Att bli äldre

Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår lassade jag jord i en pallkrage och idag har jag ont i framförallt höfterna men även ländryggen. Så var det inte förr.

Och i övrigt så verkar det som om det finns risk för att det går alltmer utför kroppsligt. Jag har ränt på vc senaste månaden för 2 åkommor. Såret jag fick för 3 månader sedan hade läkt vid senaste besöket, men huden är fortfarande så tunn att jag ännu behöver omslag.

Och huvudet lär ju aldrig bli bra heller. I natt vaknade jag redan klockan ett och kunde inte somna om. Så jag tog 2 alimemazin och idag har jag varit helt bombad. Det känns som en helt bortkastad dag.

Jag skulle i alla fall vilja hålla mig fysiskt i trim, men vet inte hur det ska gå till. Gym?
 

Jag förstår hur det är att leva på gränsen och gå back, men sett till vad ett gymmedlemsskap kan kosta är det fortfarande väldigt billigt. Det blir nog svårt att komma under om du som någon nämnde inte kan få hjälp från andra håll. Får du inte friskvårds genom jobbet du har nu till exempel?
Sedan förstår jag förstås att besinkostnader också kommer till, men det går kanske förena med andra ärenden så gott en kan?

Ett vanligt årskort hos mitt gym kostar dygt sexhundsa svenska kronor i månaden i årsavgift, jag hade aldrig haft råd om jag inte fått personalrabatt på 50%. Men såhär långt har det varit värt det. Jag mår mycket bättre. :)

Simning kan ge mer än man tror, men passar det inte så passar det inte. Det handlar ju om att hitta någonting som både funkar och som man trivs hyfsat med, annars blir det bara ännu svårare att komma till skott!
 
Förutom att jag också stoppar i mig saker jag inte ska. Jag har försökt byta ut det mot frukt, men det funkar inget vidare. Äpplen är hårda och sura, apelsiner är kladdiga och sura. Vissa päron går bra. Men jag vet aldrig vilka päron som duger. Sen är jag sällan sugen på att äta päron heller. Behöver tvinga mig till det.

Typ hela livet går ut på att tvinga sig till saker.
Japp, ungefär så är det. 😅

Edit: jag tycker vindruvor och andra småfrukter/bär är trevligare att använda som snacks än stora frukter.
 
Jag förstår hur det är att leva på gränsen och gå back, men sett till vad ett gymmedlemsskap kan kosta är det fortfarande väldigt billigt. Det blir nog svårt att komma under om du som någon nämnde inte kan få hjälp från andra håll. Får du inte friskvårds genom jobbet du har nu till exempel?
Sedan förstår jag förstås att besinkostnader också kommer till, men det går kanske förena med andra ärenden så gott en kan?

Ett vanligt årskort hos mitt gym kostar dygt sexhundsa svenska kronor i månaden i årsavgift, jag hade aldrig haft råd om jag inte fått personalrabatt på 50%. Men såhär långt har det varit värt det. Jag mår mycket bättre. :)

Simning kan ge mer än man tror, men passar det inte så passar det inte. Det handlar ju om att hitta någonting som både funkar och som man trivs hyfsat med, annars blir det bara ännu svårare att komma till skott!
Nej, jag får inget friskvårdsbidrag via jobbet. Jag får inte ens tjänstepension.

Japp, ungefär så är det. 😅

Edit: jag tycker vindruvor och andra småfrukter/bär är trevligare att använda som snacks än stora frukter.
Får du även tvinga dig att borsta tänderna och duscha?

Vindruvor i affären är så hårt besprutade så de äter jag inte. Jag kommer att odla egna vindruvor och då kan jag äta det. Jag kommer även att göra russin av det. Bär är inget som lockar som snacks. De kan vara en del av en måltid, men inte snacks.
 
Jag hade ett omslag över bölden så jag visste att inget skulle läcka utanför omslaget.

Trosskydd fyller samma funktion med hemorrojden, om den skulle blöda lite så läcker inget utanför.

Förutom bättre kondition på sikt, så är promenader också bra för att hålla igång mage och tarmar, vilket minskar risken för fler hemorrojder.

Du gör såklart som du vill, men det finns fler än 1 fördel med att ta en eller två raska promenader per dag.
 
Om gym: Jag har gymkort som kostar 350:- i månaden, vilket tydligen är rätt dyrt. Så det finns billigare - men då behövde jag också köpa ett helårsmedlemskap. Då vill det till att man går till gymmet också, annars blir ett helt års månadsavgifter bortkastade.

Och kolla så du hittar ett gym du känner dig bekväm på. "Mitt" gym ägdes tidigare av en vårdcentral, och där finns ALLA tänkbara kroppstyper, från pensionärer, vissa med rollator, blinda med ledarhund under trappan, skolungdomar, massa unga invandrarkillar, ensamma tjejer, många väldigt överviktiga - och så de vanliga kroppsbyggarna som lyfter och stånkar. Några väldigt vältränade tjejjer. Men - ALLA blandas hejvilt och ingen tycker en annan är "fel". Det är underbart. Jag känner mig bekväm - äldre tant med lite övervikt som blir knallröd för minsta lilla ansträngning. :)

Så det är viktigt att man hittar ett gym man gillar. Och kanske tider på dagen då det inte är knökfullt. Mellan 13 och 15 brukar mitt gym vara nästan tomt.

Be också om en genomgång av redskapen först. Och kanske tips på vad som passar dig efter dina önskemål och mål med träningen.
 
Trosskydd fyller samma funktion med hemorrojden, om den skulle blöda lite så läcker inget utanför.

Förutom bättre kondition på sikt, så är promenader också bra för att hålla igång mage och tarmar, vilket minskar risken för fler hemorrojder.

Du gör såklart som du vill, men det finns fler än 1 fördel med att ta en eller två raska promenader per dag.
Nej, trosskydd fyller inte alls samma funktion som ett omslag då det inte är fasttejpat på kroppen. Det kan läcka utanför. Och det kan läcka så att jag ser det, så som det gjorde i förrgår. Och en hemorrojd blöder mer än en böld.

Om gym: Jag har gymkort som kostar 350:- i månaden, vilket tydligen är rätt dyrt. Så det finns billigare - men då behövde jag också köpa ett helårsmedlemskap. Då vill det till att man går till gymmet också, annars blir ett helt års månadsavgifter bortkastade.

Och kolla så du hittar ett gym du känner dig bekväm på. "Mitt" gym ägdes tidigare av en vårdcentral, och där finns ALLA tänkbara kroppstyper, från pensionärer, vissa med rollator, blinda med ledarhund under trappan, skolungdomar, massa unga invandrarkillar, ensamma tjejer, många väldigt överviktiga - och så de vanliga kroppsbyggarna som lyfter och stånkar. Några väldigt vältränade tjejjer. Men - ALLA blandas hejvilt och ingen tycker en annan är "fel". Det är underbart. Jag känner mig bekväm - äldre tant med lite övervikt som blir knallröd för minsta lilla ansträngning. :)

Så det är viktigt att man hittar ett gym man gillar. Och kanske tider på dagen då det inte är knökfullt. Mellan 13 och 15 brukar mitt gym vara nästan tomt.

Be också om en genomgång av redskapen först. Och kanske tips på vad som passar dig efter dina önskemål och mål med träningen.
Bra poäng. Jag har inte ens funderat på det där.
 
Nej, trosskydd fyller inte alls samma funktion som ett omslag då det inte är fasttejpat på kroppen. Det kan läcka utanför. Och det kan läcka så att jag ser det, så som det gjorde i förrgår.

Du ser det knappast när du promenerar och ta en binda ist för trosskydd då om den blöder i såna mängder.

Fullt medveten om din blodfobi, men du riskerar ju att bli helt husbunden tillslut om du inte ens kan ta en vanlig promenad hemmavid pga hemorrojden eventuellt kan blöda 🤷‍♀️

Gym är skitbra, men inte är det snällare mot hemorrojder än promenader.
 
Det var just det jag menade. För mig ligger det smidiga i att jag har en tv jag kan slå på där kanalerna sänds direkt, men jag är väl medveten om att många bara ser på tv via dator och då inte tittar när tv-programmen sänds utan via streaming lite när som helst, så mitt tips kanske inte funkar lika bra då.

Men Sofia har ändå bra och uppmuntrande träningspass tycker jag, där man kan anpassa till sin nivå, så kan vara värt att testa oavsett.

Jag kollade och det finns på Svt-play att titta på när man vill.
 
Du ser det knappast när du promenerar och ta en binda ist för trosskydd då om den blöder i såna mängder.

Fullt medveten om din blodfobi, men du riskerar ju att bli helt husbunden tillslut om du inte ens kan ta en vanlig promenad hemmavid pga hemorrojden eventuellt kan blöda 🤷‍♀️

Gym är skitbra, men inte är det snällare mot hemorrojder än promenader.
Men jag KÄNNER ju det. Blir orolig även om det bara skulle vara svett, stolpiller som läcker ut eller läckande bajs.
 
Jag kollade och det finns på Svt-play att titta på när man vill.
Då är det samma problem som jag hade med yoga. Att komma till skott.

Tips om gym, de flesta säljer också 10-kort. Går man inte jätteofta eller har en dålig vecka så är det inget som "tickar på" och kostar pengar. Går också att sälja till någon annan om man inte vill fortsätta.
Den som också har bassäng här har inte det. Det andra gymet jag känner till har klippkort med 10 gånger för 715 kronor.
 
Då är det samma problem som jag hade med yoga. Att komma till skott.

Jag hade också svårt att komma igång med träningen och fick rådet att ta på mig träningskläderna och ha som mål att träna i fem minuter i början bara för att etablera en vana. Fungerade bra för mig. När träningskläderna väl var på var det lika bra att köra. Ska man träna hemma tror jag det är bra att hitta någon man gillar på tex. Youtube, eller kanske den där Sofia på Svt. Det finns oändligt många tränare på nätet och alla gillar olika. Jag tränar med en kvinna jag verkligen tribs med. Kanadensiska, peppande utan att vara flåshurtig. Jag stör mig väldigt lätt på folk så jag är glad att jag hittade henne.
 
Jag hade också svårt att komma igång med träningen och fick rådet att ta på mig träningskläderna och ha som mål att träna i fem minuter i början bara för att etablera en vana. Fungerade bra för mig. När träningskläderna väl var på var det lika bra att köra. Ska man träna hemma tror jag det är bra att hitta någon man gillar på tex. Youtube, eller kanske den där Sofia på Svt. Det finns oändligt många tränare på nätet och alla gillar olika. Jag tränar med en kvinna jag verkligen tribs med. Kanadensiska, peppande utan att vara flåshurtig. Jag stör mig väldigt lätt på folk så jag är glad att jag hittade henne.
Jag äger inte ens träningskläder. Och det skulle väl vara ett under om jag kan hitta träningskläder som passar mig. Sen kostar de väl multum. Jag som inte ens har råd att köpa en bh eller leggings att ha till vardags.

Äsch. Jag får nog fortsätta var tjock, stel och ha ont.
 
Nej, jag får inget friskvårdsbidrag via jobbet. Jag får inte ens tjänstepension.


Får du även tvinga dig att borsta tänderna och duscha?

Vindruvor i affären är så hårt besprutade så de äter jag inte. Jag kommer att odla egna vindruvor och då kan jag äta det. Jag kommer även att göra russin av det. Bär är inget som lockar som snacks. De kan vara en del av en måltid, men inte snacks.
Så synd! Förhoppningsvis funkar något de andra användarna skrivit.

Nej jag absolut älskar att duscha. När jag mår dåligt mentalt eller fysiskt är det typ det enda jag vill göra, bara sitta och sova i duschen. Tandborstning får jag kväljningar av, men vi är ju inte samma person så jag förstår inte vad det har med saken att göra?
Okej! Det är bara en peronlig preferens att äta småbitar som snacks. Lite som att det är lättare att pilla i sig ett skuret äpple.

Vi odlar lite vindruvor på jobbet och har äntligen börjat få rejäla klasar, de är riktigt goda. :) Det skulle nog krävas större omfattning för en årsförbrukning dock.
 
Jag äger inte ens träningskläder. Och det skulle väl vara ett under om jag kan hitta träningskläder som passar mig. Sen kostar de väl multum. Jag som inte ens har råd att köpa en bh eller leggings att ha till vardags.

Äsch. Jag får nog fortsätta var tjock, stel och ha ont.

Ta det du yogar i, eller mjukisbyxor och t-shirt.
 
Så synd! Förhoppningsvis funkar något de andra användarna skrivit.

Nej jag absolut älskar att duscha. När jag mår dåligt mentalt eller fysiskt är det typ det enda jag vill göra, bara sitta och sova i duschen. Tandborstning får jag kväljningar av, men vi är ju inte samma person så jag förstår inte vad det har med saken att göra?
Okej! Det är bara en peronlig preferens att äta småbitar som snacks. Lite som att det är lättare att pilla i sig ett skuret äpple.

Vi odlar lite vindruvor på jobbet och har äntligen börjat få rejäla klasar, de är riktigt goda. :) Det skulle nog krävas större omfattning för en årsförbrukning dock.
Vas jag menar med att det har med saken att göra var att jag sa att jag får tvinga mig att göra saker hela tiden, även tandborstning och duschning, vilket kanske en del bara gör utan tvång.

Jag gillar inte skurna äpplen heller. De är fortfarande hårda och sura. Sen kan man bli kladdig om händerna om äpplet är skuret. Och då måste åtminstone jag gå och tvätta mig. Det blir jobbigt.

Ta det du yogar i, eller mjukisbyxor och t-shirt.
Ok. Det går jag redan klädd i varje dag från morgon till kväll. Så då blir det inget klädbyte.
 
Vas jag menar med att det har med saken att göra var att jag sa att jag får tvinga mig att göra saker hela tiden, även tandborstning och duschning, vilket kanske en del bara gör utan tvång.

Jag gillar inte skurna äpplen heller. De är fortfarande hårda och sura. Sen kan man bli kladdig om händerna om äpplet är skuret. Och då måste åtminstone jag gå och tvätta mig. Det blir jobbigt.


Ok. Det går jag redan klädd i varje dag från morgon till kväll. Så då blir det inget klädbyte.
Visst, för en del går det lätt, för andra inte. Vi är många som får kämpa med väldigt mundana sysslor och saker och en del av dem kanske går lättare för dig istället? Det är gott om människor därute både med och utan diagnoser som får hitta vägar för att få vardagen att fungera... men det sidospåret kommer ideligen upp i dina trådar så det behöver vi kanske inte dra igen.

Fair enough, du äter som det fungerar för dig!
 
Ok. Det går jag redan klädd i varje dag från morgon till kväll. Så då blir det inget klädbyte.

Har du ändå inte tänkt träna så är det ju ett ickeproblem, men om du tänker dig det så kör i det du går och står i. Du behöver inte bli svettig i början. Inte svettigare än när du dammsuger eller hämtar ved.

Har du bara en uppsättning mjukisbyxor och t-shirt? Det måste finna superbilliga att köpa som duger både till att lalla runt i hemma och träna i. Om du vill träna alltså. Men även utan träning är det väl rimligt med i alla fall två uppsättningar?!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp