Att använda sitt privata Facebook-konto till marknadsföring

Vadå sko sig på sina fb-vänner?? Jag är återförsäljare av ett kosmetikamärke och använder min privata fb-sida till att marknadsföra det som är aktuellt för tillfället från företaget. Flera av mina vänner är också återkommande kunder till mig och tycker det är toppen att få reda på vilka kampanjer som gäller för tillfället. Framför allt var det ett effektivt sätt att få tag i "ansikten" när jag sökte efter personer att få sminka! Det är ju ingen som tvingar folk att handla bara för att man gör reklam.

/Lizzie

Nu var det ju i och för sig inte jag som skrev inlägget du svarat på, men jag kan ju ge min syn på saken i allafall.
Det hela beror enligt mig på hur man sköter det.

Jag har haft folk (på vänlistan) som skickat privata meddelanden om det ena erbjudandet hit och partyförfrågningar dit. Vissa mera envisa än andra. En person bemödade sig inte ens med att skriva personliga meddelanden, utan det var direkt kopierat från företaget.
Vissa har envisats med att ofrågat lägga till mig i deras säljgruppen och evanemang.
Vissa (vänners vänner) har t.o.m. enbart skickat vänförfrågan för att kunna göra reklam för det de säljer. Allt ovan ogillar jag, och har gjort klart om det på fb.

Om man däremot skriver statusar eller delar erbjudanden i sitt eget flöde, helt okej.
Gör man en säljgrupp eller ett evanemang och skickar inbjudan till det, också helt okej.

Jag är i regel väldigt ointresserad av partyförsäljningar, men så länge folk inte "tvingar" det på mig så bryr jag mig inte nämnvärt i vad de lägger upp om det på fejjan.

Nu var det ju i och för sig inte jag som skrev inlägget du svarat på, men jag kan ju ge min syn på saken i allafall.

Jag har haft folk (på vänlistan) som skickat privata meddelanden om det ena erbjudandet hit och partyförfrågningar dit. Vissa mera envisa än andra. En person bemödade sig inte ens med att skriva personliga meddelanden, utan det var direkt kopierat från företaget.
Vissa har envisats med att ofrågat lägga till mig i deras säljgruppen och evanemang.
Vissa (vänners vänner) har t.o.m. enbart skickat vänförfrågan för att kunna göra reklam för det de säljer. Allt ovan ogillar jag, och har gjort klart om det på fb.

Om man däremot skriver statusar eller delar erbjudanden i sitt eget flöde, helt okej.
Gör man en säljgrupp eller ett evanemang och skickar inbjudan till det, också helt okej.

Jag är i regel väldigt ointresserad av partyförsäljningar, men så länge folk inte "tvingar" det på mig så bryr jag mig inte nämnvärt i vad de lägger upp om det på fejjan.

Nu är det inte min stil att vara "aggressiv försäljare", främst för att jag själv avskyr den typen av försäljare. Så jag tycker att man måste vara öppen för att alla inte är intresserade.

Jag skriver statusar där jag tipsar om aktuella kampanjer - där jag också skriver att önskar man beställa så meddelar man mig inom en viss sluttid. Sedan är det upp till kunden att meddela mig om man är intresserad. Om ingen vill beställa så är det helt OK. Jag länkar också från företagets hemsida om sådant som jag tycker kan vara värt att tipsa om. Kan vara allt ifrån hur man lägger en bra bas till hur man får ordning på frissigt hår.

Jag har skapat evenemang på fb där jag skickat inbjudningar till mina vänner. T ex olika workshops som man kan anmäla sig till. De som tackar nej, blir inte tjatade på och de slipper också se de påminnelser jag gör om evenemanget.

Skulle aldrig i livet tvinga mig på någon som inte är intresserad eller nyfiken - det förlorar man bara på i längden.

/Lizzie

• Gilla
Reactions: MCP
Vadå sko sig på sina fb-vänner?? Jag är återförsäljare av ett kosmetikamärke och använder min privata fb-sida till att marknadsföra det som är aktuellt för tillfället från företaget. Flera av mina vänner är också återkommande kunder till mig och tycker det är toppen att få reda på vilka kampanjer som gäller för tillfället. Framför allt var det ett effektivt sätt att få tag i "ansikten" när jag sökte efter personer att få sminka! Det är ju ingen som tvingar folk att handla bara för att man gör reklam.

/Lizzie
Du säljer kanske samma smink, vad vet jag, men en strategi verkar vara att just gå på vänner ganska hårt ang försäljning. Jag har själv fått flera förfrågningar, tackat nej eftersom jag tycker märket är skräp, men ändå återkommer förfrågan.
Det blir ju att jag blockar personen, trots att jag egentligen gillar denne. För jag pallar inte få en massa propaganda om sminkeriet. Det är en helt annan sak om personen varit på utbildning inom samma företag eller något och vill berätta det, då är det ju inget hen vill sälja.

Jag fick typ 12 likes på mitt inlägg så det verkar vara fler som tycker det är lite småstörigt.

Just när det gäller privata meddelanden på facebook av tydlig jobbkaraktär, där är jag faktiskt lite känsligare. Ok i flödet, men när det är direkt till mig på messenger känns det lite för privat. Speciellt när folk inte respekterar eller förstår min yrkesroll. Typ nån bekant från gymnasietiden som "ska på fest och helt plötsligt vill ta en shoppingtur och få lite tips". Där brukar jag hänvisa till ngn stylist eller personal shopper jag känner. Eller när ngn ska lansera nån "jättebra" affärsidé och tänkte att jag som jobbar med PR kan ju ge lite tips. Då brukar jag hänvisa till en byrå där de kan be om kostnadsförslag ( :angel: ). En annan klassiker är annars alla "kompisar" som helt plötsligt kommer på att de vill ses sådär dagarna innan fashionweek :p Brukar då svara att "lite mycket just nu men ses gärna veckan efter fashionweek" :angel: ;)

Du säljer kanske samma smink, vad vet jag, men en strategi verkar vara att just gå på vänner ganska hårt ang försäljning. Jag har själv fått flera förfrågningar, tackat nej eftersom jag tycker märket är skräp, men ändå återkommer förfrågan.
Det blir ju att jag blockar personen, trots att jag egentligen gillar denne. För jag pallar inte få en massa propaganda om sminkeriet. Det är en helt annan sak om personen varit på utbildning inom samma företag eller något och vill berätta det, då är det ju inget hen vill sälja.

Jag fick typ 12 likes på mitt inlägg så det verkar vara fler som tycker det är lite småstörigt.

Hm, vet inte om det är samma företag. Jag säljer för det svenska företaget och har gjort sedan 1981. Enligt vår policy så ska vi inte använda oss av aggressiv försäljning. Dock kan det vara skillnader mellan olika distrikt och säljare. Jag har gått flera kurser och är noga med att påpeka att det absolut inte är något krav på köptvång när jag t ex håller workshops, utan det handlar om att få folk att våga testa hudvårdsprodukter eller make-up beroende på vilken inriktning workshopen har. Utan jag ser det som ett demonstrationssyfte där jag kan få sprida kunskap.

Jag har också hållit i workshops där besökarna gått därifrån, nöjda med att få testa produkterna, men inte shoppat något. Det är inget jag blir sur över, istället får man se det som ett tillfälle att träffa nya trevliga människor :).

Att säljare fortsätter att skicka flera förfrågningar trots att du tackat nej, det tycker jag personligen är rent oprofessionellt. Jag skulle också blocka en sådan person. Och självklart ska du inte handla produkter som du tycker är skräp - det är ju totalt slöseri med pengar.

/Lizzie

Ok. Jag menar att om man alls har en connection mellan privatliv och arbetsliv så får man tänka sig för innan man skriver att man är bakis. Helt enkelt.
Fortfarande är det skillnad på privat och personligt.

Vet faktiskt inte om jag någonsin varit privat på facebook?

Jag utgår från att det är internet och att internet aldrig kan vara helt hemligt.
Med utgångspunkt i det skriver jag aldrig sådant jag inte skulle kunna stå mitt på torget och säga....;)

Fortfarande är det skillnad på privat och personligt.

Vet faktiskt inte om jag någonsin varit privat på facebook?

Jag utgår från att det är internet och att internet aldrig kan vara helt hemligt.
Med utgångspunkt i det skriver jag aldrig sådant jag inte skulle kunna stå mitt på torget och säga....;)

Jag förstår vad du menar men i min värld är inte den definitionen helt självklar.

Mmmmm...
Var och en är ju fri att använda facebook som man själv vill :)

Vi använder kanske ordet "privat" lite slarvigt i den här tråden men det beror ju på trådstarten. Jag tolkar det iaf inte som att man har en väldigt PRIVAT Facebook utan att man blandar ihop arbete och fritid helt enkelt.

Jag jobbar med marknadsföring på min arbetsplats.

Vi är ett bolag med 90 anställda som till skillnad från resten av branschen är relativt unga och nytänkande. Jag gillar mitt jobb, jag gillar företaget och våra visioner och jag gillar överlag det vi gör och vilka vi är.
Om jag jobbar med våra sociala medier och lägger upp en bild jag lagt ned mycket tid på med fotografering/redigering/textbearbetning så gillar ju jag den och vill visa upp den även på min privata sida.
Om vi söker folk delar jag det för att jag genuint kanske kan hjälpa någon att hitta ett jobb.
That's it typ,
1. Om det är något jag själv tycker är fint/coolt/intressant oavsett vem/vilka som delat det, alltså oavsett om det är publicerat av bolaget jag jobbar på eller ej.
2. Om det kan hjälpa någon. Med jobbsökande, gratis däckskifte eller dyl.

Ni som ser det som "bra" att blanda privatliv och jobb, vill ni ha det så både på sociala medier och irl?

Konsekvensen om man blandar privatliv och jobb, i synnerhet som anställd (till skillnad mot egenföretagare eller som resultat av ett personligt engagemang i frivilligrörelse), är att man "aldrig" blir riktigt ledig, och faktiskt utsätter sig för en ökad risk att hamna bland de utbrändas skara.

Ständigt på pass, och utan egentid/egen sfär att leva i, så blir det till slut ett ett prestationstvång, som läggs till andra prestationstvång...

Jag vet inte om jag håller med dig. Jag ser inte någon risk för utmattning om jag pratar om mitt jobb med mina vänner. Jag kan inte heller påminna mig om något enda sammanhang jag varit med i där det inte hänt. "Saker som hänt på jobbet" måste vara ett av våra vanligaste samtalsämnen ihop med "vädret".

Jag har en person på facebook som skriver mycket(!) om sitt jobb på sin egna fb-sida. Personen skriver även på företagets sida i företagets namn (såklart) och där skriver hen väldigt bra. Meeen jag blir lite less på att det i princip varje dag dyker upp "företagstexter" på den egna sidan.

Det handlar alltså inte om ett jobb som tex Tornblommas eller någon egenföretagare där det blir att privatliv och arbetsliv "flyter ihop". Det handlar om en person som jobbar vanliga kontorstider på ett företag som är mycket bra på att marknadsföra sig själva. Inte heller är det texter om att de söker personal eller liknande, utan ren reklam för företagets produkter.

Jag har mycket(!) svårt att förstå varför personen gör såhär och har flera gånger varit nära på att sluta följa personen pga detta. Att folk pratar om vad som hänt på jobbet, skriver att de behöver mer personal på en arbetsplats eller tipsar om en bra rea när de jobbar i butik, det har jag full förståelse för. Det är när det blir ren reklam för något som jag blir lite bitter.

Vi håller precis på att starta upp en helt nytt sortiment på jobbet, och det ingår i våra arbetsuppgifter att sköta företagets Facebook-sida. Jag delar inte den vidare genom min privata, men min kollega gör det. Hon är mycket mer aktiv på Facebook än jag är, och har ett mycket större kontaktnät i "rätt bransch", så det tycker jag bara är bra att hon sprider det. Samtidigt som det är skönt att jag inte "måste", jag byter kanske profilbild en gång om året, annars lägger jag aldrig upp något. Då hade det känts som om min privata profil hade blivit synonym med jobbet, typ.

Det beror nog mycket på vad man jobbar med. Jag har haft flera olika jobb och vissa av dom, tex beridarejobbet, var verkligen mer av en livsstil. Där flöt verkligen jobb och fritid ihop iom att jag bodde på arbetsplatsen.

Det jag jobbar med idag är väl mer ett jobb än en livsstil.

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till... 2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 668
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett... 2
Svar
23
· Visningar
8 954
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 623
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden