Bukefalos 28 år!

Att få jobb

När jag gick trädgårdsutbildningen så sas det att 80% får jobb efter utbildningen. Det gällde visst bara de två första åren för mig. Nu får jag inget jobb. Och de två jobbintervjuer jag varit på nyligen får jag ingen återkoppling från, trots att båda skulle hört av sig denna vecka.
 

  • Gilla
Reactions: Sel
Det har varit två kortveckor på raken, många administrativa processer kan dra ut på tiden lite grand. Du får kanske besked i veckan som kommer.

Om 80% får jobb så hörde du väl inte dit, helt enkelt. De som hör dit kanske är beredda till t ex längre pendlingsavstånd än du, eller t o m flyttbara.
 
När jag gick trädgårdsutbildningen så sas det att 80% får jobb efter utbildningen. Det gällde visst bara de två första åren för mig. Nu får jag inget jobb. Och de två jobbintervjuer jag varit på nyligen får jag ingen återkoppling från, trots att båda skulle hört av sig denna vecka.
Helt generellt är utbildning lite av en färskvara. Det kan vara bra att komplettera med något, för att visa att man är fortsatt intresserad och håller sig uppdaterad. Varför inte de där korten som saknar, till exempel?
 
När jag gick trädgårdsutbildningen så sas det att 80% får jobb efter utbildningen. Det gällde visst bara de två första åren för mig. Nu får jag inget jobb. Och de två jobbintervjuer jag varit på nyligen får jag ingen återkoppling från, trots att båda skulle hört av sig denna vecka.
Du fick ju jobb. Om jag inte missminner mig, igen, var det samma arbetsgivare i två säsonget. Isf, har du frågat varför du inte var tillfrågad i år.
 
De sa jag skulle få besked den här veckan. De har alltså inte hållit vad de lovat.

Jag har som sagt fått jobb två år på rad. Jag har utbildning OCH erfarenhet. Jag är kompetent och har nära till 3 olika orter. Det finns jobb. Men inte till mig tydligen.
 
Du fick ju jobb. Om jag inte missminner mig, igen, var det samma arbetsgivare i två säsonget. Isf, har du frågat varför du inte var tillfrågad i år.
Nej, jag har inte frågat men misstänker att det beror på 1. Jag har inte röjsågskort. 2. Jag ville inte jobba heltid utan max 75% 3. Jag blev sjukskriven förra sommaren och blev nog inte populär p.g.a. det.
 
Nej, jag har inte frågat men misstänker att det beror på 1. Jag har inte röjsågskort. 2. Jag ville inte jobba heltid utan max 75% 3. Jag blev sjukskriven förra sommaren och blev nog inte populär p.g.a. det.
OK.men du fick jobb men kanske inte attraktiv att anställa som säsongare igen.
 
OK.men du fick jobb men kanske inte attraktiv att anställa som säsongare igen.
Inte attraktiv alls skulle jag vilja påstå. Någonstans.

Hur kompetent jag än är så är det ingen som vill ha mig.
 
Senast ändrad:
Jag är helt övertygad om att du är superkompetent för trädgårdsjobben. Förmodligen t o m överkvalificerad. Men: om arbetsgivaren räknar även röjsåg och heltid som kompetenser så räcker ju inte din totala kompetens där.
Röjsåg ingick ju inte i min utbildning. De räknade väl inte med att det behövdes.

När jag sökte det ena som jag fick komma till intervju för, så stod det redan i ansökan att ag kunde få lönebidrag (d.v.s. de behövde anpassa arbetet för mig) så det lär ju inte ha kommit som en överraskning.
 
Inte attraktiv alls skulle jag vilja påstå. Någonstans.

Hur kompetent jag än är så är det ingen som vill ha mig.
Rent krasst så spelar det ju ingen roll om du så är den mest kompentena kandidaten i världen om du inte kan jobba. Företag anställer ju för att de behöver mer personal, då kanske det blir lite svårt om den sökande inte kan jobba heltid, behöver massa specialanpassningar och heller inte kan tänka sig att skaffa alla de behörigheter som krävs pga personliga anledningar.

Jag tror säkert du är fruktansvärt bra på det du gör men det är ytterst sällan kompetens är det enda som krävs för att få ett jobb utan det är en massa olika saker som spelar in.
 
Rent krasst så spelar det ju ingen roll om du så är den mest kompentena kandidaten i världen om du inte kan jobba. Företag anställer ju för att de behöver mer personal, då kanske det blir lite svårt om den sökande inte kan jobba heltid, behöver massa specialanpassningar och heller inte kan tänka sig att skaffa alla de behörigheter som krävs pga personliga anledningar.

Jag tror säkert du är fruktansvärt bra på det du gör men det är ytterst sällan kompetens är det enda som krävs för att få ett jobb utan det är en massa olika saker som spelar in.
Fast det ena jobbet jag sökte visste att jag behövde anpassningar och krävde heller inte kompetens som jag inte har. De hade ju inte kallat mig till intervju om jag inte var en lämplig kandidat.
 
Fast det ena jobbet jag sökte visste att jag behövde anpassningar och krävde heller inte kompetens som jag inte har. De hade ju inte kallat mig till intervju om jag inte var en lämplig kandidat.
Då kanske det bara var någon annan som passade bättre helt enkelt. Man ska inte ta det för personligt, de flesta jobb har väldigt många sökande och bara en kan ju få det i slutändan även om det finns flera kandidater som skulle vara perfekta för jobbet.
 
När jag gick trädgårdsutbildningen så sas det att 80% får jobb efter utbildningen. Det gällde visst bara de två första åren för mig. Nu får jag inget jobb. Och de två jobbintervjuer jag varit på nyligen får jag ingen återkoppling från, trots att båda skulle hört av sig denna vecka.
Då jag utbildade mig inom trädgård sade man "ni kommer inte ha några som helst problem att få jobb." Men verkligheten ett år senare var att endast några få av 12 på klassen fick jobb. Ekonomiska läget ändrar hela tiden. Ingenting är konstant!
 
Senast ändrad:
Då jag utbildade mig inom trädgård sade man "ni kommer inte ha några som helst problem att få jobb." Men verkligheten ett år senare var att endast några få av 12 klassen fick jobb. Ekonomiska läget ändrar hela tiden. Ingenting är konstant!
Precis. Just nu börjar det bli tufft för lärare och förskollärare bland annat pga minskade barnkullar. Vem hade kunnat förutse det 😱?!
 
Jag har fortfarande inte fått återkoppling på jobben jag var på intervju för.

Den här månaden lär jag få sitta och skriva bajsansökningar då jag inte hittar jobb som passar.
 
  • Hjärta
Reactions: Nox

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 104
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • När ska man byta bil?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp