Bukes bokcirkel tråd nummer två!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone.

Röster: 5 29,4%
  • En katts resedagbok av Hiro Arikawa

Röster: 4 23,5%
  • Himmel över Alaska av Kristin Hannah

Röster: 1 5,9%
  • Hämndprojektet av Jenny Jägerfeld.

Röster: 8 47,1%
  • Kedjan av Ingrid Marie Thorslund

• Näktergalen av Kristin Hannah.

• Pizzeria Roma av Elin Persson.

Röster: 3 17,6%
  • Vi kom över havet av Julia Otsuka

Röster: 6 35,3%
  • Vi som var lyckliga av Georgia Hunter.

Röster: 6 35,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    17

stjarnhimmel

Trådstartare
Välkomna att rösta!

Då är det dags att starta en ny omröstning för att välja den tredje och fjärde boken som vi ska läsa. Omröstningen är öppen en vecka dvs till 20 november. Sen kan vi fortsätta diskutera böckerna i denna tråden.
Böckerna i omröstningen är de som föreslagits i förra tråden samt utifrån meddelanden som skickats till mig. Jag har kopierat in en presentation om varje bok, dessa är tagna från bokhandlar på nätet.

Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone.

Salento, 1934. I junihettan stannar en buss på torget i Lizzanello, en liten by i södra Italien. Carlo Greco kliver av tillsammans med sin hustru Anna. För Carlo är hemkomsten efterlängtad, men för Anna, uppvuxen i norr, innebär flytten en stor omställning. De traditionstyngda byborna förfäras av hennes självständighet. Hon går inte i kyrkan, älskar att läsa böcker och sköter varken hemmet eller rollen som hustru som förväntat. När hon hör att det lokala postkontoret söker personal trotsar hon ogillande röster och blir Lizzanellos första kvinnliga brevbärare. I över tjugo år delar Anna ut posten i byn. Hon läser högt för de som inte kan, skriver dolda budskap till älskande par och levererar brev från män vid fronten. Som brevbärare vet Anna mer än de flesta om människornas liv – men hon vet inte allt. Brevbäraren i Lizzanello är en storslagen familjesaga om familjen Greco och om livet i Lizzanello genom världskrig och framväxande kvinnorörelser. Det är en roman om mod, frihet och tillhörighet men även om två oskiljaktiga bröder, dömda att älska samma kvinna.

En katts resedagbok av Hiro Arikawa

En feel good för alla kattälskare och alla som älskar en hjärtevärmande historia.

Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner. Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör allt för att få ett slut på äventyret. Boken är en hyllning till livet och vänskapen, och till de små ting som ofta skänker oss störst glädje.

Himmel över Alaska av Kristin Hannah

I ”Himmel över Alaska” visar Kristin Hannah åter att hon är en mästare på att skildra komplicerade mänskliga relationer, denna gång på en lika storslagen som utmanande plats. Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken – så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. ”Himmel över Alaska” är en berättelse om att växa upp under hårda prövningar, men också om att hitta hem och om kärleken som övervinner allt.

Hämndprojektet av Jenny Jägerfeld.

I en flyttkartong hittar Nico sin gamla dagbok och börjar bläddra. Bland mer eller mindre genanta noteringar om förälskelser och fyllor läser hon något som går rakt in i henne, decennier senare: »Hämnden gör mig fri!« Trots att hon nu är vuxen, förälder, utbildad psykolog - med andra ord absolut inte borde ägna sig åt hämndfantasier av något slag, märker hon att hennes hämndbegär inte är utplånat. Det ligger bara dolt under ett tunt lager slarvigt påpenslad civilisationsfernissa. För sedan händer något fasansfullt. Något som får raseriet att brinna av som ett pistolskott i hjärnan, besattheten att härja som en skogsbrand i bröstet, och som åter väcker hämndlystnaden till liv. Hämndprojektet går till botten med vår tids syn på vedergällning. Går det att rationalisera en hämnd? Finns det ett rätt och ett fel sätt att reagera på trauma? Och hur gör man egentligen för att återfå kontrollen när någon har gjort en riktigt illa?

Kedjan av Ingrid Marie Thorslund

Södermalm 1970-tal. I dörrkarmen till en tobaksaffär på Erstagatan finns en kedja inristad. Därinne, bakom det vinröda sammetsdraperiet, väntar Teresa Wallin på kvinnor som behöver fly sin vardag. Men Teresa är inte bara de utsatta människornas beskyddare utan också ensamstående mor till Hedda. Hedda är butiken en plats att räkna växelpengar på och där kvarterets kantstötta karaktärer alltid är välkomna. Här pågår ständigt livets dramatik. Men det är också en plats som tar alltför mycket av hennes mammas tid i anspråk. I väntan på att Teresa ska stänga för dagen utforskar Hedda gatorna och försöker få rätsida på en värld där svek, vänskap och våld lurar bakom varje gathörn. Kedjan är en ömsint och gripande roman om det töjbara bandet mellan mor och dotter. Om kvinnor som reser sig i mörkret och vikten av en utsträckt hand. Och om en flicka som långsamt inser att även hon är en länk i Kedjan.

Näktergalen av Kristin Hannah.

I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara. I krig förstår vi vilka vi är. När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike.Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val - om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden. Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj. Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka.

Pizzeria Roma av Elin Persson.

Genom åren har de fallit ifrån, männen på verkstan. En efter en åker de in på sjukan för lungorna eller ryggen eller knäna. Till och med de som varit starka som oxar, de som lärde Magnus att svetsa. Nu är Magnus sjukskriven, gubbarna säger att det är viktigt med rutiner, som att ses på Roma, ta en kaffe eller en pizza, snacka lite. När värken far genom kroppen, Försäkringskassan bråkar, och väntetiden för operation av utslitna kotor känns lika lång som den strömmande forsen utanför huset, är det tur att Kenneth finns där. Kenneth - som håller Magnus under armarna när det känns som om han faller. En roman om vänskap och gemenskap, om småstadsliv och jobbet på verkstan, och om den kärlek som kommit och gått och den som består. "Pizzeria Roma" av Elin Persson är en hyllning till en by och dess invånare, till landskapet med de linblå bergen som skymtar i fjärran, de mossgröna skogarna och de svarta, spegelblanka tjärnarna.

Vi kom över havet av Julia Otsuka

Ömsint och omsorgsfullt ger Julie Otsuka liv åt de japanska kvinnor som kom till Kalifornien som postorderbrudar på 1920-talet - från den mödosamma båtresan fram till den dag i december 1941 då de tillsammans med sina familjer pekas ut som förrädare. Fram träder en del av nutidshistorien som ofta har förbisetts i historieböckerna.

”Ett fartyg är på väg över Stilla havet. Nere i dunklet på mellandäck trängs en grupp unga japanska kvinnor på rangliga metallbritsar. Deras koffertar är packade med allt som behövs för det nya livet på andra sidan havet: sidenkimonor för bröllopsnatten, kalligrafipenslar och rispapper för breven hem, små Buddhafigurer av mässing till lycka och beskydd. I händerna håller de foton och brev från sina blivande makar, främlingarna som lovat att möta dem på kajen i San Francisco. Kvinnorna drömmer om framtiden. Men framme i det nya landet väntar män de inte känner igen från fotografierna, umbäranden de inte har kunnat föreställa sig och en kultur som de kämpar för att förstå sig på.Vi kom över havet är lika mycket ett poetiskt porträtt av ett kollektivt öde som en rörande skildring av en mängd individuella upplevelser. ”

Vi som var lyckliga av Georgia Hunter.

Kriget som skilde oss åt. När andra världskriget kryper närmare den lilla polska staden där . familjen Kurc levt lyckliga i flera generationer tvingas familjemedlemmarna isär. Addy är fången i det ockuperade Paris, Halina flyr genom skogen, Jakob skickas till fronten och de åldrande föräldrarna är tvungna att utstå svältarbete i gettots fabriker medan Genek måste förneka sin identitet för att gömma sig som icke-jude. Drivna av en orubblig vilja att överleva och av längtan efter att återförenas tvingas familjen att förlita sig på hoppet, uppfinningsrikedomen och den egna inre styrkan för att uthärda kriget och förföljelsen. Vi som var lyckliga är en svepande familjekrönika som bygger på den sanna historien om författarens familjs öden.

Jag kollade bibiloteket här
  • Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone. 54 i kö :eek:
  • Pizzeria Roma av Elin Persson. 25 i kö
De andra verkar gå att få tag på inom en snar framtid.

Aha... ja kan tänka mig att det blir så när det är omskrivna nya böcker.
Kan du tänka dig att lyssna/läsa på storytel/ nextory etc?

Aha... ja kan tänka mig att det blir så när det är omskrivna nya böcker.
Kan du tänka dig att lyssna/läsa på storytel/ nextory etc?
Jag har fått göra det med Bodil då jag fortfarande är 5 i kön på den trots att jag köade så fort vi sa den blir nästa bok. Men jag hade hellre läst fysisk bok. Men jag löser det :)

Jag har fått göra det med Bodil då jag fortfarande är 5 i kön på den trots att jag köade så fort vi sa den blir nästa bok. Men jag hade hellre läst fysisk bok. Men jag löser det :)

Jag läser på Biblio. Inte lika trevligt som en riktig bok, men jag orkar inte trassla med att åka till bibblan just nu.

Här var det 97 i kö på Giannones bok 🤣 Tror jag läser den på italienska om det blir den, då var det bara 2 i kö 😅

Nu har jag varit och lånat båda böckerna på biblioteket. Jag lyssnar på storytel och där fanns inte andra boken som ljudbok. Det var en snygg liten bok. :)

Bifogade filer

• 20251122_150541.webp
    20251122_150541.webp
    164 KB · Visningar: 844
Angående datum- vill ni fortsätta på samma sätt med diskussion efter halva boken?
Ska vi i såna fall ta nästa lördag för första halvan och sen nästa halva efter två veckor? Äe två veckor lagom eller är det för kort för de som läser och inte bara lyssnar?

Angående datum- vill ni fortsätta på samma sätt med diskussion efter halva boken?
Ska vi i såna fall ta nästa lördag för första halvan och sen nästa halva efter två veckor? Äe två veckor lagom eller är det för kort för de som läser och inte bara lyssnar?
Jag bryr mig inte så noga om när första datumet är, men ser gärna att det bara är en vecka mellan halva och slutet :) Men ska folk hinna lösa boken så kanske man skulle sätta två veckor till första halvan? Så kan de som läser/lyssnar snabbt börja lite senare bara 😅

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel!
  • Hästböcker ni minns
  • Vilken bok/bokserie

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn