Sv: Att bli vegetarian
Jag är vegetarian, så jag kan ju skriva ner lite av det jag brukar äta. Kan redan på förhand säga att jag äter mejeriprodukter (enbart ekologiska) samt ogillar oliver, ananas och många andra tropiska frukter, så det är uteslutet ur mina "recept".
1: En av mina favoriter, tar ca 3-5 min.
Stek rösti, grönsaker och qournbitar. Ta bort röstin, knäck ett ägg i stekpannan och rör ihop med alla grönsaker och qourn. Kom ihåg att salta lite. Ät
2: Nästa favorit, qournfärs!
Plocka på dig följande saker:
qournfärs, krossade tomater med vitlök, champinjoner, blandade bönor, grönsaker, matlagningsgrädde och kanske lite spenat. Blanda och stek på! Jag äter det tillsammans med fullkornspasta, men vill man ha mindre kolhydrater så finns det säkert annat att ha till istället.
Annars är jag expert på riktig latmask-mat. Jag tar helt enkelt allt jag har hemma, steker eller kokar tillsammans och äter

Idag tog jag tex och slängde ner ris, röda linser och grönsaker i en kastrull, kokade 10-15 minuter och blandade sedan med keso. Supergott faktiskt!
Pannkakor är ju också supergott, och går att göra betydligt nyttigare än vad de blir med vanliga standardreceptet. Lite banan gör att man kan använda mindre mängd mjöl, fullkornsmjöl istället för vanligt mjöl och man kan också mixa lite grönsaker att blanda i smeten.
Jag älskar också att göra pastasallad. Kokar fullkornsspagetti, steker qournbullar och lite blandade grönsaker, häller matlagningsgrädde i stekpannan och har det som pastasås.
För att göra det lätt med grönsaker så köper jag ofta frysta blandningar. Tex finns ofta påsar med "sommargrönsaker" som då innehåller en bladning av broccoli, morötter, ärtor och blomkål (på ett ungefär). Undviker att köpa sådant som inte kan frysas in, för det slutar bara med att jag får slänga massor av mat... Kan inte någon bukefalist bo i Sthlm och vilja träffa mig för att äta lite vegetarisk/vegansk mat då och då?

Jag vill ha lite mer variation på maten och kunna köpa sådant som måste gå åt lite snabbare.