Att anordna en tävling.

Cilla

Trådstartare
Vår lilla hobbyklubb ska för andra året i rad ha en distanstävling.
I ett ögonblick av hybris råkade jag utropa mig själv till tävlingsledare, men nu inser jag ju att jag faktiskt inte kan ett dyft om distans!

sträckan är på blygsamma 20 km (ca) och om jag har förstått det hela rätt, så ska det vara en besiktning innan start, en mitt under, då man även pulsar och kolla vätska, samt en när man rider i mål.

så mina frågor är då:
1. kan man neka start på häst som ser ut att ha ont? (antar det...)
2. hur ska man sätta max och mintid på 20 km? mestadels grusväg.
3. ska den tävlande själv stå med vatten till hästen eller ligger det på mitt ansvar?
4. tips och trix som kan vara bra för mig att veta?
5. godkänd/ickegodkänd utrustning?
6. kan man sätta skritttrång på del av sträckan?
även om vi inte är anslutna till SRF, så är det kul att försöka göra en så riktig tävling sm möjligt.

pulsmätare får vi låna.

sm jag fattat så får man 2 försök på sig att pulsa ner hästen till under godkänd nivå och bommar man båda är man utesluten. efter godkänd pulsning måste man vila i 30 min innan man får rida sista etappen.

vi kommer nog ha två etapper med ca 10 km i varje. är det för mycket?
kanske ska satsa på 3 etapper med ca 6-7 km i varje i stället?

//cilla - tacksam för vägledning i distansdjungeln. :banana:
 
Sv: Att anordna en tävling.

1. kan man neka start på häst som ser ut att ha ont? (antar det...)
2. hur ska man sätta max och mintid på 20 km? mestadels grusväg.
3. ska den tävlande själv stå med vatten till hästen eller ligger det på mitt ansvar?
4. tips och trix som kan vara bra för mig att veta?
5. godkänd/ickegodkänd utrustning?
6. kan man sätta skritttvång på en del av sträckan?

1. Ja, man får neka en häst att vara med om den på något sätt har ont.
2. Info om detta hittar du säkert på SRF.
3. Vatten tycker jag att funktionärerna fixar.
4. Inte vad jag kommer på.
5. Kontroll av utrustning är självklart. Ingen trasig utrustning. Säkerhetstigbyglar ska det vara krav på. Gärna säkerhetsväst också. Och självklart godkänd hjälm.
6. Ja, nybörjare kanske inte tänker på det annars.

Eftersom det är en klubbtävling och ev nybörjare kommer vara med så tycker jag att du delar in det i tre etapper.

// Toscanova
 
Sv: Att anordna en tävling.

1. kan man neka start på häst som ser ut att ha ont? (antar det...)
2. hur ska man sätta max och mintid på 20 km? mestadels grusväg.
3. ska den tävlande själv stå med vatten till hästen eller ligger det på mitt ansvar?
4. tips och trix som kan vara bra för mig att veta?
5. godkänd/ickegodkänd utrustning?
6. kan man sätta skritttrång på del av sträckan?

1. Japp, på "riktig" tävling får man inte starta om hästen ser ut att ha ont vid förbesiktningen.
2. På de PP-klasser jag startat (2st) var min.tiden vid 20km 2timmar, maxtid 3timmar, resp mintid 3timmar och maxtid 4timmar 30km.
3. Om det finns vatten att tillgå på tävlingsplatsen (i form av en kran ;)) är det bra (annars, skriv det tydligt i prop.). Vad jag vet har arrangör inte ansvar att sätta ut vatten längs banan t.ex., utan man får som ryttare ha med sig "hinknissar".
5. Finnes på SvRF (TR IV), om du vill ha reglerna för utrustning för häst och ryttare. TR går att ladda ner gratis.
6. Japp. Bra om det finns markeringar där skrittsträckan börjar och slutar.

Lycka till :laugh:

//Liten som inte är proffs utan skriver utifrån egna erfarenheter :angel:
 
Sv: Att anordna en tävling.

Ja på vanliga prova på ritter rids 2 mil i en etapp med grind före och efter, ingen i mitten. Som ett tillägg så trådskaparen vet om det eftersom hon inte är så insatt ;)
 
Sv: Att anordna en tävling.

detta är ingen provtävling, utan en riktig tävling på fullaste allvar! :D

våra hästar är inte tränade nog till att gå en "riktig" tävling, så vi håller oss till ca 2 mil, det klarar ju de flesta hobbyhästar av utan större bekymmer.

tyvärr har vi inte fått napp hos någon utbildad vetrinär till kollen, vår ekonomi är inte så jättestor, så vi kan ju inte betala en vetrinär för två dagars jobb..... men en van hästmänniska duger lika bra för oss! :banana:

och det blir 2 etapper.
 
Sv: Att anordna en tävling.

Be nån som ridit distans tidigare och har hästöga att leka veterinär.
Det finns väl några såna i dina trakter, har jag för mig.
 
Sv: Att anordna en tävling.

japp! det var meningen att R.T skulle hjälpa oss, men hon skulle jobba och kunde inte.....
 

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 643
Senast: Shaggy
·
N
Distans För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: Nero
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp