Sv: Att "bara" skaffa ett barn.
Nej jag vill ha tre
Måste man vara som alla andra och ha två barn ?
Nej jag vill ha tre
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste man vara som alla andra och ha två barn ?
Jag är så kluven i denna fråga
Jag är lite i samma sits som du, en jättejobbig grav och har åldern emot mig. Dock så kommer tankarna på syskon ändå och nu är det ju 7månader sedan min lilla pojke tittade ut
Vi har över lag varit dåliga på att föröka oss i vår släkt så mitt barn känner jag kommer att vara ganska ensam när vi väl försvinner och det känns inte helt ok.
Men just allt annat som säger att ett barn räcker för mig.
Ja jag vet inte alls.
Men släkten är ju större än din närmaste familj. Har du inga kusiner? Har det inte fått några barn? Tremänningar som fått barn etc?Mina egna syskon kommer förmodligen inte skaffa barn alls och ja, då blir ju min son helt ensam kvar i min släkt när vi är borta. Ingen att prata med om sin uppväxt och sin barndom. Det känns lite sorgligt på något vis, även om jag helt håller med om att man inte ska skaffa fler barn om man inte vill.
Avgörandet för mig kom när jag ringde till en väninna. För de var det inte alls självklart ö h t att få barn. Men de lyckades mot alla odds två gånger och sista gången blev det dubbelt upp. Jag ringde hem till de under ett lov. Ungarna skrek och tjoade i bakgrunden. Då tänkte jag på storasystern. Att hon kunde suttit där ensam hela lovet. I ett tyst hus. Då kände jag att det var rätt för oss att försöka på syskon.
Men släkten är ju större än din närmaste familj. Har du inga kusiner? Har det inte fått några barn? Tremänningar som fått barn etc?
Vi har bra kontakt i våran släkt och vi kusiner har bra kontakt med varandra. Jag har väldigt bra kontakt med min moster som fungerar som en extramamma.En av mina kusiner har precis tagit på sig ansvaret att övningsköra med mig nu när jag fått för mig att ta mc-kort. Jag har en bror men han är ju inte mitt allt och någon komplett social struktur i mitt liv. Resten av släkten är ju också med, vilket gör att när mina föräldrar går bort så kommer det att finnas "rötter" kvar.
- Ensambarnen hade ofta varit avundsjuka på sina kompisars syskon när de var mindre. Nu som tonåringar så tyckte de att de hade mer press på sig än vad kompisarna med syskon hade. Oftast inte uttalad press, men just det att det bara är de som kan lyckas misslyckas med sakerna de tar sig för tyckte de var jobbigt. Både inom sport och skola, de kände att de var så viktiga för sina föräldrar att det ibland blev lite tungt.
Dessutom så "råkade jag" för ett par år sedan intervjua 150 tonåringar om vad de tycker om sin placering i barnaskara. Äldst, yngst, mellanbarn eller ensambarn osv, och de som var ensambarn var helt eniga i att de velat ha syskon.