Exet betalar ingenting för sonen

Mirre

Trådstartare
Jag blir tokig.
Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock konstant på att han inte har pengar med alla möjliga ursäkter till varför han inte har det. Jag bokade tid för synundersökning + syntest för epakortet, där båda testerna skulle göras samtidigt. Sonen var hos pappan som strulade till allt som vanligt så det blev bara syntestet för epakortet som blev gjort. Jag fick swisha sonen pengar för testet eftersom pappan "inte hade pengar". Frågade pappan (som bara svarar när det passar honom) om de köpt avslutningskläder, fick bara svaret att han hade inga kläder för det där. Slutade med att jag fick stå för allt själv. Igen. Nästa tid för synundersökningen var också på ett datum där han var hos pappan. Slutade med att sonen åkte in med sin pappas sambo/flickvän/vadfandenuär och ringde mig när han stod hos optikern och skulle betala. Självklart hade han varken kort, pengar eller någonting med sig från pappan. Så jag fick swisha igen och stå för allt. Sedan varför inte pappans tjej kunde lösa det som ändå var där och sedan ta det med pappan förstår jag inte, men men.

Sonen kom nu och sade att han behövde shorts, svarade att ja, nu får du be pappa köpa lite också. Men nej, då skulle han klippa av byxor istället. Han är väl van att jag ska stå för allt och be pappa är meningslöst. 🙄 Som att jag har hur mycket pengar som helst, det har jag ju inte kan jag säga. Men jag har en sambo som tjänar rätt så bra och jag tror att det är det som exet försöker utnyttja. Kan tilläggas att exet jobbar nu och inte jag.
Nu drar skolfotosäsongen igång igen så då har jag jobb igen from juni.

Nu klarar jag mig ändå tack vare att vi är två, men jag tycker att det är ju sonens pappa i första hand som ska dela på kostnaderna för vårt gemensamma barn. Speciellt när sonen är hos honom.
Men nej, det går inte. Sedan vägrar exet svara när jag försöker nå honom. Som vanligt. Men att hitta på allt möjligt för att sonen ska vara kvar där när han egentligen ska komma hit. Pappan snor sas åt sig av "vår vecka" ideligen.

Soc får man ju som vanligt ingen hjälp av, så vad tusan gör man? Kan tilläggas att pappan har bara sig själv och sonen att försörja, jag har två till som behöver saker osv. Men där delas det på allt utan krångel.
 
Jag blir tokig.
Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock konstant på att han inte har pengar med alla möjliga ursäkter till varför han inte har det. Jag bokade tid för synundersökning + syntest för epakortet, där båda testerna skulle göras samtidigt. Sonen var hos pappan som strulade till allt som vanligt så det blev bara syntestet för epakortet som blev gjort. Jag fick swisha sonen pengar för testet eftersom pappan "inte hade pengar". Frågade pappan (som bara svarar när det passar honom) om de köpt avslutningskläder, fick bara svaret att han hade inga kläder för det där. Slutade med att jag fick stå för allt själv. Igen. Nästa tid för synundersökningen var också på ett datum där han var hos pappan. Slutade med att sonen åkte in med sin pappas sambo/flickvän/vadfandenuär och ringde mig när han stod hos optikern och skulle betala. Självklart hade han varken kort, pengar eller någonting med sig från pappan. Så jag fick swisha igen och stå för allt. Sedan varför inte pappans tjej kunde lösa det som ändå var där och sedan ta det med pappan förstår jag inte, men men.

Sonen kom nu och sade att han behövde shorts, svarade att ja, nu får du be pappa köpa lite också. Men nej, då skulle han klippa av byxor istället. Han är väl van att jag ska stå för allt och be pappa är meningslöst. 🙄 Som att jag har hur mycket pengar som helst, det har jag ju inte kan jag säga. Men jag har en sambo som tjänar rätt så bra och jag tror att det är det som exet försöker utnyttja. Kan tilläggas att exet jobbar nu och inte jag.
Nu drar skolfotosäsongen igång igen så då har jag jobb igen from juni.

Nu klarar jag mig ändå tack vare att vi är två, men jag tycker att det är ju sonens pappa i första hand som ska dela på kostnaderna för vårt gemensamma barn. Speciellt när sonen är hos honom.
Men nej, det går inte. Sedan vägrar exet svara när jag försöker nå honom. Som vanligt. Men att hitta på allt möjligt för att sonen ska vara kvar där när han egentligen ska komma hit. Pappan snor sas åt sig av "vår vecka" ideligen.

Soc får man ju som vanligt ingen hjälp av, så vad tusan gör man? Kan tilläggas att pappan har bara sig själv och sonen att försörja, jag har två till som behöver saker osv. Men där delas det på allt utan krångel.
Dum fråga kanske, men körkort för EPA? Är det du som kommit på att barnet ska ha en EPA, har köpt en EPA till honom och kommer att betala bensinen? För i så fall är det ju onekligen din grej? Eftersom det är lite av en lyxprylpresent? som pappan inte skulle haft råd med? Annars hade du ju kunnat tycka att epa körkort inte är livsnödvändigt och då behövs ju inte heller synundersökningen och du kunde sagt att tyvärr inte din vecka att finansiera. (utan ett busskort är mer miljövänligt o prisvärt).

Och isf var det du som bokade synundersökningen, inte han, och på hans vecka så då blir det ju mer din grej kanske.

Sedan klippa av byxor är ju ett bra sätt att få shorts, om det är så att byxorna är trasiga och man inte sedan saknar byxor i vinter.
 
Senast ändrad:
Jag tänker först av allt. Din son ber dig lösa hans ekonomi eftersom du är den enda föräldern som ger honom ekonimisk omsorg. Utsätt inte honom för hans pappa genom att hänvisa honom dit för att få köpa shorts osv. Lös det eller förklara att du inte har råd.

Du vet ju att hans pappa utsätter honom för omsorgssvikt ekonomiskt. Vem går ens till optikern med sin unge utan pengar och lastar över problemet på barnet? Usch vilken ångest att utsättas för det som tonåring.

Är det inte sånt här familjerätten ska kunna hjälpa en med? T ex avtal om hur försörjning av barnen ska se ut. Tänker att du i värsta fall få driva frågan om boende så du har sonen på heltid, får underhållsstöd och så får sonen ha umgänge Ibland med sin pappa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 282
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 381
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 886
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp