Att bli äldre

Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår lassade jag jord i en pallkrage och idag har jag ont i framförallt höfterna men även ländryggen. Så var det inte förr.

Och i övrigt så verkar det som om det finns risk för att det går alltmer utför kroppsligt. Jag har ränt på vc senaste månaden för 2 åkommor. Såret jag fick för 3 månader sedan hade läkt vid senaste besöket, men huden är fortfarande så tunn att jag ännu behöver omslag.

Och huvudet lär ju aldrig bli bra heller. I natt vaknade jag redan klockan ett och kunde inte somna om. Så jag tog 2 alimemazin och idag har jag varit helt bombad. Det känns som en helt bortkastad dag.

Jag skulle i alla fall vilja hålla mig fysiskt i trim, men vet inte hur det ska gå till. Gym?
 

Har du ändå inte tänkt träna så är det ju ett ickeproblem, men om du tänker dig det så kör i det du går och står i. Du behöver inte bli svettig i början. Inte svettigare än när du dammsuger eller hämtar ved.

Har du bara en uppsättning mjukisbyxor och t-shirt? Det måste finna superbilliga att köpa som duger både till att lalla runt i hemma och träna i. Om du vill träna alltså. Men även utan träning är det väl rimligt med i alla fall två uppsättningar?!
Jag har leggings, inte mjukisbyxor. Jag har två par fodrade. Det ena paret är rejält trasigt i grenen och det andra paret drar till sig vartenda katthår som finns i huset. Är rätt slut de med egentligen. Sen har jag ett par ofodrade leggings. De sitter rejält illa då de hasar ner baktill och blottar myntinkastet.

Jag har letat efter nya leggings att köpa men har inte hittat några. Fick tips om att Lidl kunde ha, så jag gick dit men min storlek fanns inte. I vintras kollade jag efter leggings i en annan butik men alla var på tok för långa och dessutom fula. Blev inget köp för jag vägrar fålla eller vika. Det finns ytterligare en butik som sägs ha, men jag hittade inga alls när jag var där i vintras och personalen var upptagen så jag bad inte om hjälp heller.

Jag får snart gå näck när jag inte hittar kläder (och inte har råd heller egentligen).

Att hämta ved är inte det minsta svettigt. Och jag dammsuger nästan aldrig. Det brukar boendestöd göra. Eller så sopas golvet.
 
Jag äger inte ens träningskläder. Och det skulle väl vara ett under om jag kan hitta träningskläder som passar mig. Sen kostar de väl multum. Jag som inte ens har råd att köpa en bh eller leggings att ha till vardags.

Äsch. Jag får nog fortsätta var tjock, stel och ha ont.
Ja, det är ett alternativ, man måste inte förändra sitt liv om man inte vill.

Att älta det om och om igen är iallafall ingenting som kommer att göra att det blir en förändring för dig. Men som sagt, att älta och se problemen är ju någonting som du tränat dig själv på att göra under många år och ingenting som kommer förändras om du inte faktiskt är beredd att vilja göra ansträngningen som krävs för att få en förändring i livet.
 
Ja, det är ett alternativ, man måste inte förändra sitt liv om man inte vill.

Att älta det om och om igen är iallafall ingenting som kommer att göra att det blir en förändring för dig. Men som sagt, att älta och se problemen är ju någonting som du tränat dig själv på att göra under många år och ingenting som kommer förändras om du inte faktiskt är beredd att vilja göra ansträngningen som krävs för att få en förändring i livet.
Jag är ingen idiot. Jag har fullgod intelligens. Och jag har jobbat hela livet med att lösa problem. Det har varit det ena problemet efter det andra. Hela Jävla Tiden. Jag har löst och löst och löst. Men du ser inte ALLT JAG HAR LÖST! Låtsas man att problemen inte finns så kan man heller inte lösa dem.

Men jag har mer problem på mitt bord än jag klarar just nu. Jag är bara människa för fasen. Jag är sjuk dessutom.
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
Jag har leggings, inte mjukisbyxor. Jag har två par fodrade. Det ena paret är rejält trasigt i grenen och det andra paret drar till sig vartenda katthår som finns i huset. Är rätt slut de med egentligen. Sen har jag ett par ofodrade leggings. De sitter rejält illa då de hasar ner baktill och blottar myntinkastet.

Jag har letat efter nya leggings att köpa men har inte hittat några. Fick tips om att Lidl kunde ha, så jag gick dit men min storlek fanns inte. I vintras kollade jag efter leggings i en annan butik men alla var på tok för långa och dessutom fula. Blev inget köp för jag vägrar fålla eller vika. Det finns ytterligare en butik som sägs ha, men jag hittade inga alls när jag var där i vintras och personalen var upptagen så jag bad inte om hjälp heller.

Jag får snart gå näck när jag inte hittar kläder (och inte har råd heller egentligen).

Att hämta ved är inte det minsta svettigt. Och jag dammsuger nästan aldrig. Det brukar boendestöd göra. Eller så sopas golvet.
Jag stortrivs i mina svarta bomullsleggings från Lindex. Har haft samma modell nu i flera år, och vet knappt hur många par jag har avverkat. De kostar 199 kr och är riktigt bekväma. De hade säkerligen fungerat att träna i.
 
Jag har leggings, inte mjukisbyxor. Jag har två par fodrade. Det ena paret är rejält trasigt i grenen och det andra paret drar till sig vartenda katthår som finns i huset. Är rätt slut de med egentligen. Sen har jag ett par ofodrade leggings. De sitter rejält illa då de hasar ner baktill och blottar myntinkastet.

Jag har letat efter nya leggings att köpa men har inte hittat några. Fick tips om att Lidl kunde ha, så jag gick dit men min storlek fanns inte. I vintras kollade jag efter leggings i en annan butik men alla var på tok för långa och dessutom fula. Blev inget köp för jag vägrar fålla eller vika. Det finns ytterligare en butik som sägs ha, men jag hittade inga alls när jag var där i vintras och personalen var upptagen så jag bad inte om hjälp heller.

Jag får snart gå näck när jag inte hittar kläder (och inte har råd heller egentligen).

Att hämta ved är inte det minsta svettigt. Och jag dammsuger nästan aldrig. Det brukar boendestöd göra. Eller så sopas golvet.

Mjukisbyxor eller leggins spelar ingen roll, de fyller samma funktion.

Räknar du med att hitta byxor med rätt längd för en tjock person? Byxor i stor storlek har beräknad benlängd efter längre personer. När jag var tjock fick jag alltid vika upp byxbenen. Att vika upp leggings är ju inga problem, uppvikningen blir mjuk! Eller varför tycker du det?

Jag vet vad deppigt det är att växa ut sina kläder och vara tvungen att köpa nya, tro mig! Men att du inte hittar kläder alls tror jag inte på om du inte väger 200 kilo.

Okej, du gör inga svettiga sysslor i dagsläget, och det jag menade var att träningen inte behöver vara svettig i början.
 
Mjukisbyxor eller leggins spelar ingen roll, de fyller samma funktion.

Räknar du med att hitta byxor med rätt längd för en tjock person? Byxor i stor storlek har beräknad benlängd efter längre personer. När jag var tjock fick jag alltid vika upp byxbenen. Att vika upp leggings är ju inga problem, uppvikningen blir mjuk! Eller varför tycker du det?

Jag vet vad deppigt det är att växa ut sina kläder och vara tvungen att köpa nya, tro mig! Men att du inte hittar kläder alls tror jag inte på om du inte väger 200 kilo.

Okej, du gör inga svettiga sysslor i dagsläget, och det jag menade var att träningen inte behöver vara svettig i början.
Jag vill inte vika byxben för att det är det fulaste jag vet. Först ska jag känna mig ful för att jag är tjock och sen ska jag också vara ful, för tjockisar förtjänar inte snygga kläder. (Nej, jag väger inte 200 men på tok för mycket ändå.)

För drygt ett år sedan hittade jag leggings i rätt längd i en lokal butik. De säljer inte dem längre.

Jag har alltid haft svårt att hitta byxor i rätt längd, även när jag varit normalviktig.
 
Jag vill inte vika byxben för att det är det fulaste jag vet. Först ska jag känna mig ful för att jag är tjock och sen ska jag också vara ful, för tjockisar förtjänar inte snygga kläder. (Nej, jag väger inte 200 men på tok för mycket ändå.)

För drygt ett år sedan hittade jag leggings i rätt längd i en lokal butik. De säljer inte dem längre.

Jag har alltid haft svårt att hitta byxor i rätt längd, även när jag varit normalviktig.

Du skrev ovan att du är bra på att lösa problem. Om problemet är att det inte finns leggings i passande längd och du behöver leggings. Hur löser du det? Konfektionsindustrin lär inte ändra på sig för att du tjurar i ett hörn, så jag ser två lösningar. Vik upp byxbenen eller sy upp byxbenen. Eller hur skulle du lösa det?
 
Om en vill ha leggings att just träna i kanske trekvarts kan vara något att fundera på? :) Då slipper man fokusera så mycket på längdpassning och de är trevliga för utomhusarbete på sommaren också! Jag tränar enbart i shorts.
 
Om en vill ha leggings att just träna i kanske trekvarts kan vara något att fundera på? :) Då slipper man fokusera så mycket på längdpassning och de är trevliga för utomhusarbete på sommaren också! Jag tränar enbart i shorts.

Där sa du nåt! Nu kommer jag ihåg att jag köpte trekvarts-leggings för att få en rimlig längd. Jag tycker trekvarts är det fulaste som finns (förlåt alla som tycker det är snyggt), men som relativt kort och väldigt tjock blev det en hyfsad längd strax ovanför fotknölen.

Något att tänka på @Wille !
 
3/4 leggings

Finns också det som kallas 7/8, i alla fall på byxor. Själv fattar jag inte poängen med den längden som bara ser urvuxet för kort ut och gör att det blåser in kalluft mellan skor och byxor. Men för folk som är lite kortare än standard borde det vara utmärkt?
 
Samtliga leggings för vuxna hade en innerbenlängd på 78 cm och det funkar inte alls.
Nu tror jag inte att du kan se vad jag skriver, men mina Lindex-leggings:

Mjuka och stretchiga leggings i ekologisk bomullsblandning.
  • Resårmidja
  • Mjuk ekologisk bomullsblandning
  • Innerbenslängd 70 cm

De funkar bra för mig som är ca 160 cm lång. Jag beställer alltid online, eftersom jag vid det här laget vet att "L" passar mig. Men en Lindex-affär borde du väl kunna hitta och gå och prova?

Eller så kan du t.ex. hitta jättesnygga capri-leggings (två för 199 kr) på Cellbes. Innerbenslängd 50 cm.

Det finns ju hur mycket som helst!
 
Jag vet att du säger att du har svårt att komma till skott med yogan, men jag vill bara säga att för mig var yoga-appen det absolut bästa jag gjorde för min hälsa under de år jag hade det som körigast i livet (småbarnsåren). I min app finns det program som tar en kvart. Gör jag ett sådant varje dag, eller till och med varannan, känner jag ganska snart stor skillnad i kroppen. (Eller rättare sagt: om jag inte yogar på ett tag känner jag stor skillnad till det sämre).

Om jag var du, vilket jag inte är, skulle jag bestämma så här: jag yogar i en kvart varannan dag i en månad. Samtidigt sparar jag ihop till ett tiokort på gymmet. När jag fått igång rutinen och sparat ihop pengarna köper jag gymkortet och testar om det funkar.

Personligen skulle jag ha svårare att motivera mig att åka iväg till gymmet än att träna hemma en kvart varje dag. Dessutom skulle jag må dåligt av att ha betalat för ett gymkort som jag inte använder. Men man är olika.
 
Ska kolla upp det. För det vore jäkligt najs om jag kunde få kroppen att funka bättre igen.
Jag är äldre än du och min kropp fungerar väl.
Så ålder är egentligen inget problem i sig.
Däremot så är hälsan det ibland.

Jag har för egen del alldeles nyligen fått ordning på min astma som gick från lindrig till svår efter genomgången covid-19. Det är otroligt så mycket det påverkar att inte ha en vettig lungkapacitet. Att kramp och mjölksyra i musklerna faktiskt kan behandlas med luftrörsvidgande känns ju litet otippat.

Det kanske finns något som vården kan hjälpa dig med också, så att du kan få bli piggare och raskare i kroppen?
Inte just astma då, men något annat som går att lösa.
Det är ju onödigt att ha det kämpigt om det kan gå över med en enkel medicinering.
Många problem med hälsan är ju behandlingsbara så att man slipper lida av symptomen.
 
Om en vill ha leggings att just träna i kanske trekvarts kan vara något att fundera på? :) Då slipper man fokusera så mycket på längdpassning och de är trevliga för utomhusarbete på sommaren också! Jag tränar enbart i shorts.
Jag tränar i trekvarts! Helst yogabyxor, eftersom de har fickor på båda sidor där jag kan lägga mobilen och poddarna - jag lyssnar alltid på musik eller en podd medan jag är på gymmet. Det finns yoga/träningsbyxor som är extra höga i midjan, vilket är bra, för så vill de inte krypa ner under magen liksom..... De är också rejält stretchiga!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp