Att använda rösten och kommandon

Ja!! Just så hade jag det med min förra häst (då var jag också ifrågasatt, men det tystnade då jag i slutändan hade en underbar, välhanterad häst).

Det är det jag menar, visst kommer man mycket närmare varandra med röst och hantering från marken!!

Tack för ditt svar och din uppmuntran!!
 
Ja just så känner jag också!! För mig är hästen något mycket mer än bara ett "riddjur" !!
 
jag har lärt min häst (när jag rider dårå) att sakta ner när jag säger "hoooo" "hoo" och göra halt när jag säger "proo"
tog inte alls lång tid innan han förstod ...skitbra :smirk: slipper använda tyglarna så mycket
 
Sv: Att använda rösten och kommandon

Jag är i ett stall nu där det är ett paradis för både människa och häst. Hästarna binds inte upp utan står lösa i gången utan problem. Dom väntar i boxen med öppen dörr innan vi säger "varsågod". :)
Vi tömkör alltid minst 2ggr i veckan, använder mycket komando och rörelser (hästen har mer koll på oss än vad vi tror). Skänkelvikningar, framdelsvändning går jättebra att göra med komando under tömkörning. När vi tömkört klart låter vi hästarna stå still i paddocken och sen går vi ett varv i paddocken och dom står blickstilla, eller bara buffar lite på varandra. När vi har galopperat ute på fält så gör vi alltid halt efter de och låter dom rygga något steg (så inte allt bara är framåt)
Arbete från marken är så mycke viktigare än från ryggen. Man kan lära en häst alla saker där och sen bara använda rösten på ryggen (och skipps tyglar och sadel... hur tror hon i ditt stall att man annars kan hoppa en häst i enbart grimma? Tvinga den till de? Nä, utan de sker tack vare mycket arbete från marken!!! ;) Så jobba på från marken bara!!! :D
 
Sv: Att använda rösten och kommandon

Jag är ett kommandofreak. Tilläggas ska dock att ingen av mina har en SUSNING om vad t ex kommandot 'gaaaalopp' betyder.

Däremot kan de t ex 'varsågod', 'stå' (betyder stå stilla där tills jag säger något annat'), de kan 'ställ ner' (ställ ner en hov i marken), de kan 'hoven' (ge mig hoven) osv.

Väldigt bra. Jag öppnar boxdörrarna, kommer på jag inte har någon grimma, går och hämtar grimman, går tillbaka, sätter på den, sätter på nästa häst grimman etc. Sen tar jag de eller den häst jag vill ha med mig, säger varsågod och så går vi. Så kommer jag på jag glömt något, varvid jag stannar båda hästarna på stallgången, säger stå och går och hämtar det jag ska.

Eller som den gången på en ridtur när jag var tvungen att hoppa av och lämna hästen 10 meter bort. Jag sa stå, och där stod han tills jag återvände.

Kommandot hoven säger sig själv varför det är lätt att använda sig av den. Och ställ är väldigt bra att ha om hästen av någon anledning tror den ska lyfta en hov men jag vill ha hoven i marken.

göör halt, ptrtoo och whooa eller vad man nu använder säger ju sig själv varför det är bra. Och med tvååringen är halt det vi trimmat MEST, för att det alltid och ovillkorligen ska fungera för rösten.

Sen, ska man vara PETIG så egentligen behövs inga röstkommandon så, man kans tänga boxdörren, signalera med grimskaftet vad man vill, binda upp hästen istället för att lämna den lös och så vidare. Men jag är egentligen ganska lat och bekväm, och därför är mina hästar kommandotrimmade. Och står lösa etc.
 
Sv: Att använda rösten och kommandon

markträningen är otroligt viktig som inte får hoppas över. Dels eftersom man genom rätt markarbete bygger upp hästens ryggmuskler så den klarar av en ryttare dels måste man kunna utföra på marken det man ska göra under ryttare. Att träna in kommandon, tygeltag mm från marken är en själklarhet för mig. Om hästen inte kan bära sig själv i bra form utan ryttare så kommer det inte funka med ryttare. Rätt form och bärighet kan/ska tränas in från marken.

Med kommandon och förklaringar som hästen förstår kan man väldigt enkelt föra över marksignaler till signaler från ryttaren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 673
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp