet hårdnat och börjat spruta mjölk även nu med mellanbarnet som jag inte ammade :meh: Hoppas slippa det nu med tredje barnet :)
Jag läckte också helt otroligt mycket och fick som du ha badlakan i sängen och diverse stoppning i bh:n. Fördelen för mig var att det aldrig blev mjölkstockning eller ens spända bröst - så fort det blev fullt sprutade det!
 
Förlåt men nu kommer min nyfikna sida fram (:o) för långt till Varberg men inte till Borås?

Typ 8-9 mil till Varberg och ca 6-7 till Borås. Vi kommer åka taxi och det bolaget vi vill åka med körde hellre till borås än Varberg (sa de iaf). Min sambo har inget körkort, vi har bil men jag lär ju inte kunna köra :p men vi får väl se var det blir. Inte östra iaf..
 
Jag kunde inte amma. Det fanns ingen mjölk. Så jag har flaskmata tre stycken och hade alla gånger i veckan ammat för det är sånt meck med flaskor och grejer så det är urjobbigt.
 
Jag tänkte mest på att vissa saker kan krångla om man inte gör rätt. Visar någon hur man gör på rätt sätt så behöver det inte krångla :)

Ett vanligt "nybörjaremisstag" är just att man lägger till barnet till bröstet på fel sätt. Det gör att barnet får felaktigt tag och då får man sår på bröstvårtorna = gör ont. Krångel helt i onödan som överhuvudtaget inte hade uppstått om man hade gjort rätt från början.

Ta det nu bara inte som att jag försöker övertala dig till att amma för det gör jag inte :)

Själv har jag varit totalt beroende av amningsnappar första tiden ( mellanstorleken med urgröpning flr barnets näsa) och kan varmt rekommendera detta som ett sätt att få amningen att fungera bra och bröstvårtorna att må bra. Det har varit lätt att fasa ut dem sedan.
Även här har varningarna haglat om att det skulle bli problem med amningen om man använder amningsnapp medan det för mig nog hade skitit sig totalt med amningen om inte amningsnappar funnits. Så i amningsvärlden kan jag nog i land tycka att det är damn if you do, damn if you don't.....
 
Själv har jag varit totalt beroende av amningsnappar första tiden ( mellanstorleken med urgröpning flr barnets näsa) och kan varmt rekommendera detta som ett sätt att få amningen att fungera bra och bröstvårtorna att må bra. Det har varit lätt att fasa ut dem sedan.
Även här har varningarna haglat om att det skulle bli problem med amningen om man använder amningsnapp medan det för mig nog hade skitit sig totalt med amningen om inte amningsnappar funnits. Så i amningsvärlden kan jag nog i land tycka att det är damn if you do, damn if you don't.....
Äh folk har så mycket åsikter om saker och ting att hälften vore nog :meh:

Samma sak sedan när bebisen är född. Du skall inte amma barnet till sömns får då kommer han aaaaldrig att lära sig att somna själv.... Du skall inte bära barnet hela tiden för då skämmer du bort honom.... Du skall inte......
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 628
Senast: tott
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 813
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp