Att bryta mig loss

Bukefalos 30 år!

Just nu befinner jag mig i ett vägskäl - ska jag göra vad jag känner är rätt eller ska min mamma få avgöra vad jag ska göra likt hon brukar?
Jag är i allra högsta grad vuxen men min mamma håller mig fortfarande allt för nära och jag är som oförmögen att satta gränser. Det har alltid varit omöjligt. Och nu när tiden har gått så har hennes inverkan gjort att jag inte har något liv utan henne, vilket gör det ännu läskigare att försöka etablera någon form av distans till henne. Samtidigt är jag så beroende av henne, både emotionellt och ekonomiskt.

Nu när jag inte haft någon större inkomst har hon exempelvis stått för mina matkostnader, vilket innebär att maten måste handlas med henne närvarande. Om jag lägger en vara i korgen som hon anser är onyttig, blir det blickar, suckar, ifrågasättande och en diskussion om min vikt. Hon säger att hon gör det för att hon bryr sig om mig trots att jag förklarat att det gör allt värre och att jag panik-köper mig mat som jag vill äta.

Hon ringer mig minst 3 gånger per dag. Jag träffar henne minst 3 dagar i veckan. Om jag inte svarar inom en trekvarts timme använder hon extranyckel för att gå in i min lägenhet.
Om hon skulle hjälpa mig att mata katten går hon igenom mina sopor och vill diskutera vad jag ätit och att jag missköter mig.
Hon gör mig tjänster som jag sagt att jag inte vill ha hjälp med, som att tvätta och diska.
Klassikern är att hon står utanför om jag är på väg någonstans för att köra mig fast jag förtydligat att det inte behövs och att det går jättebra att ta bussen. Ibland ber jag om hjälp själv, vilket jag skäms för, men det är som att det blir så ändå och då har jag kontroll över när det sker.

Så fort jag försöker prata med henne om att jag vill vara mer självständig blir hon alltid ledsen och känner att jag stöter bort henne. Då blir hon kall och ger mig dåligt samvete. Hon gör det bara för att hon älskar mig och vet vad som är bäst för mig. Hon matar mig med att jag aldrig klarat mig själv och att jag behöver mycket stöttning i mitt liv men jag känner att jag aldrig fått möjligheten att skapa ett. Jag har mått dåligt stora delar av mitt liv, där mina föräldrar ställt upp mycket och sett till att jag hållit mig flytande. Samtidigt önskar jag att de hade hjälpt mig med att skapa något eget som ger mig mening.

Har du tagit upp kontakten med ditt syskon?
Nej, jag har inte det :( Eventuellt tänker jag höra med ett annat syskon om vi kan ses när jag är i hens stad på tjänsteresa

Ibland önskar jag hjälp av syskonet som bor nära mamma att stötta upp men det blir ju att skjuta över problemet till hen - där problemet såklart inte är hens ansvar heller

Nej, jag har inte det :( Eventuellt tänker jag höra med ett annat syskon om vi kan ses när jag är i hens stad på tjänsteresa

Ibland önskar jag hjälp av syskonet som bor nära mamma att stötta upp men det blir ju att skjuta över problemet till hen - där problemet såklart inte är hens ansvar heller
Det är inte din mamma som ska stöttas, hon får sköta sig själv. Det är du som ska få lite mentalt stöd av dina syskon som ju har lyckats bryta sig loss.

Det här att du ska göra något åt din mamma är ett typiskt medsjukligt tänk. Din mamma måste helt enkelt sluta och det måste hon göra själv. De här utbrotten hon får nu är hennes frustration över att inte kunna kontrollera dig längre. Det viktiga är DU hur ska du stå emot henne tillräckligt länge för att hon ska lära sig hantera sina problem själv eller inte, men det är inte ditt problem, det är hennes att reda ut. Men du behöver ju lite stöd och jag tänker att du kanske kan prata med sina syskon som trots allt varit lite i samma situation men lyckats ta sig därifrån, så ni kan vara ett stöd system åt varandra. Din nya familj så att säga :).

Din mamma får klar sig själv, och hon har ju din pappa där än så länge.

Det är inte din mamma som ska stöttas, hon får sköta sig själv. Det är du som ska få lite mentalt stöd av dina syskon som ju har lyckats bryta sig loss.

Det här att du ska göra något åt din mamma är ett typiskt medsjukligt tänk. Din mamma måste helt enkelt sluta och det måste hon göra själv. De här utbrotten hon får nu är hennes frustration över att inte kunna kontrollera dig längre. Det viktiga är DU hur ska du stå emot henne tillräckligt länge för att hon ska lära sig hantera sina problem själv eller inte, men det är inte ditt problem, det är hennes att reda ut. Men du behöver ju lite stöd och jag tänker att du kanske kan prata med sina syskon som trots allt varit lite i samma situation men lyckats ta sig därifrån, så ni kan vara ett stöd system åt varandra. Din nya familj så att säga :).

Din mamma får klar sig själv, och hon har ju din pappa där än så länge.
Nej, precis! Det är ju en första impuls som jag låter passera

Tror jag är osäker på vad jag ska få för "utbyte" av en relation till mina syskon. De har ju inte behövt ha det så som jag har det. Jag har ju plockat upp spillrorna så att säga.

Kanske är jag för arg på dem fortfarande ... Ibland funderar jag på om jag skulle säga det till dem, om det skulle göra något med min inställning till dem

Har klarat av att säga;

"Nej, jag varken behöver eller vill berätta det för dig. Du får ta hjälp med att hantera känslorna som kommer med att du inte har full kontroll över vad jag gör" 🥳

Och inte gett vika ännu trots hot om vad hon ska göra om hon inte får veta det!

Liknande trådar

• Mamma
  • Mitt lilla problembarn
  • Ensam och ledsen
  • Min resa till läkning - ny gnista!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat