Att börja träna

Och för mig är core-pass rena döden för ryggen, så olika det kan vara

Min PT har tagit bort alla magövningar, tom plankan (ändå hans favorit att plåga folk med :cool:)
Däremot har jag hela tiden bålstabiliteten i bakhuvudet i varje övning jag gör, bara tänka bålstabilitet gör faktiskt grym skillnad
Men plankan kan vara värdelös vid ryggproblem, och bara göra dem sämre! Så det är bra att du tagit bort de övningarna.
 
Den muskeln ifråga sitter alltså där kvinnan på bilden håller fingrarna:
inremagmuskler21-640x426.jpg


Hon har även skrivit en instruktion för hur du hittar muskeln: http://www.linabjorkskog.com/traning/hitta-dina-inre-magmuskler-del-1
Det finns flera muskler som ger den inre stabiliteten, det bästa är att göra övningar som aktiverar dem, efter att man testat vilka som kan bara för svaga/långa/korta/ i obalans etc. Jag skulle gå till en fysioterapeut.
 
Hahaha! :D
Jag förstår känslan, och jag kände precis likadant...jag avskyr speglarna som pesten...ser jag mig själv i dem så är passet förstört (och jag går ut...i värsta fall :eek: ) så jag är glad att jag kan koppla bort dem och gå på känsla, vet att instruktörerna petar på mig om jag tappar tekniken eller så - speciellt på Grit:en där det är som viktigast :)
Det är också fördelen med pass, man kan gömma sig i mängden och vara nästan trygg med att ingen ser en...att alla fokuserar på sig själva, ja bortsett från instruktören så klart :)

Be personalen om hjälp annars eftersom du då inte kommer åt speglarna (vilket jäkla system...) jag förstår vad du menar med att Crossfit är överkurs :D
Jag har förvisso inte sett det sälv, men jag kan tänka mig...

Jag får nog börja längta till hösten när det kommer lite mer pass. Tyvärr är det ganska dåligt utbud på "lättare" pass, crossfit är det varje dag ibland två olika dessutom. Imorgon bitti ska jag försöka vakna i tid och köra igenom naprapatens övningar :)
Haha jag har hört talas om crossfit och bara det gör mig mörkrädd :nailbiting::D
 
Ja jag vet, vi hade Bp VARJE DAG under sommaren, och så en del annat, men ville man inte gå på Bp så var alternativen inte sådär överdrivet många om man faktiskt vill hålla sig till de pass man brukar gå på, som man känner sig trygg med...
För mig tog de ju bort veckans bästa pass (Måndags-Jam:en :mad:) så då blev det till att testa det som fanns utöver Bp:n...och det är jag förvisso glad för. Men när schemat ändrades från vecka till vecka och vissa pass flyttades till de andra gymmen blev det bara krångligt, så jag är glad att ordningen är återställd :D
 
Nu kommer nästa fråga!
Vad kan man äta före morgonträning? Jag har svårt att träna när jag är mätt men nån energi känner jag att jag hade behövt.
Idag provade jag att bara ta en ingefära shot innan, var vrålhungrig efter en kvart...

För övrigt blev det 30 minuters träning :D uppvärmning fem minuter på crosstrainern och sen naprapatens övningar :) kändes bra! Men som sagt lite mer energi hade inte skadad...
 
Jag tränar ju alltid halvfastande (äter lunch 12-13 och tränar aldrig före kl 18)
Kan inte äta innan, då mår jag illa så jag tar istället en portion BCAA innan passet
Skulle nog prova göra likadant om jag tränade på morgonen om jag kände det behövs lite extra energi
 
Nu kommer nästa fråga!
Vad kan man äta före morgonträning? Jag har svårt att träna när jag är mätt men nån energi känner jag att jag hade behövt.
Idag provade jag att bara ta en ingefära shot innan, var vrålhungrig efter en kvart...

För övrigt blev det 30 minuters träning :D uppvärmning fem minuter på crosstrainern och sen naprapatens övningar :) kändes bra! Men som sagt lite mer energi hade inte skadad...

Du får helt enkelt testa var gränsen går. Jag kan träna med en portion gröt i magen om jag ska styrketräna eller lågpulsa. Ska jag springa intervaller eller snabbdistans så tar jag en halv macka med minimalt med fibrer och utan pålägg samt ett glas sportdryck.
 
@Philosophia

Men hur kan man få hjälp av en fysioterapeut? Som väl är ett annat ord för sjukgymnast? Kan man gå dit och få lite allmänna träningstips menar du?
 
Nu kommer nästa fråga!
Vad kan man äta före morgonträning? Jag har svårt att träna när jag är mätt men nån energi känner jag att jag hade behövt.
Idag provade jag att bara ta en ingefära shot innan, var vrålhungrig efter en kvart...

För övrigt blev det 30 minuters träning :D uppvärmning fem minuter på crosstrainern och sen naprapatens övningar :) kändes bra! Men som sagt lite mer energi hade inte skadad...
Gör en smoothie, så kan du ha i t.ex. linfrön, gryn, chiafrön eller något för extra mättnad :)
Eller så juice med frö/gryn och typ en banan (du kan alltid "krydda" med ingefära, chili, proteinpulver t.ex. :) )
 
@Philosophia

Men hur kan man få hjälp av en fysioterapeut? Som väl är ett annat ord för sjukgymnast? Kan man gå dit och få lite allmänna träningstips menar du?

Jag hade ont i en höft när jag sprang. Smärtan löste sig rätt fort, men grundproblemet fanns kvar så jag fick även ont i benhinnorna. Jag gick där varannan vecka i ett år innan han tyckte att jag var flygfärdig. :)

Och för att förtydliga så handlar det i mångt och mycket om att man får problem för att man har någon form av muskulär imbalans som behöver åtgärdas. Det intressanta var att jag inte sprang något under drygt två månader när jag hade som ondast. När jag satte igång igen efter att sjukgymnasten hade jobbat med mig varannan vecka så var jag vips 30 sek snabbare per km.
 
Jag hade ont i en höft när jag sprang. Smärtan löste sig rätt fort, men grundproblemet fanns kvar så jag fick även ont i benhinnorna. Jag gick där varannan vecka i ett år innan han tyckte att jag var flygfärdig. :)

Och för att förtydliga så handlar det i mångt och mycket om att man får problem för att man har någon form av muskulär imbalans som behöver åtgärdas. Det intressanta var att jag inte sprang något under drygt två månader när jag hade som ondast. När jag satte igång igen efter att sjukgymnasten hade jobbat med mig varannan vecka så var jag vips 30 sek snabbare per km.

Varannan vecka i ett år låter dyrt... Men bra förbättring!
 
Jag hade ont i en höft när jag sprang. Smärtan löste sig rätt fort, men grundproblemet fanns kvar så jag fick även ont i benhinnorna. Jag gick där varannan vecka i ett år innan han tyckte att jag var flygfärdig. :)

Och för att förtydliga så handlar det i mångt och mycket om att man får problem för att man har någon form av muskulär imbalans som behöver åtgärdas. Det intressanta var att jag inte sprang något under drygt två månader när jag hade som ondast. När jag satte igång igen efter att sjukgymnasten hade jobbat med mig varannan vecka så var jag vips 30 sek snabbare per km.
Ett helt år varannan vecka? Får jag fråga vad hen gjorde då? Var det massage eller? Jag har bara fått gå en gång typ till sjukgymnasten för diskbråck i ryggen....gäller alltså att hitta rätt då.
 
Ett helt år varannan vecka? Får jag fråga vad hen gjorde då? Var det massage eller? Jag har bara fått gå en gång typ till sjukgymnasten för diskbråck i ryggen....gäller alltså att hitta rätt då.

Jag ljög visst, det var bara sju månader (nov-juni). I början gjorde jag funktionstester och fick övningar som vi gick igenom. Jag sprang även på löpband så att han kunde följa upp hur jag sprang och om övningarna gav effekt. Jag fick även vadmassage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 870
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 138
Senast: __sofia__
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 501
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp