Att bli äldre

Okej! Jag är ingen riktig klubb-person även om det är kul att gå ut ibland. Har inte heller varit på sånna ”fest-resor” som ung. Undvek alltid just sådana resmål.
Jag träffar gärna nya människor, kanske på en barrunda i en ny stad men på ett överfullt dansgolv på en klubb på typ Ibiza känner jag nog inte att jag peakar 😆

Mvh är kanske född kulturtant typ 😆 men jag tror faktiskt inte det är en åldersgrej enbart utan mer personliga preferenser!

Definitivt inte en åldersgrej. Jag har aldrig gillat dans och klubbande. Förfesterna var alltid mina bästa minnen från ungdomen, när alla gick ut blev det bara opersonligt och trist. Jag gillar att snacka, dricka vin, ev spela spel och såklart glo på folk. De enda uteställena jag gillat är typ gubbhak utan dansgolv, oavsett vilken ålder jag varit i... :o

Festival passar mig mkt bättre. Och ffa stadsfester där allt är ett långt mingel.
 
Okej! Jag är ingen riktig klubb-person även om det är kul att gå ut ibland. Har inte heller varit på sånna ”fest-resor” som ung. Undvek alltid just sådana resmål.
Jag träffar gärna nya människor, kanske på en barrunda i en ny stad men på ett överfullt dansgolv på en klubb på typ Ibiza känner jag nog inte att jag peakar 😆

Mvh är kanske född kulturtant typ 😆 men jag tror faktiskt inte det är en åldersgrej enbart utan mer personliga preferenser!

Ja, det är absolut preferens! Det som blir åldersrelaterat är väl att det inte är så många 35+ på ute klubbar eller festdestinationerna, och dessutom är det svårt att få med sig lika många vänner. Så det klart det blir skillnad att vara 10 st 28-åringar på en festresa/klubb som lär känna många andra i samma ålder, och att vara 3 st som är äldst på stället och plötsligt börjar tycka att alla där är så unga och jobbiga :D

När jag var preggo hamnade jag bredvid ett gäng grabbar som var födda 00. En av dem raggade på min vän med frasen att han ”gillar äldre kvinnor”. Kände bara herre.. ta mig här ifrån genast. Så vi lämnade och gick och hängde med ett gäng gubbsjuka 45-åringar med för mycket pengar som vi lärt känna ute i svängen. Det var liksom våra enda sorgliga val av sällskap 😅 Det där med att ”hänga med nytt folk” börjar bli platt fall nu för tiden och så var det inte för några år sedan.
 
Ja, det är absolut preferens! Det som blir åldersrelaterat är väl att det inte är så många 35+ på ute klubbar eller festdestinationerna, och dessutom är det svårt att få med sig lika många vänner. Så det klart det blir skillnad att vara 10 st 28-åringar på en festresa/klubb som lär känna många andra i samma ålder, och att vara 3 st som är äldst på stället och plötsligt börjar tycka att alla där är så unga och jobbiga :D

När jag var preggo hamnade jag bredvid ett gäng grabbar som var födda 00. En av dem raggade på min vän med frasen att han ”gillar äldre kvinnor”. Kände bara herre.. ta mig här ifrån genast. Så vi lämnade och gick och hängde med ett gäng gubbsjuka 45-åringar med för mycket pengar som vi lärt känna ute i svängen. Det var liksom våra enda sorgliga val av sällskap 😅 Det där med att ”hänga med nytt folk” börjar bli platt fall nu för tiden och så var det inte för några år sedan.

Men hur många vänner hinner du ha nån nytta av egentligen? Förlorade du kontakter i samma takt som du träffade nya eller blev det bara fler och fler?

Håller dock absolut med om det du skrev tidigare om att det är trevligt med bättre ljud än vad man får på vanliga hemmafester!
 
Så vi lämnade och gick och hängde med ett gäng gubbsjuka 45-åringar med för mycket pengar som vi lärt känna ute i svängen. Det var liksom våra enda sorgliga val av sällskap 😅 Det där med att ”hänga med nytt folk” börjar bli platt fall nu för tiden och så var det inte för några år sedan.

Kaos 😅 Men måste man ha sällskap av män? Kunde ni inte bara kört loss på dansgolvet tillsammans?
 
Det är på något sätt ändå skönt att inse att det är fler än jag som fortsätter känna sig som någon typ av ungdom och tänka att någon vuxen borde ta ansvar för saker. Jag jobbar som högstadielärare och känner mig ofta som att jag är en av eleverna. Särskilt i förhållande till en del av mina ORIMLIGT vuxna kollegor :D När jag plötsligt fick en rektor som var yngre än jag tänkte jag att det var fullkomligt overkligt. Ett BARN kan ju inte vara chef. Hon är alltså ett år yngre än mig. En av mina kollegor som är född -62 påstår att vi är jämnåriga eftersom vi har samma kulturella preferenser. Men det beror mer på att mina föräldrar är födda -38 och -40. Själv är jag bara 81:a!

För övrigt vet jag inte ens vad Kallis är :angel:
 
Men hur många vänner hinner du ha nån nytta av egentligen? Förlorade du kontakter i samma takt som du träffade nya eller blev det bara fler och fler?

Håller dock absolut med om det du skrev tidigare om att det är trevligt med bättre ljud än vad man får på vanliga hemmafester!

Festvänner, det är alltså oftast inte personer jag umgås med i andra sammanhang utan vi ses ute på klubbarna och på festresorna. Vi har exempelvis varit i Åre och Visby samma vecka varje år och det är många som gör likadant. Så under åren har vi lärt känna många som vi helt enkelt umgås med då, eller när vi springer på varandra på klubbarna hemma i Stockholm. Sen försvinner vissa och nya kommer till. Men det är inte djupa vänskaper som förvaltas utan det har varit festen som varit gemensam, och vi setts i de sammanhangen! Ska man exempelvis ha drinkbord är det bra att kunna dra ihop lite folk, och överlag roligare att vara många!
 
Kaos 😅 Men måste man ha sällskap av män? Kunde ni inte bara kört loss på dansgolvet tillsammans?

Nej vi måste såklart ha män runtom oss för att känna oss som kompletta kvinnor :D 🤷‍♀️

Nej men vilken fråga? Såklart vi inte alltid har det. I det här exemplet hade vi placerats av klubben bredvid det första sällskapet så det var inte ens frivilligt. Men överlag tycker vi det är roligare att umgås i lite större gäng så det blir ofta att vi slår samman om vi känner folk ute. Kvinnor eller män. Det är väl just det som oftast inte blir lika roligt längre, eftersom de flesta vi gillat att hänga med inte är ute lika mycket längre.
 
Nej vi måste såklart ha män runtom oss för att känna oss som kompletta kvinnor :D 🤷‍♀️

Nej men vilken fråga? Såklart vi inte alltid har det. I det här exemplet hade vi placerats av klubben bredvid det första sällskapet så det var inte ens frivilligt. Men överlag tycker vi det är roligare att umgås i lite större gäng så det blir ofta att vi slår samman om vi känner folk ute. Kvinnor eller män. Det är väl just det som oftast inte blir lika roligt längre, eftersom de flesta vi gillat att hänga med inte är ute lika mycket längre.

Vaddå var det en konstig fråga på ngt sätt? 😅 Jag tänkte mest att ni hängde med dom trots att du beskrev dom som sorgliga. Kände liksom ”varför”? Gud detta är en helt ny värld för mig! 😆
När jag kommer tillbaka till Sthlm måste jag fan göra en undersökning kring om jag känner ngn som åkt på dessa festresor! Vad har jag missat? 😆
 
Jag tänkte mest att ni hängde med dom trots att du beskrev dom som sorgliga. Kände liksom varför? Gud detta är en helt ny värld för mig tror jag! 😆

För att man var tvungen att tillhöra ett drinkbord, och eftersom vi fick så jobbigt sällskap vid vårt eget bord så lämnade vi det och gick till våra bekantas bord där sällskapet var bättre. Trodde vi, tills jag blev påmind om att just det.. det är ju dessa grabbar. Detta innan restriktionerna släppte så att röja på ett dansgolv var inte ett alternativ :)

Det var väl lite min poäng med inlägget, att berätta att alternativen till att träffa roliga människor att hänga med ute börjar bli begränsat, och det har tidigare varit en del av det roliga. För några år sedan kände vi så många ute, och många som vi gillade. Nu är de inte ute lika mycket längre så kopplat till diskussionen om ålder så är det ju en förändring som skett nu när vi blivit lite äldre.
 
För att man var tvungen att tillhöra ett drinkbord, och eftersom vi fick så jobbigt sällskap vid vårt eget bord så lämnade vi det och gick till våra bekantas bord där sällskapet var bättre. Trodde vi, tills jag blev påmind om att just det.. det är ju dessa grabbar. Detta innan restriktionerna släppte så att röja på ett dansgolv var inte ett alternativ :)

Det var väl lite min poäng med inlägget, att berätta att alternativen till att träffa roliga människor att hänga med ute börjar bli begränsat, och det har tidigare varit en del av det roliga. För några år sedan kände vi så många ute, och många som vi gillade. Nu är de inte ute lika mycket längre så kopplat till diskussionen om ålder så är det ju en förändring som skett nu när vi blivit lite äldre.

Kan inte pandemin påverkat också? Upplever att den fått många att bli mer bekväma och tror att folk liksom vant sig vid att vara mer hemma. Även de som tidigare var ute mer.
 
Jag orkar inte skriva något vettigare än att jag har också börjat fundera på hur jag ska klä mig nu när jag är "äldre".
Det känns obekvämt att gå i för korta shorts och i urringning, även om det kanske aldrig varit mig grej så känns det obekvämt på ett annat vis(?).

Men samtidigt så känns denna åldern mer rätt för mig än tidigare, som att jag vuxit ikapp mig själv. Väldigt märklig känsla, utan att för den delen vara obekväm.
Även om jag har haft det rätt tufft med dåligt mående sista åren så har jag nog alltid tyckt att livet blir bättre och bättre.
Jag känner att tidigare generationer har präntat in att när man är ung 20 åring så är livet som bäst och jag tyckte nog det var kul på ett vis -men inte alls så kul som jag fick höra om hur jag borde uppskatta det.

6 år kvar till 40 och det känns jättejobbigt. Nu måste jag snart ta tag i barnfrågan innan det blir för sent och jag orkar bara inte.
Min kloka och insiktsfulla mamma hävdade alltid när ålder kom på tal att åren mellan 40 och 60 var de bästa. Hennes barn hade vixit upp och etablerat sig (eller var på äg), ekonomien var stabil, karriären gock på räls och hon kunde ägna mer tid till egna intressen. Även om jag växte upp med en, för den generationen, ovaligt jämställd pappa så var det hon som effektivt administrerade familjen.

När jag nu ser i backspegelen får jag nog säga att hon hade rätt i mycket. Det har egentligen aldrig stört mig att bli äldre, jag kan inte påminna mig om någon ålderskris utom att jag undrade om jag skulle se äldre ut på min 30-årsdag än jag gjort dagen innan när jag "bara" var 29.

Det mest irriterande är att jag har fått hälsoproblem men det kunde jag ju ha fått som yngre också.
 
Kan inte pandemin påverkat också? Upplever att den fått många att bli mer bekväma och tror att folk liksom vant sig vid att vara mer hemma. Även de som tidigare var ute mer.

Säkert. Men mest påverkar det nog att pandemin råkade sammanfalla med en viss ålder för oss. Även innan pandemin tror jag det händer mycket i folks liv 30-35 år, oavsett om det har med relationer och barn att göra eller att intresset skiftar. Det blir ju lite tjatigt tillslut, och kroppen orkar heller inte lika mycket. De jag känner som festat mest av alla går absolut ut fortfarande, men har mycket annat i livet som börjat ta tid från dem så det blir inte samma prio längre.
 
När jag kommer tillbaka till Sthlm måste jag fan göra en undersökning kring om jag känner ngn som åkt på dessa festresor! Vad har jag missat? 😆

Tror gissningsvis inte att de du umgås med håller till där :D En av mina bästa vänner svarade ”hänger mig hellre” när jag frågade om hon skulle med.

Ja, det är glättiga och fåniga fester. Ytliga människor. För mycket innanför västen för många. Absolut noll kulturella poäng om inte minst femton minus. Man måste genast åka hem och gå på en riktigt tung Wagneropera och läsa en Dostojevskij för att inte riskera att förlora sitt intellekt helt. Vi är även lite för gamla för detta har jag ju också hört. Men jag har ärligt talat inte brytt mig. Jag vet allt det där, och att mina lite mer kulturella vänner suckar åt mig när jag slirar runt. Jag har haft kul, även om det sannolikt varit kanske de mest barnsliga sammanhang jag befunnit mig i. Wagner i all ära men att dricka hotshots och näcka är fan jävligt kul det med!
 
Tror gissningsvis inte att de du umgås med håller till där :D En av mina bästa vänner svarade ”hänger mig hellre” när jag frågade om hon skulle med.

Ja, det är glättiga och fåniga fester. Ytliga människor. För mycket innanför västen för många. Absolut noll kulturella poäng om inte minst femton minus. Man måste genast åka hem och gå på en riktigt tung Wagneropera och läsa en Dostojevskij för att inte riskera att förlora sitt intellekt helt. Vi är även lite för gamla för detta har jag ju också hört. Men jag har ärligt talat inte brytt mig. Jag vet allt det där, och att mina lite mer kulturella vänner suckar åt mig när jag slirar runt. Jag har haft kul, även om det sannolikt varit kanske de mest barnsliga sammanhang jag befunnit mig i. Wagner i all ära men att dricka hotshots och näcka är fan jävligt kul det med!

Vilka ”kulturella preferenser” :D
Jag tänker mig en ganska bred skala ändå mellan Wagner och Ibiza.
Vad en gillar är ju verkligen personligt och upp till var och en. Tror som vi varit inne på att det beror kanske mer på tycke och smak än ålder, även om ålder säkert kan påverka i viss mån såklart.

Ps. Känner nog ingen som älskar Wagner heller men kan ev komma att behöva göra en undersökning även här 😆
 
Vilka ”kulturella preferenser” :D
Jag tänker mig en ganska bred skala ändå mellan Wagner och Ibiza.
Vad en gillar är ju verkligen personligt och upp till var och en. Tror som vi varit inne på att det beror kanske mer på tycke och smak än ålder, även om ålder säkert kan påverka i viss mån såklart.

Ps. Känner nog ingen som älskar Wagner heller men kan ev komma att behöva göra en undersökning även här 😆

Ja, det klart det är en bred skala där emellan, jag skämtar lite med ytterligheter här.

Jag vet inte riktigt hur vi kom hit i diskussionen men tycker att jag beskrivit hur åldern har förändrat den här typen av festande för mig, och det var väl någonstans där vi började. Att alla inte har tyckt det varit roligt även som unga är givet tänker jag. Det tyckte inte jag heller fören jag var kring 26 och lärde känna nya vänner som tog mig dit. Innan dess var det mest kultur, politik och vin på helgerna. Jag gillar Wagner så nu känner du en iaf!
 
Aven jag saknar hur festande andrar form nar man blir aldre. Jag har aldrig varig nagon klubbnisse heller, men upp till 25/26 var det vanligt att ga pa hemmafester med 50+ folk narvarade, det var underforstatt att det var en oppen inbjudan om du horde om nagon i den vida kretsen som hade fest, och pa dessa festerna sa fanns pulsen, men ocksa osakerheten kring vem du skulle traffa och snacka med pa dessa festerna.
Numera ar det overlag middagsbjudningar eller pubsamlingar (mycket mindre an tidigare fester) dar du vet exakt vem som kommer att narvara. Och festerna ar fortsatt kul, pa vissa satt battre an ungdomens hemmafester, men anda valdigt annorlunda
 
FB_IMG_1658555758391.jpg


Ungefär så.

Men jag tycker det är trevligt att bli äldre och utvecklas. Jag vill inte tillbaka till 20.
Var sak har sin tid och charm.
 
@Voeux

Vi kommer från vitt skilda världar men jag känner igen mig själv till 100% i din beskrivning av festandet och festpolare.

"Min" subkultur är helt klart en ungdomskultur, ffa i ett så pass litet samhälle som jag bor i. Umgänget och festandet med likasinnade är magert i min egen ålder eller äldre, de flesta är kids på 18-20 och that's it. Det är inte samma grej längre helt enkelt och det kan jag absolut sakna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 845
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 568
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp