Bukefalos 28 år!

Att flytta (bo) till Skåne

Tänker att jägare har nog lite mer krav på skog än jag förstår men nord/nordöstra?? Tycker att så fort vi passerat Hörby på väg upp till Ivön så börjar det kännas som de eviga skogarna i Halland o man får klaustrofobi :p Tollarp liksom, (hehe @HannaZ) Smålandskänsla direkt o passera på e22an.

Det är inte bara jakt det handlar om utan skogsproduktion. Då är ju inte Skåne ett alternativ.
 
Alltså jag slår ju ett slag för Häljarp (inte alls partisk nädå :o)

Med tåg tar det drygt 20min till Helsingborg och Malmö. 17min till Lund. Med bil tar det ca 20 min till alla 3 städerna. Drygt 5km ifrån Landskrona om man vill gå på restaurang etc. 1km till havet (lite beroende på var i Häljarp man bor), fortfarande väldigt bra priser på husen även om det börjar ticka uppåt. Vill man ha shoppingcenter så ligger Center Syd i Löddeköpinge 10min bort med bilen.

Perfekt om man har barn. Det är bara barnfamijer och pensionärer som bor här. :laugh:
 
Jag är ju Västerbottning och trodde aldrig i mina vildaste fantasier att jag en dag skulle bo i Skåne. Men här bor jag nu, nordöstra Skåne, med massor av stora skogar, mitt mellan två underbara sjöar (Ivösjön och Levrasjön) som jag älskar så mycket att jag aldrig vill lämna dem. Står jag vid Ivösjöns strand i Norreskog och tittar ut förbi Ivö och norrut, kunde det lika gärna vara Norrlands inland jag ser. Står jag högst upp på Kjugekull och tittar norrut ser jag bara skog och sjöar, blånande i fjärran. Det är så vackert och så stort!!

Västra Skåne är ett annat, öppnare, landskap som också är fint men jag måste bo där det finns skog.

Igår tog jag tåget från min lilla "by" direkt till Kastrup, Köpenhamn. Det tog 1 timma 54 minuter. Lätt som en plätt.

(Ska ändå tillägga att jag saknar "det" som Norrland har och behöver en dos då och då!)
 
Bor väldigt nära dig och är född och uppvuxen i byn du bor i. Vill också slå ett slag för nordöstra Skåne! Naturen är väldigt omväxlande här och man kan bo på landet men ändå ha väldigt nära till allting! 1 timme 30 minuter till Malmö, 20 minuter till Kristianstad, 15 minuter till den lilla fina staden Sölvesborg i Blekinge och 30 minuter till Karlshamn, också en väldigt mysig liten stad. Bostadspriserna är mycket rimliga här.
Jag är ju Västerbottning och trodde aldrig i mina vildaste fantasier att jag en dag skulle bo i Skåne. Men här bor jag nu, nordöstra Skåne, med massor av stora skogar, mitt mellan två underbara sjöar (Ivösjön och Levrasjön) som jag älskar så mycket att jag aldrig vill lämna dem. Står jag vid Ivösjöns strand i Norreskog och tittar ut förbi Ivö och norrut, kunde det lika gärna vara Norrlands inland jag ser. Står jag högst upp på Kjugekull och tittar norrut ser jag bara skog och sjöar, blånande i fjärran. Det är så vackert och så stort!!

Västra Skåne är ett annat, öppnare, landskap som också är fint men jag måste bo där det finns skog.

Igår tog jag tåget från min lilla "by" direkt till Kastrup, Köpenhamn. Det tog 1 timma 54 minuter. Lätt som en plätt.

(Ska ändå tillägga att jag saknar "det" som Norrland har och behöver en dos då och då!)
 
Alltså jag slår ju ett slag för Häljarp (inte alls partisk nädå :o)

Med tåg tar det drygt 20min till Helsingborg och Malmö. 17min till Lund. Med bil tar det ca 20 min till alla 3 städerna. Drygt 5km ifrån Landskrona om man vill gå på restaurang etc. 1km till havet (lite beroende på var i Häljarp man bor), fortfarande väldigt bra priser på husen även om det börjar ticka uppåt. Vill man ha shoppingcenter så ligger Center Syd i Löddeköpinge 10min bort med bilen.

Perfekt om man har barn. Det är bara barnfamijer och pensionärer som bor här. :laugh:
Håller helt med! Nästan ;)
Vi valde att bosätta oss 3 km utanför Häljarp. "Mitt i skogen" i en miniby (ett par hundra hus). Stora tomter, perfekt för barnen att leka i skogen, 3 min bilfärd till motorvägen, 7 till tågstationen.
Jobb inom It är jättestort i Helsingborg, Lund och Malmö. Når norra hbg och södra Malmö på under 40 min med bil.
Älskar det! Här i skogen har vi dessutom ännu längre sommar än vad de har i grannbyarn - det är så skyddat så vinden når oss oftast inte. Underbart!
 
Som Nollåtta med sommarstuga i Kristianstadsområdet och släkt i Lund säger jag välj västra sidan. Jag hade inte pallat östra sidan, finns för lite städer/folk. På västra sidan ligger de på rad.
 
Som Nollåtta med sommarstuga i Kristianstadsområdet och släkt i Lund säger jag välj västra sidan. Jag hade inte pallat östra sidan, finns för lite städer/folk. På västra sidan ligger de på rad.

Håller med, här på västra sidan tar det ju 10 minuter max med bil till nästa stad! 45 minuter på motorvägen till Malmö från Helsingborg (om man är långsam) och då har man prickat av en hel drös med städer på vägen. Älskar att kunna hoppa in i bilen eller på tåget/bussen och byta stad på långt under en timme om man tröttnar på sin egen en dag :D
 
Öppnar upp denna gamla tråd igen! Sambon är sugen på flytt! Helsingborg är han inne på, och det känns himla bra för mig. Det går snabbt att ta sig till Växjö (hehe) och verkar vara en mysig stad. Så ni som har koll på Helsingborg, vart ska man bo? Områden att undvika? Hus vill vi ha, men insynsskyddat. Nära bra skolor och E4:an (eller lätt att ta sig dit). Plus i kanten, nära havet :) Berätta om Helsingborg!
 
Öppnar upp denna gamla tråd igen! Sambon är sugen på flytt! Helsingborg är han inne på, och det känns himla bra för mig. Det går snabbt att ta sig till Växjö (hehe) och verkar vara en mysig stad. Så ni som har koll på Helsingborg, vart ska man bo? Områden att undvika? Hus vill vi ha, men insynsskyddat. Nära bra skolor och E4:an (eller lätt att ta sig dit). Plus i kanten, nära havet :) Berätta om Helsingborg!
@mysboll bor i Hbg har jag för mig och kan ge bättre detaljer. Men är det hus ni vill ha så är ju kranssamhällena runt om mycket prisvärdare än just Helsingborg i sig.
 
Öppnar upp denna gamla tråd igen! Sambon är sugen på flytt! Helsingborg är han inne på, och det känns himla bra för mig. Det går snabbt att ta sig till Växjö (hehe) och verkar vara en mysig stad. Så ni som har koll på Helsingborg, vart ska man bo? Områden att undvika? Hus vill vi ha, men insynsskyddat. Nära bra skolor och E4:an (eller lätt att ta sig dit). Plus i kanten, nära havet :) Berätta om Helsingborg!
Helsingborg är skittråkigt! :p

Men vill ni ändå bo här och i hus nära havet så hade jag satsat på Viken. Men då kostar det. :nailbiting:
 
Jag är ju Västerbottning och trodde aldrig i mina vildaste fantasier att jag en dag skulle bo i Skåne. Men här bor jag nu, nordöstra Skåne, med massor av stora skogar, mitt mellan två underbara sjöar (Ivösjön och Levrasjön) som jag älskar så mycket att jag aldrig vill lämna dem. Står jag vid Ivösjöns strand i Norreskog och tittar ut förbi Ivö och norrut, kunde det lika gärna vara Norrlands inland jag ser. Står jag högst upp på Kjugekull och tittar norrut ser jag bara skog och sjöar, blånande i fjärran. Det är så vackert och så stort!!

Västra Skåne är ett annat, öppnare, landskap som också är fint men jag måste bo där det finns skog.

Igår tog jag tåget från min lilla "by" direkt till Kastrup, Köpenhamn. Det tog 1 timma 54 minuter. Lätt som en plätt.

(Ska ändå tillägga att jag saknar "det" som Norrland har och behöver en dos då och då!)

Åh det där låter bekant, kan det vara min uppväxtort? Jag är uppväxt i lilla Valje utanför B-mölla :D Längtar tillbaka ibland men hälsar på ofta.
 
@ninsan Jag bor inte i Helsingborg men i nordvästra Skåne och känner en hel del som bor där, de flesta på eller i närheten av Tågaborg där det finns många vackra - men dyra! - hus. Jag skulle väl själv välja något mer åt Kulla- eller Bjärehalvön om jag var i flyttfunderingar inom regionen (inte så billigt det heller dock).

Men "skittråkigt" kan jag inte tycka att Helsingborg är! Framför allt är det ju nära till mycket skojsigt såsom t ex Kulla- och Bjärehalvön. ;) Och bra res- och pendlingsmässigt. Trevliga restauranger, bra teater, Sofiero och Danmark ett stenkast bort.

Generellt gäller dock: stor varning för söder av de centrala delarna. Det skjuts och sprängs lite för ofta där för att det ska vara riktigt trivsamt. Även om det så klart främst beror på umgängeskretsen om man ska riskera att hamna i sådant. Och den grövre kriminaliteten har tyvärr inte direkt minskat på senare år.

Däremot om du ger dig söder om stadskärnan så tror jag Ramlösa är helt ok, ännu lite längre har jag bekanta som bor/bott i Rydebäck och trivs bra där. Pågatågen är för det mesta ett utmärkt transportmedel till och från Hbg city, så räds inte att titta lite utanför där det finns sådana förbindelser.
 
Jobbar i Hbg och trivs väldigt bra. Älskar att jag kan ta tåget dit på typ 25 min! Rör mig mest i de centrala delarna men enligt mina kollegor (inbitna hbg-are) är Ramlösa helt ok. Lite som Limhamn i Malmö har jag uppfattat det som.
 
@ninsan Jag bor inte i Helsingborg men i nordvästra Skåne och känner en hel del som bor där, de flesta på eller i närheten av Tågaborg där det finns många vackra - men dyra! - hus. Jag skulle väl själv välja något mer åt Kulla- eller Bjärehalvön om jag var i flyttfunderingar inom regionen (inte så billigt det heller dock).

Men "skittråkigt" kan jag inte tycka att Helsingborg är! Framför allt är det ju nära till mycket skojsigt såsom t ex Kulla- och Bjärehalvön. ;) Och bra res- och pendlingsmässigt. Trevliga restauranger, bra teater, Sofiero och Danmark ett stenkast bort.

Generellt gäller dock: stor varning för söder av de centrala delarna. Det skjuts och sprängs lite för ofta där för att det ska vara riktigt trivsamt. Även om det så klart främst beror på umgängeskretsen om man ska riskera att hamna i sådant. Och den grövre kriminaliteten har tyvärr inte direkt minskat på senare år.

Däremot om du ger dig söder om stadskärnan så tror jag Ramlösa är helt ok, ännu lite längre har jag bekanta som bor/bott i Rydebäck och trivs bra där. Pågatågen är för det mesta ett utmärkt transportmedel till och från Hbg city, så räds inte att titta lite utanför där det finns sådana förbindelser.

Vad sägs om Råå-området? Och vad heter de delarna som inte är bra alls? Vi ska åka ner en sväng imorgon och kolla runt lite :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 957
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 028
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 792
Senast: niardasp
·
Samhälle Jag har sökt jobb i Lycksele och känner att det kan komma av att bli flytt. Jag bor i Skåne nu, så det kommer bli en rejäl omställning...
2
Svar
35
· Visningar
5 218
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp