Att banta en hund

Och jag får kämpa som sjutton för att hålla hull på mina på det mest energi/protein/fettrika fodret från Vom 😬 Ettåringen äter typ 3 ggr rekommenderad mängd och är ändå precis perfekt.
Allt beror ju på aktivitetsnivå :) en hund som jobbar behöver ju mat oavsett kastrat eller inte. Min gammeltant var inte speciellt aktiv, så hon var svår få ner i vikt utan att svälta :crazy:
 
Om han behöver tappa så mycket i vikt skulle jag satsa på ett medicinskt viktminskningsfoder. Gillar Royal Canin Satiety bäst av de som finns på marknaden. Fördelaktigt kan vara att gå med i ett viktminskningsprogram hos veterinären, brukar oftast vara gratis.
Har börjat med detta fodret nu, efter en infasning, och upptäckt att hundarna ska ha fasligt mycket mat, jämfört med vad jag gett förut med högenergi mat. Kanske inte helt konstigt att det är mer, men det är nästan mer än dubbelt.
Min ena hund som ska väga 12 kilo men som väger 14 kg ska ha 180 gram per dag. Låter så mycket, och det är stor volym också.

Nu som använt detta foder, har ni följt tabellen och gett så mycket?
 
Har börjat med detta fodret nu, efter en infasning, och upptäckt att hundarna ska ha fasligt mycket mat, jämfört med vad jag gett förut med högenergi mat. Kanske inte helt konstigt att det är mer, men det är nästan mer än dubbelt.
Min ena hund som ska väga 12 kilo men som väger 14 kg ska ha 180 gram per dag. Låter så mycket, och det är stor volym också.

Nu som använt detta foder, har ni följt tabellen och gett så mycket?
Ge mindre än vad det står, det brukar fungera fint. Det kommer vara mer mängd än du är van vid, men oftast är det som står på tabellen lite väl mycket.
 
Ge mindre än vad det står, det brukar fungera fint. Det kommer vara mer mängd än du är van vid, men oftast är det som står på tabellen lite väl mycket.
Ja, det är ju lite tråkigt om hundarna går UPP i vikt istället. Jag ger snäppet mindre, och ser om de verkar nöjda. Vikten kollar jag ju noga hela tiden. Inser givetvis att den nya maten är mycket mindre energirik, men att ge mer än dubbelt känns avigt.
 
Ja, det är ju lite tråkigt om hundarna går UPP i vikt istället. Jag ger snäppet mindre, och ser om de verkar nöjda. Vikten kollar jag ju noga hela tiden. Inser givetvis att den nya maten är mycket mindre energirik, men att ge mer än dubbelt känns avigt.
Är få som är "tabellhundar". Tänk på att man ska dosera efter önskad vikt och inte vad de väger för dagen. Är vanligt att man får ge mindre än vad tabellen säger.
 
Är få som är "tabellhundar". Tänk på att man ska dosera efter önskad vikt och inte vad de väger för dagen. Är vanligt att man får ge mindre än vad tabellen säger.
Tabellen har tre doseringar; en för initial viktminskning, en för efter några veckor och en för att hålla vikten. Alla har mycket mer än vad jag gett förut. Men jag får prova mig fram helt enkelt.
 
Tabellen har tre doseringar; en för initial viktminskning, en för efter några veckor och en för att hålla vikten. Alla har mycket mer än vad jag gett förut. Men jag får prova mig fram helt enkelt.

Själv har jag inte ens tänkt på att kolla på tabellen vare sig med vanlig mat eller dietfoder. När jag kört dietfoder har de fått det i samma mängd som sitt vanliga foder och de har gått ner i vikt.
Enligt nån föreläsning jag lyssnade på så kan man gå ner så långt som till hälften av vad som står på påsen som fodergiva utan att man ska behöva oroa sig för att hunden inte får i sig allt den behöver. Skulle mina hundar få den mängd som står på påsen skulle de bli smällfeta (utom bc n) medan min syster kör maxad fodergiva på sin hund och mer därtill men hon verkar springa av sig allt.
Sen får ju mina hundar en hel del träningsgodis (använder ofta vanliga hundfodret eller ett annat helfoder som "godis") och lite topping på maten. Har de fått mycket godis drar jag av det på maten, har nån tex varit och vallat en heldag får de lite extra mat. Jag kollar på hundens hull och inte på påsen hur mycket jag ger, Nano har lyckats gå upp lite så nu snålar jag på hennes portioner tills hon är i ok hull.
 
Själv har jag inte ens tänkt på att kolla på tabellen vare sig med vanlig mat eller dietfoder. När jag kört dietfoder har de fått det i samma mängd som sitt vanliga foder och de har gått ner i vikt.
Enligt nån föreläsning jag lyssnade på så kan man gå ner så långt som till hälften av vad som står på påsen som fodergiva utan att man ska behöva oroa sig för att hunden inte får i sig allt den behöver. Skulle mina hundar få den mängd som står på påsen skulle de bli smällfeta (utom bc n) medan min syster kör maxad fodergiva på sin hund och mer därtill men hon verkar springa av sig allt.
Sen får ju mina hundar en hel del träningsgodis (använder ofta vanliga hundfodret eller ett annat helfoder som "godis") och lite topping på maten. Har de fått mycket godis drar jag av det på maten, har nån tex varit och vallat en heldag får de lite extra mat. Jag kollar på hundens hull och inte på påsen hur mycket jag ger, Nano har lyckats gå upp lite så nu snålar jag på hennes portioner tills hon är i ok hull.
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man ser effekt av det nya fodret?

Ponera att jag ger för mycket. När märket jag av det? En vecka, två, tre?

Samma om jag ger lagom mängd för viktnedgång, när jag kan förvänta mig en viktnedgång?

Tusen tack för alla tips hittills, känns betryggande att Buke står bakom projekt Banta vovve. :)
 
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man ser effekt av det nya fodret?

Ponera att jag ger för mycket. När märket jag av det? En vecka, två, tre?

Samma om jag ger lagom mängd för viktnedgång, när jag kan förvänta mig en viktnedgång?

Tusen tack för alla tips hittills, känns betryggande att Buke står bakom projekt Banta vovve. :)

Jag skulle nog ge samma mängd som av det tidigare fodret, (kanske något mer). Ponera att du byter tillbaka och din hund kommer plötsligt få mindre foder än av lightmaten, mina skulle iallafall tycka att de svälter ihjäl...
Jag skulle ge i underkant för att det lättare att justera uppåt sen hellre än att justera neråt. Känn på hunden och så känner du av om två tre veckor igen men jag skulle nog ge det iallafall tre veckor- månad innan man märker nån större effekt. Känner du att hunden går ner fort i vikt så öka på lite helt enkelt men jag har inte behövt hålla på med lightmaten så länge när de fått samma ranson som vanliga maten då de gått ner rätt fort i vikt, en två månader men då har de inte heller varit feta utan bara lite i överkant.
Vill man verkligen ha koll och inte lura sig själv så väg hunden på morgonen och väg den igen om en månad men jag känner igenom hunden då vikten också kan variera lite beroende på vad de ätit, druckit, om de legat i hårdträning och musklat på sig lite (samt att muskler binder mer vätska) eller om de haft en period av vila. Dock är det väldigt lätt att lura sig själv. Jag brukar kolla av med syrran också vad hon tycker så man inte går och blir hemmablind.
 
@Stinaelin Känner du att du ändå vill ge större mängd så skulle jag personligen hellre dela upp det på fler mål än att ge större portioner. Nu får mina en liten portion på morgonen och en större på kvällen så jag skulle då öka på den på morgonen till samma mängd som kvällen. Det är vad jag personligen skulle göra.
Jag har gett mina hundar för stora portioner förut och det är ett h***ete att banta dom när de tycker att de svälter ihjäl för att magen knorrar och de är vana att få mer mat. Visst kan man fylla ut med vitkål och morot men det inget jag orkar hålla på med. Numera är jag lite snål med portionerna och lägger ibland in lite extra på morgonen eller att de får tidig middag om vi ska iväg och träna och så får de ett litet kvällssnack på kvällen.

Det är hur jag personligen resonerar men jag tycker att det funkar bra och numera är jag lite snål redan från början om jag får hem en matglad valp och lägger till mat om de verkar smalna av men jag håller hellre mina valpar/unghundar något tunna än runda. När jag växte upp var det "normalt" att en unghund var lite ranglig och nuförtiden verkar folk få panik över hundar som jag tycker ligger i normalhull om än något i underkant... :confused:
 
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man ser effekt av det nya fodret?

Ponera att jag ger för mycket. När märket jag av det? En vecka, två, tre?

Samma om jag ger lagom mängd för viktnedgång, när jag kan förvänta mig en viktnedgång?

Tusen tack för alla tips hittills, känns betryggande att Buke står bakom projekt Banta vovve. :)
Jag tycker det beror lite på storlek av hund. På mina som väger 6 kg märker jag rätt snabbt, typ två veckor då det räcker med minus eller plus några hundra gram för att man ska se. På stora hundar ser man oftast inte skillnad förrän det handlar om flera kilo.
Om du har möjlighet så väg hunden en gång i veckan 😊
 
Eftersom jag gått med i Viktväktarna så är det invägning på måndagar, så då kör jag det med hundarna också. :D
De får mat tre ggr per dag, allt uppvägt på morgonen och fördelat över dagen i burkar.

Jag gör så att jag ger mindre än tabellen, dels för att jag tror de får för mycket annars, och dels för att de är experter på att hitta mat som tappas, så de får nog ändå mer än det jag väger upp tänker jag.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 755
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp