Att avla - vad vill kunde ha?

Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det låter ju onekligen som om något som avelsföreningar ska ägna sig åt är att se till att Sverige får lika bra regler som övriga EU! Annars är det ju snedvriden konkurrens!
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det är väl bara att inse att det finns en mycket smal marknad för fölungar i 100000 kronors klassen. Vill man sälja får man avla fram vad kunderna vill ha helt enkelt. Alla kan inte avla på störst, bäst och vackrast.

Men nu pratar du ju om extremer åt andra hållet. Det är jättestor skillnad på 100 000:- för ett föl och 70 000:- för en tävlad häst! Jag har heller inga som helst ambitioner att få 100' för ett föl, det är ytterst få förunnat.

Vad kunden vill ha är en intressant fråga dock. Jag säljer en del hästar och pratar kanske med, låt säga mellan 30 och 50 potentiella kunder varje år. Min "genomsnittskund" är en hoppryttare i msv klass som har att vanligt jobb men tävlar en hel del under säsongen. Alltså inga proffs men heller inga ridskoleryttare. Jag skulle vilja påstå att åtminstone 80% av alla mina kundkontakter söker en häst med potential för betydligt mer än den nånsin kommer att behöva för sin uppgift.

Med andra ord så ser marknaden sån ut att man måste ha top of the notch för att ens komma på tal som intressant uppfödare! Det bästa av ston, matchat med rätt (och "poppis") hingst, därtill goda uppfödningsförhållanden. Först då är man intressant för kunden.

Sen håller jag med om att hästaveln måste rationaliseras, vi är själva otroligt rationella jämfört med de flesta andra. Men utgifterna är fortfarande väldigt höga så det är svårt att ta ut någon vinst. Alla kostnader har ökat mycket de senaste åren, det är bara att tugga i sig.

Jag är dock inte den som anser att "köparna måste betala 50 000:- + moms för den här ungen annars får den stanna kvar", jag vet att de är dyra att hålla. På ett föl kan jag pruta ganska mycket om jag vet att den kommer till någon som kan ta fram den.

Jag är dessutom för en fri marknad med allt vad det innebär, och är medveten om att vi befinner oss på en marknad som i alla hänseenden är köparens. Det är bara att konstatera! Jag får ju inte ut mer för mina hästar om jag gnäller på köpare som prutar.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Problemet är att alla köpare vill ha en lovande flashig häst för max 30.000kr...
Tycker att annonssidorna är översvämade med billiga importer i olika åldrar så det verkar finnas en uppsjö med hobbyhästar att köpa.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Den hästen var inte köpt som föl, så det var ju ingen förlustaffär för en hobbyryttare.

Nej inte för den säljare men det har den säkert varit för den som förr upp den och du vänder ju tråden till avel inte vanlig hästförsäljning.
Men varför går svenska uppfödare back?
En viktig sak är att den svenska hästuppfödningen inte är statligt subventionerad som t ex den tyska är. Man har lägre moms och det räknas som jordbruk att föda upp hästar i många andra EU-länder. Så det är därför en kobonde får betala lägre avgifter för t ex veterinärvård och seminering än en hästägare. Korna är subventionerade som lantbruksdjur här i landet men som sagt då inte hästarna. Sedan är det ju som du själv avslutar ditt inlägg köparna vill inte betala vad det kostar och det är som sagt billigare att föda upp i andra länder.
Går det inte att kostnadseffektivisera? Lösdrift är billigt, jag har mitt sto inackorderat för 1600:- + moms, det inklusive fölet. Jag har en vän som tar in allt hö själv, hon "hyr en granne", hennes kostnad för hö är ju mycket lägre än min, jag köper hö. Kombinera uppfödningen med något annat, tex köttdjur, funkar det? Många måste nog kombinera för att man ska kunna klara sig utan ett annat jobb. Men då blir köttdjuren eller vad har jobbet och inte blir hästuppfödningen billigare för det. Utan det blir "jobbet" som får finansiera hästarna oavsett om det handlar om lantbruk eller något annat man åker iväg till på morgonen.
Ha lösdrift och ta eget hö, blir inte det billigare? Nej, inte så billigt i alla fall att det går att ha uppfödning med vinst när inte köparna vill betala. Jag vet för jag har det och har får vid sidan som ger bra betalt jämfört med hästarna.


För faktum kvarstår, varför ska jag betala 75000:- (köpesumman för min häst) för ett föl när jag kan få en färdig häst som jag vet pga placeringarna är en vinnare på den nivå jag vill ha?
Där svarar du själv på det, köparen vill inte betala vad det kostar då återstår bara för uppfödaren att sälja med förlust.
Tror ju inte uppfödaren av din häst gått med någon större vinst. Utan det ligger mer på just de som kan utbilda hästarna. Köper billigt och säljer dyrare. Men som uppfödare har du sällan möjligheten att hålla dina unghästar tills de är färdiga, tävlade o s v för om du ska ha uppfödning så kommer det ju nya föl hela tiden. Så även om man bara tar två om året men ska ha dem kvar och tävla med placeringar innan försäljning så blir det ju 12 -16 hästar utöver fölstona att hålla.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Om du säljer en unghäst till någon som tar fram den bra, kan inte det ge reklam så du har lättare att sälja fler hästar?
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Men nog borde ju ASVH då jobba mer för att hästuppfödning inte ska räknas som hobby skattemässigt och att det ska bli subventionerat som övriga djur i lantbruket? Så det skulle gå att leva på att föda upp hästar?

Jag som köpare är nog annorlunda än många andra. Jag har ingen önskan att betala lika mycket för en oinriden 2- eller 3-åring som jag betalar för en färdig häst. Däremot ser jag en vinst för mig att köpa en nyligen avvand fölunge eller en "yngre" 1-åring som påläggskalv.
Det gjorde jag med min förra häst. Hade gammelpålle att tävla på, sedan köpte jag en 1-åring med bra stam. Kan säga att när den 1-åringen var "färdig" var hans enda handikapp "skiten i sadeln", dvs mig! :p

Han var 4 år 1997, inte tävlad och knappt inhoppad. Då bjöds jag 80.000:- för honom! :eek:
Och om jag då som hobbyryttare velat tjäna en hacka hade jag ju ställt honom ett par månader hos ett proffs, sedan hade jag tjänat på att jag köpt den lille 1-åringen! Tjänat hade jag ju pga att jag har det som hobby, jag tar ju inte ut lön eller räknar med lönsamhet.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det är ju inte upp till enskilda avelsföreningar utan det är nog i så fall upp till alla svenskar som har rösträtt att kräva det och inte minst börja äta hästkött. Först då kan vi börja hävda att även svenska hästar är annat än hobby. Flera andra länder har/har haft EU-bidrag för hästar precis som för andar lantbruksdjur men så äter man också hästkött.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag kan ju säga att jag hellre köper en oinriden tvååring, än en inriden treåring. Ofta får man mer för pengarna då.
När min trillar av pinn så ska jag titta på tvååringar då man får betydligt mer häst för hundra tusen då än om man
köper en tre-fyra-fem åring för samma pengar. Även om den är outbildad och man får göra mer jobb, så tycker jag
att det är värt det i längden. Finare häst, men som kräver lite mer arbete!

En av tvååringarna som jag håller på och förbereder för inridning nu rör sig gudomligt och gick någonstans under
100, man skulle aldrig få en sådan häst för den prislappen när den är inriden och klar. :d

Men sen så är det ju inte bara tillverkningssumman på fölen, eller inköpspriset på den skom kostar.
Att hålla häst är snordyrt och min ponny kostade multum om året när hon skulle tävlas och tränas.
Med kostnader på 8000 kr i månaden för stallplats, träning, tävling, hovslagare, foder, veterinär och så vidare...
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

80 000 kr för en fyraåring, tycker du att det är bra betalt? En häst kostar mer än 20 000 kr om året, så man går med förlust om man säljer så billigt. Du skrev ju själv att du betalar 1600 kr i månaden bara i stallhyra sen tillkommer hovslagare, försäkring, veterinäravg osv. Det är väl toppenbra för dig om du är nöjd med att betala betäckningavgifter, fodra avkommorna i fyra år, rida in osv och sen sälja dem som 4åringar för 80 000 kr. Ingen hindrar dig, bara att sätta igång. Men du går inte med vinst...

Vad är det som säger att bara för att man avlar på prestation så skiter man i hållbarheten? Jag tror att de flesta uppfödare tycker att hållbarheten är en förutsättning för prestation.

Du skriver också om att lämna hästen på utbildning ett par månader. Har du gjort det någon gång? De flesta dressyrproffsen tar ca 8000 kr per månad plus moms. Klurar på hur det skulle gå ihop sig ekonomiskt om man sen ska sälja hästen för ca 80'... Hoppfolket brukar vara något billigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

kl

Jag har svårt att se att man kan livnära sig som uppfödare i Sverige faktiskt. Vi har helt enkelt för lite ekonomiskt stöd. Oavsett krävs det enorma satsningar för att kunna tjäna några pengar alls. Det krävs kapital för att bygga kapital.

Jag tror tyvärr att man får se uppfödningen som en dyr hobby. Det är iaf inställningen jag går in med. Sen vore det ju helt fantastiskt om man någon gång i framtiden kunde låta hästarna försörja sig själva, alltså gå +-0, men det är nog få förunnat tyvärr.

Jag är uppväxt på stuteri, har jobbat inom både trav, galopp och arabuppfödning, där hästar sålts för miljonbelopp, så jag vet vad som krävs och hur svårt det är att föda upp en stjärna. Det är väldigt liten procent av uppfödningen som verkligen når toppen, något KajsaLisa i skogen ofta inte förstår när hon betäcker sitt gulliga sto. Är man som jag, en KajsaLisa, så får man inse att ens första uppfödning inte kommer bli en godkänd hingst som kommer göra KajsaLisa, som med nöd och näppe tagit sig runt en 110 med mamman, till världsryttare. man får helt enkelt föda upp för det egna nöjets skull, och räkna med att man får dra in kosingen från annat håll.

Tyvärr är ju svensk hästavel avhängande på att folk är beredda att faktsikt gå back på sina uppfödningar. Sorgligt men sant. Tyvärr är det ju så att man inte kan beställa världstjärnor med varje seminering. Oavsett hur bra sto och hur bra hingst man har så kommer det ploppa ut mediokra hästar ändå. Det enda vi som uppfödare kan göra är ju att ha ett tydligt mål för vår egen avel, en plan som är hållbar, och vara bereddda att punga ut med en hel del pengar.

Så jag tycker vi ska peppa varandra att kasta oss huvudstupa ner i förlusten :D haha! ;)
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

:bow:
Håller med helt. Skillnaden att föda upp själv jämfört med att köpa en färdig häst är dels att du är med från början och alltså kan forma din häst själv, dels att du sprider ut dina kostnader över åren. Då svider det inte lika mycket i plånboken men kostnader är det lik förbenat.

Jag har hästarna hemma på gården, så jag kommer ändå billigt undan, men betäckning, mat åt sto under dräktighet och digivning, extra mat åt växande häst, försäkringar med mera kostar ändå en rundlig summa. Dessutom tänker jag lämna iväg hästen för inridning och treårsvisning och då får jag räkna med en hel del pengar till det också.

Kopparberg:
Det går inte att tänka att man går med vinst bara för att man är hobbyryttare, eller hobbyuppfödare, så gör man inga affärer. Du har ändå haft utlägg för hästen. Lek med tanken att du skulle bokföra utgifter och intäkter, hur skulle du bokföra alla kostnader du haft för hästen då? På hästens minuskonto förstås, balanserat mot köpesumman du får för den när du säljer, där har du resultatet oavsett om det är på hobby- eller proffsnivå. Sedan kanske det inte gör dig något att lägga in eget kapital eftersom du inte har vinstintresse, men det innebär inte att du tjänar några pengar. Du kunde satt in alla pengar du lagt ut på ditt föl i fonder i stället och då hade du tjänat något!:)


*kl*
Jag tycker inte man ska avla på för unga hästar som inte visat sin egen kapacitet, men det är min personliga åsikt, och jag har nog många åsikter som inte stämmer med vad ASVH tycker.
Mitt sto jag har, har tävlat 140 och hållit för det. Hon är nitton år idag, jag har haft henne sedan 2006 och känner henne utan och innan. (Jag menar naturligtvis inte att man måste vänta så länge;)).
Min ettåring ute i hagen kommer att ha kapacitet långt över mina behov, det vet jag förstås. Men det skiter ju både hon och jag i. Om olyckan skulle vara framme och jag inte kan behålla henne gör det henne däremot mera lättsåld.

Innan jag bestämde mig för att ta föl på mamman gjorde jag också detektivarbete och lyckades hitta en ägare till ett av hennes tidigare föl, (hon har fått två innan,) och frågade hur de upplevde sin häst, och svaret där var mycket positivt.

Dessutom är det underbart att få vara med hela vägen med fölet, jag rankar det nästan lika högt som min egen graviditet och förlossning och om jag vore miljonär skulle jag ha nya föl varje år!:banana:
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag tycker att bra ston ska vara i aveln, men vi kommer obönhörligen att hamna på efterkälken om vi väntar till stona har presterat rejält. Därför så tror jag att det är klokt att betäcka 3-4 åriga ston och sedan sätta dem i sporten. Då kan man iaf göra en första utvärdering på hur ungarna artar sig.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag har svårt att förstå resonemanget att "Stina på granngården" skall föda upp en häst som hon går back på bara för att jag skall ha råd att köpa den när den är färdig ridhäst. Då kan man föda upp sina egna hästar istället. Har man inte plats eller kunskap så får man vackert betala för att någon annan gör det.

Grejen är ju dessutom att det är lika dyrt att föda upp en häst som blir en skogsmulle som en blivande svårklasshäst. Enda skillnaden ligger kanske i vad hingsten kostar att använda. Säg att skogsmullens pappa kostar 15 000:- att använda medan svårklasshästens pappa kostar 25 000:- så är ju det fortfarande den lilla kostnaden i det stora hela, det vet ju alla som håller häst.
När hästen sedan skall säljas vid 4 års ålder så har båda hästarna kostat lika mycket i försäkring, mat, hovslagare, veterinär och utbildning.
Skogsmullen äter ju inte mindre, hovslagaren tar inte mindre betalt för att den ena hästen verkar bli "sämre" än den andra, den är inte billigare att vaccinera osv.

Skulle jag då medvetet satsa på att föda upp en skogsmulle som jag vet att jag kommer att sälja med förlust? Eller skulle jag i alla fall försöka att få fram en god blivande tävlingshäst som då borde ge mer betalt? Jag vet ju vad jag som uppfödare skulle välja.
Satsa mot himlen och nå trädtopparna, satsar jag vid roten finns ju aldrig chansen att nå högre.

Hobbyhästen du pratar om som de fick 70 000:- för måste de ju ha köpt för 35 000:- om de fick ut det dubbla när de sålde. Tror du den som sålde den (uppfödaren?) för 35 000:- fick ut någon vinst på det när den var inriden? Tror du att de som sålde den för 70 000:- fick ut någon vinst på det?
De köpte den för 35 000:- Säg att den kostar 1500:- i månaden för uppstallning (mycket billigt), på ETT år blir det 18 000:- På bara två år har de då lagt ut mer på bara uppstallningen än vad de "gick plus" på försäljningen. Därtill kommer träningar, veterinär, hovslagare, tävlingskostnader, utrustning och allt annat som hör till. För dem spelar det kanske inte så stor roll att det gått back för det är deras HOBBY och de har haft väldigt mycket glädje av det på vägen. Så kan inte de som föder upp hästar se på det, att det är kul mättar inga munnar eller betalar kläder till barnen.

Idag ser tyvärr verkligheten ut så att väldigt många duktiga uppfödare med kanonston lägger ner för att de bara går back.
Det som händer är ju att den seriösa uppfödningen med uppsatta mål och goda förutsättningar (elit- eller svårklasston) försvinner.
Däremot fortsätter Lilla Fia i busken att ta föl på gulliga Sunshine i hagen för att för hennes del spelar det ingen roll om hon går med förlust eftersom det är så mysigt med föl så det gör henne inget att hon förlorar många tusenlappar på det.
Var är aveln på väg om den trenden tar över?

Det som slår fel och blir så fel är när man börjar jämföra päron och äpplen, dvs folk som föder upp för att göra det professionellt med höga mål (dyrt) och hobbyuppfödaren i busken som kanske tar ett föl eller två på sin gamla märr för att det är kul. De går ju liksom inte riktigt in i det med samma förutsättningar.
Proffset har det som företag dvs de måste redovisa moms, skall de sälja sin häst för 50 000:- plus moms så kostar hästen helt plötsligt 62 500:- för en privatperson att köpa. medan hobbyuppfödaren säljer för 50 000:- UTAN moms. Båda två får ut 50 000:- i vinst medan köparen får betala mer för den proffsuppfödda. Som sagt, äpplen och päron.
Sedan kan ju proffset dra av momsen mot sina kostnader och det är ju där det blir så viktigt att den inte går minus eftersom den annars kan åka på stora skattesmällar.

Även om man har tex. köttdjur i samma företag så måste alla delar bära sig själva. Dvs att köttdjurens plus får inte lov att täcka upp för hästarnas minus. Då kommer skatteverket med stora pekpinnen!

Ursäkta att det blev långt och kanske lite invecklat men det är ingen lätt ekvation. Hade det varit det så hade den nog varit löst för länge sedan :)
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Varför måste en hobbyuppfödare nödvändigtvis vara "Fia i busken"?

Ett exempel på hobbyuppfödare är ju t ex Monica Lindstedt som driver Stjärnbro gård, hennes avelsston verkar ju vara väldigt långt från "gulliga Sunshine i hagen", men det är fortfarande hobbyverksamhet. Skillnaden är väl att ML har mer pengar än de flesta att lägga på sin hobby.

Det finns gott om hobbyuppfödare, dvs uppfödare som inte jobbar heltid med hästuppfödning, som föder upp utmärkta hästar. Det är ju inte alls sant att det enda sättet att föda upp hästar på ett seriöst sätt är att göra det med sådan lönsamhet att man kan leva på det. Det går utmärkt att föda upp bra hästar ändå, med förlust, om man har pengarna och kunskaperna.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag ber om ursäkt om jag har trampat på ömma tår och jag tar tillbaka "Fia i busken".
Jag är själv hobbyavlare och anser mig vara"Fia i busken" jämfört med de riktigt stora duktiga stuterierna. Nu har jag dock lagt ner SWB avel för en ganska lång tid framöver just för att jag inte kan motivera för mig själv eller min omgivning varför jag skall föda upp hästar som någon annan skall använda och dessutom gå åtskilliga tusenlappar back på det. Jag anser att de som inte vill betala mer än max 25- 30 000:- för ett välstammat och väluppfött föl kan föda upp det själva istället. Det spelar ingen roll hur kul och underbart roligt jag än tycker att det är att avla :cry:

Men skillnaden mellan hobby och företag måste väl ändå vara att ett företag måste gå runt/plus. En hobbyuppfödare måste ju kalkylera med att gå minus, skulle det gå jämt upp är det bara ett plus (och skulle man gå plus så är det ju en inkomst, alltså skall det vara i företagsform). De måste ju ta sina pengar från annat håll (som som du beskriver ML) så som tex. annat arbete.
Och självklart är det helt okej att ta ett beslut som hobbyuppfödare att det är helt okej att gå minus hela tiden, just för att man gör det som hobby för att det är kul :)
På samma sätt gör ju alla hobbyryttare, de tävlar/skogsrider för att det är kul, inte för att tjäna pengar.

Det jag tycker är tråkigt är när hästköpare klagar på att det är dyrt att köpa häst när de redan köper av hobbyuppfödare som gått många, många tusenlappar back. Då förstår jag att även hobbyuppfödarna surnar till.
Samt att, som jag sagt tidigare, tycker att det är tråkigt när riktigt duktiga uppfödare och klasston försvinner för att marknaden blir mättad av hobbyuppfödarnas hästar, för ja de finns faktiskt de som föder upp ett eller två föl som de kan sälja för en spottstyver för att det är så kul.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

KL och av ditt svar vill jag säga att jag inte tycker du ska känna dig träffad av det jag nu skriver. Jag hoppas att den positiva sidan av ditt beslut att sluta avla snart väger över att du inte längre kan hålla på med det du älskar!

Det har varit en del sådana här trådar på sistone och ju mer jag läser desto mer funderar jag...

Vart är då aveln på väg?

...undras det över i scenariet där alla dessa KajsaLisa och lilla Fia i skogen (varför är det alltid flickor i skogen som är buskavlare?) glatt säljer föl för skampriser och förstör den seriösa aveln. Ja, vad då seriös avel, undrar jag? Bara för att vi människor satt upp en standard för vad som är en bra häst, betyder ju inte det att det verkligen är det bästa för hästen, i mina ögon.

Något som är bra för hästen däremot är enligt mig att det inte finns ett överflöd av hästar som riskerar komma i kläm på grund av ekonomiska kriser osv och då menar jag såväl "buskavlade" hästar som finaste tävlingsämnena med stammen utöver det vanliga. För jag tycker faktiskt att man inte bör avla om man inte vill/kan sälja för de priser som erbjuds. Varesig man har ett lusigt sto utan härstamning eller toppremierat halvblodssto, som skulle kunna ge toppföl.

Chansen att få ett så fint föl att det attraherar dem som vill betala vad det kostar verkar ju vara ytterst liten om man ska tro det man läser här, så varför då fortsätta "sikta mot stjärnorna" och ta fram kostsamma föl som ingen vill betala för? Min uppfattning efter att ha läst här är att många tycker att fina ston ska gå i avel för att föra densamma framåt. Men återigen då, vad är framåt? Att SWB vinner ära och berömmelse? Inte enligt mig även om det i sig förstås inte heller är dåligt.

Jag förstår om detta låter hårt och provocerande. Jag sysslar själv med avel och vet hur otroligt roligt det är att få fram en fin fölunge. Jag kommer säkert själv vara snabb att hitta yttre faktorer att skylla på om det inte går som jag vill, men ändå tycker jag att man bör ta sig en funderare...

Kan man inte eller helt enkelt bara inte är nöjd med att, avla under de förutsättningar som finns då kanske man bör lämna aveln åt dem som kan/är nöjda. Låt folk köpa utländska, subventionerade halvblod eller buskavlade korsningar eller vad det nu kan vara. Visar det sig att folk inte är nöjda med det kommer marknaden för fina svenska hästar tillbaka och jag tror inte att SWB hunnit bli utrotad till dess.

Jag nämner SWB specifikt för jag får intrycket av att det är rasen som drabbas värst av oseriösa buskavlare.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Det jag tycker är tråkigt är när hästköpare klagar på att det är dyrt att köpa häst när de redan köper av hobbyuppfödare som gått många, många tusenlappar back.

Fast det är ju så en marknad funkar, tillgång och efterfrågan. Och det verkar som att de enda hästar man kan föda upp med vinst är högklassiga tävlingshästar, har man inte de resurserna får man sätta aveln på hobbykontot och inte räkna med att den ska gå runt, än mindre ge vinst.

Det är ju enkel företagsekonomi, om ens affärsmodell inte ger vinst kan man inte gärna klaga på kunderna, då får man anpassa sig efter marknaden och gilla läget. Alternativt sätta företagandet på hobbykontot.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

(...) Samt att, som jag sagt tidigare, tycker att det är tråkigt när riktigt duktiga uppfödare och klasston försvinner för att marknaden blir mättad av hobbyuppfödarnas hästar, för ja de finns faktiskt de som föder upp ett eller två föl som de kan sälja för en spottstyver för att det är så kul.
Jag håller med om mycket i ditt resonemang, men just den här punkten (som "proffsen" ofta drar upp när de inte får sålt) har jag svårt för. OM det nu är så att de fina uppfödarna med sina fina stammar producerar så mycket bättre hästar än hobbyavlarna så borde de ju inte konkurrera på samma marknad? De får väl se till att det faktiskt finns ett mervärde i att köpa deras hästar?
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag håller med dig, men har ett par tillägg också.

*kl*
1. De flesta jag känner "här i buskarna" ;) som avlar på sina egna ston ska ha dem för eget bruk. De tänker alltså inte avla för att sälja och tjäna pengar. Naturligtvis vill de ha fina hästar, de ska ju ha dem själva! De är noggranna i val av hingst och deras ston är absolut inte dåliga. Jag kallar inte det för buskavel.
Buskavel är för mig när man tar två hästar, vilka som helst bara det är olika kön, och slänger ihop dem i en hage över sommaren. Jag kanske har fel, men det känns ofta som om det finns ett orättvist förakt mot privatpersoner som tar föl på sina hästar.

Bara för att jag inte har stort stuteri och korgar med champagneflaskor i stallgången betyder inte det att jag väljer dåliga hästar och får dåliga föl när jag avlar. Tvärtom kanske, för ibland kan kraftig marknadsföring väga upp dåliga resultat, och hästmänniskor är precis som alla andra, de går efter vad "alla" tycker.
Ta Flyinge till exempel, som marknadsför sina hingstar så till den milda grad att man kan få för sig att man är en total idiot om man inte använder dem. Men hur många av hingstarna i Flyinges katalog är egenuppfödda? Häromåret när jag letade hingst var det inte en enda i alla fall. Säger det något om Flyinges egen avel? Eller är jag helt fel ute?

2. Jämförelsen ridhäst som säljs av privatperson för 70 000 efter x antal år och häst som säljs för 70 000 direkt från uppfödaren haltar. Ägaren har ju köpt hästen för att använda den, och under dessa år brukat hästen. Då ska man jämföra med vad det kostar att hyra häst/vara medryttare x dagar i veckan på en häst i samma nivå, och dra av det från priset.
Att ha ridhäst är ju inte som att exempelvis sätta pengarna i räntefonder. Du nyttjar kapitalet (hästen) under tiden, och skulle du inte nyttja ditt eget kapital skulle du antingen nyttja någon annans (en annan häst) eller låta någon annan nyttja ditt (hyra ut/lämna bort som fodervärdshäst) för att få motsvarande nytta.

Imze (som är egenföretagare, dock inte inom hästeri)
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp