Att börja träna

Tack för era svar!
Grupp pass gick jag på i höstas. Ett bodybalance pass två gånger i veckan och det trivdes jag bra med, det passet ligger tyvärr för tidigt för att jag ska hinna dit efter jobbet nu :( De andra passen som core och bodypump tror jag är alldeles för tuffa för mig... Självförtroendet här är inte speciellt bra.

Jag har varit i en liknande situation som din och behövt stärka upp ryggen. Min erfarenhet av corepass är att de är perfekta för personer i den situationen. Jag varvade core- och pilatespass för att bygga upp någon slags grundstyrka (ofta liknande övningar). Den stora fördelen när man går på pass är för övrigt att du får avgöra helt själv hur mycket du kan, vill och orkar - men att man blir mer pepp att ta i eftersom en instruktör peppar :-) Om du sen går på ett pass som du inte orkar alla rörelser/repetitioner på, så är det ingen annan som kommer bry sig ett smack om det - alla är fullt upptagna med sin egen kropp på sin egen matta ;-)
 
BP och liknande har ALLTID just dina alternativ! :)
På BP kan du t.ex:
Strunta helt i vikter (funkar faktiskt för det mesta)
Använda tom stång
Använda lösa viktplattor (små)
Dra ner tempot
Ta pauser
Minska reps.

Eller be om alternativ om det finns övningar som absolut inte funkar :)

Jag trodde aldrig att något pass skulle funka för mig med min problematik, men med alla alternativ som finns (och andra som man kan få av instruktören) så funkar det lååångt över förväntan.
Vägen hit var ganska lång, men nu kör jag på tuffa pass (många pass, inte sällan flera pass/dag) efter egen förmåga.
Bodyjam är svårast (men roligast!) för mig som saknar allt vad takt, koordination och koncentration heter. Men med ivriga hejarop fungerar även det, hyfsat :D

Idag körde jag 30 min Grit Plyo och en timme senare 55 min BodyPump...de kallar mig galen? :confused: :D
Jag hade världens sämsta självförtroende och hade inte rört mig mer än nödvändigt (+ promenader) sedan jag hoppade av skolidrotten helt i 7:an...men så hände något (envisa instruktörer) och tack vare dem är jag där jag är idag.
Viktigt är helt enkelt att ha instruktörer man litar på och trivs med, som hjälper, stöttar och peppar på bästa sätt :)

Precis som @morris säger så är Bodybalance, yoga, Core/Cx och liknande perfekt när man behöver stabilitet, teknik och kroppskontroll, vilket är viktiga grunder för i princip all träning (även till vardags, såklart) så våga prova :)
 
Tack för peppen! Då kanske jag ska våga mig dit om ett par veckor när jag börjar komma igång lite iallafall. På bodypump får man köra med bara stången då första gången för att känna på känslan bara?
Du får köra med bara stång, eller utan stång, men som @cili säger får du lättare in tekniken om du har lite vikt på. I LM-konceptet (där BodyPump ingår) finns viktrekommendationer för såväl otränade nybörjare, oerfarna, mer erfarna och erfarna, helt enkelt, så du behöver inte oroa dig för det. Men det är också viktigt att du lyssnar på din kropp :)

Jag trodde att jag bara skulle kunna köra med tom stång och typ 1 kg vikter, när jag väl kom in i salen insåg jag snabbt att det faktiskt gick betydligt bättre än jag trodde så det är nog en fördel att inte gå in med varken för höga, eller för låga, förväntningar. Du kommer in i det fort och känner av vilken nivå du bör vara på, och resultat brukar inte dröja länge :)

Du klarar det!! :banana::bump:
 
Tack så mycket för all eran pepp! Tack vare den här tråden så blev jag faktiskt rusktigt träningssugen på kvällen :D
Var ju hos naprapaten i morse så gymmet var inget alternativ idag men jag tog mig till elljusspåret och sprang för första gången utomhus på över ett år. Började såklart ösregna precis när jag kom dit men tog mig iallafall runt 1,5 km springandes hela vägen. Kände mig knappt trött men däremot dyngsur, hade jag inte vart det hade jag provat ett varv till. Stolt över mig själv både att jag tog mig ut och inte stannade för att gå när det blev uppför :D

Tack bästa buke och fortsätt gärna peppa!
 
Gymmet jag går på erbjuder ett instruktörspass och via det har jag nu fått ett bra träningsprogram att följa eller snarare två som jag växlar mellan som tränar det jag har bett om
Kör det som finns på pappret och sedan är jag klar
 
Jag har varit i en liknande situation som din och behövt stärka upp ryggen. Min erfarenhet av corepass är att de är perfekta för personer i den situationen.

Och för mig är core-pass rena döden för ryggen, så olika det kan vara

Min PT har tagit bort alla magövningar, tom plankan (ändå hans favorit att plåga folk med :cool:)
Däremot har jag hela tiden bålstabiliteten i bakhuvudet i varje övning jag gör, bara tänka bålstabilitet gör faktiskt grym skillnad
 
J
Mitt första mål är att ryggen ska bli så stark så den slutar låsa sig mellan skulderbladen varannan månad samt att jag blir väldigt trött i axlarna och har usel hållning! (Väldigt mycket svank och faller lätt fram med axlarna)

Det tycker jag inte ska vara ditt första mål. Det är för långsiktigt och risken är att du ger upp i förväg. Dela upp det i mindre bitar. Din naprapat borde kunna hjälpa dig att bryta ner det i mindre bitar. Vad tycker han t.ex. är ett första steg? Hur ser din muskelkontakt ut i de muskler som stabiliserar kroppen, t.ex. de inre magmusklerna? osv.

De flesta smärtor orsakas av muskulär obalans och svårighet att få kontakt med muskler och att då bara träna på blir lite som att elda för kråkorna. Dessutom känner man att träningen inte ger så mycket och som en konsekvens så riskerar man att tröttna.
 
Det är också ett av mina problem. Jag vill se snabba resultat annars tröttnar jag...

Naprapaten har inte gått in mer djupgående på det mer än "du måste stärka din rygg" och visat övningar som är bra för mig samt hur man gör dem korrekt.
Jag har visserligen inte bett om en djupare förklaring heller.

Vad skulle ett bra första mål kunna vara? :)
 
@cewe - Instruktören som hade BP:n igår sa att "Bodypump är en timme mage" och så är det, magen ska vara med som stöd i ungefär exakt hela passet...men det lät så jobbigt :rofl:

@Piek - ett bra första mål är att du gör dem :)
Har du övningarna och vet exakt hur du ska göra så börja där, helt "enkelt". Har du en spegel du kan ta hjälp av så du ser tekniken?
 
Det är också ett av mina problem. Jag vill se snabba resultat annars tröttnar jag...

Naprapaten har inte gått in mer djupgående på det mer än "du måste stärka din rygg" och visat övningar som är bra för mig samt hur man gör dem korrekt.
Jag har visserligen inte bett om en djupare förklaring heller.

Vad skulle ett bra första mål kunna vara? :)

Har du ingen bra grund så får du inga snabba resultat, så att jobba med grunden är den snabbaste vägen - och man märkler ofta resultat snabbt! :) Alla styrkeövningar kan sedan göras mer effektivt, vilket också gör att du får snabbare resultat. Att du får ont i din vardag får mig att misstänka att du har svårt att aktivera vissa av dina stabiliserande muskler.

Ett bra första mål kan vara att kunna isolera en stabiliserande muskel och hålla kontakt med den i tio andetag. Kan du t.ex. spänna den inre/djupa magmuskulaturen och hålla den spänd genom tio andetag?
 
Har du ingen bra grund så får du inga snabba resultat, så att jobba med grunden är den snabbaste vägen - och man märkler ofta resultat snabbt! :) Alla styrkeövningar kan sedan göras mer effektivt, vilket också gör att du får snabbare resultat. Att du får ont i din vardag får mig att misstänka att du har svårt att aktivera vissa av dina stabiliserande muskler.

Ett bra första mål kan vara att kunna isolera en stabiliserande muskel och hålla kontakt med den i tio andetag. Kan du t.ex. spänna den inre/djupa magmuskulaturen och hålla den spänd genom tio andetag?

Den muskeln ifråga sitter alltså där kvinnan på bilden håller fingrarna:
inremagmuskler21-640x426.jpg


Hon har även skrivit en instruktion för hur du hittar muskeln: http://www.linabjorkskog.com/traning/hitta-dina-inre-magmuskler-del-1
 
Fysioterapeut?
Jag träffar ganska ofta personer som kommer och säger ungefär samma sak som du skrev i ursprungsinlägget. Just nu har jag flera patienter som kommer enbart för att de behöver hjälp att komma igång med träningen, lära sig att träna på ett bra sätt, ha en plan med uppsatta mål och få regelbunden uppföljning.
 
Fysioterapeut?
Jag träffar ganska ofta personer som kommer och säger ungefär samma sak som du skrev i ursprungsinlägget. Just nu har jag flera patienter som kommer enbart för att de behöver hjälp att komma igång med träningen, lära sig att träna på ett bra sätt, ha en plan med uppsatta mål och få regelbunden uppföljning.

Håller med! Den bästa personen som har haft mest betydelse (en avgörande betydelse!) för min träning är en sjukgymnast med idrottsmedicinsk specialitet.
 
@Piek - ett bra första mål är att du gör dem :)
Har du övningarna och vet exakt hur du ska göra så börja där, helt "enkelt". Har du en spegel du kan ta hjälp av så du ser tekniken?

Tyvärr, speglarna sitter där hunkarna står och lyfter skrot :(

Har du ingen bra grund så får du inga snabba resultat, så att jobba med grunden är den snabbaste vägen - och man märkler ofta resultat snabbt! :) Alla styrkeövningar kan sedan göras mer effektivt, vilket också gör att du får snabbare resultat. Att du får ont i din vardag får mig att misstänka att du har svårt att aktivera vissa av dina stabiliserande muskler.

Ett bra första mål kan vara att kunna isolera en stabiliserande muskel och hålla kontakt med den i tio andetag. Kan du t.ex. spänna den inre/djupa magmuskulaturen och hålla den spänd genom tio andetag?

Herregud nu får ni det att låta svårt att träna. Ett par övningar ett par dagar i veckan och så bli pangbrud på det var min plan! O_o:D
Visst känns det som jag kan spänna de nedre magmusklerna men vilka muskler det egentligen är som spänns har jag ingen aning om, det får jag träna på :)

Fysioterapeut?
Jag träffar ganska ofta personer som kommer och säger ungefär samma sak som du skrev i ursprungsinlägget. Just nu har jag flera patienter som kommer enbart för att de behöver hjälp att komma igång med träningen, lära sig att träna på ett bra sätt, ha en plan med uppsatta mål och få regelbunden uppföljning.

Du håller inte till i Åre? :angel:
Får kanske fråga naprapaten om hon kan följa med till gymmet ett par dagar, vi umgås lite privat också så det kanske hon vill :)
 
Tyvärr, speglarna sitter där hunkarna står och lyfter skrot :(



Herregud nu får ni det att låta svårt att träna. Ett par övningar ett par dagar i veckan och så bli pangbrud på det var min plan! O_o:D
Visst känns det som jag kan spänna de nedre magmusklerna men vilka muskler det egentligen är som spänns har jag ingen aning om, det får jag träna på :)



Du håller inte till i Åre? :angel:
Får kanske fråga naprapaten om hon kan följa med till gymmet ett par dagar, vi umgås lite privat också så det kanske hon vill :)

Tyvärr, några mil längre ner i landet men jag hoppas det finns kompetenta kollegor även norr över.
 
Tyvärr, speglarna sitter där hunkarna står och lyfter skrot :(
Jag lovar att det går att flytta på dem, de äger inte spegeln även om man kan tro att de tror det. Annars ställer du dig helt enkelt framför dem :)
Näe men säg att du gärna vill ha lite plats du med. Sedan tänker du inte på "hunkar som lyfter skrot" utan du tänker på dig, din träning och din teknik.
Jag vet att det kan vara distraherande, men det är bra att öva på det också :)
Det finns ingen sal för gruppträning eller något som man kan vara i när det inte är pass?
 
Jag lovar att det går att flytta på dem, de äger inte spegeln även om man kan tro att de tror det. Annars ställer du dig helt enkelt framför dem :)
Näe men säg att du gärna vill ha lite plats du med. Sedan tänker du inte på "hunkar som lyfter skrot" utan du tänker på dig, din träning och din teknik.
Jag vet att det kan vara distraherande, men det är bra att öva på det också :)
Det finns ingen sal för gruppträning eller något som man kan vara i när det inte är pass?

Haha tänkte du menade att det gick att flytta på speglarna, nej men de sitter ju fast på väggen :laugh::angel: Hunkarna går säkert att flytta på, men jag gillar att gömma mig i hörnet där jag inte blir distraherad av varken hunkar eller känner som att nån tittar på mig. Där kan jag koncentrera mig på mig hyfsat :)
De enda som kommer in i gruppträningssalarna mellan passen är de som har crossfit kort, riktigt där är jag inte än ;)
 
Haha tänkte du menade att det gick att flytta på speglarna, nej men de sitter ju fast på väggen :laugh::angel: Hunkarna går säkert att flytta på, men jag gillar att gömma mig i hörnet där jag inte blir distraherad av varken hunkar eller känner som att nån tittar på mig. Där kan jag koncentrera mig på mig hyfsat :)
De enda som kommer in i gruppträningssalarna mellan passen är de som har crossfit kort, riktigt där är jag inte än ;)
Hahaha! :D
Jag förstår känslan, och jag kände precis likadant...jag avskyr speglarna som pesten...ser jag mig själv i dem så är passet förstört (och jag går ut...i värsta fall :eek: ) så jag är glad att jag kan koppla bort dem och gå på känsla, vet att instruktörerna petar på mig om jag tappar tekniken eller så - speciellt på Grit:en där det är som viktigast :)
Det är också fördelen med pass, man kan gömma sig i mängden och vara nästan trygg med att ingen ser en...att alla fokuserar på sig själva, ja bortsett från instruktören så klart :)

Be personalen om hjälp annars eftersom du då inte kommer åt speglarna (vilket jäkla system...) jag förstår vad du menar med att Crossfit är överkurs :D
Jag har förvisso inte sett det sälv, men jag kan tänka mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 870
Senast: SiZo
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 138
Senast: __sofia__
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 501
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp