Att banta en hund

Om någon av mina hundar börjar bli lite rund så minskar jag bara på maten. Svårare än så är det inte. Dietfoder har jag aldrig provat, men svärmor gjorde det med en av våra tikar som hade flyttat till svärföräldrarna. Tiken blev galet hungrig av detta foder och letade mat under hela sin vakna tid. Jag sa då till svärmor att gå tillbaka till det vanliga fodret och bara ge lite mindre mängd. Tiken slutade att vara så galet hungrig och blev lite slankare (hon var pga kastrering lite rund, men inte så farligt).
 
Om någon av mina hundar börjar bli lite rund så minskar jag bara på maten. Svårare än så är det inte. Dietfoder har jag aldrig provat, men svärmor gjorde det med en av våra tikar som hade flyttat till svärföräldrarna. Tiken blev galet hungrig av detta foder och letade mat under hela sin vakna tid. Jag sa då till svärmor att gå tillbaka till det vanliga fodret och bara ge lite mindre mängd. Tiken slutade att vara så galet hungrig och blev lite slankare (hon var pga kastrering lite rund, men inte så farligt).
Orsaken att jag vill testa dietmat är för att matmängden blir så liten att han får ont i magen. Han kräks galla då och då, så jag tror inte han mår bra av för liten matvolym. Men givetvis, ser jag att han inte mår bra dietmat slutar vi med den.
 
Simträning ger oerhört effektiv och skonsam motion för lite runda hundar.

Har precis bantat ner min 7 åriga kastrerade hane till normalvikt. Vi har fått jobba hårt men med minskat och magrare foder och ganska mycket rörelse så har han tappat extra hullet. Han har tidigare aldrig haft problem med övervikt och kunnat äta hur mycket som helst men kastrering + medicinering med gabapentin samt ett litet "generöst" barn hemma så kändes det hopplöst ett tag men med mer regelbunden simning så gick det ganska snabbt åt rätt håll rätt håll.
 
Orsaken att jag vill testa dietmat är för att matmängden blir så liten att han får ont i magen. Han kräks galla då och då, så jag tror inte han mår bra av för liten matvolym. Men givetvis, ser jag att han inte mår bra dietmat slutar vi med den.
Du kan inte fylla ut mängden med t ex rårivna morötter eller stimlad vitkål? Det ger ju bukfylla utan att ge energi till hunden.
 
Alltså då folk säger att hunden är matglad och därför tjock? Hur menar man då? Att den har fri tillgång eller att man ger den av sin mat då den tigger? Jag förstår liksom inte vad som menas? Hunden äter ju det JAG ger den.
Matglada hundar äter den mängd man ger den, även om man ger för mycket (jag har den typen av hundar). Det finns en annan typ av hund och det är den som äter den mängd den vill ha och behöver men inte mer. Ger man den hunden för mycket mat så kommer den inte att äta upp allt, utan slutar när den är nöjd. Min första egna chow chow var en sådan hund.

Sedan är väl den största anledningen till tjocka hundar att många matar dem med en massa godsaker, eftersom det är det enda sättet de tror att de kan visa kärlek på. Hundar som får en mjukglass varma dagar, som ska ha en frukostmacka varje morgon, som alltid får lite extra gott som topping på maten etc. Hundar blir i regel tjocka av samma anledning som vi själva blir det: man tror att känslor måste gå via munnen.
 
Kan ju vara svårt att få familjen att typ flytta ut pga det tänker jag :p Har du barn? De är inte alltid så lydiga:D

Kan de inte låta bli att göda hunden så ska de inte vara själv med hunden och i af mina barn har lyssnat när jag sagt ifrån och förklarat varför. Ingen har dock matat i hundarna från bordet. Någonsin, men Hade de gjort det så hade ingen hund varit i närheten av ungar som har mat/mackor om de inte låtit bli att mata.
 
Kan de inte låta bli att göda hunden så ska de inte vara själv med hunden och i af mina barn har lyssnat när jag sagt ifrån och förklarat varför. Ingen har dock matat i hundarna från bordet. Någonsin, men Hade de gjort det så hade ingen hund varit i närheten av ungar som har mat/mackor om de inte låtit bli att mata.
Ja beror ju lite på livet också, jobb osv så behöver inte vara så enkelt som du säger menar jag bara :)
 
Matglada hundar äter den mängd man ger den, även om man ger för mycket (jag har den typen av hundar). Det finns en annan typ av hund och det är den som äter den mängd den vill ha och behöver men inte mer. Ger man den hunden för mycket mat så kommer den inte att äta upp allt, utan slutar när den är nöjd. Min första egna chow chow var en sådan hund.

Sedan är väl den största anledningen till tjocka hundar att många matar dem med en massa godsaker, eftersom det är det enda sättet de tror att de kan visa kärlek på. Hundar som får en mjukglass varma dagar, som ska ha en frukostmacka varje morgon, som alltid får lite extra gott som topping på maten etc. Hundar blir i regel tjocka av samma anledning som vi själva blir det: man tror att känslor måste gå via munnen.
Så alltså en dålig ursäkt.

Alla mina hundar äter vad du lägger i koppen, oavsett mängd.
 
Så alltså en dålig ursäkt.

Alla mina hundar äter vad du lägger i koppen, oavsett mängd.
Men, nej. Det är inte bara en dålig ursäkt. Hundar är olika enkla att hålla i hull helt enkelt.

Jag hade en hund som hela sitt liv hade fri tillgång på mat. Gav jag henne en macka åt hon mindre torrfoder.

En god vän hade en hund som utvecklades till en mästare på att stjäla mat. Spelade ingen roll hur man gömde kattmaten, hon hittade en väg. Som att studera när katten hoppade från ryggen på en fåtölj till sin matplats och sedan lära sig att göra samma.

Det är väl uppenbart att hund 1 är lättare att hålla i hull än hund 2 och att det inte är en "dålig ursäkt"?
 
Men, nej. Det är inte bara en dålig ursäkt. Hundar är olika enkla att hålla i hull helt enkelt.

Jag hade en hund som hela sitt liv hade fri tillgång på mat. Gav jag henne en macka åt hon mindre torrfoder.

En god vän hade en hund som utvecklades till en mästare på att stjäla mat. Spelade ingen roll hur man gömde kattmaten, hon hittade en väg. Som att studera när katten hoppade från ryggen på en fåtölj till sin matplats och sedan lära sig att göra samma.

Det är väl uppenbart att hund 1 är lättare att hålla i hull än hund 2 och att det inte är en "dålig ursäkt"?
Nej jag tror inte du förstår.

Alltså jag ger hunden samma mängd varje dag. Blir hon tjock så minskar jag. Jag ger inte godis.

En av hundarna är svårare att hålla smal. Men inte kan jag ju skylla på att hon är glupsk, då det är jag som ger maten.

Jag vet ingen irl som har fri tillgång åt sin hund och hade en sån hund blivit tjock så slutar man ju med fri tillgång. Stjäl hunden kattmat så måste man ju minska på dagsransonen hundmat.
 
Jag vet att jag sett en "affisch" på engelska just med hur mycket mat det är i förhållande till en hund. Typ att en macka är som en hamburgare för en hund, en halv korv med bröd är som två korv med bröd för en hund.
Kanske lättare att få polletten att trilla ner då?

Nu får min hund också smaka min mat, men det får vara i relevans till storleken och så behöver hon kanske inte smaka på våfflan med grädde, utan kanske få en räka eller två?
 
Alltså då folk säger att hunden är matglad och därför tjock? Hur menar man då? Att den har fri tillgång eller att man ger den av sin mat då den tigger? Jag förstår liksom inte vad som menas? Hunden äter ju det JAG ger den.
Det handlar ju också om att hundar ska känna sig nöjda, att bara dra ner på maten kan göra att dom inte känner någon mättnad eller iallafall inte blir nöjda. Och en hund som blir stressad och olycklig av att känna hunger är inte kul, min förra åt allt som fanns när jag drog ner på maten. Han blev som en dammsugare utomhus och stoppade i sig allt han såg, det försvann när han började få dietmat då han kunde få större mängd mat fast mindre energi.

Det handlar ju inte bara om att hunden ska se bra ut och bli smal, den ska trivas mentalt och känna sig nöjda. Vissa blir faktiskt otroligt stressade av att få för lite ranson mat, även fysiskt kan dom faktiskt må dåligt av för liten portion.
 
Om någon av mina hundar börjar bli lite rund så minskar jag bara på maten. Svårare än så är det inte. Dietfoder har jag aldrig provat, men svärmor gjorde det med en av våra tikar som hade flyttat till svärföräldrarna. Tiken blev galet hungrig av detta foder och letade mat under hela sin vakna tid. Jag sa då till svärmor att gå tillbaka till det vanliga fodret och bara ge lite mindre mängd. Tiken slutade att vara så galet hungrig och blev lite slankare (hon var pga kastrering lite rund, men inte så farligt).
På min förra hund fungerade det tvärtom, han blev jättenöjd på dietfoder och helt tokig när ransonen drogs ner på vanliga fodret, då blev han jättestressad och åt allt han såg vad det än var. Större portioner med dietmat gjorde honom nöjd och lugn igen då han fick i sig större mängd.

Det är ju så olika hur hundar fungerar och vad som gör dom mest tillfreds, man får testa sig fram. Det är ju aldrig så enkelt att hundar fungera såhär och så är det. Man får prova sig fram och sen så får man göra det som den enskilda individen mår bäst av.
 
Jag håller med om att det kan vara skillnad på att minska matransonen och att ge dietfoder. Har en här hemma som har blivit alltför rund av diverse orsaker och dessutom försett sig med kattmat en längre period nattetid. När jag drog ner på hans matranson blev hans resursförsvar och matfixering än värre. Vi har nu bytt till dietfoder och han är helt klart nöjdare så.
 
Det kan absolut vara bra med ett dietfoder, men annars kan det fungera med att bara byta till något annat, eller att minska på matmängden som hundarna får nu (om de mår utmärkt på fodret i övrigt) och blanda i tex morötter och annat som bukfylla.

När min nu äldsta tik kom till mig så var hon fet. Jag bytte direkt över till färskfoder åt henne, av en vanlig sort. Gav henne ca 2% av vad jag trodde att hon skulle väga och gav henne varierande motion i den mängd hon orkade. Hon gick snabbt och enkelt ner till önskad vikt och höll sig där. Nu är hon betydligt äldre och kastrerad, och även om hon är "åt det runda hållet" är hon inte tjock (mer så att man ser att hon inte är i toppkondition nu). Hon äter fortfarande färskfoder, jag barfar ibland och varierar gärna maten. Det fungerar fint för oss.

Min förra hund, hon var sådan som under många år av sitt liv knappt kunde äta något utan att bli tjock. Jag hade lite accepterat att hon alltid var lite för rund. Sedan bytte jag till färskfoder åt henne också, och när kroppen vant sig vid det osv så gick hon ner i vikt och blev hur lätt som helst att hålla i bra hull.

Sååå, om du har möjlighet att testa färskfoder av något slag så skulle jag göra det ;) Gärna då en sort som har åtminstone nordiskt kött och gärna utan gris pga djurhanteringen.
Ärligt tycker jag det är svårt att banta en hund på färskfoder - har försökt tidigare med min fd gamling, men det gick inte. Hon gick upp istället trots minimal giva :) Färskfoder är galet feta - så enda i så fall är att blanda själv från magert kött.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 079
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 751
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp