Bukefalos 28 år!

att börja tävla - info och praktiska tips

Immakim

Trådstartare
Hallå,
Jag har fått för mig att börja tävla och hoppas snart ha mitt gröna kort.
Sitter och läser TR och jag funderar på hur vissa saker fungerar i praktiken, och tänkte att jag kan fråga er:)

När och var får man ryttarmeddelandet?

När och hur får man sin starttid? Hopp och dressyr är det jag har tänkt mig.

Vad tusan är Avdelning A och Avdelning B? Hittar massa info om att jag inte får rida A före B och olika bedöminingar och regler... Men vad är det?!:crazy:

Hur vet jag om omridningen är direkt efter grundomgången eller om den är med en liten stunds fördröjning, 30 sek eller vad det nu stod? A0:A0

Är det alltid veterinätbesiktning från regional? För alla? Vilken tid?

Det känns som att jag läst TR fram-och baklänges, googlat och sökt på Buke,'men som att en del praktiska tips saknas och inte går att hitta. Hur ser ert tävlingsupplägg ut? Från anmälan i TDB till att ni åker hem?

Har ni några andra tips? Som ni kanske märker så är det inte ridningen som oroar mig utan allt annat runt omkring som jag ska hinna med och fixa och fatta...
 
Sv: att börja tävla - info och praktiska tips

Hej!
När ud anmäler anmäler du via Tävlingsdatabasen (TDB) som finns länkat från ridsportförbunders hemsida. På själva "tävlingens" sida där du anmäler finns även en proposition där det anges vart du kommer finna ryttarmeddelandet!

Starttiden är det inte alltid du får! På vissa tävlingar får du en starttid i dressyren, oftast förekommer det nog på högre nivåer. I hoppningen får du ingen starttid antagligen för det kan gå väldigt fort, eller längre tid om en ryttare får problem samt att det är otroligt många starter. Däremot kan själva KLASSEN ha en beräknad starttid - och i hoppningen måste du vara där INNAN din klass för att gå bana osv.

Avdelning A är den "vanliga" klassen där du (oftast) rider omhoppning och på tid. AVD B brukar vara "unghästklass", dvs man tävlar inte med placering och du rider oftast bara en "clear round" utan omhoppning. I avd B kan man tävla som överårig på ponny.

Omhoppningen är direkt om det är AO:AO, sen finns det andra bedömningsstlar (står i hopp-TR) Är det ny startsignal tror jag det tydligt brukar framgå i själva klassens "namn", och exempelvis bedömning A1:a rider du fört grundomgång sen när alla ridit sin grundomgång rider alla FELFRIA omhoppningen efterråt (nästan helt säker).

Vet.bes vet jag inget om.


I hoppningen är det somsagt bättre och vara i väääldigt god tid än tvärtom - det brukar kunan gå riktigt snabbt på hoppningar. Se till att räkna med kanske en halvtimme på tävlingsplatsen innan du behöver göra något (dvs utöver gå banan, lasta ur hästen, rida fram osv). Då sliåpepr du stress och har lite marginaler. Tror det brukar vara ca 25-30 ekipage i timmen p lokala hopp.

I dressyren är det ju inte lika snabba ryck.Räkna med ca 10ekipage/h i timmen på lokala, och här vill man nog vara en halvtimme innan man ska lasta ur med för att kolal tävlingsplats och sånt.

men som du säger blir man inte alltid klokare av TR. Bästa du kan gära är att följa med någon rutinerad tävlignsmänniska på dennes tävling så får du se hur det går till i verkligheten! det lugnar nog oroligheten!
 
Sv: att börja tävla - info och praktiska tips

När och var får man ryttarmeddelandet?

När och hur får man sin starttid? Hopp och dressyr är det jag har tänkt mig.

Vad tusan är Avdelning A och Avdelning B? Hittar massa info om att jag inte får rida A före B och olika bedöminingar och regler... Men vad är det?!:crazy:

Hur vet jag om omridningen är direkt efter grundomgången eller om den är med en liten stunds fördröjning, 30 sek eller vad det nu stod? A0:A0

Är det alltid veterinätbesiktning från regional? För alla? Vilken tid?

Det känns som att jag läst TR fram-och baklänges, googlat och sökt på Buke,'men som att en del praktiska tips saknas och inte går att hitta. Hur ser ert tävlingsupplägg ut? Från anmälan i TDB till att ni åker hem?

Har ni några andra tips? Som ni kanske märker så är det inte ridningen som oroar mig utan allt annat runt omkring som jag ska hinna med och fixa och fatta...
¨

Mycket av detta tror jag du kommer få svar på på Gröna Kortet-kursen, och du har ju redan fått ett svar. Men jag kan ju skriva hur det brukar se ut när jag åker och tävlar:

Först anmäler jag mig på tdb, jag rider nästan alltid avd. A. Avd. A är en tävlingsklass, oftast med omhoppning, medan avd. B är mer likt en clear round. I avd. B brukar det vara mest unghästar, men även hästar/ryttare som kanske av någon anledning inte ska/vill hoppa omhoppning. Du får alltså välja vilken avdelning du vill starta, men du får inte starta både avd. A och B i samma klass.
Så om du har en häst som inte är unghäst, och du börjar på lokal nivå är det bara att anmäla till avd. A om du känner för det.

När jag har anmält på TDB ser jag till att det finns pengar på mitt konto där, och sedan dras det oftast pengar för starten direkt därifrån.
Sen när det är några dagar innan start brukar ett ryttarmeddelande dyka upp på arrangörens hemsida, med information om tävlingen. Det är där det brukar stå tider för veterinär-check osv. Kanske också information om det är någon paus mellan klasserna, plus att det står hur många som är anmälda i varje klass och avdelning.
Ungefär samtidigt brukar även startlistor komma ut. Många klubbar har startlistor på equpie.com, men då länkar de från sin hemsida.
Jag brukar räkna 2 min/ekipage, och hoppar sen över alla ev. höjningar eller pauser för att se till att jag är där i tid. Jag har nämligen en förmåga att alltid vara ute i sista stund.
Är det däremot dressyr får man en fast starttid, men ibland kan arrangören skriva att det kan komma uppdateringar så då får man kolla kvällen innan. Din starttid är bestämd, så även om ryttaren före dig stryker sig har du ändå kvar din tid. Så på dressyr är det väldigt lätt att veta när man startar. Men det brukar ta runt 7 min/ekipage där, plus att det är pauser inlagda för domaren att vila på. De står också utskrivna i startlistan.

När jag kommer till tävlingsplatsen går jag alltid till sekretariatet, även om det redan är betalt. Antingen för att visa upp passet med vaccinationsintyg, eller också bara säga att jag är där och kolla om det är något man behöver veta. Ibland kan man få visa vacc.intyg för parkeringsvakten. Men i sekretariatet kan man fråga saker som "är det 30 sek mellan grunden och omhoppningen?" osv om man är osäker.

Sen lastar jag ur hästen, med träns och nummerlapp på, och skrittar runt en sväng. När det är ca 20 starter före mig (hoppning) brukar jag sadla och sedan börja rida fram. Men just det med framridning är väldigt individuellt från häst till häst, där får man prova sig fram. Hästar kan reagera olika vid tävling mot vad man är van vid, en lättstressad häst kanske bara behöver ridas väldigt kort och nästan bara skrittas fram för hand för att hålla sig lugn till exempel.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut runt dig, men häromkring är det nästan alltid A:0+A:0 utan någon paus mellan grunden och omhoppningen. Har man rivit något eller fått fel säger domaren "avbryt". Säger de ingenting så är det bara att tuta och köra för omhoppning.


Men mitt största tips till dig är att ställa upp som funktionär på en tävling. Dels är det väldigt uppskattat av klubben, och dels får man då lite tips på hur andra gör. Mitt andra tips är att åka med någon som du känner på en tävling, eller helt enkelt bara åka och titta på en tävling och snappa upp så mycket som möjligt. Du kan ju till exempel bestämma dig för en tävling, och verkligen låtsas som om du ska tävla där, men åka dit utan häst alltså. Komma tidigt, gå till sekretariatet, låtsas-gå med hästen.. Ge dig själv ett startnummer i listan och låtsas som om det är du som ska starta då. Kolla tider, titta på hur andra gör osv.
Man lär sig mycket genom att bara iaktta :D Lycka till!
 
Sv: att börja tävla - info och praktiska tips

Hästbesiktning (det är inte veterinären som besiktigas ;)) krävs på följande typer av tävlingar

[B]Hög djurskyddsrisk[/B]
Till tävlingsformer med hög risk räknas mästerskap på internationell och nationell nivå, serietävlingar på internationell nivå, uttagningstävlingar till mästerskap eller internationella tävlingar samt tävlingar med där högsta prissumma överstiger 20 procent av ett inkomstbasbelopp. Reglerna gäller både för tävling med häst och med ponny.

dessutom
• hopptävling med svårighetsgrad fr o m 0,90 meter för A-ponny, 1,00 meter för B-ponny, 1,10 meter för C-ponny, 1,20 meter för D-ponny och 1,30-meter för övriga hästar
• distansritt på distanser längre än 30 kilometer eller ritter där minimitiden ger ett snitttempo som överskrider 150 meter/minut.
• terrängmomentet i fälttävlan
• maratonmomentet i körning

Medelhög djurskyddsrisk • hopptävling med svårighetsgrad fr o m 0,80 meter för A-ponny, 0,90 meter för B-ponny, 1,00 meter för C-ponny, 1,10 meter för D-ponny och 1,20-meter för övriga hästar
• svår dressyr (Svår B, Intermediaire II och Grand Prixklasserna)
• hoppmomentet i fälttävlan om detta sker efter terrängmomentet
• voltigetävling
• gymkhana
• nationell och internationell tävling i reining


Det står i ryttarmeddelandet vilka klasser som det gäller, när besiktning kan ske och vad det kostar
 
Sv: att börja tävla - info och praktiska tips

Delvis *kl

Tack för era superba tips och erfarenheter!
Det känns som att jag har mer koll:)

Någon mer som vill dela med sidan sin tävlingsdag? Det var så kul att läsa!
 
Jag har bara tävlat lite lätt dressyr med min häst, men berättar gärna lite :) Först och främst ska man ha ett konto på tdb.ridsport.se och sätta in pengar där. Sedan beställa licens till hästen och sig själv, och när det är klart kan man anmäla sig. De tävlingar jag har varit på har första start varit klockan 8 på morgonen, så det gäller att vara ute i god tid. Senast fick jag starttid 8:45, vi hade 30 min att köra till tävlingen.
ca 5:45
Jag var på plats i stallet för att knoppa, borsta av hästen en extra gång, klä på täcke och skydd och lasta. Bilen hade vi packat dagen innan.
ca 7:30.
Framme. Parkerade, öppnade framdörren till transporten och tittade till hästarna. Sedan knatade jag upp till sekretariatet och visade hästpasset. Därefter tränsa, viktigt med nummerlapp med hästnummer på tränset, och lasta ur. Ledde runt hästen lite på parkeringen innan jag sadlade och tog av överdragsbyxor samt tog på kavaj, hjälm osv. Uppsittning.
ca 8:15
Framridning. Det gör man ju lite olika, jag brukar värma upp i trav under lättridning, rida mycket övergångar mellan skritt och trav, lite halter, några galoppfattningar, böja igenom åt båda håll på stora volter. Inget avancerat, jag vill bara att hästen ska känna sig duktig och "igång". Tänk på att vara uppmärksam på övriga ekipage, inte alla följer de regler som finns för en ridbana och det kan bli väldigt jobbigt om man kommer för nära andra ekipage. Kom ihåg att släppa spöet om du har något innan du lämnar framridningen.
ca 8:45
Start! Man blir inropad på banan och får startsignal, och rider programmet (...duh :p). När man är klar lämnar man banan i fri skritt.

Sedan skrittade jag av, och eftersom det inte gått så bra (:angel:) klädde jag av hästen och lastade på igen i väntan på nästa klass. Hon fick hö och vatten och lite nomnoms. Ca 4 timmar väntan, sedan lasta av, skritta ordentligt och rida fram igen. Samma procedur.

Hoppas det inte blev alltför svamligt nu ;)
 
Håller med om det som andra har skrivit.

Mitt tips är att ha med en (tävlingsvan helst) kompis och matsäck.

Det är mycket enklare om man är två, då kan medhjälparen gå till sekretariatet, ha koll på framridning/framhoppning och banan, underrätta ryttaren om hur långt det är till framridning, bangång ,in på banan etc , hålla hästen (stanna vid transporten) när ryttaren ska gå banan, gå på toa etc, ha koll på ryttare efter och före för att bedöma ev placering etc. Ja arbetsuppgifterna för en medhjälpare är nästan oändliga. Speciellt om den som ska tävla är orutinerad så är en engagerad och rutinerad medhjälpare guld värd (tänk om alla barn förstod vilket jobb deras föräldrar gör ;) )

Matsäck är extra viktigt om du är ensam på tävlingsplatsen. Då vill man kanske inte gå iväg från hästen/transporten någon längre stund. Från att ha stått och brett mackor tidigt på morgnarna har jag numera börjat rationalisera och tagit med frallor, smör och pålägg så får var och en bre själv på plats. Kaffe/te på termos eller smådrickor är bra att ha. Små tomater, salladsblad, paprikabiter etc kan man ha i en burk. Riskerar dagen att bli lång kan man ha med fika/godis också.

Det blir lätt mycket att stå och gå under en tävlingsdag. Om man har en klappstol/pall i transporten kan man sitta ner en stund (om vädret är fint) utan att sitta i bilen.

Tipset att åka på några tävlingar och titta är väldigt bra, ta gärna med kompisen då också. Har du tänkt att inleda din tävlingskarriär på en viss plats så kan du åka på en tävling som just de har.

Egentligen skulle jag råda dig att innan du rider din första lokala tävling vara med på en klubbtävling eller pay and jump/ride för att träna på en lite enklare "tävlings"situation. Då får du dessutom veta hur din häst är på tävlingsplatsen, om ni behöver lång eller kort framridning etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp