Att avla - vad vill kunde ha?

Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Flyinges huvuduppgift är att förse uppfödare med avelshingstar och det är ju det de gör?
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Nog skulle det vara bättre om fler svenskar åt kött från svenska hästar, det håller jag med om.

Men däremot så äter jag inte gärna hästkött, även om jag äter korv typ Gustavskorv. Tror jag är rätt typisk svensk i det fallet, vad jag förstått så ligger det i vår kultur att vi inte ska äta hästar.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Nog kan man fynda om man köper oinridet, det håller jag verkligen med om!
Knappast att jag haft råd att köpa min förra häst när han var inriden och gått upp i klassrna i ett par år!

Inte heller jag har plånbok att köpa en färdig häst för högre klasser. Dock saknar jag inte det, jag har ändå inte värst stora tävlingsplaner! ;)
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Jag skulle vara helt nöjd med 80.000:- om jag sålde min uppfödning när han var 4 år! Jag har ju hästar som hobby, räknar inte med att göra någon vinst.
Får jag 80000:- så har jag fått tillverkningskostnaden gott och väl!
Däremot om man vill leva på att föda upp hästar, då får man nog kapa på kostnaderna, hoppas på bättre föl eller något annat.

Hur noga det är med hållbarheten är det nog lite si och så med! Det finns väl fler än en hingst i svensk avel som har så dålig exteriör att det ifrågasatts om den skulle hålla? Dessutom vet jag fler än en som avlat på ston som är trasiga och inte håller för ridning, och det har också blivit föl som inte hållt för ridning.
Och både veterinärer och annat hästfolk sa till mig att det var högst ovanligt att man kollade upp så stoet inte hade någon ärftlig defekt innan betäckning.

Lämna bort hästen för utbildning, har jag nämt det? I allafall så vet jag vilka summor det rör sig om i det fallet, jag har vistats (haft hästen uppstallad, har jobbat osv) i flera stall där den som driver anläggningen har tagit emot hästar både för utbildning och försäljning.
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Men hästar är mycket roligare än fonder! :D
Och vad skulle jag lägga pengarna från foderna på om jag inte hade mina hästar? ;)
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

Har man hästeriet som hobby som mina vänner (och även jag) har, då är ju kostnaden för uppstallning och sådant "bara" pengar man ändå vill lägga på en hobby, på ett intresse. Och då är det ju en vinst att få dubbla summan.

Tror faktiskt att även uppfödaren tjänade lite på att sälja hästen i fråga, den var e: ej godkänd hingst, tror tom att uppfödaren ägde både stoet och hingsten.
Med det dock inte sagt att jag tycker man ska avla på ej godkända hingstar, även om den här hästen blev ett kanonresultat!
 
Sv: Att avla - vad vill kunde ha?

2. Jämförelsen ridhäst som säljs av privatperson för 70 000 efter x antal år och häst som säljs för 70 000 direkt från uppfödaren haltar. Ägaren har ju köpt hästen för att använda den, och under dessa år brukat hästen. Då ska man jämföra med vad det kostar att hyra häst/vara medryttare x dagar i veckan på en häst i samma nivå, och dra av det från priset.
Att ha ridhäst är ju inte som att exempelvis sätta pengarna i räntefonder. Du nyttjar kapitalet (hästen) under tiden, och skulle du inte nyttja ditt eget kapital skulle du antingen nyttja någon annans (en annan häst) eller låta någon annan nyttja ditt (hyra ut/lämna bort som fodervärdshäst) för att få motsvarande nytta.

Imze (som är egenföretagare, dock inte inom hästeri)

Precis så jag menar! Alla mina vänner har hästar för att de tycker det är kul! De köper inte häst med första tanke att göra vinst OM de säljer! Men om de bestämmer sig för att sälja, och sedan får markant mycket mer än de betalat för hästen, då är det ju en vinst!
 

Liknande trådar

Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 782
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp