Att bli äldre

Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår lassade jag jord i en pallkrage och idag har jag ont i framförallt höfterna men även ländryggen. Så var det inte förr.

Och i övrigt så verkar det som om det finns risk för att det går alltmer utför kroppsligt. Jag har ränt på vc senaste månaden för 2 åkommor. Såret jag fick för 3 månader sedan hade läkt vid senaste besöket, men huden är fortfarande så tunn att jag ännu behöver omslag.

Och huvudet lär ju aldrig bli bra heller. I natt vaknade jag redan klockan ett och kunde inte somna om. Så jag tog 2 alimemazin och idag har jag varit helt bombad. Det känns som en helt bortkastad dag.

Jag skulle i alla fall vilja hålla mig fysiskt i trim, men vet inte hur det ska gå till. Gym?
 

@Wille försök styra över dina funderingar från byxor till vilken fysisk aktivitet du faktiskt skulle vilja prova. Tråden handlar ju om hur du ska få bättre fysisk hälsa. Synd om den börjar handla om svårigheten att hitta byxor, det blir ett sidospår som permanentar dina hopplöshetskänslor kring frågan byxor och tar bort fokus från träningen.

Jag VET att du kan hitta tights som det är frågan om här. Det GÅR att lösa på alla möjliga sätt, och det vet du också. Kicka igång din lösningsorientrade sida och fixa det bara!

Att få ont i ländrygg och höfter som du har är otroligt vanligt i din ålder, och det kommer inte försvinna av sig själv om du inte gör något. Det vet du. Frågan är vad. Försök komma fram till vad du vill prova och lös sedan hindren vartefter, även om det tar tid. Det finns gratisalternativ som nämnts i tråden. Promenader, hemmaträning utan redskap, yoga. Köpa hantlar kostar lite men behöver inte kosta skjortan, gym kostar mer, simning har nämnts. Bara du gör något!

Du har igångsättningsproblem precis som många andra, du kanske lite mer, men börja inte där. Börja med vad du vill, även om du inte kommer till skott just nu.

Och behövs det starkare motivation än att slippa ha ont? Det är ingen beachkropp du är ute efter utan en så smärtfri kropp som möjligt.

(Jag hade i många år exakt samma problem med rygg och höfter som du och jag har löst det i princip helt med hantelträning hemma. Ibland tar jag uppehåll av anledningar jag knappt själv vet varför, men sen är jag på't igen. Så får det vara tänker jag. Jag är inte helt smärtfri men väldigt mycket bättre och kan ta mig upp och ner från golvet utan problem, bära barnbarnet och vara smidig i kontakten med honom, känna mig stark i ridningen. Att klara av de grejerna har varit min starka drivkraft och gör mig så lycklig att jag klarar av bättre nu.

Jag behöver lägga till smidighets- och balansövningar, vilket jag ska göra vilken dag som helst nu. Har jag tänkt lääänge.

Med det sagt. Det GÅR att slippa ha ont. Så du vet att det inte är hopplöst.)
 
Jag är ingen idiot. Jag har fullgod intelligens. Och jag har jobbat hela livet med att lösa problem. Det har varit det ena problemet efter det andra. Hela Jävla Tiden. Jag har löst och löst och löst. Men du ser inte ALLT JAG HAR LÖST! Låtsas man att problemen inte finns så kan man heller inte lösa dem.

Men jag har mer problem på mitt bord än jag klarar just nu. Jag är bara människa för fasen. Jag är sjuk dessutom.
Man är inte en idiot för att man har svårt för saker och ting, det har inget med intelligens att göra heller, det är svårt att ändra sina tankesätt och få bort det här att hela tiden hitta problem och fly undan alla lösningar som kan leda en framåt.

Och, vi är många med depressioner men ingenting blir bättre av att gå och vänta på att det ena och det andra ska försvinna av sej självt, det försvinner i takt med att man tvingar sig själv att ändra om sitt tankesätt och på det sättet får lättare att ändra om sin vardag. Med tiden med lite och små förändringar så mår man bättre och bättre. Det är ett aktivt val man måste göra hela tiden och välja valen som leder till en positiv grej även om det för stunden inte känns så.
 
Jag är äldre än du och min kropp fungerar väl.
Så ålder är egentligen inget problem i sig.
Däremot så är hälsan det ibland.

Jag har för egen del alldeles nyligen fått ordning på min astma som gick från lindrig till svår efter genomgången covid-19. Det är otroligt så mycket det påverkar att inte ha en vettig lungkapacitet. Att kramp och mjölksyra i musklerna faktiskt kan behandlas med luftrörsvidgande känns ju litet otippat.

Det kanske finns något som vården kan hjälpa dig med också, så att du kan få bli piggare och raskare i kroppen?
Inte just astma då, men något annat som går att lösa.
Det är ju onödigt att ha det kämpigt om det kan gå över med en enkel medicinering.
Många problem med hälsan är ju behandlingsbara så att man slipper lida av symptomen.

Bästa behandlingen för smärta i ländrygg och höfter är stärkande fysiska aktiviteter. Vården kan nog inte göra så mycket annat än att rekommendera smärtlindring när det är som värst.

Vid astma är det en annan sak där vården måste vara inkopplad för att sätta in rätt sorts mediciner.
 
Jag förstår inte @Wille som ånyo startar upp en tråd i samma ämne som förut.

Inget har ändrats, inga pengar, ingen motivation, inga kläder som är passande, ingen träning som funkar etc osv

@Wille, eftersom du har svårigheter med planering och komma till skott så är mitt väldigt enkla förslag att du ska lägga träningen mer på det du faktiskt redan gör. Och där ta i lite mer än du brukar, då kommer det iaf ge lite resultat , bättre än inget. När du går, traska intensivare, när du gräver likaså, staplar eller bär ved- sträck ut mer , använd båda sidor lika.

Jag tror att all den här planering du har på en massa grejer du vill göra bara tar ork för dig med risk att inte bli av och du känner dig nere av det.
 
Jag förstår inte @Wille som ånyo startar upp en tråd i samma ämne som förut.

Inget har ändrats, inga pengar, ingen motivation, inga kläder som är passande, ingen träning som funkar etc osv

@Wille, eftersom du har svårigheter med planering och komma till skott så är mitt väldigt enkla förslag att du ska lägga träningen mer på det du faktiskt redan gör. Och där ta i lite mer än du brukar, då kommer det iaf ge lite resultat , bättre än inget. När du går, traska intensivare, när du gräver likaså, staplar eller bär ved- sträck ut mer , använd båda sidor lika.

Jag tror att all den här planering du har på en massa grejer du vill göra bara tar ork för dig med risk att inte bli av och du känner dig nere av det.

Har det startats tråd om just smärta och träning förut? Jag vet inte, har inte följt så noga. Jag känner dock till att det lätt blir negativt. Det kan absolut bli kontraproduktivt för @Wille och hon kanske märker av det själv och låser tråden eller så låser moderator om det spårar ur.

Jag tänker att Wille har sina skäl att starta trådar och de som vill svarar och andra som stör sig kan låta bli. Simple as that.
 
Jag förstår inte @Wille som ånyo startar upp en tråd i samma ämne som förut.

Inget har ändrats, inga pengar, ingen motivation, inga kläder som är passande, ingen träning som funkar etc osv

@Wille, eftersom du har svårigheter med planering och komma till skott så är mitt väldigt enkla förslag att du ska lägga träningen mer på det du faktiskt redan gör. Och där ta i lite mer än du brukar, då kommer det iaf ge lite resultat , bättre än inget. När du går, traska intensivare, när du gräver likaså, staplar eller bär ved- sträck ut mer , använd båda sidor lika.

Jag tror att all den här planering du har på en massa grejer du vill göra bara tar ork för dig med risk att inte bli av och du känner dig nere av det.
Har det startats tråd om just smärta och träning förut? Jag vet inte, har inte följt så noga. Jag känner dock till att det lätt blir negativt. Det kan absolut bli kontraproduktivt för @Wille och hon kanske märker av det själv och låser tråden eller så låser moderator om det spårar ur.

Jag tänker att Wille har sina skäl att starta trådar och de som vill svarar och andra som stör sig kan låta bli. Simple as that.
Det är ju inte en tråd utan ett dagboksinlägg. Dagboksinlägg är ju inte frågeställningar man vill ha svar på generellt utan bara tankar kring det som händer just nu.
 
Bästa behandlingen för smärta i ländrygg och höfter är stärkande fysiska aktiviteter. Vården kan nog inte göra så mycket annat än att rekommendera smärtlindring när det är som värst.

Vid astma är det en annan sak där vården måste vara inkopplad för att sätta in rätt sorts mediciner.
Det beror ju på vad som gör ont i ländryggen.
Jag får faktiskt värsta mjölksyran just där.

Men annars så tänkte jag mera på övriga besvär som @Wille upplever.
Och som lägger olika krokben på den fysiska aktiviteten.
Det finns mycket annat än bara astma att må dåligt av och som det finns bra hjälp att få för att slippa må dåligt.
 
Det är ganska lätt (upplever jag själv) att man hakar upp sig/uppfinner ursäkter för att inte göra det man vet att man borde. Tex att man inte har några leggings som passar och därför kan man inte motionera eller träna på det sätt man vill.

Jag är tjock med taxben, jag får antingen köpa capri, 3/4 eller 7/8 delars byxor. Vad gäller leggings har jag helt sonika köpt rätt storlek runt midjan och sagt och gjort klippt av benen. När det gäller vanliga byxor har jag hittat någon billig kemtvätt eller liknande som lagt upp dem åt mig. Det behöver inte bli så dyrt. Och som sagt, man kan alltid klippa själv hemma.
 
Vad gäller leggings har jag helt sonika köpt rätt storlek runt midjan och sagt och gjort klippt av benen.
Jag köper rätt storlek för lår och höfter, sedan får jag överskott av typ och midjeresår upptill som jag viker ner. Då sitter de helt bra och har blivit leggings med låg midja. Vilket passar mig utmärkt eftersom jag otrivs med saker som sitter åt över magen (aka platsen för den obefintliga midjan) Det är fantastiskt vilket anpassningsbart plagg det är när man hittat sin egen användning av dem.
 
Jag köper rätt storlek för lår och höfter, sedan får jag överskott av typ och midjeresår upptill som jag viker ner. Då sitter de helt bra och har blivit leggings med låg midja. Vilket passar mig utmärkt eftersom jag otrivs med saker som sitter åt över magen (aka platsen för den obefintliga midjan) Det är fantastiskt vilket anpassningsbart plagg det är när man hittat sin egen användning av dem.
Samma här! Viker ner alla byxor så att dom inte sitter åt över magen/midjan då det inte finns byxor i rätt midjehöjd. Att benen är för långa känns ändå som ett enkelt problem att åtgärda, vika, klippa av eller lägga upp.
 
Samma här! Viker ner alla byxor så att dom inte sitter åt över magen/midjan då det inte finns byxor i rätt midjehöjd. Att benen är för långa känns ändå som ett enkelt problem att åtgärda, vika, klippa av eller lägga upp.
Är det leggings upplever jag det som ett ickeproblem att de är för långa. De sitter ju åt runt benen, som de väl ska göra tänker jag? Och då drar man bara upp dem över foten så är de ju inte längre för långa. Jag är kort och fet, 155 cm och strax över 100 kg nu, 140 tidigare, och har alltid gjort så med leggings. För stor storlek gör att de ju glider ner, men rätt storlek men för långa i benen är inga problem för mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du menar "Gym?" den kan ju vara retorisk. Oavsett så är anledningen till att TS startar samma trådar i dagboksforumet antagligen att det är samma saker i livet som utgör problem.

Jomenvisst, men det är inte ovanligt att @Wille ber om råd eller ställer frågor. Flertal ggr i denna tråd ex, menar du att ingen ska svara ändå? Det står:"Jag vill inte ha råd jag inte bett om." Ställs det en fråga får man väl anta att TS vill att det ska svaras , att hon då ber om råd på något sätt, sen kan hon ju inte styra svaren.
 
Jomenvisst, men det är inte ovanligt att @Wille ber om råd eller ställer frågor. Flertal ggr i denna tråd ex, menar du att ingen ska svara ändå? Det står:"Jag vill inte ha råd jag inte bett om." Ställs det en fråga får man väl anta att TS vill att det ska svaras , att hon då ber om råd på något sätt, sen kan hon ju inte styra svaren.
Faktiskt ställer inte TS några direkta frågor. En fråga vad jag kan se som inte är retorisk och det är om kostnaden kan tänkas gå på högkostnadskortet. Förutom då gym?

Ganska intressant faktiskt, vad som uppfattas som frågeställningar och vad som faktiskt är uttryckta frågeställningar.
 
Faktiskt ställer inte TS några direkta frågor.

Snabbgenomscrollning av tråden
.Vet inte om det går att lösa på något sätt inom t.ex. högkostnadskortet?

Vad är sänd tv? Jag äger ingen tv.

ska jag betrakta mig som gammal och välja seniorpasset direkt?

Vad ska jag göra åt saken menar du?

Får du även tvinga dig att borsta tänderna och duscha?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp