Att banta en hund

Det handlar ju också om att hundar ska känna sig nöjda, att bara dra ner på maten kan göra att dom inte känner någon mättnad eller iallafall inte blir nöjda. Och en hund som blir stressad och olycklig av att känna hunger är inte kul, min förra åt allt som fanns när jag drog ner på maten. Han blev som en dammsugare utomhus och stoppade i sig allt han såg, det försvann när han började få dietmat då han kunde få större mängd mat fast mindre energi.

Det handlar ju inte bara om att hunden ska se bra ut och bli smal, den ska trivas mentalt och känna sig nöjda. Vissa blir faktiskt otroligt stressade av att få för lite ranson mat, även fysiskt kan dom faktiskt må dåligt av för liten portion.
Ja men då fyller man ju ut, eller byter till ett mer kalorisnålt foder? Det tänker jag att är självklart.
 
Ärligt tycker jag det är svårt att banta en hund på färskfoder - har försökt tidigare med min fd gamling, men det gick inte. Hon gick upp istället trots minimal giva :) Färskfoder är galet feta - så enda i så fall är att blanda själv från magert kött.
Det var ju inte vad jag ville höra. Min Labbe har faktiskt blivit lite plufsig, och det kom sedan jag började med färskfoder för runt tre veckor sedan. Hon är inte jättetjock men jag känner inte revbenen längre. Jag har dragit ner på portionerna nu, få se om det räcker.
 
Ärligt tycker jag det är svårt att banta en hund på färskfoder - har försökt tidigare med min fd gamling, men det gick inte. Hon gick upp istället trots minimal giva :) Färskfoder är galet feta - så enda i så fall är att blanda själv från magert kött.
Och jag får kämpa som sjutton för att hålla hull på mina på det mest energi/protein/fettrika fodret från Vom 😬 Ettåringen äter typ 3 ggr rekommenderad mängd och är ändå precis perfekt.
 
Ja men då fyller man ju ut, eller byter till ett mer kalorisnålt foder? Det tänker jag att är självklart.
Alla hundar äter inte allting, har man en kräsnare variant så är det supersvårt att hitta något vettigt att fylla ut med.

Det är ingenting fel med dietfoder om det fungerar bra.
 
Ett argument för ett dietfoder (och professionell hjälp) är att foder inte bara är energi och bukfylla. Det handlar också om att hunden måste få i sig rätt mängd näringsämnen.

Om hunden lider brist på något finns också risken att den blir konstant hungrig (även om den får rätt mängd energi). Ju mer lättfödd en individ är, desto bättre mat behövs eftersom det krävs högre näringstäthet i relation till energiinnehållet.
 
Antingen prova ett riktigt diet foder som tex Royal Canin Satiety Weight Management.
Eller prova Royal Canin Gastro Intestinal Moderate Calorie som är för hundar med känslig mage men samtidigt bra om hunden har problem med hullet.
Du kan ju även kolla om märket du har har något light foder eller liknande om du vill prova det.

Jag skulle inte prova färskfoder eftersom många hundar som inte funkar på färskfoder får problem med just magen och min egna erfarenhet är att färskfoder är jätte bra för hundar som man vill ska gå upp i vikt, men svårt för hundar som vill gå ner i vikt.
 
Alla hundar äter inte allting, har man en kräsnare variant så är det supersvårt att hitta något vettigt att fylla ut med.

Det är ingenting fel med dietfoder om det fungerar bra.
Alltså jag förstår inte vad du argumenterar mot. Jag skrev ju att man antingen sätter till bukfylla eller byter mat?
 
Jag skulle inte prova färskfoder eftersom många hundar som inte funkar på färskfoder får problem med just magen och min egna erfarenhet är att färskfoder är jätte bra för hundar som man vill ska gå upp i vikt, men svårt för hundar som vill gå ner i vikt.
Med det argumentet borde man ju inte prova ny mat till någon hund.

Många hundar som inte fungerar på någon mat, oavsett om det är torrt eller färskt, får problem med just magen. Det är inte jättekonstigt eftersom det är magen som ska ta hand om allt och det är där maten först hamnar när man ger det till hunden.

Ang viktuppgång/viktnedgång får man väl ändå konstatera att det är individuellt. Vi är många med lång erfarenhet och mycket kunskap som upplever att det är enklare att få ner hunden i vikt på rå mat.
 
Så alltså en dålig ursäkt.

Alla mina hundar äter vad du lägger i koppen, oavsett mängd.
Jag dömer ibland på inofficiella utställningar och den vanligaste ursäkten när jag kommenterar att en hund är i för högt hull är: "vi har inte kunnat motionera hunden så mycket pga xx".

Att hunden blir tjock pga bristande motion är den sämsta ursäken ever! Hunden blir inte för tjock för att den inte får tillräckligt med motion, den blir tjock pga för mycket mat.
 
Jag dömer ibland på inofficiella utställningar och den vanligaste ursäkten när jag kommenterar att en hund är i för högt hull är: "vi har inte kunnat motionera hunden så mycket pga xx".

Att hunden blir tjock pga bristande motion är den sämsta ursäken ever! Hunden blir inte för tjock för att den inte får tillräckligt med motion, den blir tjock pga för mycket mat.
Fast det går ju inte att minska mängden mat hur mycket som helst, hunden behöver ju få i sig de näringsämnen som krävs för att den ska må bra också. (Men absolut, en frisk hund blir nog inte FET av vettig mängd mat även om man minskar motionen en period)
 
Fast det går ju inte att minska mängden mat hur mycket som helst, hunden behöver ju få i sig de näringsämnen som krävs för att den ska må bra också. (Men absolut, en frisk hund blir nog inte FET av vettig mängd mat även om man minskar motionen en period)
Om hunden får näringsbrister av ett foder för att den blir tjock om den äter så mycket som den behöver så är det ju ett riktigt dåligt foder.
 
Har man en hund som behöver banta är veterinärfodren bra. Både för att de flesta hungriga hundar går att ge en större mängd foder så de känner sig mätta och som @BornAgain sa de får i sig den näring de behöver i övrigt.
Jag brukar rekommendera att väga upp dagsransonen på morgonen och sen ta därifrån om man vill ge godis. Då håller man ranson och riskerar inte att ge mer. Tycker man inte att det foder man ger fungerar så kan det funka att byta sort. Många del hundar går ner i vikt bra på tex RC Satiety medan andra fungerar bättre på Hills Metabolic.
Önskar TS lycka till och jättebra att du tar tag i det.
 
Jag tycker det är ganska tråkigt att en tråd där TS ber om bantningstips utmynnar i att en ägare till en tjock hund bara har en massa ursäkter.
Lite tråkigt, men jag sållar. ;)

Jag har fått en massa bra tips och har beställt mat, pratar med familjen (som är med på banan) och gjort en tabell så vi ska se viktnedgången.
Jag beställde Royal Canin Sateity Weight Management. Hoppas det blir bra.
 
Lite tråkigt, men jag sållar. ;)

Jag har fått en massa bra tips och har beställt mat, pratar med familjen (som är med på banan) och gjort en tabell så vi ska se viktnedgången.
Jag beställde Royal Canin Sateity Weight Management. Hoppas det blir bra.
Jättebra! Skulle också följa @Jeps råd med att väga upp den mat hunden ska ha på morgonen och sedan hälla upp dagens mål/ta evtl ”godisgivor” från den burken. Råkar hunden få något av barnen så dra bara bort lite från dagsgivan du mätt upp 😊 Min erfarenhet säger också att det år svårt att banta en hund på färskfoder. Det blir oftast väldigt, väldigt lite mat, för lite näringsämnen och hungrig hund istället.
 
Jättebra! Skulle också följa @Jeps råd med att väga upp den mat hunden ska ha på morgonen och sedan hälla upp dagens mål/ta evtl ”godisgivor” från den burken. Råkar hunden få något av barnen så dra bara bort lite från dagsgivan du mätt upp 😊 Min erfarenhet säger också att det år svårt att banta en hund på färskfoder. Det blir oftast väldigt, väldigt lite mat, för lite näringsämnen och hungrig hund istället.
Att mäta upp dagsransonen varje morgon har vi alltid gjort. Det är ”mellanmålen” som tillkommit.

Jag ska tipsa barnen om att ta ur matburkarna om de vill ge godis, vid träning mm. Underlättar nog om de kan få mer volymmässigt nu eftersom det är dietmat.
 
Nej jag tror inte du förstår.

Alltså jag ger hunden samma mängd varje dag. Blir hon tjock så minskar jag. Jag ger inte godis.

En av hundarna är svårare att hålla smal. Men inte kan jag ju skylla på att hon är glupsk, då det är jag som ger maten.

Jag vet ingen irl som har fri tillgång åt sin hund och hade en sån hund blivit tjock så slutar man ju med fri tillgång. Stjäl hunden kattmat så måste man ju minska på dagsransonen hundmat.
Vad är det jag inte förstår? Att du i en tråd där TS ber om tips att banta hunden börjar snacka om dåliga ursäkter? Nej, det (dvs varför) förstår jag inte även om jag läser det.

Att man ska minska fodret på hunden om den stjäl kattmat är självklart. Men då ska man också inse att hunden stjäl kattmat på ett väldigt kreativt sätt. Det kan (eg bör) vara katten som äter upp maten.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 524
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 765
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp