Att bedöma unghästar - och stamtavlor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MiniLi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 595
Känsliga men stenhårda och står på bakbenen. :o
Låter ju inte så lockande :D

Har googlat och får fram flera liknande omdömen, men också tvärtom. När jag googlar skriver dock de flesta att det svåra temperamentet verkar märkas redan som föl?

Stött på en hingst jag inte alls vet något om.. Clever Hill-Q? Känner inte heller till hans far Uphill. Om någon har info lyssnar jag gärna :)

Stött på en hingst jag inte alls vet något om.. Clever Hill-Q? Känner inte heller till hans far Uphill. Om någon har info lyssnar jag gärna :)

Upphill - Holländsk turbo-ponny i storhästformat som gärna utför alla dressyrkrumelurer som inte görs i skritt. Var nog inte helt lätt som ung. Har fortfarande inte lärt sig skritta, trots att han nu är 15 år gammal :D
Clever vet jag är mycket trevlig från marken och sköter sig i de flesta sammanhang. Dock har vissa erfarna ryttare som tyckte ridbarheten på honom var lite tråkigare. Clever är inte riktigt i min smak, jag hade velat provrida en sådan avkomma först.

Temptation - sett några riktiga kräk till hästar e. honom :mad: Men också några riktiga lamm. Den 3-årige danske Hove's Terminator är ett sådant lamm, han var otroligt trevlig i stallarna och under ryttare. Humöret känns som att det måste komma från mödernet på Temptation, hans far Tuschinkski är en väldigt olik varelse på många vis.

Upphill - Holländsk turbo-ponny i storhästformat som gärna utför alla dressyrkrumelurer som inte görs i skritt. Var nog inte helt lätt som ung. Har fortfarande inte lärt sig skritta, trots att han nu är 15 år gammal :D
Clever vet jag är mycket trevlig från marken och sköter sig i de flesta sammanhang. Dock har vissa erfarna ryttare som tyckte ridbarheten på honom var lite tråkigare. Clever är inte riktigt i min smak, jag hade velat provrida en sådan avkomma först.

Temptation - sett några riktiga kräk till hästar e. honom :mad: Men också några riktiga lamm. Den 3-årige danske Hove's Terminator är ett sådant lamm, han var otroligt trevlig i stallarna och under ryttare. Humöret känns som att det måste komma från mödernet på Temptation, hans far Tuschinkski är en väldigt olik varelse på många vis.
Ja jag såg en film på Clever från några år tillbaka, från någon hingstvisning. Mycket släng med huvudet och såg inte helt tillfreds ut..

Verkar kunna bli väldigt olika ang Temptation.. Viktigt med mödernet gissningsvis?
Vet du ngt om ridbarheten? Han ser ju oerhört fin ut på film!

Var inne och tittade på Temptations avkommeindex i Danmark.. Ridbarheten på visade unghästar låg på 119 (84 st visade) Han har 523 avkommor registrerade i Danmark, 400 av dem är 4 år eller äldre. När det gäller exteriören var allt grönt förutom bakben som bara hade ett index på 81.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka