Att bli egenföretagare

Det är inte längre ett självklart alternativ att man måste lägga ner sitt företag för att få A-kassa som det var tidigare utan nu beror det på.
Ett fack skriver såhär

"Företag vi kan godkänna som extraarbete
För att vi ska godkänna ditt företag som ett extraarbete krävs att:

  • du har arbetat i ditt företag vid sidan av ett heltidsarbete under minst 12 månader
  • verksamheten i ditt företag inte hindrar dig från att ta ett lämpligt heltidsarbete
  • du inte utökar din verksamhet i företaget under arbetslösheten

Företag vi kan godkänna som deltidsföretag​

För att vi ska kunna godkänna ditt företag som ett deltidsföretag krävs att:

  • du har arbetat i ditt företag vid sidan av ett deltidsarbete under minst 6 månader
  • du har arbetat högst 10 timmar i veckan i ditt företag
  • du har arbetat deltid minst 17 timmar i veckan
  • inkomsten i ditt företag inte överstiger i genomsnitt 3 600 kronor per vecka
  • du inte utökar din verksamhet i företaget under arbetslösheten

Starta företag under tid med ersättning​

Om du får ersättning och funderar på att starta företag ska du höra av dig till oss först. Startar du ett nytt företag medan du får ersättning kan du förlora rätten till ersättningen. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig."
 
Hur länge sen var det?

Eftersom beloppsgränsen höjts - det vore märkligt om skattemyndigheten numera skulle ha nåt att invända på en hobbysida?

Plus frågan -vill du ha ett företag? Varför?
Minns inte riktigt men kanske 10 år sedan. Det var ingen hobbysida. Jag drog in i snitt 2000 i månaden på den.

Nej, jag vill inte ha företag, men jag tänker förebyggande om jag måste starta företag. Man kan ju liksom bli tvingad till det om man tjänar för mycket på sin hobby.
 
Minns inte riktigt men kanske 10 år sedan. Det var ingen hobbysida. Jag drog in i snitt 2000 i månaden på den.

Nej, jag vill inte ha företag, men jag tänker förebyggande om jag måste starta företag. Man kan ju liksom bli tvingad till det om man tjänar för mycket på sin hobby.
Hobby eller bisyssla. Det var knappast din huvudsakliga inkomst väl?

2000 i månaden nu är 24 om året. Väääldigt långt från 80'

Det är bra att vara mentalt förberedd. Men starta där du är utan att krångla till det? Går det riktigt riktigt bra kan du överväga företag då?
 
Hobby eller bisyssla. Det var knappast din huvudsakliga inkomst väl?

2000 i månaden nu är 24 om året. Väääldigt långt från 80'

Det är bra att vara mentalt förberedd. Men starta där du är utan att krångla till det? Går det riktigt riktigt bra kan du överväga företag då?
Jo, jag vet att det är långt från där man behöver momsregistrera sig. Företag kan man bli tvungen att starta tidigare.

Jag kommer aldrig våga starta företag. Det känns som om det är bäst att vara passiv.
 
Jo, jag vet att det är långt från där man behöver momsregistrera sig. Företag kan man bli tvungen att starta tidigare.

Jag kommer aldrig våga starta företag. Det känns som om det är bäst att vara passiv.

Det beror väl på om du tänkt sälja tjänster? Säljer du ngn planta då och då lär ju knappst skv tycka att du ska regga EF
 
Ja, det är en aspekt. En annan aspekt som kommit alltmer är att varje arbetsgivare har ansvar för arbetsmiljön och säkerheten för verksamheten och för att kunna göra det åtagandet krävs att man dels är medveten om vilka andra åtaganden den anställde har och dels att man har tillträcklig kontroll för att uppfylla det.

Men det stämmer nog att det är ganska olika i olika branscher.

Det vore ju kämpigt om ambulansförare spenderade sin avsedda återhämtnings och sovtid med att tillverka och sedan stå och sälja korgar på knallemarknader.
Å andra sidan kan ambulansföraren ha 4 ungar, det hade varit långt mycket mer arbete än om jag hade kört dykkurser på kvälls och helgtid som många jag känner gör utöver sina riktiga jobb.
 
Å andra sidan kan ambulansföraren ha 4 ungar, det hade varit långt mycket mer arbete än om jag hade kört dykkurser på kvälls och helgtid som många jag känner gör utöver sina riktiga jobb.
Ja, det finns många olika typer av åtaganden som påverkar. Men vissa har man inte ens rätt som arbetsgivare att kontrollera.
 
Jo, jag vet att det är långt från där man behöver momsregistrera sig. Företag kan man bli tvungen att starta tidigare.

Jag kommer aldrig våga starta företag. Det känns som om det är bäst att vara passiv.
Passiv behöver du väl verkligen inte vara?
Tror du trasslat in dig i dina tankar?
Att sälja dina produkter, skriva artiklar etc kan du göra utan företag. Upp till 80.000 kr
 
Passiv behöver du väl verkligen inte vara?
Tror du trasslat in dig i dina tankar?
Att sälja dina produkter, skriva artiklar etc kan du göra utan företag. Upp till 80.000 kr
Var kommer siffran 80000 ifrån? Jag tror inte på den.

Och vad ska jag göra om jag tjänar mer än jag får?
 
Var kommer siffran 80000 ifrån? Jag tror inte på den.

Och vad ska jag göra om jag tjänar mer än jag får?
1. Skatteverket
"Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051). Om du har flera hobbyverksamheter ska du redovisa varje verksamhet för sig på en egen blankett.

Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med förlust (underskott).

Säljer du för mer än 80 000 kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms.
"

2. Du registrerar firma.
 
1. Skatteverket
"Du deklarerar överskottet av hobbyverksamheten i din inkomstdeklaration på blankett T2 (SKV 2051). Om du har flera hobbyverksamheter ska du redovisa varje verksamhet för sig på en egen blankett.

Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som gått med förlust (underskott).

Säljer du för mer än 80 000 kr under året så kan det också vara aktuellt att registrera sig för moms.
"

2. Du registrerar firma.
Moms ja. Att momsregistrera sig är inte detsamma som att man inte behöver registrera firma långt innan dess. För det kan man bli tvungen att göra.

Jag vill inte registrera firma på grund av risken att behöva lägga ner om jag blir arbetslös.

80000 är gränsen för när man behöver momsregistrera sig. Annars finns hobbyreglerna här https://skatteverket.se/privat/skat...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
Jag har läst det det. Säger mig ingenting om det jag vill veta.
 
Moms ja. Att momsregistrera sig är inte detsamma som att man inte behöver registrera firma långt innan dess. För det kan man bli tvungen att göra.

Jag vill inte registrera firma på grund av risken att behöva lägga ner om jag blir arbetslös.


Jag har läst det det. Säger mig ingenting om det jag vill veta.
Förr i tiden fick man efterregistrera firma när man inser att man behöver det. Gäller bara att spara alla verifikationer.

Sen kan man pausa sitt företagande utan att lägga ner också om det uppstår ett krav man måste möta.
 
80000 är gränsen för när man behöver momsregistrera sig. Annars finns hobbyreglerna här https://skatteverket.se/privat/skat...ster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

Det @tanten saxade från skv är ju från den sidan

Angående moms så är ju viss verksamhet även i EF momsbefriade upp till en viss summa (betydligt högre än 80 000). Men det som avgör är ju syftet, och att du inte kan arbeta på uppdrag utan EF.
Om man har en längre omsättning och inte tänker erbjuda tjänster så ser jag ingen större anledning att regga EF, det lär vara enklare att deklarera hobbyverksamhet.
 
Förr i tiden fick man efterregistrera firma när man inser att man behöver det. Gäller bara att spara alla verifikationer.

Sen kan man pausa sitt företagande utan att lägga ner också om det uppstår ett krav man måste möta.
Som jag sagt förut så är det inte bara att lägga ner en hemsida eller avsluta all verksamhet. Man kan ju ha plantor att ta hand om.

För lägger man av så måste man börja från noll sen.
 
Moms ja. Att momsregistrera sig är inte detsamma som att man inte behöver registrera firma långt innan dess. För det kan man bli tvungen att göra.

I vilket scenario då, på den nivå din planerade verksamhet vetrar ska ligga?

Om du ändå inte räknar med att sälja honung/växter etc för mer än 80 000, vad är problemet med att ha det som hobbyverksamhet?
 
I vilket scenario då, på den nivå din planerade verksamhet vetrar ska ligga?

Om du ändå inte räknar med att sälja honung/växter etc för mer än 80 000, vad är problemet med att ha det som hobbyverksamhet?
Skatteverket tyckte förut att jag skulle registrera firma när jag tjänade 2000 i snitt på min hemsida.

Och det går inte. Jag kan inte registrera firma när jag kommer upp i den summan.
 
I vilket scenario då, på den nivå din planerade verksamhet vetrar ska ligga?

Om du ändå inte räknar med att sälja honung/växter etc för mer än 80 000, vad är problemet med att ha det som hobbyverksamhet?

Jag tänker att om man kör hobbyverksamhet under 2024 och deklarerar den så får väl isf skv höra av sig om de anser att EF bör startas. Man kan ju ändå inte i förväg veta hur mkt hobbyverksamheten kommer omsätta under året.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 079
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 753
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 852
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 864
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp