Bukefalos 28 år!

Att blistra...

Pancakes

Trådstartare
är ett uttryck jag stött på flera gånger nu, men vad innebär det? Sökte lite bland gamla trådar men var inte väldigt informativt... Efter vad jag har förstått är det dels ett sätt att behandla, men har även fått varning om att grönsåpa kan blistra om man inte sköljer ordentligt och då är det ju inte önskvärt. Är det någon skillnad på dessa två blistra?
 
Sv: Att blistra...

Skillnaden är att "blirstra" eller "värma på" gör man på en specifik liten del av benet medvetet medans såpa som man inte sköljer ur blistrar ett sörre parti och "tar om" tills dess man sköljer ur det vilket kan pågå i flera dagar om man har otur.
Att linda blöta ben medför även det en blistringsrisk som man inte vill ta vilket påverkar hela benet.

Många veterinärer underhudsblistrar.

Det är inget sätt at behandla en häst i stället för vanligt sprutning av led eller muskel utan blirstring används i förebyggande syffte. Vanligtvis reagerar inte hästen så länge den inte har känningar på aktuella stället så det kan även vara en vaningsklocka till att det "kanske är dax att göra en ordentlig genomgång" när hästen kraftigt reagerar på blistring.
 
Sv: Att blistra...

Vad jag förstått så handlar det om en hudreaktion när till exempel såpa blistrar, att det irriterar huden. När man blistrar medvetet blir det däremot en mer riktad värme på området i fråga. Beroende på vem du frågar får du också olika svar på hur man vill se reaktion på medveten blistring. Jag vill gärna se en måttlig reaktion med lite svullnad, men absolut inga sår eller smärtor, som en del andra vill.
Jag blistrar min travare ibland för att förebygga och underhålla, men har problemen väl uppstått tar jag ut veterinär som får utreda och eventuellt spruta leden.
 
Sv: Att blistra...

Ok, så det är alltså "bara" värme man tillför? När man gör det medvetet då menar jag
 

Liknande trådar

Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 826
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 929
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp