att bara säga "tack"...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Varför är det så få barn nu förtiden som säger "tack"?
Vi har fått en massa respons från dagis för att vår son alltid säger "tack" när han får något eller får hjälp med något, och alltid säger tack för maten osv...
Det är något vi har hållit stenhårt på, man säger tack...
Dels för att vi reagerat på att vänners och bekantas barn sällan säger just tack automatiskt när de får något eller går från bordet osv.

har ni varit hårda med det?
Jag tycker att det låter väldigt trevligt att säga det, dessutom blir den som hjälpt en lite glad då hjälpen varit uppskattad och inte bara "självklar".
Har alltid blivit uppfostrad med att just tacka för hjälp eller om man får något... det verkar vara helt förlegat och gammaldags... :eek:
 
Sv: att bara säga "tack"...

Barn gör som man GÖR, inte som man säjer till dem att göra... :idea:
Vad jag menar med det är att du och din man förmodligen säjer tack vid de tillfällen du tycker man bör göra det. Och det har er son härmat efter!
Selma är nämligen precis likadan, hon tackar väldigt artigt (när hon vågar, dvs när det är till nån hon känner - annars är hon för blyg..). Och det har hon helt klart tagit efter sina föräldrar.. :D

Jag tycker generellt att man ser mindre av "artighet" idag än man gjorde tidigare. Och DÄR är nog problemet.
Ett exempel: i somras träffades några mammor med barn hos grannen och vi åt korv med bröd tillsammans. Och för MIG tillhör det normalt hyfs att man ber artigt när man vill ha t.ex ketchupen på andra sidan bordet, typ: (Hmm, hur brukar jag säja??) "Vill du skicka mig ketchupen?". En av mammorna var dock betydligt mer rakt på sak: "Får jag ketchupen?"... DET tyckte jag lät lite ohyfsat, faktiskt.. Vet inte om jag är överkänslig, men.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 292
Senast: Tassa
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 043
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 505
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp